Kirjas­ton UKK

Usein Kysytyt Kysymykset

Vastaamme kaik­kiin yhteys­tie­doilla varus­tet­tui­hin palaut­tei­siin henki­lö­koh­tai­sesti. Palaute käsi­tel­lään luot­ta­muk­sel­li­sesti. Vastauk­sia usein esitet­tyi­hin kysy­myk­siin ja palaut­tee­seen julkais­taan myös tällä pals­talla (ilman lähettäjätietoja).

Voit antaa palau­tetta tai lähet­tää kysy­myk­siä kirjas­toon palau­te­lo­mak­keella tai sähkö­pos­titse osoit­teella kirjasto(at)karelia.fi.

Katso kirjas­ton ohje­vi­deot Finnassa (linkki avautuu uuteen välilehteen).


Mikä on Karelia-Finna?

Karelia-Finna on Kare­lian verk­ko­kir­jasto. Finnasta löydät kirjas­ton tieto­kan­nat ja verk­koai­neis­tot, esimer­kiksi sana­kir­joja ja e-kirjoja. Verk­ko­ko­koel­mia voit käyttää ilman kirjas­to­kort­tia, etäkäy­tössä kirjaudu Finnaan Kare­lian verkkotunnuksellasi.

Finnassa on lisäksi tiedot kirjas­ton paine­tuista kokoel­mista. Finnassa näet myös omat asia­kas­tie­tosi, voit uusia lainasi ja tehdä varauk­sia esimer­kiksi lainassa oleviin kurssikirjoihin.

Karelia-Finnaan pääset osoit­teessa karelia.finna.fi. Muiden kirjas­to­jen, museoi­den ja arkis­to­jen kokoel­miin pääset osoit­teessa finna.fi.


Asia­kas­tie­to­jen liit­tä­mi­nen Finna-tiliin

Huomaat­han, että sinun pitää ensin ilmoit­tau­tua kirjas­ton asiakkaaksi. 

  • Voit ottaa käyt­töösi sähköi­sen Tuudo-kirjas­to­kor­tin (Kare­lian opiskelija/henkilökunta). Kirjas­to­kort­tisi on käytössä muuta­massa minuu­tissa. Video-ohje Tuudon käyt­töön­ot­toon tai
  • Jos haluat muovi­sen kirjas­to­kor­tin, ilmoit­taudu asiak­kaaksi netti­lo­mak­keella. Saat sähkö­pos­tiisi vahvis­tus­vies­tin, kun tietosi on lisätty kirjas­to­jär­jes­tel­mään (1 – 2 arki­päi­vän kuluessa).

Tieto­jen tallen­ta­mi­sen jälkeen voit liittää asia­kas­tie­tosi tiliisi Karelia-Finnassa.

  1. Kirjaudu Haka-kirjau­tu­mi­sella ja liitä kirjas­ton asia­kas­tie­tosi Finna-tiliin Kirjas­to­kor­tit-väli­leh­dellä käyt­täen täsmäl­leen samaa sähkö­pos­tio­soi­tetta kuin asia­kas­tie­toi­hisi on tallen­nettu (huomaa ero esim. opis­ke­li­ja­nu­me­rol­li­sen ja etunimi.sukunimi -version välillä).

    Jos otit käyt­töösi muovi­sen kirjas­to­kor­tin ja annoit ilmoit­tau­tu­mi­sen yhtey­dessä luvan päivit­tää tietosi opis­ke­li­ja­tie­to­jä­jär­jes­tel­mästä, sähkö­pos­tio­soit­teesi on muotoa etunimi.sukunimi(at)edu.karelia.fi. Tieto­jen päivi­tys Pepistä ylikir­joit­taa ilmoit­tau­tu­mis­lo­mak­keella annetun sähkö­pos­tio­soit­teen ja korvaa sen korkea­kou­lun osoit­teella. Jos haluat jatkossa käyttää jotain muuta sähkö­pos­tio­soi­tetta, ota yhteyttä kirjastoon.
  2. Saat sähkö­pos­tiisi linkin, jota klik­kaa­malla kirjas­ton tiedot yhdis­ty­vät Finnaan.

