Otsa­kor­ven säätiö on tärkeä kump­pani Kare­lian toimin­nan kehittämisessä

William ja Ester Otsa­kor­ven Säätiö on tärkeä Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun yhteis­työ­kump­pani ja rahoit­taja. Säätiö edistää ja tukee Kymen­laak­son sekä Pohjois- ja Etelä-Karja­lan maakun­tien alueella koulu­tusta ja yritys­toi­min­taa moni­puo­li­sesti. Säätiö jakaa vuosit­tain apura­hoja Kare­lian opis­ke­li­joille ja henki­lö­kun­nalle ulko­maan vaih­toi­hin ja harjoit­te­lui­hin sekä opin­näy­te­töi­hin. Lisäksi säätiö rahoit­taa kehit­tä­mis­hank­keita tietyissä, vali­tuissa teemoissa kuten työelä­mäyh­teis­työ, työl­lis­ty­mi­sen edis­tä­mi­nen ja uudet ideat kansain­vä­lis­ty­mi­seen. Säätiö on tukenut myös Kare­lian henki­lös­tön väitös­kir­ja­tut­ki­musta sekä lahjoit­ta­nut rahoi­tusta uusien yliopet­ta­ja­teh­tä­vien perus­ta­mi­seen. Yhteis­työ säätiön kanssa on vuoro­vai­kut­teista, jous­ta­vaa ja mutkatonta.

Säätiön tavoit­teena on tukea toiminta-alueensa opis­ke­li­joita sekä sellai­sia kehit­tä­mis­hank­keita, joilla saadaan aikaan nime­no­maan opis­ke­li­joita hyödyt­tä­viä uudis­tuk­sia. Kare­liassa on kehi­tetty säätiön tuella pitkä­kes­toi­sesti mm. opis­ke­li­jay­rit­tä­jyyttä, Draft-konsep­tia, opis­ke­li­joi­den työelä­mäyh­teyk­siä sekä opin­näy­te­työ-, harjoit­telu- ja uraohjausta.

Koulu­tus­ten uudis­tu­mista ja profi­loi­tu­mista säätiö on tukenut rahoit­ta­malla pitkä­kes­toi­sesti yliopet­ta­ja­teh­tä­viä ikäosaa­mi­seen, yrit­tä­jyy­teen ja ICT-koulu­tuk­seen liittyen.

Säätiön toimin­nan­joh­taja Mari Obeng oli Kare­lian vieraana 16.-20.1.2023 tutus­tu­massa Kare­lian toimin­taan ja kehi­tet­tyi­hin toimin­ta­mal­lei­hin. Tässä artik­ke­lissa Mari kertoo koke­muk­sis­taan ja näke­myk­sis­tään vierai­lu­vii­kon aikana.

Koke­muk­sia Kare­lian vierailuviikosta

Ensin­nä­kin tuhan­net kiitok­set, että sain viikoksi tulla tutus­tu­maan Kare­li­aan. Oli helppoa tulla paikalle, kun kaikki oli valmiiksi järjes­tetty. Sopi­vasti sattui henki­lö­kun­nan pereh­dy­tys­kin heti maanan­tai-aamuksi. Vähän veik­kai­lin, että se oli yksin minua varten, mutta en se ollut vain minä – oli siellä onneksi muita­kin. Aamulla ensim­mäi­senä sain lapun kaulaani ja vihreän huppa­rin pääl­leni, joiden myötä solut­tau­tu­mi­nen onnis­tui lähes täydel­li­sesti. Tosin taisin jäädä hyvin pian kiinni kahden opis­ke­li­jan kysyessä luok­kansa sijaintia.

Karelia tuntui työyh­tei­sönä oikein muka­valta ja leppoi­salta. Löytyi paljon intoa ja inno­va­tii­vi­suutta, halua palvella niin opis­ke­li­joita kuin maakun­nan tarpeita. Tässä mielessä Kare­lian stra­te­gia on hyvin sisäis­tetty: kestä­vää elinvoimaa.

