Vihreällä sammalmättäällä lasipallo jossa maapallon kartta, taustalla metsää

Asian­tun­ti­ja­työ kansain­vä­li­sessä INVEST4EXCELLENCE -hank­keessa haastaa osaa­mi­sen kehittämiseen

INVEST4EXCELLENCE on Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ensim­mäi­nen Hori­sontti-ohjel­ma­ra­hoi­tuk­sen saanut hanke. Sen tavoit­teena on luoda yhtei­set puit­teet euroop­pa­lais­ten korkea­kou­lu­jen (ml. Karelia) muodos­ta­man INVEST-allians­sin TKI-toimin­nalle etenkin kestä­vään kehi­tyk­seen liit­tyen. Hank­keessa työs­ken­te­lystä on löyty­nyt osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen paik­koja niin projek­ti­toi­min­nan konka­rille kuin tuoreelle hanketoimijallekin.

Tavoit­teena kansain­vä­li­nen TKI-ekosysteemi

INVEST4EXCELLENCE (I4E) on Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ensim­mäi­nen Euroo­pan unionin Hori­sontti 2020 -puiteoh­jel­masta rahoi­tuk­sen saanut hanke. Ohjel­massa on keskeistä Euroo­pan kilpai­lu­ky­vyn ja kestä­vän kehi­tyk­sen edis­tä­mi­nen kansain­vä­li­sen huip­pu­ta­son tutki­mus- ja inno­vaa­tio­toi­min­nan kautta. INVEST4EXCELLENCE tukee monin tavoin Kare­lian stra­te­gi­sia tavoit­teita vähä­hii­li­syy­den edis­tä­mi­sessä, kansain­vä­li­sessä verkos­toi­tu­mi­sessa ja stra­te­gi­sessa tki-yhteis­työssä sekä osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sessä. I4E-hank­keen suun­nit­te­lusta ja kirjoit­ta­mi­sesta on vastan­nut Kare­lian kansain­vä­lis­ten asioi­den pääl­likkö, KT Liisa Timonen.

Hanke on jatku­moa INVEST-korkea­kou­lu­ver­kos­ton (INVEST Univer­sity Alliance) kehit­tä­mis­työlle, jossa Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on ollut mukana vuodesta 2020 lähtien. Korkea­kou­lu­ver­kos­toon kuuluu tällä hetkellä Kare­lian lisäksi korkea­kou­lut Slova­kiasta (Slovak Univer­sity of Agricul­ture), Bulga­riasta (Univer­sity of Agri­busi­ness and Rural Deve­lop­ment), Krei­kasta (Univer­sity of Thes­saly) ja Hollan­nista (Van Hall Larens­tein Univer­sity of Applied Sciences). Verkos­ton tavoit­teena on myös laajen­tua lähitulevaisuudessa.

INVES­Tin sisar­hank­keena INVEST4EXCELLENCE pyrkii konsor­tiossa mukana olevien korkea­kou­lu­jen kanssa luomaan yhtei­set puit­teet ja käytän­teet TKI-toimin­nalle (tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja inno­vaa­tio­toi­minta) sekä raken­taa yhtei­nen TKI-ekosys­teemi.  Toimin­nassa panos­te­taan kansain­vä­li­sen osaa­mi­sen jatku­vaan kehit­tä­mi­seen sekä alueel­lis­ten toimi­joi­den suun­ni­tel­mal­li­seen osal­lis­ta­mi­seen kehi­tys­työ­hön. Sitran tuoreen selvi­tyk­sen (Sitra 2022) mukaan juuri ekosys­tee­mi­sen toimin­nan ja ajan­koh­tai­sen alueel­li­sen tiedon rooli koros­tuu tule­vai­suu­dessa osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sessä erilai­sissa orga­ni­saa­tioissa ja yrityk­sissä, kun toimin­taym­pä­ristö on jatku­vassa muutok­sessa ja muuttuu yhä monimutkaisemmaksi.

