Täältä löydät ohjeet, kuinka aktivoit käyttäjätunnuksesi Karelian verkkopalveluihin. Ole hyvä ja lue ohjeet huolellisesti ja etene vaiheiden mukaisesti järjestyksessä.
Karelia-ammattikorkeakoulussa opiskelija saa käyttöönsä käyttäjätunnuksen (Kareliatunnus) opiskeluoikeuden ajaksi. Opiskelijalle käyttäjätunnus syntyy automaattisesti oppilaitoksen opiskelijahallintojärjestelmän tietojen pohjalta ja on käytettävissä opintojen alkaessa.
Aktivoi käyttäjätunnuksesi ja ota heti sen jälkeen käyttöösi monivaiheinen tunnistus (MFA). Suurin osa Karelian sähköisten palvelujen käyttöä edellyttää monivaiheista tunnistautumista.
HUOM! Olemme ottamassa uutta käyttäjätunnuspalvelua vaiheittaisesti käyttöön kesällä 2025. Voit käyttää sekä uutta, että vanhaa palvelua rinnakkain. Ohjeet molempiin alla.
UUSI KÄYTTÄJÄTUNNUSPALVELU
Ota käyttäjätunnus käyttöösi osoitteessa https://userid.karelia.fi
- Mene internet-selaimella osoitteeseen https://userid.karelia.fi ja valitse Siirry palveluun.
- Klikkaa Käyttäjätunnus-kentän alapuolella olevaa Etkö tiedä tunnustasi? -linkkiä.
- Valitse tunnistustapa (pankkitunnukset tai mobiilivarmenne) ja tunnistaudu.
- Kareliatunnuksesi tulee näkyviin Käyttäjätunnus-kenttään. Kirjoita tämä 7-merkkinen käyttäjätunnuksesi talteen.
- Syötä vielä sivulla oleva 5-merkkinen vahvistuskoodi ja klikkaa Jatka palveluun.
- Valitse Tunnistaudu.
- Tutustu käyttösääntöihin (https://www.karelia.fi/it-saannot) ja laita täppä kohtaan Olen lukenut ja hyväksyn IT-säännöt. Klikkaa Hyväksy.
- Valitse Aseta salasana.
- Seuraavaksi näet salasanan vähimmäisvaatimukset. Näiden vaatimusten lisäksi salasana ei saa sisältää nimeäsi tai Kareliatunnustasi. Klikkaa Sulje.
- Keksi uusi salasana ja vahvista se alle. Klikkaa lopuksi Aseta salasana.
- Saat ilmoituksen onnistuneesta salasanan vaihtamisesta.
Vinkki! Jos unohdat käyttäjätunnuksesi tai salasanasi, voit aina käydä tällä sivulla tarkistamassa tunnuksesi ja resetoimassa salasanan.
HUOM! Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta (ja näin ollen et pysty tunnistautumaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella), käyttäjätunnuspalvelu lähettää sinulle Candour ID -tunnistautumispyynnön henkilökohtaiseen sähköpostiisi. Onnistuneen tunnistautumisen jälkeen saat Kareliatunnuksesi.
HUOM! Jos saat virheilmoituksen, ettet ole oikeutettu Karelia-ammattikorkeakoulun tunnukseen, yritä seuraavana päivänä uudelleen. Käyttäjätunnus syntyy tietojen kirjaamista seuraavana päivänä. Ota yhteyttä opiskelijapalveluihin ([email protected]), jos saat edelleen saman virheilmoituksen. Opiskelijapalvelut tarkistavat opiskeluoikeutesi.
VANHA KÄYTTÄJÄTUNNUSPALVELU
Ota käyttäjätunnus käyttöösi osoitteessa https://id.karelia.fi
- Valitse “Rekisteröidy” ja tunnistaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Katso video-ohje tästä.
- Tutustu käyttösääntöihin (https://www.karelia.fi/it-saannot)
- Kirjoita 7-numeroinen käyttäjätunnuksesi itsellesi muistiin.
- Määritä käyttäjätunnuksesi salasana (lue salasanavaatimukset huolella).
Vinkki! Jos unohdat käyttäjätunnuksesi tai salasanasi, voit aina käydä tällä sivulla tarkistamassa tunnuksesi ja resetoimassa salasanan.