Toki isossa orga­ni­saa­tiossa on myös haas­teensa. Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen rahoi­tus­pohja tarjoaa haas­teita talou­den suun­nit­te­lulle. Toisaalta se todella kannus­taa saamaan opis­ke­li­jat valmis­tu­maan, vaikka tulos rahoi­tuk­sessa näkyy aika­moi­sella viiveellä. Hyvän ensim­mäi­sen oppi­tun­nin tästä sain jo perehdytyksessä.

Toisena mielen­kiin­toi­sena ja varmas­ti­kin ikui­sena kehi­tys­koh­teena kaikissa orga­ni­saa­tioissa on sisäi­nen vies­tintä. Kare­lias­sa­kin pohdit­tiin miten saada muut koulu­tusa­lat tietoi­siksi siitä mitä toisella alalla ja hank­keissa tehdään, ettei pyörää tarvitse keksiä uudes­taan. Pääsin onnek­seni mukaan vies­ti­mään heti ensim­mäi­senä päivänä henki­lös­tö­ko­kouk­sessa. Olin rehel­li­sesti hämmäs­ty­nyt sen osanot­ta­ja­mää­rästä. Parhaim­mil­laan taisi mukana olla 294 osanot­ta­jaa, ja vain tunteja aiemmin olin saanut kuulla henki­lös­tö­mää­rän olevan jota­kuin­kin 330! Vaikka kaikki eivät varmas­ti­kaan pysty­neet täysi­pai­noi­sesti keskit­ty­mään kokouk­sen kulkuun koko sen keston ajan, oli silti hämmäs­tyt­tä­vää huomata niin monen pääs­seen etänä paikalle.

Kehit­tä­mis­hank­keita ja moni­muo­toista oppimista

Kier­te­lin viikon aikana eri ihmis­ten kanssa ja pääsin tutus­tu­maan Kare­lian hank­kei­siin ja muuhun toimin­taan. Osa hank­keista oli entuu­des­taan tuttuja, sellai­sia joita säätiö on ollut mukana rahoit­ta­massa, osa taas uusia tutta­vuuk­sia. Osa hank­keista oli jo päät­ty­neitä ja osa vielä kesken. Kiitok­set kaikille, jotka käyt­ti­vät aikaansa vään­tääk­seen minulle rauta­lan­gasta, mitä viime vuosina on Kare­liassa tehty.

Viikon kuluessa oli muuta­mia aiheita, jotka nousi­vat esille eri puheen­vuo­roissa. Tämä tietysti johtuu osin siitä, että Otsa­kor­ven säätiö on rahoit­ta­nut erityi­sesti tiet­tyi­hin teemoi­hin keskit­ty­viä hank­keita. Näitä ovat olleet aiemmin mainit­tu­jen lisäksi mm. yrit­tä­jyys ja opin­to­jen keskeyt­tä­mi­sen ehkäisy. Puhut­tiin paljon jatku­vasta oppi­mi­sesta, mikro-oppi­mis­ko­ko­nai­suuk­sista, työelä­män tarpeista ja kansain­vä­li­sistä opis­ke­li­joista. Nämä aiheet liene­vät kaikille kare­lia­lai­sille itses­tään­sel­vyyk­siä, mutta minua keskus­te­lut auttoi­vat vahvis­ta­maan omia käsi­tyk­siäni ja avaa­maan silmiäni lisää.

Itsel­leni avautui jatkuva oppi­mi­nen ja laajem­massa mitta­kaa­vassa oppi­mi­sen ajat­te­lu­ta­van muut­tu­mi­nen opin­to­pis­teistä ja -jaksoista moni­puo­li­sem­maksi ja etenkin moni­muo­toi­sem­maksi, mitä tukevat uutta oppi­mista varten raken­ne­tut tule­vai­suu­den työti­lat. Näihin liit­ty­vät mikro-oppi­mis­ko­ko­nai­suu­det, lyhyet yhteen aihee­seen keskit­ty­vät koulu­tuk­set, joilla vasta­taan työelä­mässä jo oleville eteen tullei­siin tai opis­ke­li­joille eteen tule­viin haasteisiin.

