Miten yhdistää kieli ja sisältö niin, että oppiminen syvenee ja opiskelijat innostuvat? CLIL (Content and Language Integrated Learning) tarjoaa vastauksen: menetelmän avulla kieli ja sisältö kulkevat käsi kädessä, luoden oppimisympäristöjä, joista hyötyvät kaikki – niin opiskelijat, opettajat kuin korkeakoulutkin. CLIL4ALL-hanke (2022–2025) kehitti käytännön ratkaisuja kansainväliseen opetukseen tukemaan opiskelijoiden osaamisen kehittymistä, kulttuuritietoisuutta ja työelämävalmiuksia. Tässä artikkelissa esittelemme tulokset ja jaamme vinkkejä, joilla voit tuoda CLIL-ajattelua omaan opetukseesi.
CLIL-lähestymistavan tuomista opetukseen
CLIL4ALL –hankkeessa (2022–2025) tarkasteltiin CLIL-lähestymistavan kolmea keskeistä näkökohtaa, joita ovat metodologia, sisältö- ja kieltenopettajien välinen yhteistyö sekä opetusmateriaalien kehittäminen. Projektin tavoitteena oli kehittää kaikille sopivia ja osallistavia työtapoja, joilla edistetään opiskelijoiden työelämässä vaadittavia monialaisia taitoja.
Lisäksi projektissa kehitettiin pedagogisia työkaluja opettajille CLIL-menetelmän edistämiseksi korkeakoulutuksessa. Nämä pilotoitiin erilaisin menetelmin hankkeen aikana ja koottiin lopuksi yhteisjulkaisuksi (CLIL Practical Teaching Guide, 2025). Hankkeeseen osallistuivat Karelia-ammattikorkeakoulu, HAN UAS (Alankomaat), TH Wildau (Saksa), University of Cordoba (Espanja) ja Jean Monet University (Ranska).
Kolmen vaiheen kautta tuloksiin
Hanke toteutettiin kolmessa vaiheessa, joista jokainen rakentui edellisen vaiheen lopputulosten varaan (Kuvio 1). Jokainen vaihe suunniteltiin omaksi työpaketikseen ja sille määriteltiin koordinoijaksi yksi projektin partnerioppilaitoksista.

Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin systemaattisen laajan kirjallisuuskatsauksen avulla vieraalla kielellä tapahtuvan sisältöopetuksen ja CLIL-lähestymistavan hyödyntämisen nykytilaa sekä viimeaikaisia kehityskulkuja korkeakouluissa ja yliopistoissa. Tällä tavalla kerättiin aineisto, jonka sisältämiä tuloksia ja keräysprosessin aikana syntyneitä havaintoja voitiin hyödyntää vaiheiden kaksi ja kolme työskentelyn tueksi.
Vaiheessa kaksi edellisessä vaiheessa löydettyjä tuloksia ja syntyneitä havaintoja hyödynnettiin tunnistamaan olemassa olevia parhaita käytäntöjä CLIL-lähestymistavan soveltamisessa eri korkeakouluissa. Samalla, kun näitä käytäntöjä koottiin käsikirjan muotoon, vaiheessa kolme suunnittelivat ja toteuttivat eri oppilaitokset niiden pohjalta erikseen ja yhteistyössä yksittäisiä pienimuotoisia opetuspilotteja toteutettaviksi omien kurssiensa yhteydessä.
Kolmannessa vaiheessa toteutettiin lisäksi kaksi intensiiviviikkoa, toinen Jean Monet -yliopistossa Ranskassa (2024) ja toinen Karelia-ammattikorkeakoulussa Suomessa (2025). Intensiiviviikoilla pilotoitiin CLIL-menetelmän kokonaisvaltaista hyödyntämistä opiskelijatiimien keskinäisen työskentelyn ja kommunikoinnin tukemisessa heidän toteuttaessaan heille annettua kehitystehtävää. Näiden intensiiviviikkojen aikana eri alojen entuudestaan toisille vieraat opiskelijat eri oppilaitoksista työskentelivät tiiviisti monialaisissa ja monikulttuurisissa projektitiimeissä viikon ajan, sisältöopettajien ja kielten opettajien toimiessa heidän ohjaajinaan.
Tuloksina työkalupakki ja tiiviimpi yhteistyö
Pilottitoteutusten oppimistuloksia ja opiskelijoiden sekä opettajien motivaatiota tarkasteltiin kyselyillä ja pienryhmähaastatteluilla. Projektin aikana opiskelijat kokivat saavansa parempia valmiuksia työelämään ja kokivat oppimismotivaationsa lisääntyvän. Opettajat raportoivat lisääntyneestä yhteistyöstä eri oppiaineiden välillä, joka lisäsi myös heidän motivaatiotaan jatkaa yhteistoteutuksia hankkeen jälkeen.
Projektin aikana laadittiin opettajien käyttöön Practical Teaching Guide -työkalupakki, joka sisältää CLIL-menetelmän pedagogisen mallin ja hankkeessa opetuspilottien aikana toteutetut oppimistehtävät ja –kokonaisuudet. Myös kolmannen vaiheen pilotti-intensiiviviikkojen toteutukset ovat kuvattu edellä mainitussa käsikirjassa.
CLIL-menetelmien tuominen opetukseen
Suosittelemme tutustumaan CLIL-menetelmiin ja kokeilemaan rohkeasti erilaisia toteutustapoja niin yksittäisiin tehtäviin kuin opintojaksoihin. Myös yhteistoteutukset kielen- ja aineopettajan välillä voivat saada aikaan uusia ajatuksia ja positiivisia elämyksiä niin opettajille kuin opiskelijoille. Kokosimme tähän muutamia hyödyllisiä linkkejä, joiden avulla voi tutustua hankkeeseen ja sen aikana tehtyihin erilaisiin CLIL-toteutuksiin. Valituissa toteutuksissa oli mukana opettajia Karelian kansainvälisistä koulutusohjelmista kehittämässä, toteuttamassa ja arvioimassa opintoja.
Myynti- ja neuvottelutaitojen kehittäminen CLIL-menetelmällä
Partneriyhteistyössä toteutettu kansainvälinen pitchauskilpailu (Shark Tank, 2023)
Projektihallinnan opetus tiimiopettamisen menetelmällä (Project Management with team approach, 2023)
CLIL4ALL-hankkeen sivut, jossa voit tutustua muihin julkaisuihin ja opetusmateriaaleihin
Kirjoittajat:
Varpumaria Jeskanen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Seppo Nevalainen, lehtori & kv-koordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu

