Sairaanhoitajaopiskelijoita. Kuva: Karelia-amk

Vihdoin­kin FastT­rack! – Nopeu­tettu opin­to­polku lähi­hoi­ta­jasta sairaanhoitajaksi 

Fast Track – lähi­hoi­ta­jasta sairaan­hoi­ta­jaksi -koulu­tus on inno­va­tii­vi­nen sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, jossa lähi­hoi­ta­jan osaa­mi­nen pyri­tään hyödyn­tä­mään mahdol­li­sim­man tarkoi­tuk­sen­mu­kai­sesti koulu­tuk­sen toteu­tuk­sessa. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan Fast Track -koulu­tus­hank­keen käyn­nis­ty­mistä sekä opis­ke­li­ja­va­lin­to­jen ja koulu­tuk­sen toteut­ta­mi­sen suunnittelua.

Väestö ikään­tyy, pula sairaan­hoi­ta­jista kasvaa

Pohjois-Karja­lan väes­tö­en­nus­teen mukaan maakun­nan väes­tö­määrä on vähe­ne­mässä vuoteen 2040 mennessä 9.5 % (noin 15 000 henkeä) ja samaan aikaan koko Suomen, ja myös maakun­nan väestö ikään­tyy. Vuoteen 2040 mennessä ennus­te­taan yli 65-vuotiai­den määrän kasva­van maakun­nassa 9,1 %. (Pohjois-Karja­lan Maakun­ta­liitto 2021.)

Ikään­tyvä väestö lisää myös hoivan ja hoidon tarvetta. Samaan aikaan työssä olevat sairaan­hoi­ta­jat ikään­ty­vät. Alueel­li­sesti suurim­mat eläk­keelle siir­ty­mi­sen osuudet kunta-alan työvoi­masta ovat Lapin, Kainuun, Etelä-Savon ja Pohjois-Karja­lan (37,6 %) maakun­nissa. Sairaan­hoi­ta­jia kunta-alalta eläköi­tyy koko maassa arvioilta 25.6 % vuosina 2010 – 2030. Sairaan­hoi­ta­jien avoi­miin työpaik­koi­hin on pulaa haki­joista kaik­kialla. Pohjois-Karja­lan maakun­nassa haki­ja­pula on näkynyt erityi­sesti väljästi asutulla alueella, mutta nyt haki­ja­pula ylettyy maakun­ta­kes­kuk­siin­kin.  (Suomen sairaan­hoi­ta­jat 2022.)

Lähi­hoi­ta­jien osaa­mi­nen huomioon opinnoissa

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu koulut­taa sairaan­hoi­ta­jia sekä päivä- että moni­muo­to­to­teu­tuk­sessa. Aikai­sem­malla sosi­aali- ja tervey­sa­lan koulu­tus­taus­talla opin­toi­hin tulee noin puolet opis­ke­li­joista, mutta heille ei ole erik­seen räätä­löi­tyä opin­to­pol­kua, missä aiempaa osaa­mista ja koulu­tusta selkeästi ja syste­maat­ti­sesti hyödyn­net­täi­siin. Lähi­hoi­ta­ja­taus­tai­set opis­ke­li­jat ovat opis­kel­leet samoissa opis­ke­li­ja­ryh­missä esim. lukio­kou­lu­tuk­sen tai muun amma­til­li­sen taustan omaa­vien kanssa. Ohjauk­sel­li­sesti ja opetuk­sen sisäl­lön kannalta tämä on ollut haaste, koska lähi­hoi­ta­jien aikai­sem­paa osaa­mista ei ole voitu riit­tä­västi huomioida. Aikai­sem­min hanki­tun osaa­mi­sen tunnus­ta­mista on tehty aiem­min­kin, mutta työelä­mään ja sairaan­hoi­ta­jan tehtä­viin siir­ty­mi­nen ei ole juuri­kaan nopeu­tu­nut. Opin­to­jen keskeyt­tä­mi­nen on lisään­ty­nyt, johon merkit­tä­vim­piä syitä ovat työn ja opis­ke­lun yhteen­so­vit­ta­mi­sen haas­teet sekä talou­del­li­nen tilanne. Näihin haas­tei­siin pyrimme Fast track -koulu­tuk­sella vastaamaan.