Ryhmäkuva jossa seitsemän ihmistä seisoo vierekkäin
Vierai­lu­vii­kon aikana Mari Obeng kohtasi monia kare­lia­lai­sia. Vas. yliopet­taja Heikki Immonen, hallin­non suun­nit­te­lija Pia Haku­li­nen, tutki­mus- ja kehit­tä­mis­joh­taja Anne Ilvonen, Otsa­kor­ven säätiön toimin­nan­joh­taja Mari Obeng, rehtori Petri Raivo, koulu­tus­pääl­likkö Pilvi Purmo­nen ja tieto­tuo­tan­non asian­tun­tija Mikko Pent­ti­nen. Kuva: Rauno Jussila.

Lisää kansain­vä­li­siä osaajia maakuntaan

Suomen väes­tö­haas­teet ovat suuria etenkin säätiön toimia­lu­eella. Nykyi­sel­lään joka kymme­nes Pohjois-Karja­lan työelä­mässä oleva on Kare­lian koulut­tama. Tule­vai­suu­dessa työn­te­ki­jöitä ei ole tarpeeksi, vaikka maakun­nan aivan jokai­nen nuori koulu­tet­tai­siin ja saatai­siin työelä­mään. Tarvi­taan siis koulu­tus­pe­räistä maahan­muut­toa. Sain kuulla, että Kare­liasta valmis­tu­neista opis­ke­li­joista jää 70% maakun­taan ja se on todella hyvä luku. Kv-opis­ke­li­joi­den kohdalla prosent­tio­suus on huomat­ta­vasti pienempi. Alueelle sitou­tu­mista on tuet­tava heti koulu­tuk­sen alusta lähtien. Suomen kielen oppi­mi­nen (johon on stipen­di­jär­jes­telmä olemassa), harjoit­te­lu­pai­kan löyty­mi­nen alueelta, osa-aika­työn saami­nen, opin­näy­te­työ­pai­kan löytä­mi­nen ja sitou­tu­mi­nen työelä­mään Pohjois-Karja­lassa opin­to­jen alusta asti on tärkeää, jos ihmis­ten halu­taan jäävän alueelle.

Opis­ke­li­jasta yrittäjäksi

Viikon loppu­puo­lella pääsin mukaan seuraa­maan Kare­lian työelä­män audi­toin­tia. Todella hienoa, että Karelia on lähte­nyt mukaan kehit­tä­mään yhteis­työtä työelä­män kanssa tällä­kin tavoin. On tärkeää tuoda Kare­lian toimin­taa ja mahdol­li­suuk­sia entistä parem­min työelä­män tietoi­suu­teen. Vaikka audi­toin­nin on tarkoi­tus antaa palau­tetta audi­toi­ta­valle ja toimia toimin­nan peilinä, huomat­tiin, että myös audi­toi­jat oppivat samalla. Tuudon käyt­töön­kin annet­tiin pieni opastus audi­toin­nin lomassa. Ehkä tällä omalta osal­taan saadaan kasva­tet­tua maakun­taan jäävien valmis­tu­nei­den opis­ke­li­joi­den osuutta.

Oma oppi­tun­tinsa oli perjan­tain maakun­ta­kier­ros opis­ke­li­joi­den perus­ta­missa yrityk­sissä. Miten ahkeria ja rohkeita opis­ke­li­joita ja opet­ta­jia Kare­liassa onkaan, aivan mahta­via ideoita ja kunnian­hi­moa! Muis­ta­kaa­han käyttää heidän palve­lu­jaan, ostaa heidän tuot­tei­taan ja yllä­pi­tää yhteyk­siä valmis­tu­mi­sen­kin jälkeen. Kenties heil­lä­kin on vielä oppi­mis­tar­peita, tule­vai­suu­dessa muille opetet­ta­vaa ja työtä tarjolla.

Elämä on meille kaikille jatku­vaa oppi­mista. Itsel­leni räätä­löi­dyn mikro-oppi­mis­ko­ko­nai­suu­den sain tammi­kuun puoli­vä­lissä. Opitun sisäis­tä­mi­nen jatkuu. Kiitokset!


Anne Ilvonen, tutki­mus- ja kehit­tä­mis­joh­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Mari Obeng, toimin­nan­joh­taja, William ja Ester Otsa­kor­ven Säätiö sr