Yrit­tä­jyy­den opintojaksot

Mark­ki­noin­nilla menes­tyk­seen (LTP7037), 5 op 

Opis­ke­lija ymmär­tää mark­ki­noin­nin merki­tyk­sen yrityk­sen menes­tys­te­ki­jänä. Hän tietää perus­asiat mark­ki­noin­ti­kon­sep­tista, henki­lö­koh­tai­sesta myyn­ti­työstä ja asia­kas­ko­ke­muk­sesta. Hän osaa sovel­taa erityi­sesti pieny­ri­tyk­sen näkö­kul­masta keskei­sim­piä mark­ki­noin­nin oppeja. 

Sisältö: 

Mark­ki­noin­nin merki­tys yrityk­sen menes­tys­te­ki­jänä, mark­ki­noin­ti­kon­septi, asia­kas­tar­pei­den selvit­tä­mi­nen ja henki­lö­koh­tai­nen myyn­ti­työ, asia­kas­läh­töi­nen toiminta ja sen vaiku­tuk­set yrityk­sen asiak­kuuk­sien synty­mi­seen, yllä­pi­tä­mi­seen ja kehittämiseen. 

Digi­mark­ki­noin­nin perus­teet (LTP7225), 5 op 

Tavoit­teena on luoda opis­ke­li­jalle ymmär­rys digi­ta­li­saa­tion vaiku­tuk­sista ja mahdol­li­suuk­sista yritys­ten liike­toi­min­taan ja mark­ki­noin­tiin. Opis­ke­lija ymmär­tää datan merki­tyk­sen mark­ki­noin­nin päätök­sen­teossa ja tulos­ten mittaa­mi­sessa. Opis­ke­lija ymmär­tää, miten asia­kas­per­soona ja asiak­kaan osto­po­lun vaiheet vaikut­ta­vat digi­ka­na­vien ja vies­tien valintaan. 

Sisältö: 

Digi­ta­li­saa­tion ja digi­mark­ki­noin­nin rooli yrityk­sen liike­toi­min­nassa. Digi­mark­ki­noi­jan sanasto. Asiak­kaan osto­käyt­täy­ty­mi­sen muutos. Asia­kas­per­soo­nat ja asiak­kaan osto­polku. Data­pe­rus­tei­nen mark­ki­nointi: Kasvu­hak­ke­rointi, datan analy­sointi, tiedon lähteet. Mark­ki­noin­nin moni­ka­na­vai­suus, omnic­han­nel. Mark­ki­noin­nin mittaa­mi­nen: Miten asete­taan tavoit­teet mark­ki­noin­nille ja miten niitä mitataan? 

Yrit­tä­jän talous­hal­linto (LTP7036), 5 op 

Tavoit­teena on ymmär­tää yrityk­sen talou­den suun­nit­te­lun, hoita­mi­sen ja ohjaa­mi­sen perus­teet sekä perus­teet yritys­ra­hoi­tuk­sesta ja -vero­tuk­sesta. Opin­to­jak­solta saa myös valmiuk­sia hyödyn­tää asian­tun­ti­joita yrityk­sen talou­del­lis­ten asioi­den suun­nit­te­lussa ja hoitamisessa.Opiskelija osaa asettaa yrityk­sen talou­del­li­selle kehi­tyk­selle tavoit­teita, ohjata liike­toi­min­taa niiden mukai­sesti sekä seurata tavoit­tei­den toteutumista. 

Sisältö:  

Talous­hal­lin­non keskei­set perus­teet ja perus­kä­sit­teet. Yrityk­sen kannat­ta­vuus ja sen seuranta. Tuot­tei­den ja palve­lui­den hinnoit­telu. Kirjan­pito, talou­den suun­nit­telu, ohjaus ja seuranta. Suomen vero­jär­jes­tel­män, elin­kei­no­ve­ro­tuk­sen ja arvon­li­sä­ve­ro­tuk­sen perus­teet. Yrityk­sen rahoi­tuk­sen suunnittelu. 

Valmiin liike­toi­min­nan mahdol­li­suu­det (LTP7108), 5 op 

Opin­to­jak­solla tutus­tut ja pereh­dyt valmii­seen mark­ki­noilla toimi­vaksi todet­tuun liike­toi­min­taan perus­tu­vaan yrit­tä­jyy­teen aloit­ta­van yrit­tä­jän näkö­kul­masta. Mark­ki­na­tes­tat­tuja liike­toi­min­toja voivat olla omis­ta­jan­vaih­dos suku­pol­ven vaih­dok­sen tai yritys­kau­pan kautta, franc­hi­sing yrit­tä­jyys ja lisens­sin osta­mi­nen. Opin­to­jak­solla vertai­let erilai­sia yrit­tä­jyy­den aloi­tus­ta­poja ja arvioit omakoh­tai­sesti valmii­seen liike­toi­min­taan perus­tu­via yrit­tä­jyy­den aloitusmahdollisuuksia. 

