Ammattikorkeakoulujen ikäosaamisen kansallinen verkosto on aloittanut toimintansa aktiivisesti

Karelia-ammattikorkeakoulussa ikäosaaminen on ollut strategisena painopisteenä jo vuosia. Niin koulutukseen kuin TKI-toimintaan kiinnittyvää ikäosaamisen kehittämistyötä on tehty pitkäjänteisesti. Kehittämistyön tuloksina vuonna 2023 Karelian ehdotuksesta opetus- ja kulttuuriministeriö suositti ammattikorkeakouluja perustamaan yhteisen kansallisen ikäosaamisen verkoston.

Geronomi AMK -tutkintoja tuottavat ammattikorkeakoulut solmivat vuoden 2024 alusta lukien strategisen sopimuksen verkoston yhteistyöstä. Yhteistyön tavoitteiksi kirjattiin:

  • ikäosaamisen kansallisen asiantuntijayhteisön rakentaminen ja yhteisön toiminnan vakiinnuttaminen,
  • ikäosaamisen ammattikorkeakoulututkintoon ja ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen opintojen yhteiskehittäminen sekä yhteistoteuttaminen ja toteutusvastuisiin liittyvä työnjako,
  • ikäosaamisen yhteisen TKI-toiminnan vahvistaminen kansallisen ja kansainvälisen rahoituksen avulla,
  • ikäosaamisen jatkuvan oppimisen tarjonnan yhteiskehittäminen sekä työelämä- ja kansalaislähtöinen toteuttaminen yhteistyössä,
  • ikäosaamisen kehittäminen laaja-alaisena koko ikäystävällisen yhteiskunnan rakentamista koskevana teemana,
  • ikäosaamisen asiantuntijoiden pito- ja vetovoiman vahvistaminen,
  • kehittämistoiminnan tulosten aktiivinen näkyväksi tekeminen ja myönteisen julkisuuskuvan vahvistaminen. 

Verkosto on ensimmäinen ikääntymisen tematiikkaan kohdentuva ammattikorkeakouluverkosto Suomessa. Verkoston toimintasuunnitelman toteutus ensimmäiselle kaksivuotiskaudelle on jo hyvässä vauhdissa ja Karelia koordinoi puheenjohtajana ensimmäistä kautta. Verkosto keskittyy alkuvaiheessa yhteistyön vahvistamiseen geronomikoulutuksissa ja yhteisen TKI-toiminnan kehittämiseen. Jatkossa myös YAMK-tutkinnot huomioidaan verkoston toiminnassa.

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioyhteistyötä

Verkostossa on kohtalaisen lyhyen yhteistyön aikana tehty toimenpiteitä tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaan liittyen. Esimerkiksi yhteinen GEROS-hankevalmistelu syksyllä 2024 on konkreettinen toimenpide verkoston TKI-työstä. Myös muita ikääntymiseen liittyviä kansallisia TKI-aihioita ja hankevalmisteluja suunnitellaan ja kartoitetaan parhaillaan. Kansainvälisyyden ja monialaisuuden painotuksista on käyty keskusteluja.

Brändäyksen avulla näkyvyyttä ja yhtenäisyyttä

Verkosto on sopinut yhteisen ulkoasun ja brändin luomisesta, mikä sopii hyvin verkoston tarkoitukseen ja tavoitteisiin. Ikääntymisen teemoihin keskittyvä ammattikorkeakoulutus on jäänyt vähemmälle huomiolle sosiaali- ja terveysaloja koskevissa ja laajemminkin julkisissa keskusteluissa. Verkosto pyrkii kiinnittämään huomion ikääntymiseen yhteiskunnallisena ja koulutuksellisena kysymyksenä. Perinteisesti ikäihmisiä ja ikääntymistä tarkastellaan usein kielteisten ilmausten ja ongelmapuheen kautta. Verkosto pyrkii osaltaan tuomaan näkyväksi ikääntymiseen liittyvän moninaisuuden ja tulevaisuusnäkökulmia, ja asetetut tavoitteet ja visio ovat valtakunnallisia. Konkreettisesti, ammattikorkeakoulujen yhteistyö opetus- ja opetussuunnitelmatoiminnassa, TKI:ssa sekä erilaisissa julkilausumissa tuo näkyväksi aiheen merkityksellisyyden. 

