Monitieteisen viiden eurooppalaisen korkeakoulun toteuttaman 120 opintopisteen EMMA-maisteritason koulutuksen käynnistyminen lähenee. EMMA-koulutusta toteuttavat Carinthia ammattikorkeakoulu (CUAS) Itävallasta, joka toimii myös koulutuksen koordinaattorina, Lissabonin yliopisto Portugalista, Ateenan yliopisto Kreikasta, Corkin yliopisto Irlannista ja Karelia-ammattikorkeakoulu Suomesta.
EMMA-koulutuksen opetussuunnitelma kehitettiin Karelia-ammattikorkeakoulun koordinoimassa European Master in Active Ageing and Age-friendly Society -hankkeessa, johon saatiin rahoitusta Euroopan komission Erasmus+ -ohjelmasta. Hanke toteutettiin vuosina 2020–2023, ja siihen osallistui em. korkeakoulujen lisäksi Ljubljanan yliopisto Sloveniasta. Sisällöllisen ja pedagogisen opetussuunnitelmatyön lisäksi hankkeessa selvitettiin osallistujakorkeakoulujen maisterikoulutuksiin liittyviä sääntöjä ja käytäntöjä sekä eri maiden kansallisia säädöksiä ja suosituksia. Eurooppalainen korkeakoulututkintojen viitekehys (EQF) sekä sen kansalliset sovellukset antoivat raamit opetussuunnitelmatyölle. (Wiggin ym. 2021; Kukkonen & Timonen 2024.)
Kun koulutus on nyt käynnistymässä, kansainvälinen opettaja- ja asiantuntijatiimi on tavannut syksyn 2025 aikana joka toinen viikko: koulutuksen toteutusvaiheen asioita hiotaan valmiiksi, sovitaan käytänteistä ja valmistaudutaan alkavaan lukuvuoteen. Koordinaattori CUAS on valmistellut muun muassa koulutuksen hakuprosessia, toteutusvaiheen sopimuksia sekä Moodle-oppimisympäristöä konsortioon. Konkreettisesti esimerkiksi kurssikohtaiset Moodle-työtilat alkavat valmistua opetussuunnitelman mukaisesti.
EMMAn anti ikäosaamisen koulutuskentälle ja työelämään
EMMA-koulutuksen erityispiirteenä ovat kansainväliset, monitieteiset ikääntymisen teemoja tarkastelevat opinnot, joiden avulla opiskelija saa valmiuksia kehittää, suunnitella, toteuttaa, arvioida sekä juurruttaa innovatiivisia toimintatapoja ja prosesseja ikäosaamisen kentällä. Tämä vahvistaa tulevaisuuden ikäosaamisen ammattilaisten osaamista edistää tulevaisuuteen suuntaavia aktiivisen ikääntymisen ja ikäystävällisen yhteiskunnan tavoitteita. (CUAS 2025; ks. Myller & Mikkonen 2025.)
EMMAn opetussuunnitelma sisältää 60 opintopistettä ydinosaamisen opintoja, joista opiskelija valitsee opiskeltavakseen kaikki opinnot. Keskeiset teemat ydinopinnoissa ovat poikkitieteellisyys ja tutkimusmenetelmät aktiivisessa ikääntymisessä sekä maisterintutkielma ja -seminaarit. Esimerkiksi Karelian vastuulla olevat Transdisciplinarity I ja II ovat aktiivisen ikääntymisen poikkitieteellisyyteen keskittyviä opintojaksoja. Koulutus startataan näillä opinnoilla. Kyseisissä opinnoissa huomio kohdentuu myös kansainvälisten opiskelijoiden ryhmäytymiseen ja yhteisöllisen mutta itseohjautuvan pedagogiikan periaatteisiin tutustumiseen. Opetussuunnitelmaan sisältyvät myös valinnaisia teemoja. Ydinosaamisen opintojen lisäksi opiskelijat valitsevat aiemmasta koulutuksesta riippuen kolme neljästä seuraavista teemoista: Fyysiset, psykologiset ja kognitiiviset ikääntymisprosessit, aktiivisen ikääntymisen sosiaaliset ulottuvuudet, terveen ja aktiivisen ikääntymisen edistäminen ja teknologia aktiiviseen ja terveeseen ikääntymiseen. Myös syventäviä valinnaisia opintoja on tarjolla. Opiskelija valitsee 45 opintopistettä, eli kolme seuraavista itseä kiinnostavista teemoista: teknologia ja ikääntyminen, tutkimusmenetelmät ja yrittäjyys, ekologinen kestävyys ja ikääntyminen, terveyden edistäminen, talous ja ikääntyminen ja aktiivisen ikääntymisen sosiaaliset ulottuvuudet. (Myller & Mikkonen 2025.)
