3d-piirros pienestä kaupasta turkoosia taustaa vasten.

Opis­ke­li­joille eväitä verk­ko­kau­pan perus­ta­mi­seen Base Camp -valmennuksesta

Base Camp – opis­ke­li­jay­rit­tä­jyy­sa­lus­to­jen kehit­tä­mi­nen -hank­keessa toteu­te­taan opis­ke­li­jay­rit­tä­jille tai yrit­tä­jyyttä suun­nit­te­le­ville opis­ke­li­joille osaa­mista lisää­viä inten­sii­vi­val­men­nuk­sia. Huhti-touko­kuussa järjes­te­tyn valmen­nuk­sen Sinä ja minä verk­ko­kau­passa teemana oli verk­ko­kau­pan perus­ta­mi­nen. Kunnian­hi­moi­nen tavoite oli luoda osal­lis­tu­jille aiheesta mahdol­li­sim­man valmis paketti ja pilo­toida samalla etätek­no­lo­gian hyödyn­net­tä­vyyttä ryhmätyövälineenä. 

Tärkeintä valmen­nuk­sessa on hyvä sisältö 

Verk­ko­kauppa päätyi inten­sii­vi­val­men­nuk­sen teemaksi hank­keen kohde­ryh­mälle suun­na­tun kyselyn tulos­ten perus­teella. Valmen­nuk­sista ovat vastuussa teeman asian­tun­ti­jat, jotka vali­taan kilpai­lu­tus­ten perus­teella. Valmen­nuk­sen kohde­ryh­män näkö­kul­masta riit­tä­vän käytän­nön­lä­hei­sen, osaavan ja innos­ta­van asian­tun­ti­jan saami­nen edel­lyt­tää onnis­tu­nutta tarjous­pyyn­töä, jossa kerro­taan näky­västi, mitä valmen­nuk­sel­taan halutaan. 

Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen toteut­ta­jaksi valit­tiin joen­suu­lai­nen atFlow Oy. Valmen­nuk­seen oli pake­toitu verk­ko­kau­pan perus­ta­mi­sen kannalta keskei­sim­mät asiat: verk­ko­kau­pan hyödyt, oikean­lai­sen verk­ko­kauppa-alustan valinta, digi­taa­li­nen mark­ki­nointi, haku­ko­neop­ti­mointi sekä muut tavat lisätä yrityk­sen myyntiä tai tuottaa verk­ko­kau­passa asioin­nille lisä­ar­voa myös asiak­kaan näkö­kul­masta. Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen oppeja osal­lis­tu­jat pääsi­vät kokei­le­maan käytän­nössä atFlow’n sulje­tulle verk­ko­kauppa-alus­talle raken­ne­tussa esimerk­ki­kau­passa, jonne oli mahdol­lista luoda omia tuot­teita harjoitusmielessä. 

Noin kuuden viikon ja neljän tapaa­mis­ker­ran pitui­nen inten­sii­vi­val­men­nus käyn­nis­tyi avoi­mella luen­nolla verk­ko­kau­pasta. Tämän jälkeen valit­tiin osal­lis­tu­jat varsi­nai­siin valmen­nus­ker­toi­hin, joissa verk­ko­kaup­paym­pä­ris­töä käytän­nössä raken­net­tiin. Edel­ly­tyk­senä valin­nalle oli osal­lis­tu­jan konkreet­ti­nen tarve verk­ko­kau­pan perus­ta­mi­selle. Valmen­nus­ker­to­jen lisäksi koko­nai­suu­teen sisäl­tyi mento­roin­ti­kerta, jossa koros­tui mahdol­li­suus myös osal­lis­tu­jien keski­näi­selle vertaistuelle. 

Kolme henkilöä oleskelutilassa. Kaksi seisoo piirtotaulun äärellä, yksi ottaa kuvaa.
Tekstiä tussitaulussa.
Kuva 1 ja 2. Rive­rian Reima Venhe (edessä) sekä Karelia-amk:n Mika Lappa­lai­nen (vasem­malla) sekä Anssi Gröhn suun­nit­te­li­vat digi­taa­lista etätek­no­lo­gia­pi­lot­tia samassa tilassa perin­tei­siä työvä­li­neitä käyttäen. 