Vasta tieto­jen liit­tä­mi­sen jälkeen voit tehdä varauk­sia Karelia-Finnassa, näet omat lainasi jne. E-kirjo­jen ja muiden e-aineis­to­jen käyt­tä­mi­seen ei vaadita kirjasto/opiskelijakorttia, pelkkä Haka-kirjau­tu­mi­nen Karelia-Finnaan riittää.

Ongel­mia?

  • Sähkö­pos­ti­link­kiä pitää klikata samalla selai­mella ja lait­teella kuin missä Finna on auki (esim. ei siten, että Finna on tieto­ko­neella ja sähkö­posti kännykällä).
  • Jos et saa sähkö­pos­tiisi linkkiä, asia­kas­tie­dois­sasi on toden­nä­köi­sesti jokin muu osoite kuin se, mihin yrität lähet­tää viestiä (gmail tms.). Tarkista myös roskaposti.
  • Jos linkki ei toimi, vaan tulee jokin virheil­moi­tus >> Yrititkö opis­ke­li­ja­nu­me­rol­li­sella sähkö­pos­tio­soit­teella? Kokeile versiota etunimi.sukunimi (ja päinvastoin).
  • Kokeile toista laitetta tai selainta.

Mikä on Omatoimikirjasto?

Omatoi­mi­kir­jasto on avoinna ma-pe klo 7.30 – 20, eli myös silloin, kun kirjas­tossa ei ole asia­kas­pal­ve­lua eikä kirjas­to­hen­ki­lö­kun­taa paikalla. Tarkista kirjas­ton aukio­loa­jat täältä (avautuu uuteen väli­leh­teen). Kirjas­tossa on tallen­tava kame­ra­val­vonta. Kirjoja voi lainata ja palaut­taa auto­maa­teilla. Lainaa­mista varten sinulla tulee olla kirjastokortti.

Omatoi­miai­kana kirjas­tossa voi lainata ja palaut­taa kirjoja auto­maa­teilla sekä noutaa varauk­sia sekä lukea lehtiä ja kirjoja että käyttää verk­koai­neis­toja ja työs­ken­nellä kirjastossa.

HUOM. Jos maksusi ylit­tä­vät 10 €, et voi lainata auto­maa­teilla. Maksu­jen maksa­mi­nen on mahdol­lista vain asia­kas­pal­ve­lun aukioloaikoina.

Huomioi, että Tikka­rinne-kampuk­sen E-talon pääovi on avoinna ma-to klo 16.30 ja pe klo 15.30 saakka. Kirjas­ton ovet ovat avoinna kampuk­sen sisällä klo 20 saakka ilman kulku­tun­nis­tetta. Loma-aikoina tarkista ulko-ovien aukio­loa­jat vahti­mes­ta­rilta. Kysy kulku­tun­nis­teesta (vain Kare­lian opis­ke­li­joille) vahtimestareilta.


Onko kirjas­tossa skan­ne­ria ja väritulostinta?

Kirjas­ton ulko­puo­lella Tikka­rinne-kampuk­sen pääsi­sään­käyn­nin aulassa on moni­toi­mi­laite, jolla voi kopioida, skan­nata ja tulos­taa (myös väri­ko­pioita ja -tulos­teita). Ota omat paperit mukaan. Tulos­tus­mah­dol­li­suus on vain karelialaisille.


Mihin palau­tan lainat kirjas­ton ollessa kiinni?

Palau­tus­luukku toimii 24/7 ja sijait­see Tikka­rin­teellä raken­nuk­sen ulko­sei­nässä, pääsi­sään­käyn­nistä katsoen oikealla, alas­päin vievän pyörä­tien varrella (sijainti kartalla).