GEROS-hanke etenee

GEROS-hanke (Geronomiopiskelijoiden osaamiseen laatua korkeakoulujen valtakunnallisella yhteistyöllä) on aloittanut toimintansa vuoden 2025 alussa ja työskentely on hyvässä vauhdissa. Geronomikoulutusten opetussuunnitelmien ydinainesanalyysit on tehty ja geronomialumneille suunnattu kysely on lähtenyt eteenpäin kesäkuussa 2025. Kyselyllä selvitetään valmistuneiden geronomien käsityksiä koulutuksen tuottamasta ydinosaamisesta ja tulevaisuuden tarpeista. Kun yhteiset opintojen ydinsisällöt on määritelty, ja pedagogiset ja menetelmälliset keinot geronomin ydinosaamisen saavuttamiseksi on analysoitu, tulokset raportoidaan suositusten muodossa. Tämä työ on pohjana yhteisten alkuvaiheen opintojen ja avoimen ammattikorkeakouluopintojen suunnittelulle, toteutukselle ja arvioinnille. Lisäksi jokainen mukana oleva ammattikorkeakoulu tuottaa täydentäviä, profiloivia opintoja. Näillä keinoilla mahdollistetaan entistä joustavampia opiskelupolkuja ja geronomiosaamisen näkyvyyttä.

GEROS-hankkeen tuotoksena syntyvät opintokokonaisuudet on tarkoitus tuoda Digiviso 2030 projektin lanseeraamalle Opin.fi -palvelualustalle. Näin opintojaksot ovat tarjolla valtakunnallisesti laajemmalle käyttäjäryhmälle. Kohderyhminä ovat tutkinto-opiskelijoiden lisäksi uutta ammattia harkitsevat tai muuten asiasta kiinnostuneet sekä jo valmistuneet geronomit, muut alalla työskentelevät ja syventävistä opinnoista kiinnostuneet ammattilaiset.

Valtakunnallinen ikäosaamisen seminaari Joensuussa toukokuussa 2025

Karelialla oli ilo olla järjestämässä ikäosaamisen avointa seminaaria ja ammattikorkeakoulujen ikäosaamisen verkostopäiviä Joensuussa 15.-16.5.2025. Seminaarin teemana oli Geronomi – ikäosaamisen monipuolinen asiantuntija.  Päivät järjestettiin yhteistyössä viiden muun geronomikoulutusta tuottavan amkin kanssa.

Seminaarissa kuulimme innostavia puheenvuoroja kentältä, muun muassa esimerkkejä geronomiosaamisesta eri sektoreilla, kehittämistyöstä geronomien monipuolisten työnkuvien luomisessa Kymenlaakson hyvinvointialueella, sekä GEROS-hankkeen ja kansallisen ikäosaamisen verkoston TKI-ryhmän ajankohtaiset kuulumiset. Erityisen innostavaa oli kuulla Kymeenlaakson hyvinvointialueen kuvaus siitä, kuinka heille on palkattu noin 60 geronomia eri toiminta-alueille. Toimittaja Tiina Merikanto luotsasi tilaisuuden kokemuksella ja ammattitaidolla. Hyvän ja kiinnostuneen vastaanoton saaneelle Ikäosaamisen seminaarille halutaan jatkoa. Verkosto onkin sopinut, että koordinoiva ammattikorkeakoulu on vuorollaan vastuussa yhteisen tapahtuman järjestämisestä.

Yhteistä työskentelyä ikäosaamisen verkoston toimijoiden kesken jatkettiin seuraavana päivänä Joensuussa Wärtsilä-kampuksella ja etänä. Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö Sanna Kosonen piti päivän aluksi innostavan ja tulevaisuuteen suuntaavaan alustuksen ikäihmisten perhehoidon merkityksestä. Keskusteluja jatkettiin learning cafe -työskentelyllä, jonka tarkoituksena oli rakentaa yhteistä ymmärrystä mahdollisuuksista, haasteista ja keinoista vastata ikääntyvän Suomen tilanteeseen geronomikoulutuksen näkökulmasta. Keskustelut olivat avartavia ja toivat lisää aineksia jatkotyöskentelyyn.

Yhteenvetona voidaan todeta, että strateginen, geronomikoulutusten sisäinen ja ennen kaikkea valtakunnallinen ikäosaamisen yhteistyö sai vahvistusta yhteisistä päivistä. Päivien päätteeksi summattiin, että yhteistyössä on valtavasti voimaa ja mahdollisuuksia, ja geronomikoulutukset Suomessa ovat aitiopaikalla vastaamaan ikääntymiseen liittyviin kysymyksiin omalta osaltaan – ja ottamaan haasteet vastaan – unohtamatta ammattikorkeakoulujen TKI-työtä ja ikäosaamisen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen roolia.

Työ jatkuu niin ikäosaamisen verkostossa kuin GEROS-hankkeessa. Kiitos kaikille tapahtuman suunnitteluun ja järjestelyihin osallistuneille, vieraille, puhujille, ja verkostolle yhteisen asian äärelle pysähtymisestä ja yhteistyöstä! 


Kirjoittajat:
Terhi Myller, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Anna-Riitta Mikkonen, koulutuspäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
Tuomas Lappalainen, koulutuspäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu