Ihminen kävelee pitkospuilla, kengät näkyvät

Asia­kas­pro­fii­leista konkre­tiaa koulu­tus­ten suun­nit­te­luun: Saavu­tet­ta­van koulu­tus­po­lun kautta työelämään

Jatku­van oppi­mi­sen toimi­jat tietä­vät, että täyden­nys­kou­lu­tuk­siin osal­lis­tu­vat usein samat, valmiiksi hyvän koulu­tuk­sen ja työmark­kina-aseman omaavat osal­lis­tu­jat. Miten saisimme jatku­van oppi­mi­sen ja työelä­män ulko­puo­lelle jääneet osal­li­siksi oman osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen, uuden­lai­seen opis­ke­luun ja sen tuomiin mahdol­li­suuk­siin työelämässä?

Rive­rian, Kare­lian ja UEFin yhtei­nen Vauhtia uralle -hanke pyrkii tuot­ta­maan jous­ta­via, erilai­sille kohde­ryh­mille sovel­tu­via osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen polkuja ja täyden­nys­kou­lu­tusta. Tässä hyödyn­nämme mm. erilai­sia palve­lu­muo­toi­lun keinoja. Jotta saisimme ensi käden tietoa siitä, millaista koulu­tusta eri kohde­ryh­mille tulisi suun­ni­tella ja miten koulu­tuk­seen osal­lis­tu­mi­sen kynnystä voisi madal­taa, olemme kään­ty­neet ohjauk­sen ja työl­li­syy­den­hoi­don ammat­ti­lais­ten puoleen.

Asia­kas­tar­peet esiin työl­li­syys­toi­mi­joi­den maakuntakierroksella

Kare­lian projek­ti­asian­tun­tija Niina Penna­nen kertoi aiemmin tässä julkai­sussa hank­keen Kiteen, Outo­kum­mun ja Nurmek­sen seuduilla järjes­tä­mistä työpa­joista. Niissä keskus­te­limme työl­li­syyttä ja työvoi­man sata­vuutta edis­tä­vien ammat­ti­lais­ten kanssa. Määrit­te­limme yhdessä tyypil­li­siä asia­kas­pro­fii­leja, konkreet­ti­sia osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen tarpeita ja koulu­tus­pol­kuja, joilla osal­li­suus ja työl­lis­ty­mi­nen olisi erilai­sille oppi­joille mahdollista.

Asia­kas­ta­ri­noista tunnis­timme mm. ikään, kansal­li­suu­teen, kieli­tai­toon, työky­kyyn, asuin­paik­ka­kun­taan, tuloi­hin ja tulo­louk­kui­hin, asen­tei­siin ja liik­ku­vuu­teen liit­ty­viä, osal­lis­tu­mista rajoit­ta­via teki­jöitä.  Niihin pohdimme nyt hyviä ohjauk­sel­li­sia ja koulu­tuk­sel­li­sia ratkai­suja. Nostan tässä blogissa esiin kaksi akuut­tia asia­kas­tar­vetta: työelä­mään pyrki­vät kansain­vä­li­set asiak­kaat ja 50+ amma­tin­vaih­ta­jat, joiden digi­tai­dot eivät riitä moni­muo­toi­seen oppi­mi­seen ja digi­ta­li­soi­tu­vaan työelämään.

Jääkö kansain­vä­li­nen ammat­ti­lai­nen pysy­västi työelä­män kynnykselle?

Kansain­vä­li­sen asiak­kaan profii­lin alle sijoit­tuu varsin hete­ro­gee­ni­nen ryhmä nuoria ja vanhem­pia, Suomessa ja/tai lähtö­maassa tutkin­tonsa suorit­ta­neita henki­löitä; käytän­nön ammat­ti­lai­sia ja korkeasti koulu­tet­tuja osaajia.

Työmark­ki­noita kohti pyrki­ville maahan­muut­ta­neille henki­löille on ehdo­tettu vahvaa, henki­lö­koh­taista koulu­tus- ja työelä­mä­oh­jausta. Opis­kelu ja alan vaih­ta­mi­nen innos­taa enemmän, kun silmissä häämöt­tää asial­li­sesti palkattu ja mielen­kiin­toi­nen työpaikka. Koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den tulisi myös muotoilla osaa­mi­sen täyden­tä­mi­seen selkeitä ja ymmär­ret­tä­viä koulu­tus­pol­kuja, joissa opin­to­jen pääte­piste ja sitä seuraava käytän­nön työelämä hahmot­tuu selvänä.

