Karelia-ammattikorkeakoulu on muodostanut yhdessä muiden geronomikoulutusta ja ikäosaamisen ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja tuottavien ammattikorkeakoulujen kanssa ikäosaamisen verkoston. Verkostoon kuuluvat Karelian lisäksi Satakunnan, Lapin, Kaakkois-Suomen, Seinäjoen ja Metropolian ammattikorkeakoulut.
Ammattikorkeakoulujen ikäosaamisen verkosto perustettiin 2024. Yhteistyö sisältää muun muassa ikäosaamisen kansallisen asiantuntijayhteisön rakentamisen, tutkinto-opintojen ja jatkuvan oppimisen yhteiskehittämisen ja -toteuttamisen. Lisäksi toiminnan kehittämistä tuetaan ikäosaamiseen liittyvillä TKI-rahoituksilla.
Kehittämistä hankeyhteistyönä geronomikoulutuksissa
Ensimmäisessä vaiheessa ikäosaamisen verkosto haki Opetus- ja kulttuuriministeriöstä harkinnanvaraista valtionrahoitusta opiskelijoiden joustavien siirtymien ja korkeakoulujen opetusyhteistyön lisäämiseen. Rahoitus saatiin ja toiminta-aika on 1.1.2025-31.12.2027.
Rahoituksen käyttötarkoitus on geronomi (AMK) -koulutusten sisällöllinen kehittäminen, opetussuunnitelmayhteistyö ja valtakunnallinen profiloituminen. Hakijoina olivat kaikki ikäosaamisen verkoston jäsenet ja Karelia toimii hallinnoijan roolissa. Hankeen nimi on Geronomi-opiskelijoiden osaamiseen laatua korkeakoulujen valtakunnallisella yhteistyöllä (GEROS).
Idea verkostona tehtävään koulutusyhteistyöhön saatiin Digivision Osaamisen kuvaustiedon kokonaisuus -työryhmässä Tiina Salmijärven esittämästä ”Lääketieteen alojen opetuksen kansallinen harmonisointityö.”
GEROS-hankkeen yhtenä tärkeimpänä asiana voidaan pitää verkostoyhteistyön vahvistumista. Geronomikoulutukset ovat opettajarakenteiltaan haavoittuvia, joten verkostotyö voi tukea ja vahvistaa koulutuksia. Verkostotyöllä on myös taloudellinen merkitys, kun opetuksen vastuita voidaan jakaa korkeakoulujen kanssa. Verkostotyöllä on laadullista merkitystä sisällöllisesti sekä tarjoamalla korkeakoulujen vahvuusalueiden mukaisia opintoja toisilleen.
Opintoja eri kohderyhmille ja Opin.fi-palveluun
Verkostona voimme tarjota geronomikoulutusta eri muodoissa ja eri kohderyhmille. Opetustarjontaa voidaan tehdä tutkinto-opiskelijoille ja avoimen ammattikorkeakouluopiskelijoille. Työssä olevat voivat täydentää ja syventää osaamistaan avoimessa ammattikorkeakoulussa. Uutta ammattia hakevat voivat tutustua geronomiopintoihin ja aloittaa opinnot avoimen ammattikorkeakoulun puolella ennen tutkinto-opiskelun aloittamista. Alumneille voidaan tarjota profiloituja opintoja, joiden avulla he voivat syventää ja laajentaa omaa osaamistaan.
Toki yhteistyö vaatii yhteiset pelinsäännöt ja sopimukset. Tällä hetkellä korkeakouluissa on jo käytössä ristiinopiskelun sopimukset, joiden avulla verkostojen toimintaa voidaan määrittää. Tärkeää on, että korkeakoulut ovat tietoisia, kuinka kauan tietty korkeakoulu järjestää sovittuja opintoja. Erityisesti se on tärkeää ydinopintoja tarjottaessa, koska tällä on vaikutusta tutkinto-opiskelussa opiskelijoiden valmistumiseen. Toisaalta voidaan ajatella myös niin, että yhteinen tarjonta voi mahdollistaa opiskelijan joustavamman ja nopeamman valmistumisen ammattiin.
Hankepäätöksessä edellytetään hankkeessa kehitettävän koulutustarjonnan tuomista korkeakoulujen Digivisiossa kehitettyyn Opin.fi-palveluun.
Joustava tutkinto-opiskelu ja GEROS-hanke
GEROS-hankkeessa on tehtävänä ensin määritellä geronomikoulutuksen ydinosaaminen. Tämä yhtenäistää opetussisältöjä ja mahdollistaa paremmin hyväksi lukuja. Sen jälkeen tarkastelleen, mitä opintoja tullaan tarjoamaan Opin.fi-palvelussa. Tässä voidaan tehdä työnjakoa eri korkeakoulujen kanssa. Kolmannessa vaiheessa toteutetaan korkeakoulujen profiloivia täydentävän osaamisen opintoja. Jokainen korkeakoulu tuottaa omien profiilien mukaiset opinnot. Näiden opintojen avulla opiskelijat voivat joustavasti poimia omien kiinnostusten mukaisia opintoja ja täydentää näin omaa osaamistaan.
Haasteena voidaan nähdä korkeakoulujen eri aikainen opetussuunnitelmien kehittäminen. Mutta siitä huolimatta toimijoilla tulee olla rohkeutta tehdä uusia avauksia ja etsiä synergiaetuja koulutuksessa.
Erinomaisena asian voidaan pitää, että Digivisio on mukana OKM:n hankewebinaareissa ja he tulevatkin järjestämään hankkeiden toimijoille oman työpajan liittyen Digivision työkalujen hyödyntämiseen ja yhteistyörakenteiden kehittämiseen. Digivision yhtenä uutena kehittämisalueena onkin jatkossa joustava tutkinto-opiskelu.
Kirjoittaja
Anna-Riitta Mikkonen, koulutuspäällikkö