Valkoista ja sinistä taustaa vasten tummansininen ihmishologrammi vyötäröstä ylöspäin.

Virtu­aa­li­ho­lo­gram­mit: sinel­miä vai mustelmia?

Base Camp -hank­keessa on pilo­toitu virtu­aa­li­ho­lo­gram­meja ja kehi­tetty niiden tallen­nus­rat­kai­suja syksyllä 2021. Tässä artik­ke­lissa pohdi­taan ratkai­suja pilo­tissa käytet­ty­jen kame­roi­den aset­ta­miin rajoi­tuk­siin sekä loppu­tu­lok­sen hyväk­syt­tä­vyy­teen hahmop­sy­ko­lo­giaa hyödyntäen. 

Nopeat liik­keet holo­gram­meissa ovat hanka­lia käsi­tellä 

Virtu­aa­li­ho­lo­gram­mien tallen­nus­rat­kai­sussa tallen­nusa­lu­een koko syvyys­suun­nassa (255 cm) on kohta­lai­sen suppea, joten esiin­ty­mi­sa­lue on rajattu kame­roi­den avulla. Kameran syvyy­san­tu­rei­den kohina on sitä suurempi, mitä kauem­pana esiin­tyjä on kame­rasta. Tämän vuoksi reunoilla sijait­se­vien esiin­ty­jien tallen­teet eivät ole kaik­kein selkeim­piä seurattavia. 

Paljon liik­ku­vat esiin­ty­jät ovat tältä osin haas­ta­via tallen­taa, sillä nopeat liik­keet aiheut­ta­vat myös ongel­mia kohi­nan­pois­tolle. Tämä vaikut­taa holo­gram­mien laatuun. Korkeus­kar­tan reso­luu­tio tosin vaikut­taa myös loppu­tu­lok­seen, ja kauem­paa kuvatut ihmis­hah­mot ovat monelta osin vielä varsin karkeita esityk­siä. Tämä tulee ilmi tallen­nus­me­ne­tel­mässä erityi­sesti holo­gram­mia sivusta päin tarkasteltuna. 

Tyyli­käs musta ei aina erotu eduk­seen 

Lisätyn todel­li­suu­den lasien näyt­tö­tek­nii­kan vuoksi tummat pinnat tai vaat­teet eivät aina erotu tallen­teita tois­tet­taessa selkeästi. Tilan­netta pahen­taa kuvien proji­sointi katse­lua­lu­eelle himmeäm­pänä akun sääs­tä­mi­seksi. Lasien käyttö hämä­rässä ympä­ris­tössä voi pahen­taa ongel­maa, kuten osit­tain on näky­vissä kuvissa 1a ja 1b. 

Luokkatilassa kaksi huonosti erottuvaa hologrammia ja keltainen, virtuaalinen kyltti "Brändäys ja tuotteistaminen"
Kuva 1a. Holo­len­sistä napattu kuva esiin­ty­jästä hämä­rässä ympäristössä. 
Luokkatilassa kaksi melko huonosti erottuvaa hologrammia ja keltainen, virtuaalinen kyltti "Brändäys ja tuotteistaminen"
Kuva 1b kuten 1a, mutta muokat­tuna enemmän silmien näkemää loppu­tu­losta vastaavaksi. 

Vähem­män realis­ti­nen holo­grammi onkin realis­tista parempi  

Kun kyseessä on animoitu ihmis­hahmo, realis­ti­sen loppu­tu­lok­sen tavoit­ta­mi­nen on hanka­laa.  Monen asian täytyy osua kohdal­leen oikean mieli­ku­van saavut­ta­mi­seksi. Kyseessä niin sanottu tiedos­ta­ma­ton tunte­mat­to­man pelko (Uncanny Valley), joka on jo havaittu robo­tiik­ka­tut­ki­muk­sessa 1970-luvulla. Yksin­ker­tais­tet­tuna voidaan sanoa, että Uncanny Valley -vaiku­tus syntyy silloin, kun keino­te­koi­sen esityk­sen loppu­tu­los on realis­ti­nen, mutta ei riit­tä­vän realis­ti­nen.  Vastaa­via koke­muk­sia on havaittu myös musiik­kie­si­tys­ten osalta, joissa esiin­ty­jät ovat olleet hologrammeja. 

