Karelia-ammattikorkeakoulu on liittynyt mukaan kehittämisverkostoon, jonka tavoitteena on valtakunnallisella tasolla tarkastella ja kehittää ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja ja vahvistaa niiden asemaa osana jatkuvaa oppimista. Tämä verkosto on osa HAMKin ja Haaga-Helian yhteisesti toteuttamaa VaKe-hanketta (Valtakunnallinen YAMK-tutkintojen kehittämishanke), jossa HAMK toimii koordinoivana korkeakouluna. Hankkeen kesto on 1.1.2024 – 31.12.2025, ja sen aikana pyritään aktivoimaan kaikki Suomen ammattikorkeakoulut mukaan koordinoituun kehittämistyöhön. Kohderyhmänä ovat YAMK-koulutusten opettajat, ammattikorkeakoulujen johto, jatkuvan oppimisen johto sekä muut toimijat ja kehittäjät.
Hankkeen toimintamallina on fasilitoitu vertaisoppiminen, joka toteutetaan sparrausten, koulutusten ja seminaarien avulla. Tämä mahdollistaa osallistujien keskinäisen oppimisen ja kokemusten jakamisen, mikä tukee hankkeen tavoitteiden saavuttamista. Keskeisimpänä niistä on entistä koordinoidumpi, valtakunnallinen YAMK-yhteistyö.
YAMK-koulutus vai Master School?
Master-koulutusten kehittämisfoorumi sai alkunsa Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston (Arene ry) keväällä 2022 toteuttaman kyselyn pohjalta, jossa kartoitettiin YAMK-tutkintojen kehittämistarpeita. Kehittämisfoorumin päätavoitteiksi asetettiin selvittää YAMK-koulutusten nykytilaa, määritellä tutkintojen yleisiä kehittämistavoitteita sekä ja luoda pohjaa systemaattiselle yhteiselle kehittämistyölle. Foorumin ohjausryhmänä toimii Arene ry:n koulutuksesta vastaavien vararehtoreiden ja johtajien verkosto, joka varmistaa kehittämistyön suuntaamisen ja toteutuksen.
Keväällä 2023 HAMK toteutti Master-koulutusten nykytilakartoituksen. Tässä vaiheessa Karelia ammattikorkeakoulu ei vielä ollut mukana. Saaduista vastauksista ilmeni, että Master School käsite ei ole vielä selkeä, mutta sitä on alettu käyttää YAMK-tutkinnoista. Nykytilakartoituksessa paljastui, että eroja ammattikorkeakoulujen välillä on niin YAMK-koulutusten strategisissa valinnoissa, organisoinnissa, henkilöstöratkaisuissa, koulutuksen ja TKI-toiminnan organisoinnissa ohjelmissa kuin koulutuksen ja opintojen organisoinnissa.
Strategisesti YAMK-tutkintokoulutus on liitetty oppilaitoksesta riippuen joko jatkuvaan oppimiseen, osaamiskärkiin, TKI-kärkiin tai korkeakoulun profiiliin. Myös organisoituminen eri ammattikorkeakouluissa oli hyvin erilaista; toimintamalleina on koulutusalojen yli menevät ja koulutusalakohtaiset rakenteet sekä organisoituminen Master School brändinimen alle.
Suurin eroavaisuuksien määrä ammattikorkeakoulujen välillä oli henkilöstöratkaisuissa. YAMK-koulutusten opettajat työskentelevät joko täysin hajallaan ammattikorkeakoulun sisällä tai hajallaan, mutta muodostaen YAMK-opettajien tiimin. YAMK-henkilöstö voi toimia myös jatkuvan oppimisen johdolla tai siten, että ydinopettajatiimillä on yhteinen johtaja. Viides henkilöstöratkaisu on keskittää YAMK- yliopettajat ja -koulutusvastaavat yhden johtajan henkilöstöksi, mutta säilyttää muu opetushenkilöstö omissa koulutuksissaan. Koulutuksen ja opintojen organisointi tapahtuu eri ammattikorkeakouluissa joko keskitetysti, koulutusohjelmakohtaisesti tai näitä varioiden niin, että YAMK-tutkinnot ovat koulutusalakohtaisia, mutta eri tutkinnoilla on yhteinen orientaatio ja Moodle-alusta yhteisten opintojen ja toiminnan organisointiin sekä monialaisten opintojen tarjoamiseen. TKI-toiminta näkyi YAMK-koulutuksissa vaihtoehtoisesti kytkettynä omiksi Master School TKI-hankkeiksi tai osaksi ammattikorkeakoulun yleistä TKI-toimintaa.
HAMK:n toteuttama YAMK-koulutusten nykytilakartoitus osoitti, että YAMK-koulutusten organisatorisissa ja toiminnallisissa ratkaisuissa on korkeakoulukohtaista vaihtelua. Se ei ole ihme, sillä myös koulutusten määrässä ja tarjonnassa on suuria eroja korkeakouluittain. Yhdellä ammattikorkealla voi olla haettavissa jopa yli 50 eri YAMK-tutkintovaihtoehtoa. Kareliassa hakukohteita on seitsemän.
