Aikuisopiskelijoiden määrä korkeakouluissa kasvaa jatkuvasti, ja aikuisena opiskelevien opiskelupolut eroavat suoraan toiselta asteelta tulevien opiskelijoiden reiteistä. Perhe-elämän, työn ja arjen yhteensovittaminen vaatii tasapainoilua ja suunnitelmallisuutta. Esimerkiksi Kareliassa suuri osa geronomiopiskelijoista on sosiaali- ja terveysalan ammatillisen koulutuksen saaneita, mutta opiskelijoita ei kuitenkaan voida pitää homogeenisenä ryhmänä. Mukaan mahtuu alan vaihtajia, alalle ensimmäistä kertaa suuntaavia ja korkeakoulutaustaisia opiskelijoita.
Koulutusorganisaatioilla on tärkeä rooli joustavien opiskelupolkujen tukemisessa – ei vain opintojen alussa, vaan koko opiskelun ajan. OKM:n rahoittama kuuden geronomikoulutusta tuottavan ammattikorkeakoulun GEROS-hanke (2025–2027) pyrkii tukemaan opiskelijoiden mahdollisuuksia joustaviin opintopolkuihin.
Valtakunnallisessa GEROS-hankkeessa kehitetään muun muassa geronomikoulutuksesta ja vanhustyöstä kiinnostuneiden mahdollisuuksia tutustua alaan avoimen ammattikorkeakoulun opintotarjonnan myötä, ja jo tutkinto-opiskelijoina olevia geronomiopiskelijoiden mahdollisuuksia joustaviin opintototeutuksiin. Lisäksi hankkeessa vahvistetaan ja kehitetään geronomikoulutusta tuottavien ammattikorkeakoulujen geronomitutkintojen täydentävän osaamisen opintoja profilaatiotyön avulla. Pyrkimyksenä on hankkeen aikana vahvistaa profiloivia syventäviä opintoja, joita myös työssäkäyvät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat opiskella täydennyskoulutuksena.
Joustavuutta opiskelumahdollisuuksiin ja -rakenteisiin sekä yksilöllisten urapolkujen huomioimista
Koulutukseen ja vanhustyöhön kohdistuvat taloudelliset paineet ja niukennukset tekevät näkyväksi tarpeen uudistaa ja kehittää opiskelumahdollisuuksia. Geronomiopiskelijoiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta on tullut esille, että aikuiskoulutustuen lakkauttamisen myötä myös yhä useampi geronomiopiskelija pohtii työn ja opiskelun yhteensovittamisen keinoja. GEROS-hankkeessa geronomiydinosaamisen analyysi toimii opintojaksojen suunnittelun ja pedagogisten valintojen taustalla. Tuotettujen opintojen suorittaminen on osin ajasta ja paikasta riippumatonta. Näin pilotoidaan uudenlaista opintojaksojen tarjontaa ja yksilöllisempien urapolkujen vahvistamista. Palautetta ja arviointitietoa kerätään opintojaksoista hankkeen aikana.
Hankkeessa tuotettavat ydinosaamisen ja täydentävän osaamisen opinnot, sekä kurkistuskurssi, tulevat näkyviin valtakunnalliseen Opin.fi -portaaliin. Näin jokaisella aiheesta kiinnostuneella on mahdollisuus etsiä ja tutustua opintoihin. Myös pienempiä oppimiskokonaisuuksia ja oppimateriaaleja tuotetaan. Opinnot tarjotaan joustavasti etäopintoina ja digipedagogiikkaan kiinnitetään erityistä huomiota. Opinnot keskittyvät geronomien alkuvaiheen opintojen ydinsisältöihin ja niissä noudatetaan Digivisiossa määritettyjä laatukriteereitä. Huomiota kiinnitetään muun muassa opintojaksojen saavutettavuuteen, selkeään rakenteeseen, riittävään yhdenmukaisuuteen ammattikorkeakoulujen tarjonnan kesken sekä selkeisiin osaamistavoitteisiin ja keskeisiin oppisisältöihin.
Ydinainesanalyysin ja geronomialumneille suunnatun kyselyn perusteella tuotettavien opintojaksojen teemat valitaan seuraavista aiheista: kohtaaminen ja vuorovaikutus, ohjaus, gerontologian perusteet, etiikka ja vastuullisuus, kokonaisvaltainen arviointi ja toimijuuden/voimaantumisen tukeminen, palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus, muistityö, kehittämisen perusteet geronomin työssä, lääkehoito sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Geronomiopiskelijoiden joustavat opintopolut, alasta kiinnostuneiden tavoittaminen ja täydennyskoulutustarjonta eivät ole ainoastaan pedagogisia haasteita, vaan ne tarjoavat mahdollisuuksia kehittää koulutusorganisaatioiden yhteistyötä ja toimintaa kokonaisvaltaisesti. Kun rakenteet, viestintä ja ohjaus tukevat opiskelijoiden arkea, yksilöllinen osaamispolku tunnistetaan ja tunnustetaan merkitykselliseksi oppijan elämässä, voidaan vahvistaa sekä tutkinto-opiskelua että elinikäistä oppimista tavoilla, jotka eivät mukaudu liian tiukkoihin prosesseihin – oppimisen laadusta ja eettisesti kestävästä vanhustyön osaamisesta tinkimättä.
Opiskelijoiden joustavat siirtymät ja korkeakoulujen opetusyhteistyön lisääminen
OKM:n harkinnanvaraista rahoitusta saaneita hankkeita ja korkeakouluja Suomessa on useita. Hankkeiden tarkoituksena on edistää opiskelijoiden joustavaa tutkinto-opiskelua ja opetusyhteistyötä. Ensimmäinen OKM-rahoitteisten hankkeiden yhteistyötyöpaja toteutettiin keväällä 2025 Digivision kutsumana. Yhteistyöpajassa syvensimme tietoa Digivision tuottamista laatukriteereistä, Opin.fi- palvelusta ja tutustuimme muiden korkeakoulujen hankkeisiin, joista jaoimme hyviä käytäntöjä.
Korkeakoulujen opetusyhteistyötä edistävät yhteneväiset prosessi- ja toimintatavat sekä järjestelmät. Järjestelmät mahdollistavat yhteistyön teknisesti mutta korkeakouluilta se vaatii selkeitä ja yhteisiä prosesseja ja suuntaviivoja. Toimivien prosessien edellytyksenä on, että yhteistyö korkeakoulujen välillä on tiivistä ja sujuvaa.
Digitaalisessa ympäristössä toteutettavien koulutussisältöjen suunnittelussa ja tuottamisessa huomioon otettavia asioita ovat: tutkimusperusteisuus, opintojaksojen selkeät ja yhdenmukaiset kuvaukset, oppijoiden erilaiset taustat ja oppimisalustojen rakenteet, joiden tulee olla yhteneväisiä ja johdonmukaisia. Yhteistyön tuotoksena opiskelijoiden ristiinopiskelumahdollisuudet kasvavat ja luomme uusia hienoja mahdollisuuksia jatkuvan osaamisen ja oppimisen kehittämiseen.
Kirjoittajat:
- Terhi Myller yliopettaja, projektipäällikkö GEROS-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu
- Kirsi Siira, lehtori, projektipäällikkö GEROS-hanke, Satakunnan ammattikorkeakoulu
- Katri Turunen, yliopettaja, Seinäjoen ammattikorkeakoulu