Opin­toja ympäri vuoden

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on käyn­nis­tä­nyt FastT­rack – Lähi­hoi­ta­jasta sairaan­hoi­ta­jaksi -koulu­tuk­sen suun­nit­te­lun syksyllä 2022. Olemme saaneet William ja Ester Otsa­kor­ven Säätiöltä apura­haa oppi­lai­tok­sen kehit­tä­mis­hank­kee­seen tämän koulu­tuk­sen käyn­nis­tä­mis­toi­mia varten. Tarkoi­tuk­sena on luoda uusi, selkeämpi, opin­toja nopeut­tava koulu­tus­mah­dol­li­suus aikai­sem­paan lähi­hoi­ta­jan tutkin­toon ja työko­ke­muk­seen perus­tuen. Koulu­tus toteu­tuu moni­muo­to­ryh­mänä ja eril­lis­ha­kuna. Koulu­tuk­seen osal­lis­tu­vilta edel­ly­te­tään lähi­hoi­ta­jan tutkin­toa sekä työko­ke­musta alalta. Koulu­tus on tarkoi­tettu lähi­hoi­ta­jalle, joka haluaa opis­kella sairaan­hoi­ta­jaksi tehok­kaasti hyödyn­täen koko luku­vuo­den – myös kesä­ajat – ja näin nopeut­taa valmis­tu­mista. Koulu­tuk­seen haetaan moti­voi­tu­neita opis­ke­li­joita, jotka ovat sitou­tu­neita kehit­tä­mään itseään ja kyke­ne­viä itse­näi­seen työskentelyyn.

Opin­to­jen aikana hyödyn­ne­tään opis­ke­li­jan mahdol­li­suutta suorit­taa opin­toi­hin kuulu­via harjoit­te­luja osit­tain omassa työssä tai työkier­rolla muissa yksi­köissä. Hank­keen aikana tehdään yhteis­työtä opis­ke­li­joi­den työnan­ta­jien kanssa, jotta he pystyi­si­vät entistä parem­min tuke­maan työn­te­ki­jöi­densä opis­ke­lua työn ohessa ja varmis­ta­maan myös osaa­mi­sen siir­ty­mi­sen työyh­tei­söön. Opin­to­jen nopeut­ta­mi­sessa hyödyn­ne­tään entistä parem­min myös kesälukukausia. 

Valin­ta­koe­kurs­sin ja haas­tat­te­lun kautta opiskelijaksi

Kare­lian sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sessa on hyviä koke­muk­sia valin­ta­koe­kurs­sista ja verkon kautta tapah­tu­vasta ryhmä­haas­tat­te­lusta osana opis­ke­li­ja­va­lin­taa. Aikai­sem­man Inno­va­tive Nurse -sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­ja­va­linta perus­tui valin­ta­ko­kee­seen, joka koostui valin­ta­koe­kurs­sista ja verkossa toteu­te­tusta ryhmä­haas­tat­te­lusta. Opis­ke­li­ja­va­linta toteu­tet­tiin valin­ta­koe­kurs­sin ja ryhmä­haas­tat­te­lun yhteis­pis­tei­den perus­teella. Näitä koke­muk­sia hyödyn­net­tiin keväällä 2021 ja 2022 uuden Inno­va­tive Nurse -koulu­tuk­sen toisen ja kolman­nen opis­ke­li­ja­ryh­män valin­ta­pro­ses­sissa. Valin­ta­koe­kurs­sin avulla saatiin perin­teistä valin­ta­koetta parem­min valit­tua moni­muo­to­kou­lu­tuk­seen sovel­tu­vat opis­ke­li­jat, koska molem­mat valin­ta­ko­keen osiot edel­lyt­ti­vät tieto­tek­nistä- ja digi­taa­lista osaa­mista. Ryhmä­haas­tat­te­lussa arvioi­tiin alalle sovel­tu­vuutta ja sosi­aa­lista kyvyk­kyyttä valta­kun­nal­lis­ten valin­ta­kri­tee­rei­den pohjalta. 

FastT­rack sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sen eril­lis­haku tapah­tuu Opin­to­po­lussa 16.1.- 3.2.2023. Hakua­jan jälkeen, 13.2.2023 – 10.3.2023, haki­joille avautuu mahdol­li­suus valin­ta­koe­kurs­sin teke­mi­seen Moodle verkko-oppi­mi­sym­pä­ris­tössä. Kurssi on 3 op laajui­nen sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sen pakol­li­siin opin­toi­hin sisäl­tyvä opin­to­jakso.  Valin­ta­koe­kurs­sin perus­teella hakijat kutsu­taan ryhmä­haas­tat­te­luun. Ryhmä­haas­tat­te­lut toteu­te­taan verkossa Moodlen Colla­bo­ra­tion -yhtey­den kautta opet­ta­ja­tu­to­rin ja opinto-ohjaa­jan toimesta.

