Vuosi muutoskoordinaattorina – kokemuksia ja oivalluksia 

 Kesäkuussa 2024 astuin Karelian Digivisio 2030 -hankkeen muutoskoordinaattorin rooliin. Hanke oli minulle jo entuudestaan tuttu, sillä olin osallistunut kahteen pilottiin ja toiminut ohjausryhmässä. Edeltäjäni loi vahvan pohjan tehtävälle, mutta vuoden aikana on riittänyt sekä ihmeteltävää että toimintatapojen hiomista. 

Digivisio 2030 -hankkeessa muutoskoordinaattorin tehtävänä on koordinoida korkeakoulun muutosjohtamista ja osallistua aktiivisesti hankkeen muutosohjelmaan. Hanketoimisto esittelee kehityskohteita, joita korkeakoulut tarkastelevat omassa toiminnassaan. Muutoskoordinaattori tuo nämä keskusteluun omassa organisaatiossaan ja arvioi niiden vaikutuksia – tavoitteena on saada aikaan konkreettisia toiminnallisia muutoksia. 

Yhteistyöllä eteenpäin – esimerkkejä muutoksista 

Vuoden aikana on tapahtunut paljon. Tässä muutamia esimerkkejä Karelian sisällä toteutuneista muutoksista: 

  • Opin.fi-palvelun käyttöönotto: Mukana oli laaja joukko henkilöstöä eri yksiköistä – tietohallinto, Peppi-tiimi, jatkuva oppiminen, TKI-toiminta, opiskelijapalvelut ja viestintä. Käyttöönotto sujui hyvin, ja palvelussa on nyt kattavasti Karelian opintotarjontaa. Testaukset jatkuvat uusien versiopäivitysten myötä. 
  • EduKarelian kehittäminen: Informaalin ja nonformaalin oppimisen sisällöille on luotu oma julkaisukanava, joka yhdistää TKI-toimintaa ja jatkuvaa oppimista. Sisällöt siirretään myös Opin.fi-palveluun, mikä tuo niille valtakunnallista näkyvyyttä. 
  • Service Desk -toiminta: Yhdessä tietohallinnon ja opiskelijapalveluiden kanssa on organisoitu Opin.fi-palvelun kautta tulevien palvelupyyntöjen ja häiriötilanteiden käsittely. Oppijoille on avautunut myös uusi yhteydenottokanava. 
  • Pedagoginen kehittäminen: Opetusteknologia-asiantuntijoiden kanssa on osallistuttu koulutusvastuiden kokouksiin ja jaettu tietoa digipedagogisesta tuesta ja laatukriteereistä. Digivisiosta ja Opin.fi-palvelusta on viestitty myös hallinto- ja tukipalvelujen asiantuntijatiimeissä. 
  • Jatkuvan oppimisen TASO-projekti: Opettajia on tuettu Moodle-kurssien kehittämisessä, laatukriteerien soveltamisessa ja opintojaksokuvausten kirjoittamisessa. 

Muutoskoordinaattorin arki 

Jokaisessa korkeakoulussa muutoskoordinaattorin tehtävä toteutetaan hieman eri tavoin. Kareliassa se on osa erikoissuunnittelijan työnkuvaa, jossa painopiste on jatkuvassa oppimisessa ja erityisesti avoimessa ammattikorkeakoulussa. 

Muutosjohtaminen tuntui aluksi vieraalta käsitteenä ja toimintatapana – ja rehellisesti sanottuna, en ole sitä vieläkään täysin omaksunut. Helpommin samaistun tavoitteelliseen kehittämiseen. Silti olen pyrkinyt omaksumaan uuden roolin ja sanaston parhaani mukaan. 

Käytännössä kuitenkin hyvin konkreettiset tehtävät ovat olennainen osa työtäni. Tällaisia ovat esimerkiksi Opin.fi-palvelun pääkäyttäjyys, opintotarjonnan prosessivastuu ja versiopäivitysten testaus. Tämä tarkoittaa muun muassa Pepin tietojen muokkausta ja luokittelutietojen lisäämistä, sisältökuvausten tarkistamista ja järjestelmäintegraatioiden testausta ja seurantaa. 

Kohti uutta lukuvuotta 

Vuosi muutoskoordinaattorina on ollut opettavainen ja täynnä yhteistyötä. Tästä on hyvä jatkaa kohti uusia haasteita ja kehitysaskelia. 

Kirjoittaja:

Mervi Lätti, muutoskoordinaattori