HUOM! Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta (ja näin ollen et pysty tunnistautumaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella), Karelian IT-tukipalvelut lähettävät sinulle Candour ID -tunnistautumispyynnön henkilökohtaiseen sähköpostiisi. Onnistuneen tunnistautumisen jälkeen saat Kareliatunnuksesi. Mikäli et saa Candour-tunnistautumispyyntöä ennen opintojesi alkua, ilmoita siitä IT-Helpdeskiin: [email protected].
HUOM! Jos saat virheilmoituksen, ettet ole oikeutettu Karelia-ammattikorkeakoulun tunnukseen, yritä seuraavana päivänä uudelleen. Käyttäjätunnus syntyy tietojen kirjaamista seuraavana päivänä. Ota yhteyttä opiskelijapalveluihin ([email protected]), jos saat edelleen saman virheilmoituksen. Opiskelijapalvelut tarkistavat opiskeluoikeutesi.
Ennen kuin voit käyttää M365-palveluita tai Moodlea, tulee sinun määrittää MFA-asetukset.
Voit määrittää MFA:n kahdella eri tavalla:
Katso ja toimi tämän video-ohjeen mukaisesti.
- Lataa ja asenna puhelimeesi ilmainen Microsoft Authenticator -sovellus puhelimesi sovelluskaupasta.
- Avaa erillisellä laitteella (tietokone, kannettava, tms.) osoite https://aka.ms/mfasetup.
- Kirjaudu Kareliatunnuksellasi.
- Saat kehoituksen määrittää MFA (More information required). Klikkaa Seuraava.
- Valitse alasvetovalikosta Mobiilisovellus.
- Valitse Vastaanota vahvistusilmoituksia.
- Klikkaa Määritys.
- Avaa nyt puhelimestasi Microsoft Authenticator ja valitse Lisää tili.
- Valitse Työ- tai koulutili.
- Valitse Lue QR-koodi.
- Lue nyt puhelimellasi tietokoneen näytöllä oleva QR-koodi.
- Klikkaa tietokoneella Seuraava ja uudelleen Seuraava.
- Hyväksy puhelimessasi Microsoft Authenticatoriin tuleva ilmoitus.
- Lisää puhelinnumerosi varatodennusmenetelmäksi. Valitse maatunnus ja syötä puhelinnumerosi.
- Klikkaa lopuksi Valmis.
VINKKI! Voit aina muokata MFA-asetuksiasi palaamalla sivulle https://aka.ms/mfasetup.
Jos et voi asentaa puhelimeesi Authenticator-sovellusta, voit määrittää monivaiheisen todennuksen toimimaan tekstiviestikoodilla tämän video-ohjeen mukaisesti.
HUOM! Toimi näin, jos saat kirjautuessa virheilmoituksen, jossa viitataan toisen organisaation järjestelmään:
a) Avaa selaimeen uusi yksityinen ikkuna ja avaa https://aka.ms/mfasetup
b) Vaihtoehtoisesti voit tyhjentää selaimen välimuistin ja evästeet tai käyttää kokonaan toista selainta.
HUOM! Kun olet määrittänyt MFA-asetukset ja puhelimesi tai puhelinnumerosi myöhemmin vaihtuu, tulee sinun päivittää MFA-asetukset ennen vaihtamista. Voit päivittää puhelinnumeron tai rekisteröidä Authenticatorin uuteen puhelimeen osoitteessa https://aka.ms/mfasetup. Mikäli et pääse muokkaamaan MFA-asetuksia, ole yheydessä Karelian IT-Helpdeskiin.
Moodle
- Mene internet-selaimella osoitteeseen https://m.karelia.fi.
- Valitse Karelia-tunnus.
- Syötä Kareliatunnuksesi pitkässä muodossa (esim. [email protected])
- Syötä salasanasi.
Moodle vaatii monivaiheisen tunnistautumisen, jos kirjaudut Karelian verkon ulkopuolelta. Kirjautumisen jälkeen löydät kurssisi Omat kurssini -sivulta.
HUOM! Toimi näin, jos saat kirjautuessa virheilmoituksen, jossa viitataan toisen organisaation järjestelmään:
a) Avaa selaimeen uusi yksityinen ikkuna ja kirjaudu Moodleen osoitteessa https://m.karelia.fi.
b) Vaihtoehtoisesti voit tyhjentää selaimen välimuistin ja evästeet tai käyttää kokonaan toista selainta.
Peppi
Kaikki Pepin toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä, ennen kuin opiskeluoikeutesi alkaa.
- Mene osoitteeseen https://opiskelija.peppi.karelia.fi.