Opin­to­jak­son aikana sinulle muodos­tuu käsitys mark­ki­na­tes­tat­tuun liike­toi­min­taan perus­tu­van yrit­tä­jyy­den suun­nit­telu- ja aloit­ta­mis­pro­ses­sissa tarvit­ta­vista toimen­pi­teistä ja niiden toteut­ta­mi­sessa käytet­tä­vistä työka­luista. Opin­to­jak­son kuluessa opit myös arvioi­maan liike­toi­min­nan menes­ty­mi­sen mahdollisuuksia. 

Opin­to­jak­son päät­tyessä tiedät, mistä ja mitä apua ja tukea yrit­tä­jyyttä harkit­seva ja yrit­tä­jäksi ryhtyvä saa oman valmii­seen liike­toi­min­taan perus­tu­van yrit­tä­jyys­pol­kunsa suun­nit­te­luun ja toteu­tuk­seen. Keskei­senä tavoit­teena on oman ymmär­ryk­sen lisää­mi­nen mark­ki­na­tes­ta­tun liike­toi­min­nan mahdol­li­suuk­sista vaih­toeh­tona uuteen, kehi­tet­tä­vään liikei­de­aan perus­tu­valle yrit­tä­jyy­delle ja palkkatyölle. 

Opin­to­jakso on osa Liike­toi­min­tao­saa­mi­nen ja yrit­tä­jyys -koko­nai­suutta (TOP-LT703). Opin­to­jakso toteu­te­taan verkko-opis­ke­luna ja arvioi­daan reflek­tio­päi­vä­kir­jan perusteella. 

Kauppa ja yrit­tä­jyy­so­pin­not -koko­nai­suus 

Kauppa- ja yrit­tä­jyy­so­pin­not ovat K-kaup­pias­lii­ton ammat­ti­kor­kea­kou­luille raken­ta­mana vähit­täis­kaup­paa ja kaup­pias­yrit­tä­jyyttä käsit­te­levä opin­to­ko­ko­nai­suus. Kauppa- ja yrit­tä­jyy­so­pin­not antavat hyvät edel­ly­tyk­set hakea kaupan työteh­tä­viin niin myymä­löissä kuin Keskon taus­ta­toi­min­noissa. Kauppa- ja yrit­tä­jyy­so­pin­not raken­tu­vat kolmesta kokonaisuudesta: 

  1. Kaupan toimin­taym­pä­ristö ja kilpai­lu­kei­not (LTP7038), 5 op. Tämän koko­nai­suu­den tavoit­teena on, että opis­ke­lija saa koko­nais­ku­van vähit­täis­kau­pan toimia­lasta, työteh­tä­vistä ja yrit­tä­jyy­destä sekä ymmär­tää yhteis­kun­ta­vas­tuun kaupa­na­lalla. Lisäksi tavoit­teena on, että opis­ke­lija osaa määri­tellä kaupan kohde­ryh­miä ja osaa vähit­täis­kau­pan kilpailukeinot. 
  1. Osaston henki­lös­tön ja myynnin johta­mi­nen (LTP7039), 5 op. Tämän koko­nai­suu­den tavoit­teena on, että opis­ke­lija osaa mitoit­taa henki­lös­tön tehok­kuus huomioon ottaen, hallita kaupan turval­li­suus- ja riskien­hal­linta, varmis­taa lakien noudat­ta­mi­sen ja työtur­val­li­suu­den, ymmär­tää kaupan osaston myynnin johta­mista sekä valvoa toimin­nan ja tuot­teen laatua. 
  1. Tunnus­lu­vut ja johta­mi­nen (LTP7040), 5 op. Tämän koko­nai­suu­den tavoit­teena on, että opis­ke­lija osaa kaupan hinnoit­te­lun peri­aat­teet, raken­taa kaupan osas­to­ta­son budje­tin annet­tu­jen tavoit­tei­den ja reunaeh­to­jen mukai­sesti, laatia osas­to­ta­son toimin­ta­suun­ni­tel­man, laskea ja analy­soida kaupassa käytet­tä­vät keskei­set osas­to­ta­son myynnin, tuot­ta­vuu­den, tehok­kuu­den ja kannat­ta­vuu­den tunnusluvut. 

Koko­nai­suu­det suosi­tel­laan opis­kel­ta­van järjes­tyk­sessä. Opis­kel­tu­aan kaikki koko­nai­suu­det hyväk­sy­tysti vuoden aikana, opis­ke­lija saa 200,00 euron stipen­din ja todistuksen.