Tarpeet ja työkalut eivät valitettavasti aina kohtaa. Kokemuksesta tiedän, että kuusen kaataminen vanhalla pokasahalla on hidasta ja työlästä. Korkeakoulukontekstissakaan ei esimerkkejä tarvitse hakea kaukaa. Yksi esimerkki tällaisesta ristiriidasta ovat korkeakoulujen yhteistyöopinnot nk. ripa-opinnot ja niiden hallinnointiin rakennettu ristiinopiskelun palveluväylä.
Samalla kun korkeakoulujen kiinnostus yhteistyöopintoihin näyttää olevan kasvussa, on opintotarjonnan näkyvyys heikentynyt merkittävästi. Tämä näkyy myös valtakunnallisesti yhteistyöopintoja suorittaneiden opiskelijoiden määrässä, joka on yli 20 % pienempi kuin viime vuonna. Laskua on ollut meilläkin – jopa enemmän kuin muilla korkeakouluilla. Vaikka uusi palveluväylä on tuonut hallinnointiprosessiin sujuvuutta, on opiskelijan aiempaa vaikeampaa löytää itselleen sopivaa opintotarjontaa muista korkeakouluista.
Selkeämpää tarjontaa
Digivisio-hankkeen toisessa vaiheessa Opin.fi-palveluun on tarkoitus tuoda jatkuvan oppimisen tarjonnan rinnalle korkeakoulujen yhteistyöopinnot. Opin.fi-palvelu voisi tällöin tarjota opiskelijalle entistä houkuttelevamman ja selkeämmän kuvan korkeakoulujen opintotarjonnasta. Samalla se voisi tarjota korkeakouluille aiempaa paremman markkinointikanavan yhteistyöopintoihin, vaikka opintojen hallinnointi hoituisikin edelleen ripa-palveluväylän kautta.
Ihan hetkessä tällaista ratkaisua ei kuitenkaan ole käytössä. Ennen sitä tarvitaan systemaattista kehitystyötä niin korkeakouluverkostossa kuin meillä Kareliassakin. Miten taataan opintojen vertailtavuus? Miten opinnot kuvataan yhteismitallisesti ja kiinnostavasti? Miten varmistetaan opintojen laatu?
Huomio opintojaksokuvauksiin
Kareliassa opintojaksojen kuvausten laadintaa on tuettu syksyllä toteutetuissa workshopeissa. Workshopeja tullaan järjestämään myös ensi keväänä. Tämä on työtä, jota meidän kannattaa tehdä joka tapauksessa. Selkeät, kiinnostavat ja kattavat opintojaksokuvaukset tukevat markkinointia, opiskelijoiden valintoja ja antavat realistisen kuvan opintojen sisällöstä ja tavoitteista.
Korkeakoulujen välinen yhteistyö on joka tapauksessa asia, johon meidän kannattaa panostaa. Yhteistyöopinnot voivat tuoda opiskelijoillemme uusia, mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Ne voivat myös mahdollistaa entistä henkilökohtaisempia opintopolkuja. Yhteistyön avulla voimme myös tehdä valintoja, jotka tukevat toimitamme taloudellisuutta. Ihan kaikkea ei tarvitse toteuttaa itse ja toisaalta voimme erikoistua niihin asioihin, joissa olemme erityisen hyviä.
kirjoittaja: vararehtori Marjo Nenonen