Karelia luotsaa INVEST4EXCEL­LENCE-hank­keessa työpa­ket­tia, joka kehit­tää korkea­kou­lu­ver­kos­ton TKI-toimin­nan valmiuk­sia ja osaa­mista (capacity buil­ding). Hank­keessa kartoi­te­taan verkos­tolle yhteistä TKI-osaa­mis­pa­let­tia sekä osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen työka­luja liit­tyen niin avoi­meen tietee­seen ja tutki­muk­seen kuin sidos­ryh­mä­työs­ken­te­lyn tueksi.

Kump­pa­ni­ver­kos­ton osaa­mi­sen kehittäminen

Työpa­ke­tin kehi­tys­työn alku­vai­heen tehtä­vänä oli laatia yhteis­ke­hit­täen TKI-osaa­mis­mat­riisi (RDI compe­tence matrix). Matrii­sin avulla on pyritty laajen­ta­maan ymmär­rystä kestä­vän kehi­tyk­sen toimi­tus­ket­jui­hin liit­ty­västä TKI-osaa­mi­sen tilasta ja tarpeista kirjal­li­suus­kat­sauk­sen, orga­ni­saa­tio­koh­tais­ten selvi­tys­ten ja sidos­ryh­mä­haas­tat­te­lu­jen avulla. Aineis­ton moni­puo­li­sen alueel­li­sen katta­vuu­den varmis­ta­mi­seksi hyödyn­net­tiin kirjal­li­suus­kat­sauk­sessa englan­nin­kie­lis­ten julkai­su­jen lisäksi kump­pa­ni­kor­kea­kou­lu­jen alueel­li­silla pääkie­lillä kirjoi­tet­tuja julkai­suja. Kirjal­li­suus­kat­sauk­sista saamamme tieto toimi pohjana, kun suun­nit­te­limme lomak­keet ja sidos­ryh­mä­haas­tat­te­lu­run­got kunkin kump­pa­ni­kor­kea­kou­lun olemassa olevan TKI-osaa­mi­sen ja toisaalta osaa­mis­tar­pei­den selvittämiseksi.

Haas­tat­te­luai­neis­toa kerät­tiin kunkin kump­pa­ni­kor­kea­kou­lun julki­sen ja yksi­tyi­sen sekto­rin sidos­ryh­mien kestä­vän kehi­tyk­sen ja toimi­tus­ket­ju­jen asian­tun­ti­joilta. Julki­sen toimin­nan puolelta mukana oli henki­löitä mm. alue­hal­lin­nosta ja kuntien kehit­tä­mi­se­li­mistä. Yksi­tyi­seltä sekto­rilta asian­tun­ti­juut­taan jakoi­vat puoles­taan alueel­li­set ja kansain­vä­li­set toimi­jat, joiden osaa­mi­sa­lueita olivat kestä­vän kehi­tyk­sen osaa­mi­nen ja tuot­teet, hyödy­ke­vaihto, maaseu­dun ja maata­lou­den kehit­tä­mi­nen, luomu­vil­jely, ruoka­tur­val­li­suus ja ruuan ravin­teik­kuus. Aineis­tosta esille nous­seet kompe­tens­sit luoki­tel­tiin laadul­li­sen sisäl­lö­na­na­lyy­sin keinoin ja loppu­tuo­tok­sena koos­tet­tiin osaamismatriisi.

Kansain­vä­li­nen tutki­mus­työ ja teknologiat

Kansain­vä­li­nen tutki­mus­työ vaatii monen­laista asian­tun­ti­juutta ja ennen kaikkea jous­ta­vuutta. Eri maista tule­vien kump­pa­nei­den ja erilais­ten orga­ni­saa­tio­kult­tuu­rien välille täytyy raken­taa yhtei­sym­mär­rys ja yhtei­set toimin­ta­ta­vat. Orga­ni­saa­tio­tyy­pit, -raken­teet ja -koot vaih­te­le­vat myös korkea­kou­lu­ka­te­go­rian sisällä ja korkea­kou­lu­jen vuoden­kierto ja hallin­to­mal­lit voivat olla hyvin­kin erilai­sia. Lisäksi arjen yhteis­työtä värit­tä­vät eri aika­vyö­hyk­keet, loma­kier­rot ja luku­vuo­si­rytmi, erilai­set kokous­käy­tän­teet ja -tekno­lo­giat, käsite-erot ja monet muut asiat.