EMMA hakijan ja opiskelijan näkökulmasta
EMMA tarjoaa mahdollisuuden hankkia laaja-alaista ikäosaamiseen liittyvää asiantuntemusta ja taitoja. Tätä osaamista tarvitaan tulevaisuudessa niin liiketoiminnassa, taloudessa ja teknologiassa kuin sosiaali- ja terveysaloilla, hallinnollisissa tehtävissä sekä päätöksenteossa. EMMA-tutkinnon myötä voi avautua monipuolisia ja tulevaisuuteen suuntaavia uramahdollisuuksia. EMMAssa opiskellaan yksilöllisen opintosuunnitelman mukaisesti, oma aiempi tausta ja kiinnostuksen kohteet huomioiden. Kansainvälisen ja monitieteisen opettajatiimin opetuksessa yhdistyvät teoreettiset ja käytännölliset tiedot käytännön esimerkein. EMMA toteutuu 100 % verkossa lukujärjestykseen kiinnitettyjen opetusten kuin ajasta ja paikasta riippumattomien oppimistilanteiden kautta. Koulutus sisältää yhden intensiiviviikon Itävallassa kolmannella lukukaudella. Opettajien ja vertaisryhmien tuki on mukana koko opintojen ajan. (Myller & Mikkonen 2025.)
Hakeminen ja maksut
Kaksivuotien EMMA-koulutus on tarjolla maailmanlaajuisesti. Koulutuksen pääsyvaatimuksina on kandidaatin tutkinto sosiaali-, terveys-, teknologia-, liikunta- tai taloustieteissä tai vastaavilla aloilla. Koordinaattori CUAS koordinoi ja toteuttaa opiskelijahaku- ja valintaprosessin kokonaisuudessaan, ja EMMA:n tieteellinen ohjausryhmä on valintaprosessissa mukana. Opiskelijavalinnoissa huomioidaan muun muassa opiskelijan aiempi tutkinto, riittävä englannin kielitaito (vähintään B2-taso) sekä motivaatio opiskeluun juuri EMMA-koulutuksessa. Koulutuksesta kiinnostuneet hakevat EMMA:aan täyttämällä CUAS:n nettisivuilla olevan verkkohakulomakkeen. Koulutuksen nettisivuilla on lisätietoja hakukriteereistä, hakuprosessista ja koulutuksesta. Lukuvuosimaksu on 12 810 €/lukuvuosi. Opiskelija- eli lukukausimaksut kattavat pakolliset käyttökustannukset, jotka liittyvät opiskelijan koulutukseen osallistumiseen ja EMMA-koulutuksen hallinnointiin. Lisäkustannuksia voi syntyä tutkintomaksuista tai lukukausien uusimisesta. (CUAS 2025.)
Karelia-ammattikorkeakoulu toimii yhtenä koulutuksen toteuttajana. Tutkinnonantajana Karelia toimii silloin, kun koulutukseen opiskelijalla on vähintään kahden vuoden työkokemus aiemman korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen. Ensimmäinen EMMA-koulutus alkaa näillä näkymin talvilukukaudella 2025, kun vähimmäismäärä opiskelijoita (50 opiskelijaa) on läpäissyt hakuprosessin ja koulutus on saanut myönteisen akkreditointipäätöksen A3ES:ltä (Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education).
Kirjoittajat
Terhi Myller, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Tuula Kukkonen, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet
CUAS 2025. Opetussuunnitelma. Active Ageing and Age-Friendly Society | CUAS University
Kukkonen, T. & Timonen, L. 2024. Co-creation of an innovative European master’s program. Julkaisussa Ilvonen, A., Malvela, P., Timonen, L, Varis, K. (toim.) Selected Perspectives on Internationalisation and Applied Education and Research 2024. Publications of Karelia University of Applied Sciences B, Handbooks and Article collections: 96, 24-27.
Myller, T. & Mikkonen, A-R. 2025. Kansainvälinen ikäosaamisen maisteritason koulutus EMMA ottaa askelia kohti toteutusvaihetta – Karelia-ammattikorkeakoulu
Wiggin, D.; Penic, B.; Sulopuisto, O.; Setti, A.; Mali, J.; Stitzel, A.; Kuisma, R.; Baptista, F.; Kukkonen, T.; Konstantakopolou, O.; Timonen, L.; Carnide, F.; Velanoki, V.; Ströckl, D.E.; Zymbal, V.; Cardadeiro, G.; Nevala, E.; Kaitelidou, D.; Sourtzi, P.; Hlebec, V.; Hrast, M.F. & Timmons, S. 2021. Postgraduate education in healthy and active ageing: learning needs, curriculum and expected outcomes: a scoping review protocol. HRB Open Research. https://hrbopenresearch.org/articles/4-120/v1