Etätek­no­lo­gia­ko­kei­lun tavoi­tetta seli­tet­täessä lähes poik­keuk­setta kuuli­joi­den ensim­mäi­nen mieli­kuva holo­gram­meista on Tähtien sota -eloku­vien siner­tä­vät, väri­se­vät ja läpi­kuul­ta­vat projektiot. 

Hologrammikohtaus Tähtien sota IV - Uusi toivo -elokuvasta. Vasemmalla Luke Skywalker, oikealla Obi-Wan Kenobi. Keskellä sinertävä hologrammi prinsessa Leiasta.
Kuva 2: Tähtien sota: Episodi IV – Uusi toivo -eloku­van varsin tunnettu holo­gram­mi­koh­taus. Holo­grammi on sini­sä­vyi­nen ja läpikuultava. 

Popu­laa­ri­kult­tuu­rin kylläs­tä­miä ennakko-oletuk­sia voi mahdol­li­sesti hyödyn­tää holo­gram­mi­tal­len­teen rajoi­tus­ten häivyt­tä­mi­sessä. Hyväk­syt­tä­vämpi loppu­tu­los voidaan kenties saavut­taa vähen­tä­mällä realis­mia ja muun­ta­malla visua­li­soin­nin ulkoa­sua keino­te­koi­sem­man näköi­seksi. Lähes­ty­mis­tapa vastaa tietyiltä osin tapaa, jolla hahmo­jen ulkoa­sun hyväk­syt­tä­vyy­son­gel­mia ratko­taan robo­tii­kan parissa, eli teke­mällä ulkoa­susta piir­ros­hah­mo­mai­sia tai lapsen­omai­sia (Hanson ym. 2005). Vastaa­vaa ratkai­sua sovel­le­taan myös VR-vuoro­vai­ku­tusym­pä­ris­töissä piir­ros­hah­mo­mai­silla avata­reilla.  

Toisaalta aiempaa jaettua koke­musta popu­laa­ri­kult­tuu­rin ilmiöissä voidaan lähes­tyä hahmop­sy­ko­lo­gian näkö­kul­masta. Mikäli se äänte­lee kuin ankka, liikkuu kuin ankka, ja näyttää ankalta, sen täytyy olla ankka, riip­pu­matta muuten epätäy­del­li­sestä havain­nosta.  Yhdis­tä­mällä eloku­vissa esiin­ty­vät keskei­sim­mät holo­gram­mi­piir­teet virtu­aa­li­ho­lo­gram­min visua­li­soin­tiin, katsoja mieltää ratkai­sun tule­vai­suu­den tekno­lo­gian holo­gram­miksi tai sen kaltai­seksi helpom­min, ja voimme luopua visu­aa­li­sen realis­min tavoit­te­lusta. Jossain mielessä tässä voidaan katsoa olevan kyse säde­ke­hä­vai­ku­tuk­sesta, jossa kohteen ominai­suus liittää siihen muita­kin myön­tei­siä piirteitä. 

“Hyvä siitä tulloo kun mualat­taan” – Juuka­lai­nen sanonta 

Toisin sanoen siir­rymme realis­mi­ha­kui­sesta esitys­ta­vasta fiktii­vi­seen esitys­ta­paan värjää­mällä holo­gram­min läpi­kuul­ta­van sini­seksi. Läpi­kuul­ta­vuu­den myötä mallin neliö­pin­to­jen limit­ty­mi­sessä näkyvät reunuk­set saadaan hyöty­käyt­töön. Tällöin ne saavat aikaan “keino­te­koi­sen” vaiku­tel­man ja edel­leen siir­tä­vät mieli­ku­vaa realis­ti­sen ihmisen havain­noin­nista holo­gram­min havain­noin­tiin, jolloin virheet ja häiriöt ovat hyväk­syt­tä­väm­piä. Kohteena ei olekaan enää ihminen, vaan esitys ihmisestä. 