Itse tutki­mus­pro­ses­sissa on koros­tu­nut katta­van ja perus­teel­li­sen tutki­mus­suun­ni­tel­man ja toimi­van kommu­ni­kaa­tion merki­tys, kun tutki­musai­neis­ton kerää­mi­sessä on osal­lis­tettu kump­pa­ni­kor­kea­kou­luja eri puolilta Euroop­paa. Projek­tin sisäi­sessä vies­tin­nässä käyte­tään Basecamp-alustaa, joka mahdol­lis­taa tiimeille keski­te­tysti moni­puo­li­set vies­tintä-, tehtä­vien­hal­linta- ja tiedon­jako-ominai­suu­det. Tämä on helpot­ta­nut päivit­täi­sen käytän­nön työn järjes­tä­mistä ja hank­keen työs­ken­tely on saatu tapah­tu­maan pääosin yhdessä paikassa pirs­ta­loi­tu­matta eri vies­tin­tä­ka­na­viin. Hank­keen kirjal­li­suus­kat­sauk­sessa hyödyn­simme lisäksi Covi­dence-ohjel­mis­toa, joka vaikutti toimi­valta työka­lulta syste­maat­ti­sen kirjal­li­suus­kat­sauk­sen työs­tä­mi­seen ja lähtei­den yhteis­hal­lin­taan tutkimusryhmässä.

Moni­toi­mi­jai­sessa konsor­tiossa projek­tin johta­mis­tai­dot, toimen­pi­tei­den huolel­li­nen suun­nit­telu ja aika­tau­lu­tus, tehtä­vien vastuut­ta­mi­nen sekä aktii­vi­nen sisäi­nen vies­tintä ovat keskei­siä asioita. Hori­sont­ti­hank­keissa työs­ken­te­le­vät henki­löt ovat keski­mää­rin koke­neem­pia akatee­mi­sella ural­laan ja siten usein myös kiirei­siä, joten heidän sitout­ta­mi­sensa kannalta tehtä­vien enna­kointi ja hyvä aika­tau­lu­tus ovat erit­täin tärkeitä. Kilpail­lussa euroop­pa­lai­sessa rahoi­tus­oh­jel­massa ollaan myös rahoit­ta­jan puolelta vastaa­vasti tarkem­pia tuotos­ten laadun ja vaikut­ta­vuu­den suhteen, joten napakka projek­ti­joh­ta­mi­nen sekä jatkuva arviointi ja paran­ta­mi­nen ovat avainasemassa.

Avoimen tieteen ja tutki­muk­sen osaa­mi­nen yhä tärkeämpää

Avoimen tieteen käytän­tei­den tunte­mus on noussut tärkeäksi osaksi tutki­mus­työn asian­tun­ti­jan ammat­ti­tai­toa. Hori­sontti 2020 -puiteoh­jel­man yhtenä tavoit­teena on edistää Euroo­pan unionin linjaus­ten mukai­sesti avointa tiedettä ja tutki­musta, ja  INVEST4EXCELLENCE on yksi pilot­ti­hank­keista avoimen tutki­mus­da­tan hyödyn­tä­mi­seen liit­tyen (Pilot on Open Research data on Horizon2020).

