Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen TKI-toiminta kerätty ensim­mäistä kertaa yhteen osoit­tee­seen – toiminta laajen­tu­nut valta­vasti viime vuosina

Juuri luotu TKI.fi -sivusto kerää ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen TKI-toimin­nan nähtä­väksi yhden sivus­ton kautta. Sivus­tolla myös kuva­taan ylei­sesti ja yleis­ta­jui­sesti ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen tutki­muk­sen ja kehit­tä­mis­työn luon­netta ja laajuutta. Tämä on tärkeää, sillä toiminta on kymme­nessä vuodessa monen tietä­mättä laajen­tu­nut valta­vasti, ja muodos­taa jo koko Suomen elin­voi­man ja kasvun tuki­pi­la­ris­toa. Myös koulu­tuk­sen ja tutki­muk­sen yhteys vahvis­tuu koko ajan.

Suomi tarvit­see juuri nyt erityi­sen paljon juuri ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen käytän­nön­lä­heistä, mutta tutki­muk­sel­li­sesti korkea­ta­soista TKI-työtä. Sivusto tarjoaa yrityk­sille, hyvin­voin­tia­lueille, järjes­töille parem­mat mahdol­li­suu­det löytää kump­pa­nit tutki­mus- ja kehit­tä­mis­työlle. Toivot­ta­vasti myös moni päät­täjä ja virka­mies päivit­täisi näke­myk­sensä ammat­ti­kor­kea­kou­luissa tehtä­västä TKI-työstä ja sen mahdol­li­suuk­sista, kertoo Arenen TKI-valio­kun­nan puheen­joh­taja, rehtori Vesa Taatila.

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen TKI-toiminta laajen­tu­nut merkit­tä­västi viime vuosina

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen TKI-toiminta on kasva­nut ja kehit­ty­nyt valta­valla voimalla viimei­set vuodet. TKI-toimin­taan vuosit­tain käyte­tyn TKI-rahoi­tuk­sen määrä on kasva­nut yli 100 miljoo­nalla eurolla vuoden 2015 jälkeen, ja suurin osa rahoi­tuk­sen kasvusta on tullut ulkoi­sen rahoi­tuk­sen kasvusta.

Ammat­ti­kor­kea­kou­lut ovat pysty­neet kasvat­ta­maan merkit­tä­västi TKI-toimin­taansa, vaikka perus­ra­hoi­tuk­sen reaa­li­nen taso on laske­nut ja koulu­tuk­seen tavoit­teet kasva­neet. Ulkoi­sen rahoi­tuk­sen määrää on näissä vaikeissa oloissa kyetty kasvat­ta­maan ulkoi­sen rahoi­tuk­sen määrää kuudessa vuodessa lähes 65 miljoo­nalla eurolla, toteaa Arenen toimin­nan­joh­taja Ida Mieli­tyi­nen.

Suomen työn tuot­ta­vuu­den kasvu vuonna 2022 oli 0,2 prosent­tia (Global Inno­va­tion Index, 2022). Olimme maaver­tai­lussa sijalla 84, ja tilanne ei ole paran­tu­nut finans­si­krii­sin jälkeen. Heikko tuot­ta­vuus on Suomen suurim­pia haas­teita myös kansain­vä­lis­ten arvioi­den ja vertai­lu­jen perus­teella. Ammat­ti­kor­kea­kou­lut ovat pysty­neet siihen, mihin muu Suomi ei eli tuot­ta­vuu­den kasvat­ta­mi­seen. Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen tutkin­to­kou­lu­tuk­sen tuot­ta­vuus kasvoi vuosien 2011 ja 2021 välillä 58 prosenttia.

Työn tuot­ta­vuu­den paran­ta­mi­seksi T&K-rahoitusta tulee suun­nata nykyistä enemmän yhteis­työssä tehtä­vään sovel­ta­vaan tutki­muk­seen ja kehit­tä­mis­toi­min­taan. Koulu­tusor­ga­ni­saa­tiot huoleh­ti­vat osaa­mi­sen ja tiedon kier­rät­tä­mi­sestä. Ammat­ti­kor­kea­kou­luilla on valtava poten­ti­aali erityi­sesti pk-yritys­ten T&K-työn vahvistamisessa.