Sini­sä­vyistä holo­gram­mia on mahdol­lista hyödyn­tää myös tilan­teissa, joissa lasien tuot­tama kuva ei muuten erotu taus­tasta tarpeeksi hyvin esimer­kiksi valais­tuk­sen vuoksi. Tummat vaat­teet saadaan tällä mene­tel­mällä erot­tu­maan jois­sain tilan­teissa myös tummasta taus­tasta parem­min. Tosin ratkaisu ei ole yleis­pä­tevä – tilan­teet voivat kääntyä myös päälael­leen taustan muut­tuessa kirk­kaam­maksi, kuten on havait­ta­vissa kuvista 3a–5b. Kuvissa 3a ja 3b sekä 4a ja 4b sävyt­tä­mi­nen sini­seksi ja läpi­kuul­ta­vuus toimi­vat holo­gram­min eduksi hämä­rässä tarkas­te­lu­ym­pä­ris­tössä. Kuvissa 5a ja 5b puoles­taan vaiku­tus on päin­vas­tai­nen, ja tummempi holo­grammi erottuu paremmin. 

Laboratoriotilassa rakeinen hologrammi ihmispäästä ja rintakehästä.
Kuva 3a. Hanke­työ­te­ki­jän holo­grammi normaa­listi väri­tet­tynä. Holo­grammi sulau­tuu taustaan. 
Laboratoriotilassa rakeinen sinertävä hologrammi ihmispäästä ja -rintakehästä.
Kuva 3b. Hanke­työ­te­ki­jän holo­grammi käsi­tel­tynä läpi­kuul­ta­vaksi sekä sini­sä­vyi­seksi, jolloin holo­grammi erottuu taus­tasta selkeämmin. 
Tietokonetilassa kaksi huonosti erottuvaa hologrammia ihmisistä.
Kuva 4a. Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen holo­gram­mi­tal­len­teen hahmot eivät erotu kunnolla taus­tasta tummien vaat­tei­den vuoksi. 
Tietokonetilassa kaksi sinertävää ihmishologrammia
Kuva 4b. Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen holo­gram­mi­tal­len­teen hahmot käsi­tel­tynä sini­sä­vyi­seksi ja läpi­kuul­ta­viksi. Hahmot erot­tu­vat selkeäm­min taus­tasta tummista vaat­teista riippumatta. 
Kokoustilassa kaksi huonosti erottuvaa ihmishologrammia.
Kuva 5a. Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen holo­gram­mi­tal­len­teen hahmot erot­tu­vat kirk­kaam­paa taustaa vasten tummien vaat­tei­den ansiosta. Kuvassa on näky­vissä myös rakei­suutta korkeus­kar­tan reso­luu­tion sekä tarkas­te­lu­kul­man vuoksi. 
Kokoustilassa kaksi sinertävää ihmishologrammia.
Kuva 5b. Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen holo­gram­mi­tal­len­teen hahmot erot­tu­vat sini­sä­vyinä ja läpi­kuul­ta­vina heikom­min kirk­kaam­paa taustaa vasten. 

Kirjoit­taja 

Anssi Gröhn, tieto­jen­kä­sit­te­lyn lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Base Camp – Opis­ke­li­jay­rit­tä­jyy­sa­lus­to­jen kehit­tä­mi­nen -hanke   


Lähteet 

Hanson D., Olney A., Pril­li­man S., Mathews E., Zielke M., Hammons D., Fernan­dez R. & Step­ha­nou H. 2005. Upen­ding the uncanny valley. Procee­dings of the 20th natio­nal confe­rence on Arti­ficial intel­li­gence – Volume 4 (AAAI’05). AAAI Press, 1728–1729. 


Artik­ke­li­kuva: Kuvaaja Photo­hol­gic palve­lusta Unsplash