Avoin tiede ja tutki­mus edistää tieteen teke­mistä ja sen yhteis­kun­nal­lista vaikut­ta­vuutta yhä vahvem­min digi­ta­li­soi­tu­vassa maail­massa. INVEST4EXCELLENCE -hank­keen projek­ti­pääl­likkö Helena Puhakka-Tarvai­nen on työs­ken­nel­lyt avoimen tieteen kehit­tä­mi­sen parissa vuodesta 2016 lähtien:

-Suoma­lai­sissa ammat­ti­kor­kea­kou­luissa avoi­muus sidos­ryh­miin päin on ollut itses­tään­sel­vyys jo vuosia, mutta näin ei ole kaik­kialla euroop­pa­lai­sessa korkea­kou­lu­ken­tässä. INVEST4EXCEL­LENCE-hanke tarjo­aa­kin Kare­lialle mahdol­li­suu­den jakaa omia hyväksi havait­tuja avoimen tieteen käytän­teitä ja työka­luja muille kump­pa­neille, mutta oppia toki myös muilta. Yhtei­senä tavoit­teena on kehit­tää erityi­sesti TKI-henki­lös­tön avoi­muu­den osaa­mista, Helena Puhakka-Tarvai­nen kertoo.

Avoi­muus ei kuiten­kaan tarkoita totaa­lista avoi­muu­den vaati­musta, vaan ennem­min­kin koko tutki­mus­pro­ses­sin lävis­tä­vää suun­ni­tel­mal­lista ja perus­tel­tua pyrki­mystä kohti avoi­muutta niiltä osin kuin se on mahdol­lista eri tutki­muk­sen teon vaiheissa. Avoimen tieteen isku­lauseena onkin: ”As open as possible, as closed as neces­sary”.  Käytän­nössä tämä tarkoit­taa, että tutki­musai­neis­to­jen, -mene­tel­mien ja -julkai­sui­den tulisi noudat­taa FAIR-peri­aat­teita eli olla löydet­tä­vissä (Findable), saavu­tet­ta­via (Acces­sible), yhdis­tel­tä­vissä (Inte­ro­pe­rable) sekä uudel­leen hyödyn­net­tä­vissä (Reusable) parhaalla mahdol­li­sella tavalla teki­jä­noi­keuk­sia ja yritys­sa­lai­suuk­sia kunnioittaen.

Mielek­käitä kehit­ty­mis­mah­dol­li­suuk­sia kansain­vä­li­sessä hanketyössä

Koko­nai­suu­des­saan hanke­työ Hori­sontti-rahoit­tei­sessa hank­keessa on tarjon­nut moni­puo­li­sia haas­teita ja kehit­ty­mis­mah­dol­li­suuk­sia niin tuoreelle hanke­työ­läi­selle kuin myös koke­neelle hanke­työn ammattilaiselle.

-Hanke­työssä olen päässyt kehit­tä­mään osaa­mis­tani jatku­vasti ja toden teolla olemaan työk­seni utelias. Olen kokenut erit­täin moti­voi­vaksi, että Kare­liassa osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen on kannus­tettu vahvasti. Olen työteh­tä­vien lomassa opis­kel­lut mm. avoimen tieteen ja tutki­muk­sen sisäl­töjä sekä YK:n kestä­vän kehi­tyk­sen kurssin. Koen, että avoimen tieteen ja kestä­vän kehi­tyk­sen teemo­jen pohti­mi­nen kootusti teema­ko­ko­nai­suuk­sit­tain on ollut itsel­leni toimiva tapa jäsen­tää ja syven­tää pirs­ta­lei­sessa hanke­työn maail­massa opit­tuja sisäl­töjä. Lisäksi myös laadul­li­nen tutki­mus­työ on tullut tämän projek­tin myötä tutum­maksi, sanoo projek­ti­asian­tun­tija Tiina Muhonen.

Koke­neelle projek­ti­pääl­li­köl­le­kin hyppää­mi­nen raken­ne­ra­has­toista hori­sont­ti­hank­kee­seen on ollut osit­tain hyppy tuntemattomaan.