En voi uusia lainojani

Ylei­sim­mät syyt, miksi lainoja ei saa uusittua:

  • Lainaan kohdis­tuu varaus.
  • Sinulla on maksuja vähin­tään 10 €.
  • Maksi­mi­laina-aika on täynnä: Voit uusi­malla pitää lainasi 1 vuoden ajan, jos siihen/niihin ei tule varauk­sia. Maksi­mi­laina-ajan jälkeen lainat tulee palaut­taa kirjastoon.
  • Asia­kas­tie­tosi eivät ole voimassa. Ota yhteyttä kirjastoon.
  • Et ole vielä liit­tä­nyt asia­kas­tie­to­jasi Finna-tiliisi. Katso ohje ylempää.
  • Jos uusi­mi­nen epäon­nis­tuu tois­tu­vasti, tyhjennä selai­men eväs­teet, sivu­his­to­ria yms., ja kokeile uudelleen.

Kuinka teen varauksen?

Voit varata kirjoja Karelia-Finnassa. Varaus lainassa olevaan kirjaan on maksu­ton (kaikki kappa­leet ovat lainassa). Jos niteitä on hyllyssä saata­vana, voit tehdä maksul­li­sen (1 €) hyllys­tä­nou­to­pyyn­nön. Tarkista siis saata­vuus­tie­dot ennen varaamista!

Kun saat saapu­mi­sil­moi­tuk­sen, voit noutaa varauk­sen kirjas­ton nouto­hyl­lystä. Nouto­hylly sijait­see kirjas­ton alaker­rassa palau­tus­hyl­lyn vieressä. Varatut kirjat on järjes­tetty varaus­tun­nuk­sen mukaan (varaus­tun­nus näkyy saapu­mi­sil­moi­tuk­sessa). Lainaa sinulle varattu aineisto lainausautomaatilla. 

Nouta­mat­to­masta varauk­sesta peri­tään 1 euron maksu. Varauk­sen voi peruut­taa Finnassa, jos varaus ei ole jo noudet­ta­vissa. Jos varaus on noudet­ta­vissa, voit perua varauk­sen otta­malla yhteyttä asiakaspalveluumme.


Voinko maksaa myöhäs­ty­mis­mak­suni verkossa?

Kyllä voit. Kirjaudu omiin asia­kas­tie­toi­hisi Karelia-Finnassa. Maksut-vali­kosta löydät maksusi sekä verk­ko­mak­su­pai­nik­keen (välit­täjä Veri­fone Finland Oy).

Voit maksaa verkossa vain myöhäs­ty­mis­mak­suja sekä varaus­ten käsit­te­ly­mak­suja. Kadon­neen kirjan korvaus­hinta tai sen käsit­te­ly­maksu tulee maksaa kotiin lähe­tet­tä­vällä laskulla. Pienin verkossa makset­tava summa on 1 euro.

Epäsel­vissä maksu­asioissa ota yhteyttä kirjas­toon ennen maksutapahtumaa!


E-aineis­tot kyse­le­vät käyt­tä­jä­tun­nusta ja salasanaa

Menit­hän e-aineis­toi­hin Karelia-Finnan kautta? Jos olet kotona tai muualla koulun verkon ulko­puo­lella, kirjaudu ensin Finnaan. Mikäli kirjau­tu­mi­sessa on ongel­mia, tyhjennä selai­men sivu­his­to­ria, eväs­teet ym. ja yritä uudelleen.


Mikä on Celia ja kuka voi käyttää palvelua?

Celia tuottaa ja välit­tää kirjal­li­suutta saavu­tet­ta­vassa muodossa: esimer­kiksi ääni­kir­joina, piste­kir­joina ja elekt­ro­ni­sina kirjoina.

