Sosionomiopintojen suoritusaika on tavanomaisesti 3,5 vuotta. Karelia-amk:n Fast track -ryhmässä opinnot on mahdollista suorittaa 2,5 vuodessa. Pääset aloittamaan tutkintoon kuuluvia opintoja jo syksyllä 2025 3 opintopisteen laajuisella valintakurssilla. Hyväksytty valintakurssi katsotaan osaksi tutkintoon kuuluvia opintoja. Koulutukseen valitut hakijat suorittavat koulutuksensa aikana 210 opintopisteen laajuisen sosionomitutkinnon tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Fast track -opintojen sujuva suorittaminen edellyttää, että hakijalla on koulutukseen sopiva työelämän yhteistyötaho tai valmius hankkia sellainen koulutuksen aikana.
Fast track -ryhmään valittujen opiskelijoiden koulutus käynnistyy lähiopiskelupäivillä Joensuussa 11.-12.3.2026 Karelia-ammattikorkeakoulun Tikkarinteen kampuksella. Koulutuksessa on lähipäiviä keskimäärin 4–5 päivää toimintakaudessa keväisin ja syksyisin. Lisäksi opiskelijat osallistuvat verkko-opetukseen, joka toteutuu keskimäärin joka toinen viikko yhtenä päivänä viikossa. Kesäisin tarjolla on itsenäisesti suoritettavia verkko-opintoja.
Vuoden 2026 aikana Fast track -opinnoissa tuetaan ja vahvistetaan sosionomikoulutuksen työn ohessa tapahtuvaa opiskelua JOTPA-hankerahoituksella. Tällä rahoituksella kehitetään työssä tapahtuvaan opiskeluun uusia malleja ja voidaan osittain korvata siitä työnantajalle aiheutuvia kustannuksia. Kehittäminen tapahtuu yhteistyössä opiskelijoiden, työnantajien ja koulutuksen toimijoiden kanssa.
Fast track -sosionomikoulutukseen hakeminen ja hakukelpoisuus
Fast track -sosionomikoulutuksen hakuaika on erillishakuna 1.-11.9.2025. Hakukelpoiset hakijat pääsevät tekemään valintakurssin, jonka toteutusaika on 18.9.-30.10.2025. Hakijoille ilmoitetaan koulutukseen valinnasta viimeistään 20.11.2025. Koulutuspaikan hyväksyminen tulee tehdä 27.11.2025 mennessä.
Sosionomikoulutuksen Fast track -ryhmään hakukelpoisia ovat hakijat, joilla on jo entuudestaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, kuten (lähihoitaja) tai kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto (nuoriso- ja yhteisöohjaaja, kommunikaatio- ja viittomakielen ohjaaja tai lastenohjaaja). Hakukelpoisia tähän koulutukseen eivät ole ammatti- tai erikoisammattitutkinnon suorittaneet.
Keväällä 2026 käynnistyy kaksi sosionomikoulutuksen monimuotoryhmää, joista toinen toteutuu Fast track -ryhmänä. Näillä molemmilla monimuotoryhmillä valintakurssi on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa hakijat suorittavat Moodle-oppimisympäristössä tutkintoon kuuluvan 3 opintopisteen opintojakson Ihmisen kasvu ja kehitys. Valintakurssin ensimmäisestä vaiheesta hyväksytysti opintojakson suorittaneista hakijoista osa jatkaa hakupisteiden paremmuusjärjestyksessä valintaprosessin toiseen vaiheeseen. Tässä vaiheessa valintakurssi ohjaa opiskelijaa kuvaamaan omaa aiempaa osaamistaan ja suunnittelemaan mahdollisten sosionomiopintojen etenemistä. Lisäksi hakija voi kertoa jo olemassa olevista mahdollisuuksistaan yhdistää opintoja osaksi omaa työtään.