Henki­lö­koh­tai­nen opis­ke­lusuun­ni­telma jo ennen opin­to­jen alkua

Sairaan­hoi­taja (AMK) on asiakkaan/potilaan ja hänen lähei­sensä koko­nais­val­tai­sen hoito­työn osaaja. Sairaan­hoi­ta­jan työssä painot­tu­vat asiak­kaan hoidon­tar­peen ja toimin­ta­ky­vyn arviointi, ohjaa­mi­nen ja tuke­mi­nen, päivit­täi­sissä perus­toi­min­noissa avus­ta­mi­nen, elin­toi­min­to­jen tark­kailu, lääke­hoito sekä hoito­toi­men­pi­teet ja tutki­muk­set. Hoito­työn tavoit­teena on aina hoidet­ta­van ihmisen toimin­ta­ky­vyn yllä­pi­tä­mi­nen ja edel­leen vahvis­ta­mi­nen sekä omahoi­toon tukeminen.

Sairaan­hoi­ta­ja­tut­kin­non perus­tana ovat valta­kun­nal­li­set yleis­sai­raan­hoi­ta­jan osaa­mis­vaa­ti­muk­set ja ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­to­jen yhtei­set osaa­mis­vaa­ti­muk­set. Heti opis­ke­lu­pai­kan vastaa­not­ta­mi­sen jälkeen opis­ke­li­joi­den kanssa käydään kehi­tys­kes­kus­te­lut, jossa kartoi­te­taan opis­ke­li­jan aikai­sempi osaa­mi­nen ja mahdol­li­suu­det harjoit­te­lu­jen opinnollistamiseen.

Jo opin­to­jen alku­vai­hees­saan Fast Track -opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat eri opin­to­jak­so­jen ns. kertaus­päi­viin ja suorit­ta­vat osaa­mi­sen näytön opin­to­jak­son tavoit­teet huomioi­den. Toisen asteen tutkin­nolla ei voi suoraan hakea hyväk­si­lu­kua ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toon, niinpä osaa­mi­sen näytöt toimi­vat hyvin opis­ke­li­joi­den osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­sessa ja tunnus­ta­mi­sessa. Tarkoi­tus on, että lähi­hoi­ta­jan osaa­mi­nen hyödyn­ne­tään mahdol­li­sim­man tarkoi­tuk­sen­mu­kai­sesti sairaan­hoi­ta­jaksi kehit­ty­mi­sessä. Näin aiemmin hankittu osaa­mi­sen tulee näky­väksi, tunnis­te­tuksi ja tunnus­te­tuksi ja opin­to­jen nopeampi etene­mi­nen mahdol­lis­tuu. Koska tule­vai­suu­den sairaan­hoi­ta­jilta vaadi­taan laaja-alaista osaa­mista eri hoito­työn alueilta, on kulle­kin luku­kau­delle raken­nettu selkeät luku­kausit­tai­set osaa­mi­sen tarkastuspisteet.

Pulssia mittaamassa sormesta

Työn ja opis­ke­lun yhdis­tä­mi­nen mahdol­li­sim­man tehokkaasti

Työn teke­mi­nen nähdään lähtö­koh­tana moni­puo­li­selle oppi­mi­selle ja kehit­ty­mi­selle. Tämän päivän koulu­tus tarjoaa opis­ke­li­joille entistä jous­ta­vam­pia mahdol­li­suuk­sia työs­ken­nellä opin­to­jen ohessa. Näin opis­ke­lija hyödyn­tää työssä hankit­tua osaa­mista opin­nois­saan. Kun työn teke­mi­nen tuodaan opis­ke­luun ja kouluop­pi­mi­nen työpai­kalle, on tärkeää tunnis­taa ja arvioida työssä kehit­ty­vää osaa­mista. Opis­ke­li­jan oppi­mi­nen ja osaa­mi­nen pitää saada näky­vään muotoon tarkas­tel­ta­vaksi ja arvioi­ta­vaksi. (Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu 2022.) 

Työelä­män ja yhteis­kun­nan murrok­sen aiheut­tama jatku­van oppi­mi­sen tarve näkyy myös korkea­kou­lu­tuk­sessa kasva­vana aikuis­opis­ke­li­joi­den määränä, moni­muo­toi­sesti toteu­tet­ta­vat opinnot kiin­nos­ta­vat kovasti. Työn vaati­vuu­den kasvaessa, tarvi­taan työn ohella tehtä­viä osaa­mista lisää­viä opin­toja. Kun halu­taan yhdis­tää opis­kelu ja oma työ mahdol­li­sim­man tehok­kaasti, on opin­nol­lis­ta­mi­nen tähän tilan­tee­seen sopiva keino. Opis­ke­li­jan työs­sään suorit­ta­mat tehtä­vät ja niissä osaa­mi­nen arvioi­daan ja tunnus­te­taan osaksi opin­toja. (Weiland 2020.)

