Kareliassa on jo useamman vuoden ajan ollut muutaman LUMA-opettajan (luonnontieteet ja matematiikka) käytössä Möbius-työkalu, joka on mahdollistanut omaan Moodle-työtilaan integroida lisäosan itsenäiseen matemaattisten harjoitusten tekemisen. Tämä on ollut hyvä työväline päiväpuolen opiskelijoiden kanssa, mutta varsinkin iso apu ja tuki monimuotoryhmien opettamisessa sekä kansainvälisten opiskelijoiden opiskelumateriaalien mahdollistamisessa. Nyt Möbiusta saapui Savonia-ammattikorkeakoulun tiloihin kouluttamaan neljä DigitalEd-yrityksen ylimmän johdon henkilöä ja onneksemme järjestyi niin, että viisi meitä Karelian LUMA-opettajaa (Aki, Esko, Jani, Johanna ja Lisbeth) pääsi mukaan oppimaan niin Möbiuksen perusteita kuin jatkotasonkin asioita.
Mikä on Möbius?
Möbius on interaktiivinen oppimisalusta, joka on suunniteltu erityisesti matematiikan, luonnontieteiden, tekniikan ja teknologian (Sciense, Technology, Engineering and Mathematics, STEM) opetukseen. Ohjelmiston kehityksestä vastaa DigitalEd-yritys ja sitä käytetään laajasti korkeakouluissa ja muissa oppilaitoksissa ympäri maailmaa.
Möbius on tarkoitettu opettajille, jotka haluavat rakentaa ja hallita kursseja, kokeita ja harjoituksia sekä opiskelijoille, jotka hyötyvät itseohjautuvasta ja vuorovaikutteisesta oppimisesta. Möbius on erinomainen työkalu oppilaitoksille, joissa on käytössä Moodle, sillä Möbius on mahdollista integroida osaksi Moodlen opintojaksoja. (DigitalEd 2025)
Möbius tarjoaa mahdollisuuden luoda omille opintojaksoille interaktiivisia oppitunteja ja tehtäviä. Satunnaistettujen tehtävien avulla opiskelijat saavat mahdollisuuden yksilöllisiin oppimiskokemuksiin, samalla kun tehtäviä voidaan räätälöidä opiskelijoiden taitotason mukaan. Opiskelijat myös saavat ohjelman kautta välitöntä palautetta tehtävistään. Harjoitusten yksilöllistäminen vähentää suoran kopioinnin mahdollisuuden sekä vaikeuttaa vilpillistä toimintaa muun muassa tenttitilanteissa. Lisäksi ohjelmiston analytiikka antaa opettajille tietoa opiskelijoiden etenemisestä kurssilla.
Möbius hyödyntää kehittynyttä Maple-laskentamoottoria, joka tukee symbolista laskentaa ja monimutkaisia laskutoimituksia. Maplen avulla multimediasisältöjen ja visualisointien auttaa havainnollistamaan monimutkaisempiakin ilmiöitä ja käsitteitä.

Möbiuksen käyttö Kareliassa
Kareliassa eri tekniikan koulutuksissa on otettu pikkuhiljaa käyttöön Möbius-ohjelmaa, mutta sen käyttöönotto ei ole aivan helppoa itsenäisesti, vaikka meillä hyvä ja asiaan perehtynyt digimentori onkin. Niinpä Möbiusta on käytetty vaihtelevasti osana opetusta. Osalla opettajista Möbius on ollut lisämateriaalin tuottamista varten, ja jotkut ovat luoneet Möbiuksella jopa kokonaisia opintojaksoja.
Möbius-järjestelmä tarjoaa runsaasti valmiita harjoituksia niin kollegoilta kuin maailmaltakin, ja niitä on suhteellisen helppo muokata omaan käyttöön. Omien tehtävien tekeminenkään ei perustehtävien osalta ole mahdoton, mutta haastavammissa tehtävissä vaaditaan Maple-koodin ymmärtämistä.
Möbiuksen kautta on mahdollista toteuttaa etätentti suljetussa ympäristössä, jolloin opiskelija ei pääse käsiksi tenttiä tehtävällä koneellaan muihin kuin opettajan sallimiin järjestelmiin. Tämä on erittäin hyvä etu ajatellen monimuoto-opetusta. On kuitenkin käynyt ilmi, että opiskelijat kulkevat silti teknologian edellä: käyttämällä virtuaalikonetta on mahdollista teknisesti kiertää Möbiuksen suljettu ympäristö ja tekoälyn käyttö tentissä muita laitteita käyttäen on tuonut myös haasteita.
Möbius-koulutuksen antia
Koulutuspäivästä saimme apua muun muassa tyypillisimpiin Möbiuksen teknisiin haasteisiin. Kouluttajat olivat selkeäsanaisia, innostuneita ja osaavia. Vertaistuki muilta koulutukseen osallistuneilta oli myös tärkeää: saimme kuulla mm. Savonian kollegoilta hyviä vinkkejä ja käytänteitä, kuinka he ovat Möbiusta hyödyntäneet omilla opintojaksoillaan. Omien tehtävien laatimiseen tai vastaavasti muualta lainattujen tehtävien muokkaamiseen sai hyvää ohjeistusta iltapäivän sessiossa: ohjelmiston käytön kannalta on tärkeää ymmärtää mikä liittyy Möbiukseen ja mikä taustalla toimivaan Maple-ohjelmaan. Niiden käyttöön tarvittavat komentokielet eroavat toisistaan ja vaativat pientä ohjelmoinnin osaamista.

Savonian organisoima Möbius-koulutus oli varsin onnistunut tapahtuma. Saimme runsaasti vinkkejä ja rohkaisua ohjelmiston käyttöönottoon laajemminkin Kareliassa. Kokeneemmatkin käyttäjät saivat arvokkaita neuvoja ohjelmiston käytön kehittämiseen. Koimme toisista ammattikorkeakouluista tulleiden kollegoiden vertaistuen erityisen arvokkaana, jonka soisimme olevan säännöllistä jatkossa.
Kirjoittajat:
Aki Summanen, opettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Esko Tiainen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Jani Kangas, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Johanna Luostarinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lisbeth Smolander, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
DigitalEd. 2025. Stem Based Learning Solutions for Stem Education | Mobius Platform
DigitalEd. 2025. Möbius | STEM Learning and Teaching Platform