Koulu­tus yksin ei tee autu­aaksi. Jos aikui­nen maahan­muut­ta­nut henkilö suorit­taa jo toista tai kolmatta suoma­laista tutkin­to­aan ilman työl­lis­ty­mistä, voi jo miettiä, mikä nostaa työelä­män kynnyk­sen näin korkeaksi? Oliko alan valinta alkuun­kaan realis­ti­nen – tai olisiko myös työelä­män vastaan­ot­to­ky­vyssä paran­ta­mi­sen varaa? Myös työnan­ta­jille suun­nat­tava koulu­tus ja tuki nähdään hyvänä keinona paran­taa näiden kansain­vä­lis­ten asiak­kai­den työllistymistä.

Digi­tai­dot ja oppi­mi­sen taidot esteenä työllistymiselle

Työl­li­syys­toi­mi­jat kohtaa­vat myös pitkään työelä­mässä tai työt­tö­mänä olleita henki­löitä, joille alan vaihto tai täyden­nys­kou­lu­tus on vält­tä­mät­tö­myys, esimer­kiksi työky­kyyn tai työpaik­ko­jen saata­vuu­teen johtu­vista syistä.

Oman osaa­mi­sen kehit­tä­jältä edel­ly­te­tään vahvaa arjen ja ajan­käy­tön hallin­taa, aktii­vista oman työn johta­mista ja tekni­siä taitoja. Oppi­mi­nen onnis­tuu, kun tarjolla on laadu­kasta ohjausta ja mahdol­li­suuk­sia harjoi­tella uusia opis­ke­lu­ta­poja. Opis­ke­luun valmis­ta­via matalan kynnyk­sen palve­luja ja opis­ke­lun arkeen orien­toi­via koulu­tuk­sia tuli­si­kin olla helposti tarjolla kaikille osaa­mis­taan päivittäville.

Verk­ko­vä­lit­tei­syys paran­taa koulu­tuk­sen tarjon­taa etenkin niillä alueilla, joilla julki­set liiken­neyh­tey­det ovat heikot. Samalla se kuiten­kin heiken­tää koulu­tuk­sen saavu­tet­ta­vuutta niillä osal­lis­tu­jilla, joilta puut­tu­vat digiop­pi­mi­sen valmiu­det, tekni­set väli­neet, toimi­vat verk­ko­yh­tey­det tai jopa kaikki edellä mainitut.

Korona-aika siirsi meidät koulut­ta­jat nopeasti moni­paik­kai­sen verkko-oppi­mi­sen maail­maan. Koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den tulisi nyt varmis­taa, että myös niiden aikui­set asiak­kaat ovat oman digi­loik­kansa otta­neet. Myös lähio­pe­tuk­sella on edel­leen paik­kansa. Osal­li­suu­den ja aktii­vi­suu­den kokemus vahvis­tuu eri tavalla lähi­kon­tak­tissa ja yhteis­toi­min­nal­li­sessa oppimisessa.

Haas­teita ratko­taan yhteis­työssä, koulu­tus kerrallaan

Asia­kas­pro­fii­lien ja -tari­noi­den kautta pääsemme käsiksi koulut­tau­tu­mi­sen ja työl­lis­ty­mi­sen isoihin raken­teel­li­siin teki­jöi­hin, mutta myös pienem­piin ja nopeam­min ratkais­ta­viin arjen haas­tei­siin. Vauhtia uralle -hank­keessa haemme kysy­myk­siin konkreet­ti­sia ratkai­suja kolmen koulu­tusor­ga­ni­saa­tion yhteis­ten pilot­tien kautta.

Tieto on johta­nut toimin­taan. Edellä mainit­tu­jen pajojen tulok­sena hank­keemme valmis­te­lee esimer­kiksi moni­nai­sen työyh­tei­sön esimies­työ­hön ja kansain­vä­li­sen osaajan työpaik­kaoh­jauk­seen liit­ty­vää koulu­tusta. Myös palve­lu­jen saavu­tet­ta­vuu­teen ja tasa­pai­noi­sesti moni­muo­toi­seen opetuk­seen kiin­ni­te­tään entistä enemmän huomiota täydennyskoulutuksissamme.

Vauhtia uralle -hank­keen tulok­sena saadaan parem­pia koulu­tus­pal­ve­luja opis­ke­li­joille ja yrityk­sille. Hanketta rahoit­ta­vat Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto ja Etelä-Savon ELY-keskus ja sitä toteut­ta­vat yhteis­työssä Riveria, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu ja Itä-Suomen yliopisto. Tutustu osoit­teessa: https://vauhtiauralle.wordpress.com/


Kirjoit­taja:

Heli Kaar­niemi, suun­nit­te­lija, projek­ti­asian­tun­tija, Itä-Suomen yliopisto

Artik­ke­li­kuva: Tobi palve­lusta Pexels