Fast Track sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sessa työn opin­nol­lis­ta­mi­nen on vaih­toeh­toi­nen tapa opis­kella ja opin­nol­lis­ta­mi­sen lähtö­koh­tana on opin­to­jen aikai­nen työs­sä­käynti ja työso­pi­muk­sel­li­nen työsuhde. Opin­nol­lis­ta­mi­nen perus­tuu sekä taito­jen oppi­mi­seen että tieto­pe­rus­tan kehit­tä­mi­seen. On tärkeää, että työs­sä­käyn­nin tuot­tama osaa­mi­nen tunnis­te­taan, arvioi­daan ja tunnus­te­taan opin­to­pis­teinä tutkin­toon. Tämä edel­lyt­tää opis­ke­li­jalta oma-aloit­tei­suutta, itseoh­jau­tu­vuutta ja neuvot­te­lu­tai­toja.  Omaa työtä tulee tarkas­tella laaja-alai­sem­min ja syväl­li­sem­min hahmot­taen työ koko­nai­suuk­sina sekä lisäksi myös osaa­mi­sen näkö­kul­masta.  Harjoit­te­lussa on mahdol­lista reflek­toida sekä omaa osaa­mista että työpai­kan käytän­töjä teorian kautta. Vaati­mus teoreet­ti­sen tiedon sovel­ta­mi­seen ja oman työn kriit­ti­seen tarkas­te­luun mahdol­lis­ta­vat sen, että koko työyh­teisö ja sen käytän­nöt kehit­ty­vät. (Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu 2022)

Fast Track -koulu­tuk­sen hyvät käytän­teet laajem­paan käyttöön

Fast Track -koulu­tuk­sen hyviä käytän­teitä voidaan hyödyn­tää myös normaa­leissa tutkin­to­ryh­missä opis­ke­le­vien, vastaa­van koulu­tus- ja työko­ke­mus­taus­tan omaa­ville opis­ke­li­joille. Pilot­ti­ryh­män koke­muk­sia hyödyn­täen Fast Track -koulu­tuk­sesta on tarkoi­tus tehdä jatkuva käytäntö. Opin­to­jen eriyt­tä­mi­nen erilai­sen osaa­mis­taus­tan perus­teella lisää myös ilman aikai­sem­paa alan tutkin­toa koulu­tuk­seen tule­vien opis­ke­li­joi­den opis­ke­lu­tyy­ty­väi­syyttä, kun opetus­ryh­män opetus mukau­tuu parem­min myös heidän tarpei­siinsa. Koulu­tus­mal­lia voidaan lisäksi hyödyn­tää koulu­tus­pe­räi­sen maahan­muu­ton tuke­mi­sessa esim. mahdol­lis­ten muualla (esim. maahan­muut­ta­ja­taus­tai­set) hoito­työn alan koulu­tuk­sen saanei­den opin­to­jen nopeuttamiseen. 


Kirjoit­ta­jat:

Riitta Muhonen, FastT­rack -hank­keen projek­ti­pääl­likkö, lehtori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Tarja Ruoko­nen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Mari Savo­lai­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2022. Työn opin­nol­lis­ta­mi­nen – vaih­toeh­toi­nen tapa kehit­tää osaa­mista. Opis­ke­li­ja­por­taali Pakki. 29.11.2022.

Kietä­väi­nen, Timo.2021. Hyvin­voin­ti­pal­ve­lumme vaarassa – työvoi­ma­pula pahe­ne­massa. Kevan blogi 14.2.2021. https://www.keva.fi/blogi-kirjoitukset/hyvinvointipalvelumme-vaarassa—tyovoimapula-pahenemassa/

Pohjois-Karja­lan Maakun­ta­liitto. 2021. Väes­tö­en­nuste. https://pohjois-karjala.fi/2022/04/vaestoennuste/

Suomen sairaan­hoi­ta­jat 2022. Tilas­to­tie­toa sairaan­hoi­ta­jista 2021. https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/tilastoja-sairaanhoitajista-2/#  2.5.2022

Weiland, M. 2020. Opin­nol­lis­ta­mi­nen edel­lyt­tää ammat­ti­kor­kea­kou­luilta myös tiedon­hal­lin­non kehit­tä­mistä. https://web.workseed.fi/fi/opinnollistaminen-ammattikorkeakouluissa/ 29.11.2022