Erillisistä koulutusvastuista yhteiseksi Master-koulutukseksi, case Haaga-Helia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on kehittänyt omaa Master School konseptiaan vuodesta 2019 kehittämällä yhteisen opetussuunnitelman, johon yhdistettiin aikaisemmat seitsemän eri tutkintoa. Kehittämistyön aikana tavoitteena oli yhtenäistää prosesseja (esim. opinnäytetyöprosessi), karsia koulutusohjelmien kirjavuutta sekä tehdä opetussuunnitelmasta joustava ja aikaa kestävä. Erityisen kiinnostava keino kehittää Master-koulutuksen opetussuunnitelmaa oli Master opiskelijapersoonien avulla. Siinä selvitettiin erilaiset opiskelijatyypit eli se mitkä ovat motivaatiot ja taustatekijät koulutukseen hakeutumisessa. Lopputulemana oli neljä erilaista Master-opiskelijapersoonaa: Johtaja Jolle, Uutta urasuuntaa Ulla, Jatkuva oppija Jaakko ja Tutkinto Tarja.
Uudistuksen jälkeen Master opinnot (90 op) muodostuvat kaikille yhteisistä opinnoista (5 op + 15 op), opinnäytetyöstä (30 op), suuntautumisen opinnoista (20 op) sekä vapaasti valittavista opinnoista (20 op). Koulutus ei muodosta lineaarista opintopolkua vaan keskeistä ovat yksilölliset valinnat ja sopivuus eri tarkoituksiin. Suuntautumisvaihtoehtoja koulutuksesta riippuen on 2–6. Opintoihin joustavuutta tuo mahdollisuus suorittaa opintoja sekä englanniksi että suomeksi ja menetelmällisesti lähiopetuksessa, online- tai virtuaaliopintoina. Lukuvuoden aikana toteutetaan opintojaksoista useampia toteutuksia.
Uudistuksen haasteina on tunnistettu luopumisen vaikeus “omasta tutkintokoulutuksesta”, ohjaustarpeen lisääntyminen valinnan vapauden myötä sekä yhteisöllisyyden menettämisen pelko, kun opiskelijoilla ja opettajilla ei ole enää tuttua ryhmää. Positiivisiksi kokemuksiksi on noussut laadun ja yhteisten prosessien kehittyminen, opiskelijoiden yhdenvertainen kohtelu, henkilöstön roolien selkiytyminen sekä skaalautuvuus ja etenemistä tukeva joustavuus. Kaikille yhteisistä opintojaksoista tehtiin isoja virtuaalitoteutuksia (100-150 opiskelijaa/toteutus), mutta myös vaihtoehtoja erilaisille toteutuksille.
Karelian YAMK-koulutusten kehittäminen
Karelia ammattikorkeakoulun tapa toteuttaa YAMK-tutkintoja on ollut perinteinen siinä mielessä, että koulutukset ovat pysyneet pitkälti samoina YAMK-tutkintojen alkuajoista lähtien ja koulutusten määrä on ollut pieni. Toki opetussuunnitelmia, pedagogisia ratkaisuja ja toteutustapoja on uudistettu ja kehitetty. Muutama uusi YAMK-tutkinto on aloitettu englanninkielisenä koulutuksena sekä tavoitteena palvella työelämän uudistuneita tarpeita.
Valtakunnallisessa YAMK-tutkintotilanteessa muutoksia tuovat Master School-malliset toimintatavat, taloudelliset ja resurssiviisaat ratkaisut vastaamaan yleisiin tehostamisvaatimuksiin sekä keskustelu työelämätohtoritutkinnoista. Karelian YAMK-toiminnan kehittämistä jatketaan valtakunnallisessa verkostossa ja Karelian omana toimintana. Syksyllä 2025 yhdessä VaKe-hankkeen kanssa järjestetään YAMK-henkilöstölle sparraustilaisuuksia, joissa paitsi katsotaan valtakunnallista tilannetta, myös pohditaan suuntaviivoja ja kehittämistarpeita Karelian YAMK-koulutuksen näkökulmasta.
Kirjoittajat:
Anna-Riitta Mikkonen, koulutuspäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
Mervi Heikkinen, koulutuspäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kirjoittajat toimivat Karelian ylempien ammattikorkeakoulututkintojen vastuukoulutuspäällikönä.
Lähteet:
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Master School verkkosivut https://www.haaga-helia.fi/fi/master-tutkinnot?gad_source=1&gad_campaignid=1591248675&gbraid=0AAAAAD0QWYYYWMHKAPkdtsPDRlLM-PDF7 . 4.6.2025
VaKe-hankkeen verkkosivut https://www.hamk.fi/projektit/vakehanke/ 4.6.2025.
VaKe-hanke. Vertaisoppimistilaisuus YAMK-johtajille -seminaarin materiaalit 20.11.2024.