Ammat­ti­kor­kea­kou­luille keskei­seksi haas­teeksi TKI-toimin­nan kehit­tä­mi­sen ja laajen­ta­mi­sen kannalta on muodos­tu­massa perus­ra­hoi­tuk­sen taso, koska ulkoi­nen rahoi­tus edel­lyt­tää usein merkit­tä­vää omarahoitusosuutta. 

Pelkän kilpail­lun TKI-rahan lisää­mi­nen ei varmista laadu­kasta, stra­te­gista ja pitkä­jän­teistä TKI-toimin­nan kehit­tä­mistä, Mieli­tyi­nen huomauttaa.

Ammat­ti­kor­kea­kou­luja tarvi­taan tohto­ri­kou­lu­tuk­sen kehittämiseen

TKI-inves­toin­tien lisää­mi­nen ja työelä­män TKI-kyvyk­kyy­den paran­ta­mi­nen edel­lyt­tää tohto­ri­kou­lu­tus­mää­rien kasvat­ta­mista kansal­li­sesti. Määrän lisäksi nykyistä useam­man tulisi työl­lis­tyä yksi­tyi­selle sekto­rille. Suomen T&K-henkilöstöstä vain 20 prosent­tia on suorit­ta­nut tutki­jan­kou­lu­tuk­sen (tohtori, lisen­si­aatti). Yritys­sek­to­rilla T&K-työtä teke­vistä vain 7 prosent­tia on tutki­jan­kou­lu­tet­tuja (Tilas­to­kes­kus). Osuus on kasva­nut erit­täin hitaasti kehit­tä­mis­pyr­ki­myk­sistä huolimatta.

Työelä­mä­läh­töi­sen TKI-toimin­nan teki­jöinä ammat­ti­kor­kea­kou­lut pystyi­si­vät tuke­maan tohto­ri­tut­kin­to­jen kehit­tä­mistä juuri elin­kei­noe­lä­män tarpei­siin – sekä yhdessä yliopis­to­jen kanssa että yksin. Euroo­passa ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen rooli onkin tunnis­tettu ja esimer­kiksi Alan­ko­maissa ja Saksassa ammat­ti­kor­kea­kou­lut ovat saaneet oikeu­den koulut­taa tohto­reita. Toivot­ta­vasti nyt otamme opiksi koulu­tus­ta­son kehi­tyk­sessä tehdyistä virheistä vaan pysymme kehi­tyk­sessä mukana, Mieli­tyi­nen toteaa.

Profes­so­rin ammat­ti­ni­mik­keen puut­tu­mi­nen vaikeut­taa ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen kykyä rekry­toida kansain­vä­li­siä osaajia ja kotiut­taa rahoi­tusta esimer­kiksi EU:n rahoi­tus­läh­teistä.  Tohto­ri­kou­lu­tuk­sen laajen­ta­mi­nen ja profes­so­rin ammat­ti­ni­mik­keen käyt­töön­otto ammat­ti­kor­kea­kou­luissa tukisi ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen TKI-kyvyk­kyy­den vahvistamista.

Profes­so­rin ammat­ti­ni­mike on maail­malla korkea­kou­luissa ylei­sesti käytetty ammat­ti­ni­mike ja Suomen lisäksi ainoas­taan Belgian Flan­de­rissa ammat­ti­kor­kea­kou­luilla ei ole mahdol­li­suutta käyttää nimi­kettä. Nimik­keet vaikut­ta­vat korkea­kou­lu­jen uskot­ta­vuu­teen, erityi­sesti kansain­vä­li­sessä konteks­tissa, toteaa Mielityinen.

Tutustu TKI.fi -sivustoon >>