-Omista väitös­tut­ki­mus­vuo­sista on jo niin kauan, että tutki­mus­me­ne­tel­miä on täyty­nyt palau­tella mieleen ja tutus­tua myös tuoree­seen kirjal­li­suu­teen. Lisäksi luon­non­tie­tei­li­jälle laadul­li­set mene­tel­mät eivät ole tulleet aiem­malla uralla niin tutuiksi. Kansain­vä­li­nen kolle­ga­ver­kosto Euroo­pan huip­pu­yli­opis­toista on ollut mielen­kiin­toi­nen ympä­ristö kehit­tää omaakin osaa­mista, toteaa Helena Puhakka-Tarvainen. 

Neljä naista seisoo vierekkäin, takana puu ja rakennus
Kare­lian työs­ken­te­ly­tii­miin INVEST4EXCEL­LENCE-hank­keessa kuulu­vat Helena Puhakka-Tarvai­nen (vasem­malla), Kris­tiina Väänä­nen, Liisa Timonen ja Tiina Muhonen. Kuva: Rauno Jussila.

INVEST4EXCEL­LENCE-hank­keen ensim­mäi­nen toimin­ta­vuosi lähes­tyy loppu­aan ja kehit­tä­mis­työssä on päästy hyvin vauh­tiin. Hank­keen kuulu­mi­sia voi seurata hank­keen verk­ko­si­vuilta. Elokuussa 2022 hanke­tii­miin liittyi mukaan FT Kris­tiina Väänä­nen, joka on tehnyt aiempaa työuraansa mm. Itä-Suomen yliopis­tossa. Kris­tiina ottaa haltuunsa hank­keessa luota­van TKI-stra­te­gian kehit­tä­mi­sen yhteis­työssä kump­pa­nei­den kanssa, sekä projek­ti­pääl­li­kön tehtä­vät Helenan siir­tyessä täysi­päi­väi­seksi yrit­tä­jäksi. Koko INVEST-kehit­tä­mis­työtä Kare­liassa johtaa kansain­vä­lis­ten asioi­den pääl­likkö KT Liisa Timonen.


Kirjoit­ta­jat:

Helena Puhakka-Tarvai­nen, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Tiina Muhonen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Liisa Timonen, kansain­vä­lis­ten asioi­den pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Basecamp. 2022. The All-In-One Toolkit for Working Remo­tely. https://basecamp.com/  8.8.2022

Covi­dence. 2022. Better syste­ma­tic review mana­ge­ment.  https://www.covidence.org/ 8.8.2022.

Euro­pean Commis­sion. 2022. Horizon 2020 . https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/funding/funding-opportunities/funding-programmes-and-open-calls/horizon-2020_en#programme-analysis

Euro­pean Commis­sion. 2019. Commis­sion to invest €11 billion in new solu­tions for socie­tal chal­len­ges and drive inno­va­tion-led sustai­nable growth. https://ec.europa.eu/info/news/commission-invest-eu11-billion-new-solutions-societal-challenges-and-drive-innovation-led-sustainable-growth-2019-jul-02_en 21.07.2022.

Direc­to­rate-General for Research and Inno­va­tion. 2018. Avoin tutki­mus­data – käyt­töön­otto Hori­sontti 2020 -ohjel­massa. http://data.europa.eu/88u/dataset/open-research-data-the-uptake-of-the-pilot-in-the-first-calls-of-horizon-2020?locale=fi 21.07.2022.

Sitra. 2022. Tule­vai­suu­den osaa­mi­nen syntyy ekosys­tee­meissä. Uuden osaa­mis­jär­jes­tel­män kuvaus. Sitran selvi­tyk­siä 204. https://www.sitra.fi/app/uploads/2022/03/sitra-tulevaisuuden-osaaminen-syntyy-ekosysteemeissa.pdf 21.07.2022.

Vastuul­li­nen tiede. 2020. Fair-peri­aat­teet tukevat hyvää tutki­mus­laa­tua.  https://vastuullinentiede.fi/fi/jatkokaytto/fair-periaatteet-tukevat-hyvaa-tutkimuslaatua 21.07.2022.

Artik­ke­li­kuva: Vecteezy