- Syötä Kareliatunnuksesi lyhyessä muodossa (esim. 8899334)
- Syötä salasanasi.
- Mene osoitteeseen https://portal.office.com.
- Syötä Kareliatunnuksesi.
- Syötä salasanasi.
- Tee monivaiheinen tunnistautuminen puhelimessasi
Kirjautumisen jälkeen sinulla on pääsy Karelian M365-palveluihin, mm:
- Sähköposti → Outlook
- Pilvitallennus → OneDrive
- Office Online → Word, Excel, Powerpoint
Täältä löydät ohjeet, kuinka voit vaihtaa tai resetoida aktivoidun Kareliatunnuksen salasanan tai selvittää unohtuneen Kareliatunnuksen. Ole hyvä ja lue ohjeet huolellisesti ja etene vaiheiden mukaisesti järjestyksessä.
HUOM! Jos et ole vielä aktivoinut Kareliatunnustasi, toimi ylempänä olevan ”Uuden Kareliatunnuksen aktivointi” -kohdan mukaisesti!
Voit vaihtaa salasanasi palveluportaalissa userid.karelia.fi.
- Mene internet-selaimella osoitteeseen https://userid.karelia.fi ja valitse Siirry palveluun.
- Syötä Kareliatunnuksesi ja sivulla näkyvä 5-merkkinen vahvistuskoodi. Klikkaa Jatka palveluun.
- Valitse Vaihda salasana.
- Seuraavaksi näet salasanan vähimmäisvaatimukset. Näiden vaatimusten lisäksi salasana ei saa sisältää nimeäsi tai Kareliatunnustasi. Klikkaa Sulje.
- Syötä nykyinen salasanasi. Keksi uusi salasana ja vahvista se alle. Klikkaa lopuksi Aseta salasana.
- Saat ilmoituksen onnistuneesta salasanan vaihtamisesta.
Jos salasanasi on unohtunut, voit määrittää uuden salasanan palveluportaalissa userid.karelia.fi. Palvelussa tunnistautuminen tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Mene internet-selaimella osoitteeseen https://userid.karelia.fi ja valitse Siirry palveluun.
- Syötä Kareliatunnuksesi ja sivulla näkyvä 5-merkkinen vahvistuskoodi. Klikkaa Jatka palveluun.
- Valitse Salasana unohtunut.
- Valitse tunnistustapa (pankkitunnukset tai mobiilivarmenne) ja tunnistaudu.
- Valitse Aseta salasana.
- Seuraavaksi näet salasanan vähimmäisvaatimukset. Näiden vaatimusten lisäksi salasana ei saa sisältää nimeäsi tai Kareliatunnustasi. Klikkaa Sulje.
- Keksi uusi salasana ja vahvista se alle. Klikkaa lopuksi Aseta salasana.
- Saat ilmoituksen onnistuneesta salasanan vaihtamisesta.
Jos Kareliatunnuksesi on unohtunut, voit selvittää Kareliatunnuksesi palveluportaalissa userid.karelia.fi. Palvelussa tunnistautuminen tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Mene internet-selaimella osoitteeseen https://userid.karelia.fi ja valitse Siirry palveluun.
- Klikkaa Käyttäjätunnus-kentän alapuolella olevaa Etkö tiedä tunnustasi? -linkkiä.
- Valitse tunnistustapa (pankkitunnukset tai mobiilivarmenne) ja tunnistaudu.
- Kareliatunnuksesi tulee näkyviin Käyttäjätunnus-kenttään.
Ohjeet ja tuki
Tarkempia käyttöohjeita löydät Pakista:
https://kareliauas.sharepoint.com/sites/Opiskelijaintra > Tietojärjestelmät > Tietotekniset palvelut -etusivu.
Kirjaudu sisään Pakkiin muodossa [email protected].
Tietoteknisissä ongelmissa, kuten esim. käyttäjätunnuksiin ja salasanoihin liittyvät asiat, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin:
- Sähköpostitse [email protected]
Sähköpostilla voit lähettää vikailmoituksia 24/7.
Muista liittää mukaan omat yhteystietosi ja mahdollisimman tarkka kuvaus ongelmasta! - Puhelimitse 013 260 6116
Puhelimitse vain kiireelliset ja välitöntä huomiota vaativat tukipyynnöt!
Karelia-amk:n IT-Helpdeskin puhelinpalveluaika on arkisin ma – pe 12.00 – 14.00.
Opiskeluun liittyvissä asioissa ota yhteyttä opiskelijapalveluihin: [email protected].