Etätek­no­lo­gia­ko­kei­lut mukana matkassa 

Jokai­sessa Base Camp -hank­keen toteut­ta­massa inten­sii­vi­val­men­nuk­sessa pilo­toi­daan myös jotain etätek­no­lo­giaa hyödyn­tä­vää mene­tel­mää. Verk­ko­kau­pan etätek­no­lo­gia­pi­lot­tina oli parin viimei­sen vuoden aikana tutuksi tullut Micro­soft Team, keskit­tyen erityi­sesti sen käyt­töön yhtei­söl­li­syyttä edis­tä­vänä verk­ko­ryh­mä­työ­vä­li­neenä. Yhtei­söl­li­syy­den kannalta merkit­tävä osal­lis­tu­jien ryhmäy­ty­mi­nen oli suun­ni­teltu toteu­tet­ta­vaksi inten­sii­vi­val­men­nuk­sen opis­ke­li­ja­va­lin­nan jälkeen. Vali­tet­ta­vasti tutus­tu­mis­ker­taan mennessä ei saatu riit­tä­västi ilmoit­tau­tu­neita, jolloin etätyös­ken­te­lyyn pereh­dyt­tä­mi­nen sekä ryhmäyt­tä­mi­nen joudut­tiin yhdis­tä­mään osaksi inten­sii­vi­val­men­nuk­sia. Etätyös­ken­te­ly­val­men­nusta tiivis­tet­tiin ja Team­siin pereh­dy­tys jäi varsin ohueksi, mutta kaikki tarvit­ta­vat pääkoh­dat saatiin esiteltyä. 

Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen myöhem­missä vaiheissa esitel­tiin myös etätyös­ken­te­lyn erityis­piir­teitä sekä tapoja luoda ja yllä­pi­tää luot­ta­musta tiimin jäsen­ten kesken. Etätek­no­lo­gian kanssa toimiessa on tärkeää varmis­taa, että tekniikka myös toimii. Tämä ei sujunut inten­sii­vi­val­men­nuk­sessa aivan ilman ongel­mia, mutta lopulta pieni testi­ryhmä saatiin työs­ken­te­le­mään saman yhtey­den äärelle. Ryhmäy­ty­mi­nen verkossa on mahdol­lista, mutta se vaatii enemmän tukea sekä selkeän ohjel­man, jota on suun­ni­teltu asia­si­säl­lön lisäksi ryhmäy­ty­mi­sen näkö­kul­masta. Aikaa on annet­tava myös rennolle, vapaa­muo­toi­selle tutustumiselle. 

Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen pilo­tissa mahdol­li­suus vapaalle ryhmäy­ty­mi­selle oli suun­ni­teltu toteu­tet­ta­vaksi opis­ke­li­ja­va­lin­nan jälkeen pidet­tä­vällä tutus­tu­mis­ker­ralla. Sen puut­tuessa yhdessä teke­mi­nen myös Teams-ympä­ris­tössä oli alkuun hidasta, mutta muovau­tui lopulta onnis­tu­neeksi tavaksi toimia. Testi­ryh­mältä Teams sai kehuja moni­puo­li­sista työka­luista ja niiden integroi­tu­mi­sesta eri käyt­tö­tar­peen mukaan. Samoin auto­maat­ti­nen tallen­nus pilveen on terve­tul­lut lisä ryhmä­työs­ken­te­lyssä. Etätyös­ken­tely koke­muk­sena koet­tiin onnis­tu­neeksi, joka hyödyt­tää silloin, kun ryhmä­työn tekijät asuvat eri paik­ka­kun­nilla. Verk­ko­työs­ken­te­lyn etuja on myös mahdol­li­suus toimia tiiviissä aika­tau­lussa. Lisäksi todet­tiin, että ryhmäy­ty­mi­sen jälkeen on helpom­paa pyytää apua esimer­kiksi tekni­siä ongel­mia ratkottaessa. 

Henkilö istuu nojatuolissa kannettava tietokone sylissä ja päässään pahvilaatikko, jossa lukee "Base Camp - Verkkokaupan perustaminen".
Kuva 3. Base Camp -hanke paketoi verk­ko­kau­pan perus­ta­mi­sen keskei­set asiat. 