Koulutukseen hakevalta edellytetään itseohjautuvaa ja itsenäistä työskentelyä. Koulutukseen valitut opiskelijat saavat ohjausta oppilaitoksen opettajilta, vertaisohjausta opiskelijaryhmän opiskelijoilta sekä työelämässä ohjaavilta ja mentoroivilta sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisilta. Opintojen aikana sinulla on mahdollisuus suunnata opintoja varhaiskasvatukseen ja saada varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuus.
Fast track -ryhmä on mahdollisuus opintojen nopeuttamiseen
Voit suunnitella nopeuttamista sosionomiopinnoissasi mikäli
- sinulla on riittävä sosiaali- tai kasvatusalan osaaminen ja/tai
- sinulla on jo olemassa oleva työelämän yhteistyötaho/-työpaikka, jossa sinulla on mahdollista suorittaa opintojasi työhösi yhdistäen siten, että voit toimia sosionomin tai varhaiskasvatuksen sosionomin työtehtäviä vastaavissa tehtävissä.
- Tutkintoon kuuluvia opintoja on mahdollista opinnollistaa* työelämässä tehtäväksi oppimiseksi tai voit hakea myös aiemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (ahot-prosessi**).
- mikäli sinulla on sosionomitutkinnon opintojaksojen sisältöjä ja laajuutta vastaavia aiempia korkeakouluopintoja, jolloin voit hakea näistä korvaavuutta eli hyväksilukua jo opintojen alkuvaiheessa. Tutkinnossa suoraan korvattavat opinnot eivät voi olla yli 10 vuotta vanhoja ja tutkinnon hyväksytty suoritus tulee osoittaa koulutuksen järjestäjän antamalla todistuksella tai muulla luotettavalla tavalla. Hyväksi luettavasta aiemmasta osaamisesta saat päätöksen, joka näkyy opintosuoritusotteella kerryttäen tutkintoon kuuluvia opintopisteitä.
*Opinnollistamisella tarkoitetaan tutkintoon kuuluvien opintojaksojen sisältöjen ja oppimistavoitteiden saavuttamista sekä mahdollisten oppimistehtävien tekemistä työelämässä toimien.
**Aiemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (ahot-prosessi) on mahdollista, jos sinulla on kertynyt osaamista, jonka voit osoittaa osaamisen-näytöllä.
Fast track -ryhmästä muodostetaan vertaisoppijoiden pienryhmiä
Fast track -ryhmän opiskelijoiden ammatillisen kasvun ohjauksesta vastaavat ryhmän opettajatutor sekä opinto-ohjaaja, joilta saat säännöllisesti ohjausta opintoihisi. Opintojaksojen ja harjoittelujen ohjaavat opettajat antavat opiskelijoille sisällöllistä ja oppimisprosesseihin liittyvää ohjausta. Heidän lisäkseen ohjauksessa hyödynnetään opiskelijaryhmästä muodostettavia vertais- eli pienryhmiä. Vertaisopiskelijoista koostuva pienryhmätyöskentely mahdollistaa opiskelukokemusten jakamista ja pienryhmän oppimistehtävien tekemistä yhdessä. Opiskelijoita osallistetaan pienryhmien muodostamiseen koulutuksen alussa. Pienryhmien työskentely jatkuu läpi koulutuksen, vaikka opintojen edetessä yksilölliset ja aikataululliset erot opinnoissa lisääntyvät.
Opiskelijoiden vertaisryhmien toimivuuteen vaikuttavat monet tekijät. Ryhmä koetaan hyödylliseksi ja toimivaksi, kun sen ryhmän jäsenet kokevat saavansa ryhmästä tiedollista ja käytännöllistä tukea tehtävien tekemiseen ja opintoihin kuin myös kokemusten jakamisen mahdollisuuksia, kannustamista ja vertaistukea toisilta opiskelijoita. (Borgen 1998).