Jos sinulla on luke­mi­seste, ota ensin yhteyttä Kare­lian opin­to­ku­raat­to­riin. Kun olet tavan­nut opin­to­ku­raat­to­rin, ota yhteyttä asia­kas­pal­ve­luumme, niin saat Celia-tunnuk­set. Sovimme kans­sasi tapaa­mi­sa­jan, tallen­namme tietosi ja teemme sinulle käyt­tä­jä­tun­nuk­sen Celia-palve­luun. Lisä­tie­toja Celian palve­luista korkea­kou­luo­pis­ke­li­jalle.


Opin­näy­te­työni on valmis. Mitä piti­kään tehdä?

Kaikista opin­näy­te­töistä on oltava julki­nen versio (Theseus-verk­ko­jul­kaisu tai kansi­tettu opin­näy­te­työ), minkä lisäksi kaikki opin­näy­te­työt tallen­ne­taan pdf-tiedos­tona Karelia-amk:n sähköi­seen arkistoon.

Theseuk­sessa opin­näy­te­työnsä julkai­seva opis­ke­lija tallen­taa itse opin­näy­te­työnsä Theseuk­seen. Theseuk­sessa julkais­ta­vaa opin­näy­te­työtä ei tarvitse erik­seen lähet­tää kirjas­toon sähköi­sessä muodossa. Kirjasto tallen­taa opin­näy­te­työ­tie­dos­ton e-arkis­toon samalla kun hyväk­syy opis­ke­li­jan Theseus-tallen­nuk­sen. Kun opin­näy­te­työ on hyväk­sytty ja tallen­nettu arkis­toon, se löytyy Theseuksesta. 

Jos et halua julkaista opin­näy­te­työ­täsi Theseuk­sessa, toimita kansi­tettu versio opis­ke­li­ja­pal­ve­lui­hin ja lähetä koko opin­näy­te­työs­täsi arkis­to­ver­sio (kopio­suo­jaa­ma­ton pdf-tiedosto) osoit­tee­seen opinnayte(at)karelia.fi. Katso ohje Kare­lian LibGuidesista.

Jos sinulla on jotain kysyt­tä­vää, laita sähkö­pos­tia opinnayte(a)karelia.fi -osoitteeseen.


Opis­ke­luni päättyy. Voinko jatkaa asiak­kaana kirjastossa?

Voit jatkaa asiak­kaana, vaikka olisit­kin jo päät­tä­nyt opin­tosi tai eronnut amk:sta. Kirjas­tomme on kaikille avoin. Painet­tuja aineis­toja voit lainata kirjas­to­kor­tilla. E-aineis­toja voit käyttää vain kirjas­tossa paikan päällä. 

Ilmoita kirjas­toon muut­tu­neet yhteys­tie­tosi, sillä esim. koulun sähkö­posti lakkaa toimi­masta opin­to­jen päät­tyessä. Jos käytös­säsi oli Tuudo-kirjas­to­kortti, voit käyttää edel­leen samaa kirjas­to­kort­ti­nu­me­roa Karelia-Finnan kautta. 

Kirjau­tu­mi­nen Karelia-Finnaan tapah­tuu sähkö­pos­tio­soit­teella, joten on tärkeää, että sähkö­pos­tio­soit­teesi on päivi­tetty. Voit käyttää kirjas­to­kort­tina myös esimer­kiksi Vaara-kirjas­to­jen korttia. Ilmoita siinä tapauk­sessa kirjas­to­kor­tin numero meille, auto­maat­ti­sesti Vaara-kirjas­to­kortti ei tule käyttöön.

Mikäli et halua jatkaa asiak­kaana, sinun ei vält­tä­mättä tarvitse tehdä mitään, sillä jos maksuja, lainoja tms. ei ole, asia­kas­tie­dot pois­tu­vat auto­maat­ti­sesti niiden vanhen­nut­tua. Voit myös ottaa kirjas­toon yhteyttä ja pyytää asia­kas­tie­to­jesi pois­ta­mista (sähkö­pos­titse, puhe­li­mitse tai henki­lö­koh­tai­sesti kirjastossa).