Opinnäytetyöni tarkoituksena on kehittää osastonhoitajien ja apulaisosastonhoitajien työnkuvaa ikäjohtamisen näkökulmasta. Tehtävänä oli kartoittaa ja tuottaa tietoa tällä hetkellä olemassa olevista yleisistä toimintatavoista osastonhoitajan ja apulaisosastonhoitajan välisissä tehtävissä Helsingin sairaalan sisällä ikäjohtamisen näkökulma huomioiden. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Haastatteluun osallistui viisi osastonhoitaja/apulaisosastonhoitaja työparia. Haastatteluista saadun tiedon pohjalta järjestettiin aivoriihi, jossa haastatteluista nousseita ideoita jatkokehitettiin työnkuvien selkeyttämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksina syntyi suosituksia työnjaon selkeyttämiseksi osastonhoitajan ja apulaisosastonhoitajan välillä, miehityksen ulkopuolisten vuorojen lisäämistä apulaisosastonhoitajille sekä osaamisen täydentämistä eri-ikäisten työntekijöiden johtamiseen liittyen.
Opinnäytetyön tuotoksista tärkeäksi suositukseksi nousivat miehityksen ulkopuolisten päivien eli U-päivien lisääminen niin, että kolmen viikon työvuorolistaan suunniteltaisiin jokaiselle viikolle kaksi U-päivää/apulaisosastonhoitaja hallinnollisten tehtävien hoitamiseen. Näin osastonhoitajan ja apulaisosastonhoitajan yhteinen työaika lisääntyy ja heillä on mahdollisuus kehittää osaston toimintaa yhdessä, eri-ikäisten työntekijöiden tarpeet ja osaaminen huomioiden. Työnjakoa selkeyttäisi ja sujuvoittaisi työvuorojen porrastaminen niin, että apulaisosastonhoitaja tulisi töihin esimerkiksi jo kello seitsemältä ja osastonhoitaja kello kahdeksalta tai päinvastoin. Näin työtehtävien jakaminen selkeyttäisi työpäivän kulkua, kun tehtävät olisi mietitty yhdessä etukäteen. Iltapäivän tunteja voisi hyödyntää esimerkiksi työvuorolistojen suunnittelussa.
Eri-ikäisten työntekijöiden johtaminen koetaan tärkeänä asiana, vaikka sitä ei tietoisesti ajatella koko ajan. Kaiken ikäisten työntekijöiden vahvuudet tulisi nostaa esille ja hyödyntää heidän ammattitaitoaan ikäihmisten hoitotyössä, valmentavaa johtamistapaa käyttäen. Osastonhoitajien ja apulaisosastonhoitajien tulee kehittää omaa osaamistaan johdettaessa eri-ikäisiä työntekijöitä. Esihenkilöiden myönteinen asenne eri-ikäisyyttä ja moninaisuutta kohtaan auttaa työyhteisön ilmapiiriä pysymään avoimena ja toimiva vuorovaikutus mahdollistuu. Johtaminen tulee olla tasapuolista ikään katsomatta ja mahdollistaa osa-aikainen työskentely työntekijän tarpeista käsin. Näin lisätään hoitoalan pitovoimaa, kun osaavista ammattilaisista pidetään kiinni.
Kirjoittaja:
Päivi Pasanen
Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Karelia-ammattikorkeakoulu