Yrittäjyyden projektityö – opintopisteitä yrittäjänä hankitulla osaamisella

Karelia-ammattikorkeakoulussa on otettu käyttöön uusi opintojakso, jossa yrittäjänä toimiva opiskelija voi saada opintopisteitä kokemuksestaan yrittäjänä. Yrittäjyyden projektityö (1–6 op) tarjoaa mahdollisuuden tunnistaa, kehittää ja tunnustaa yrittäjyydessä kertyneitä taitoja, joita käytännön projekteista on syntynyt. Miro Ryynänen sai valmistumisen kannalta tärkeitä opintopisteitä osoittamalla yrittäjyydessä hankittua osaamistaan.

Miro Ryynäsen yrittäjyys sai kipinän yläkoululaisena Juuan 4H-yhdistyksen yrittäjyyskurssilta. Ensimmäinen liikeidea oli linnunpönttöjen valmistaminen, kun paikallisen S-marketin 4H-yhdistyksen myyntipisteeltä puuttui vielä sellainen tuote. Kotitalli muuttui pönttöverstaaksi ja pian pönttöjä kannettiin lätkäkassissa koulubussiin ja koulun jälkeen kauppaan myytäväksi. Tuloksena syntyi 300 myytyä pönttöä, mikä toi nuorelle miehelle moporahat bensoineen sekä tärkeän opin: hinnoittele seuraavan kerran kovemmalla hinnalla, niin tulee vielä parempi tulos.

Ideoista yritystoimintaan

Tradenomiopintojen aikana uusia liikeideoita on syntynyt jatkuvasti. Miron ideoita yhdistää elämysten ja matkailun kehittäminen sekä halu luoda hyvinvointia omalle kotiseudulle Pohjois-Karjalaan. Osa ideoista on jäänyt suunnitelmiksi, osa on kasvanut yritystoiminnaksi, kuten Renkaanvaihtoralli Oy ja HUB Joensuu Oy.

Renkaanvaihtoralli on sesonkiluonteinen bisnes, joka ajoittuu nimensä mukaisesti renkaanvaihtoviikoille keväällä ja syksyllä. Konsepti on hiottu tuottamaan lisäarvoa asiakkaalle: auto ajetaan palveluiden äärellä olevaan pop-up -renkaanvaihtopisteeseen ja uudet renkaat saa alle 15 minuutissa. Tällä välin asiakas voi käydä vaikkapa kaupassa tai ostamassa pikaruokaa kotiin viemiseksi. Yritys on kasvattanut markkinaosuuttaan Joensuussa ja Rovaniemellä ja tulevina vuosina toimintaa laajennetaan muihinkin kaupunkeihin.

Nuori mies seisoo rekan edessä ajohaalareissa
Miro Ryynänen on jo nuorena kokenut yrittäjä mm. Renkaanvaihtorallissa ja HUB Joensuussa. Kokemukset tuovat myös opintopisteitä uuden Yrittäjyyden projektityö -opintojakson myötä. Kuva: Miro Ryynänen.

HUB Joensuu – Luovuuden ja yhteisöllisyyden linnake

Miron yrityksistä uusin on HUB Joensuu, yli satavuotiaassa entisessä tyttökoulussa sykkivä yhteisöllinen työelämän ja luovuuden keskus. Tämän ”luovan linnan” visiona on rakentaa kansainvälinen, monialainen ja innostava kohtaamispaikka opiskelijoille, startupeille, freelancereille, taiteilijoille ja järjestöille – kaikille, jotka etsivät tilaa ideoilleen ja yhteistyölle.

Miro on yksi HUBin seitsemästä perustajasta. Yrityksen ensimmäiset askeleet otettiin Sohjo Hacks -innovaatiokilpailussa keväällä 2025, jonka jälkeen voittajat saivat kaupungilta tilat käyttöönsä. Tällä hetkellä katon alla on noin 20 erilaista toimijaa: yrityksiä, freelancereita, taiteilijoita, tanssijoita, yhdistyksiä ja opiskelijoita.

