Miklós Jaatinen on kuopiolainen perheenisä, jonka rakennusalan ura käynnistyi jo vuonna 2009 LVI-alalla pääkaupunkiseudulla. Perheyrityksessä työskentelylle luontevana jatkona oli opiskelu talotekniikan erikoisammattitutkintoon ilmanvaihtoasentajaksi ja työteknikoksi. Sen myötä hän sai myös ilmanvaihtolaitteiston (IV) rakentamisesta vastaavan työnjohtajan pätevyyden.
– Kouluttautumisen jälkeen urani jatkui Kuopiossa, jossa työskentelin edelleen LVI-alalla vuoden 2023 loppupuolelle saakka. Tämän jälkeen tein suunnatun alanvaihdon lääketeollisuuden pariin, ja työskentelen nykyisin puhdastilojen LVI-järjestelmien kunnossapidon ja valvonnan parissa.
Lääketeollisuusympäristö on tarkasti säädelty ja vaativa työympäristö, jossa LVI-järjestelmien toimivuus on keskeisessä roolissa. Työssä korostuvat muun muassa hygieniavaatimukset, olosuhteiden hallinta ja tarkka dokumentointi.
– Työ on tarkkaa ja tieteellistä, ja se sai minut heräämään ajatukseen, että nyt on oikea hetki laajentaa osaamistani entisestään. Päätin hakeutua rakennustekniikan AMK-opintoihin tavoitteena insinöörin tutkinto.
Karelia on kannustava opiskelupaikka
– Olen viihtynyt Kareliassa erittäin hyvin. Opiskeluympäristö on kannustava, ja opettajat ovat helposti lähestyttäviä ja ammattitaitoisia. Monimuoto-opiskelun joustavuus on ollut minulle suuri etu, sillä se on mahdollistanut työn, perhe-elämän ja opiskelun sujuvan yhdistämisen. Kareliassa on selkeät ja toimivat ratkaisut opintojen suorittamiseen, ja lisäksi lähipäivien yhteyteen on aktiivisesti järjestetty verkostoitumistapahtumia, jotka ovat tukeneet yhteisöllisyyttä ja alan kontaktien rakentamista.
Kareliaan pääseminen ei kuitenkaan ollut Miklókselle itsestäänselvyys – valintakurssi tuntui vaativalta ja hakijoita oli paljon.
– Päätin kuitenkin yrittää parhaani ajatuksella, että jos en pääse heti, haen uudelleen. Onneksi ensimmäinen yritys riitti, ja nyt olen todella kiitollinen siitä, että lähdin rohkeasti mukaan.
Rakennustekniikan opinnoista vahva pohja osaamiselle
Rakennustekniikan opinnot ovat laaja-alaisia kattaen rakennusalan keskeiset osa-alueet. Perusopinnoissa saa vahvan pohjan muun muassa rakennusdynaamikasta, statiikasta, termodynamiikasta ja rakennuskemiasta. Myös matemaattiset opinnot, kuten integraali- ja differentiaalilaskenta sekä algebra, ovat osa teknisten aiheiden ymmärtämistä.
Miklós Jaatinen
Työteknikko, FinVector Oy
Insinööriopiskelija
”On ollut hienoa huomata, kuinka työnantajani on tukenut tätä tavoitetta alusta asti. Sain kannustusta jo opintoihin hakeutumisen vaiheessa, ja tuki on jatkunut koko opiskelun ajan.”
Kuva: FinVector Oy

Rakenteisiin ja rakentamiseen liittyvissä opinnoissa opiskellaan muun muassa talonrakennuksen perusteita, betonirakentamista, puurakentamista sekä talotekniikan osa-alueita. Käytännön taitoja kartutetaan esimerkiksi CAD-suunnittelun ja mallintamisen avulla.
– Kaikkein mielenkiintoisimpia ovat olleet insinööritieteisiin liittyvät laskentakurssit, kuten statiikka, rakennusdynamiikka ja differentiaalilaskenta. Niissä pääsee todella syventymään rakenteiden käyttäytymiseen ja ratkaisemaan teknisiä haasteita, mikä motivoi minua vahvasti.
Erityisen mieleenpainuva Miklókselle oli myös talonrakennuskurssi, jossa laadittiin rakennuksen pääpiirustukset ja mallinnettiin ne CAD- ja Revit-ohjelmistoilla.
– Se oli konkreettinen ja luova prosessi, jossa teoria yhdistyi käytäntöön selkeällä tavalla.
Tukea työnantajalta oman osaamisen kehittämiseen
Miklóksen opiskelu on otettu myönteisesti vastaan myös työpaikalla. Se on lisännyt hänen motivaatiotaan ja vahvistanut tunnetta siitä, että itsensä kehittäminen on arvokasta sekä yksilölle että työnantajalle.
– On ollut hienoa huomata, kuinka työnantajani on tukenut tätä tavoitetta alusta asti. Sain kannustusta jo opintoihin hakeutumisen vaiheessa, ja tuki on jatkunut koko opiskelun ajan. Olen pystynyt järjestämään työtehtäväni niin, että opiskelu ja työ kulkevat rinnakkain sujuvasti. Tämä on mahdollistanut sen, että olen voinut edetä opinnoissani ilman, että työ kärsii – ja päinvastoin, opinnoista saatu tieto on tuonut lisäarvoa myös työtehtäviin.
Kehittyminen ja oppiminen eivät lopu insinööritutkintoon
– Tällä hetkellä olen unelmatyössäni, ja juuri siksi haluan kehittää itseäni entistä tavoitteellisemmin. Minulle on tärkeää syventää osaamistani koulutuksen kautta ja varmistaa, että pystyn tarjoamaan parasta mahdollista ammattitaitoa nykyisessä tehtävässäni.
Miklós näkee opiskelun keinona vahvistaa omaa asiantuntijuuttaan ja vastata alan muuttuviin vaatimuksiin. Hän haluaa kasvaa omassa työroolissaan ja olla entistäkin vahvempi tekijä omassa tiimissään ja organisaatiossaan.
– Olen pohtinut myös opintojen jälkeistä aikaa ja mahdollisuutta jatkaa vielä syvemmälle esimerkiksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) tai muun jatkokoulutuksen pariin tulevaisuudessa, jos se tukee työtehtäviäni ja ammatillista kehitystäni.