Työn ohessa ja työssä tapahtuvaa opiskelua kehitetään yhdessä työnantajien, opiskelijoiden ja koulutuksen toimijoiden kesken
Työssään opiskelevat hyötyvät työpaikan esihenkilöiden ja työtovereidensa tuesta (Lowe & Gayle 2007, 233; Toppinen-Tanner ym. 2016, 6). Työnantajan ja työtovereiden on hyödyllistä ymmärtää, miten työntekijän opiskelu työn ohella vaikuttaa työntekijän työhyvinvointiin (Toppinen-Tanner ym. 2016, 6). Yhä enemmän puhutaankin työn ja muun elämän yhteensovittamisen sijaan siitä, miten opiskelumahdollisuuksia ja työn tekemisen yhtäaikaisuutta voitaisiin tukea ja huomioida paremmin. (Toppinen-Tanner ym. 2016, 6). Työssä tapahtuva oppiminen on osa jatkuvaa oppimista, joka on tärkeää niin yksilölle kuin koko työyhteisölle. Tukemalla työssä tapahtuvaa oppimista vahvistetaan samalla työpaikan oppimisen kulttuuria.
Vahvistamme sosiaalialan koulutuksen JOTPA-hankkeessa koulutuksen ja työelämän yhteistyötä sekä työssä tapahtuvaa opiskelua. Opiskelijalle työpaikan tarjoama konkreettinen tuki voi olla opiskelua helpottavien ja mahdollistavien käytäntöjen suunnittelua ja tarjoamista. Hyvät opiskelun ja työelämän yhdistävät käytännöt voivat liittyä esimerkiksi työaikajärjestelyihin tai siihen, missä työtä tehdään. Opiskelu edellyttää työntekijöiltä työaikaan liittyvistä joustoista ja järjestelyistä sekä opiskeluun liittyvistä poissaoloista sopimista työnantajan kanssa.
Työpaikan työkulttuurin kannustavuudella ja opiskelumyönteisyydellä on oleellinen merkitys siihen, miten tasapainoiseksi tai kuormittavaksi opiskelijat kokevat työn ohessa opiskelun. Keskeistä myönteiselle työkulttuurille on se, että kaikenlaisen tuen antamisen hyödyt koko työyhteisölle tunnistetaan työpaikalla ja niistä ollaan tietoisia. (Soppi, 2021.)
Sosionomikoulutuksen JOTPA-hankkeessa mallinnetaan, kehitetään sekä kootaan yhteen toimivia sosiaali- ja kasvatusalan työ- ja opiskeluyhteistyön hyviä käytänteitä. Syvennämme jo olemassa olevia hyviä työelämän ja koulutuksen yhteistyörakenteita, mutta JOTPA-hanke mahdollistaa vielä uusien opintojaksojen ja harjoitteluiden opinnollistamisen systemaattisempaa kehittämistä sekä työelämäkokeilujen laajentamista ja edelleen uudistamista. Haemme mukaan uusia opiskelijoita ja työnantajia kehittämään yhdessä uudenlaisia työssä tapahtuvan opiskelun malleja.
Kirjoittajat:
Mirka Nisula, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kirjoittaja toimii sosionomikoulutuksen Fast track -ryhmän opetutorina ja koordinoi sosiaalialan harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä.
Päivi Putkuri, opinto-ohjaaja ja lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kirjoittajalla on pitkä kokemus ammattikorkeakoulun sosionomitutkinnon monimuotoryhmien kanssa työskentelystä, opintojen ohjaamisesta sekä yksilöllisten opiskeluratkaisujen suunnittelusta.
Heli Makkonen, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kirjoittajalla on pitkä kokemus monialaisten opintojen opetuksista ja erilaisista työelämän kehittämiseen liittyvistä projekteista.
Lähteet:
Borgen, W., Pollard, D., Amundson, N. & Westwood, M. 1998. Työttömien ryhmäohjaus. Työhallinnon julkaisu: 194. Helsinki: Työministeriö.
Lowe, J. & Gayle, V. 2007. Exploring the work/life/study balance: the experience of higher education students in a Scottish further education college. Journal of Further and Higher Education 31 (3), 225–238.
Toppinen-Tanner, S. & Kirves, K. 2016. Työn ja muun elämän yhteensovittamista tukevat käytännöt ja kulttuuri suomalaisilla työpaikoilla. Työelämän tutkimus 14 (3), 276-294.