Verk­ko­kau­palla ja etätek­no­lo­gialla on paik­kansa 

Verk­ko­mak­sa­mi­sen palve­luita tuot­ta­van Payt­rail Oy:n mukaan Suomen verk­ko­kau­pan liike­vaih­don kasvu vuonna 2021 oli yli kymme­nen prosent­tia. Yksi syy jyrk­kään kasvuun on ollut koro­na­pan­de­mia ja sen aiheut­ta­mat vaiku­tuk­set ihmis­ten osto­käyt­täy­ty­mi­seen. Kasvun ennus­te­taan jatku­van edel­leen, ja verk­ko­kau­pan yleis­ty­vän moni­nai­sem­min useilla eri toimia­loilla. (Payt­rail 2022.) 

Inten­sii­vi­val­men­nuk­sen teemana verk­ko­kauppa on ajan­koh­tai­nen sekä hyödyl­li­nen. Toteu­tuk­sen ajan­kohta kuiten­kin osoit­tau­tui haas­ta­vaksi. Base Camp -hank­keelle tämä inten­sii­vi­val­men­nus oli hyvä oppi­tunti oikean ajan­koh­dan merki­tyk­sestä. Jos toteu­tuk­sen kohde­ryh­mänä ovat pääasiassa opis­ke­li­jat, huhti­kuun loppu­puo­lelle ja touko­kuulle sijoit­tuva toteu­tus on liian myöhään. 

Etätek­no­lo­gia hyödyn­tä­vässä pilotin koke­muk­set vahvis­ti­vat käsi­tystä väli­matka- ja paik­ka­riip­pu­mat­to­mien toteu­tus­ta­po­jen hyödyl­li­syy­destä. Pitkien väli­mat­ko­jen Pohjois-Karja­lassa etätek­no­lo­gian käyttö on osal­lis­tu­jien näkö­kul­masta tasa-arvoi­nen tapa toteut­taa koulu­tuk­sia, valmen­nuk­sia tai tapaa­mi­sia, koska osal­lis­tu­mi­sen edel­ly­tyk­senä on vain puhelin tai tieto­kone sekä verk­ko­yh­teys. Edel­ly­tyk­senä onnis­tu­mi­selle on kuiten­kin se, että tekniikka toimii. Yksit­täi­sen webi­naa­rin tuotan­to­kus­tan­nuk­set voivat puhu­jien ja koulut­ta­jien osalta olla tuhan­sia euroja, joten olisi todella ikävää, jos hankittu asian­tun­ti­juus jäisi kuule­matta teknis­ten ongel­mien vuoksi. 

Aikai­sem­min hank­keen etätek­no­lo­gia­pi­lot­teina on testattu esimer­kiksi holo­gram­mi­tek­niik­kaa sekä 360-kuvausta. Vaikka verk­ko­kau­pan inten­sii­vi­val­men­nuk­sen testi­ryhmä oli melko pieni, sai hanke arvo­kasta aineis­toa siitä, kuinka Teamsin käyttö yhtei­söl­li­senä ryhmä­työ­alus­tana toimii, ja mitä tehdään seuraa­valla kerralla toisin. 

Syksyllä 2022 Base Camp -hanke järjes­tää inten­sii­vi­val­men­nuk­set, jotka liit­ty­vät ainakin talous­hal­lin­toon sekä yrit­tä­jän tarvit­se­maan esiin­ty­mis- ja vuoro­vai­ku­tus­tai­toi­hin. Myös näissä inten­sii­vi­val­men­nuk­sissa tullaan pilo­toi­maan etätek­no­lo­giaa hyödyn­tä­viä toteutustapoja. 


Kirjoit­ta­jat 
Anssi Gröhn, tieto­jen­kä­sit­te­lyn lehtori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu 
Paavo Raap­pana, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu 
 
Molem­mat kirjoit­ta­jat työs­ken­te­le­vät Base Camp – opis­ke­li­jay­rit­tä­jyy­sa­lus­to­jen kehit­tä­mi­nen -hank­keessa. Hanketta rahoit­taa Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto (ESR). 


Lähteet 
Payt­rail Oyj. 2022. Verk­ko­kauppa Suomessa 2022. https://www.paytrail.com/raportti/verkkokauppa-suomessa-2022. Luettu 13.6.2022.


Artik­ke­li­kuva: Kuvaaja Andy Hermawan palve­lusta Unsplash