HUB Joensuu tarjoaa modernit coworking-tilat, toimistohuoneita ja tapahtumatiloja jopa 120 hengelle. Tiloissa järjestetään työpajoja, seminaareja ja erilaisia tapahtumia.

HUB Joensuu panostaa erityisesti yhteisöllisyyteen ja eri käyttäjäryhmien kohtaamiseen. Tavoitteena on rakentaa ympäristö, jossa syntyy uusia ideoita, yhteistyötä ja rohkeita avauksia – paikka, jossa tulevaisuuden tekijät voivat kasvaa ja vaikuttaa yhdessä.

HUB Joensuu tarjoaa modernit coworking-tilat, toimistohuoneita ja tapahtumatiloja. Kuva: Jasmin Ryynänen.

Projektista oppimiseen – ja opintopisteiksi

Yrittäjyyden projektityö -opintojakson arviointi perustuu projektin toteutukseen, raporttiin ja oppimisen osoittamiseen. Opintojakson laajuus ja osaamisen näyttö sovitaan vastuuopettajien, Olli Hatakan ja Daniel Bågebergin kanssa. Opintojakson opintopisteiden (1–6 op) kertyminen määrittyy tapauskohtaisesti riippuen opintojaksolle osallistuvan opiskelijan projektin laajuudesta. Rajatusta kehittämistehtävästä (mm. markkinointikampanja) opintopistekertymä voi olla 1–2 op, laajemmasta projektista (mm. liiketoimintasuunnitelma) 3–4 op ja kokonaisvaltaisesta kehittämishankkeesta (mm. uuden palvelun pilotointi) 5–6 op. Opintojakson arvioinnissa painottuvat projektin laajuus, innovatiivisuus, teorian soveltaminen, reflektio sekä yhteistyö- ja viestintätaidot.

Miron tapauksessa pääsimme käymään HUB Joensuussa, missä Miro esitteli meille koostetta yrittäjyyden tuomista opeistaan. Niitä onkin nuoreen ikään nähden kertynyt miehelle jo paljon. Miro korostaa tiimin merkitystä: hyvät kumppanit ajavat toisiaan eteenpäin ja ylläpitävät innostusta. Myös omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen on tärkeää, sekä kyky tehdä tarvittavat muutokset, jos suunta ei ole oikea.

Sudenkuoppia on osattava välttää. Kaikki ideat eivät ole hyviä, eikä asioita kannata tehdä velvollisuudentunnosta, jos ei itse usko onnistumismahdollisuuksiin. Keskittyminen omiin vahvuuksiin, ajoissa pelastautuminen ja selkeä visio ovat menestyksen avaimia. Yrittäjyydessä tärkeintä on johtaa itseään, olla pitkäjänteinen ja unelmoida rohkeasti. Suunnitelmallisuus ja kyky toteuttaa ovat arjessa ratkaisevia.

Yrittäjyyden projektityö –opintojaksolla opiskelijalla on mahdollisuus syventää omaa ymmärrystään yrittäjyydestä ja yritystoiminnasta valitussa teemassa. Lähitulevaisuudessa opintojaksolle osallistuneille opiskelijoille on tarkoituksena mahdollistaa opintojakson aikana koetun ja opitun tiedon jakamista dialogissa. Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiassa paljon käytetyssä dialogisessa lähestymistavassa opiskelijat kertovat omia kokemuksiaan ja jakavat hiljaista tietoa oppimastaan toisilleen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opintojaksolle osallistuneet opiskelijat jakavat ja kertovat opintojakson oppimiskokemuksiaan vertaistuellisesti muille, jolloin oppiminen syvenee ja laajenee.  Yrittäjyyden projektityö -opintojakso on mahdollisuus tehdä näkyväksi se, mitä yrittäjänä on jo oppinut ja samalla ottaa seuraava askel kohti omia unelmia.

Yrittäjyyden projektityö -opintojakso on kehitetty osana Euroopan unionin osarahoittamaa Ammatiksi yrittäjä – oppia yrittäjätaitoihin -hanketta.


Kirjoittajat:

Lotta Lilja, lehtori, Ammatiksi yrittäjä -hankkeen projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Daniel Bågeberg, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu