Mitä teen, kun omat ajatukset ja ideat jähmettyvät paikoilleen? Kuka ymmärtää ja saisi ideat virtaamaan? Kenelle voisin heittää hyviä ajatuksia pohdittavaksi ja rikastettavaksi? Mistä saan uusien teknologioiden ja työkalujen koulutusta? Tässä niitä ajatuksia, joita digipedatuessa aika ajoin nousee mieleen. Ehdinkö tehdä kaikkea, pystynkö ottamaan kaiken haltuuni?
Ratkaisu näihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin syntyi vähänkuin vahingossa, kun keväällä 2023 Digivision kouluttajakoulutuksessa osuimme samaan keskusteluryhmään UEF:n, KAMK:n ja Karelia AMK:n digipedahenkilöiden kanssa. Myöhemmin saimme vielä vahvistusta Savonia AMK:n digipedahenkilöistä. Omien ajatusten ja havaintojen siivittämänä innostuimme jakamaan havaintojamme, osaamistamme ja ideoitamme. Miksi jokaisen olisi pidettävä webinaareja opettajille, kun meillä kaikilla on samoja verkko-oppimisympäristöjä, joissa toiminta eriaatteet ovat ihan samanlaiset. Voisimme jakaa jokaisen korkeakoulun omaa osaamista siltä alueelta, mikä kullekin on vahvinta.
Tästä innostuneina olemme järjestäneet vuosien 2024 – 2025 aikana yhteensä kahdeksan. Webinaareja suunnitellessa jokainen meistä ehdotti aiheita, joihin tiedettiin löytyvän asiantuntijuutta. Webinaarit suunnattiin korkeakoulujen henkilöstölle. Ne tallennettiin ja tekstitettiin, jotta ne olisivat pidemmän aikaa henkilöstön käytössä. Aiheina näissä oli muun muassa oppijalähtöisyyden tukeminen, tekoälyn konkreettinen hyödyntäminen, Clipchampin ja H5P:n käyttöä opetuksessa sekä Moodlen erilaiset aktiviteetit.
Mitä muuta hyötyä, kuin webinaareja opettajien käyttöön?
Ryhmä kokoontuu säännöllisesti verkossa muutamia kertoja lukukaudessa. Keskustelut ovat hyvin vapaamuotoisia ja esiin nostetaan aiheita, mitkä ovat sillä hetkellä osallistujille akuutteja. Asiantuntijuuden ja kokemusten jakaminen on ollut keskeinen osa yhteistyötä. Avoin ja vapaa keskustelu, matala kynnys ja idearikkaus ovat olleet tärkeitä tekijöitä. Olemme asettaneet itse ryhmän toiminnalle sopivat tavoitteet, ja toiminta on ollut tasavertaista ja keskittynyt digipedagogisten ratkaisujen jakamiseen ja vertailuun. Tärkeä huomio ryhmän toiminnassa on se, että tämä on syntynyt ryhmäläisten tarpeeseen, ei ulkopuolelta annettuna tehtävänä.
Tulevaisuudessa yhteistyö jatkuu tarvelähtöisesti ja yhteisohjautuvasti, mikä motivoi jatkamaan verkostoyhteistyötä ja sitouttaa meitä siihen. Vapaamuotoisuus ja yhteisöllisyys tukevat yhteistyötä, ja eiköhän niitä webinaareja jatketa.
Ryhmä kävi esittelemässä toimintaansa Pedaforum 2025 seminaarissa kesäkuussa 2026. Esitys herätti hyvää keskustelua kuulijoiden ja esittäjien välillä. Totesimme, että tätä yhteistyön muotoa on hyvä jatkaa eteenpäin.
Yhteistyössä
- Minna Rokkila, Karelia-ammattikorkeakoulu
- Satu Turkka, Itä-Suomen yliopisto
- Liisa Kemppainen, Kajaanin ammattikorkeakoulu
- Oona Rantamäki ja Anuliina Savolainen, Savonia-ammattikorkeakoulu
