Tietokoneen ´näyttö

Oppi­mi­sa­na­ly­tiikka – hyvä renki mutta huono isäntä?

Tiedolla johta­mi­nen on uusi trendi, näkipä tai kuulipa mitä tahansa alaa, jossa tietoa kerä­tään, käsi­tel­lään tai käyte­tään. Myös oppi­mi­seen liit­ty­vää dataa on paljon saata­villa ja menossa on useita hank­keita siitä, miten tietoa voidaan hyödyn­tää opin­to­jen etene­mi­sen edis­tä­mi­seksi ja tulos­ten parantamiseksi.

Tämä artik­keli kuvaa yhden opinto-ohjaa­jan käytän­nön huomiota, jotta Kare­liassa APOA- ja Vartu 2.0 -hank­keissa kehi­tetty oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­työ­kalu toimisi halu­tulla tavalla mahdol­li­sim­man todel­li­seen tilan­tee­seen perus­tuen. Oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­työ­ka­lua ohjauk­seen liit­tyen on esitelty aiemmin artik­ke­lissa Poweria (BI) ohjauk­seen: Kuule analy­tii­kan kutsu, osa 2.

Ohjauk­sen testi­huo­miot tehtiin vertail­len vuoden 2022 kevään ja syys­kuun tilan­teita kahdella tieto­jen­kä­sit­te­lyn koulu­tuk­sen opis­ke­li­ja­ryh­mällä. Testaus ja sen rapor­tointi on tuotettu William ja Ester Otsa­kor­ven säätiön rahoit­ta­massa Älykäs ohjaus ja oppi­mi­sa­na­ly­tiikka opis­ke­li­jan opin­to­jen edis­ty­mi­sen tukena -hankkeessa.

Huomio 1: Jokai­nen opin­to­jakso oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­työ­ka­lun tarkasteluun

Oppi­mi­sa­na­ly­tii­kan keräämä tieto muodos­tuu Kare­lian oppi­mi­sym­pä­ris­tön tiedoista (Moodle, Peppi). Jotta työkalu kertoo mahdol­li­sim­man totuu­den­mu­kai­sen kuvan opis­ke­li­jan opin­noista, tulisi jokai­nen opin­to­jakso kytkeä oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­työ­ka­luun. Testissä tieto­jen­kä­sit­te­lyn koulu­tuk­sessa sekä syksyllä että keväällä 2022 tämä toteu­tui meneil­lään olevissa opetus­suun­ni­tel­maan kuulu­vissa opin­to­jak­soissa. Siltä osin saatua dataa voidaan pitää luotet­ta­vana. Jotta oppi­mi­sa­na­ly­tiikka huomioi opin­to­jak­son, opet­ta­jan tulee muistaa lisätä omalle opin­to­jak­sol­leen osal­lis­tu­jaksi Oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­sih­teeri non-editing teacher -rooliin. Voisiko tule­vai­suu­dessa tämä hoitua auto­maat­ti­sesti Mood­lessa aina, kun uusi opetuk­seen liit­tyvä kurs­si­tila luodaan Moodleen?

Huomio 2: Opis­ke­li­jalle syöte­tään opin­to­jak­sosta myös hylätty arvosana

Opin­to­pis­te­ker­tymä on tärkeä useas­ta­kin näkö­kul­masta: opin­to­jen aikai­sen rahoi­tuk­sen takaa­mi­sessa, tutkin­to­ta­voit­teen saavut­ta­mi­sessa sekä kolman­nen vuoden opis­ke­li­joi­den kannus­tuss­ti­pen­din myön­tä­mis­kri­tee­rinä. Oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­työ­kalu seuraa myös arvo­sa­no­jen keskiar­von muutosta. Hylätty arvo­sana vaikut­taa arvo­sa­no­jen keskiar­voon ja tätä kautta ”hälyt­tää” huolesta. Jotta opin­to­jen todel­li­nen edis­ty­mi­sen arvo­sa­no­jen keskiarvo reagoisi herkem­min häly­tys­ra­jaan, olisi hyvä merkitä myös toteu­tuk­sen hylätyt suori­tuk­set (=tutkin­to­sään­nön mukai­nen ensim­mäi­nen kurssisuoritus).

Huomio 3: Seuranta-ajankohta

Kuten Laak­ko­nen, Hiltu­nen ja Ranta totea­vat (2022, 16), seuranta-ajan­kohta on hyvä huomioida, esim. opis­ke­li­jan loma-ajan tai sairaus­lo­man vaiku­tus oppi­mi­sa­na­ly­tiik­kaan. Opis­ke­li­jan 5 kuukau­den harjoit­te­lu­jakso saattaa vaihtaa pallu­kat tietyssä seuran­ta­koh­dassa punai­sen rivin, vaikka opis­ke­lija etenee­kin suunnitellusti.

Huomio 4: Hyvän tulok­sen raja

Oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­työ­ka­lussa on huoli­mit­ta­risto, jossa on neljä pääkri­tee­riä (Laak­ko­nen, Hiltu­nen & Ranta 2022, 6):

  • Opis­ke­li­jan aktii­vi­suus Mood­lessa 2 viikon aikana
  • Opis­ke­li­jan suori­tet­tu­jen opin­to­pis­tei­den määrä viimei­sen 6 kuukau­den aikana
  • Opis­ke­li­jan arvo­sa­no­jen merkit­tä­vät muutok­set viimei­sen 6 kuukau­den aikana
  • Opis­ke­li­jan arvo­sa­no­jen vertailu ryhmän arvo­sa­no­jen keskiarvoon

Työkalu näyttää tarkas­tel­ta­vat arvot joko vihreänä (posi­tii­vi­sena) tai punai­sena (nega­tii­vi­sena) palluk­kana.  Mikäli opinto-ohjaaja tai opet­ta­ja­tuu­tori päättää huomioida opis­ke­li­jat, joilla on kaksi mitta­ria punai­sella, voi käydä niin, että opis­ke­lija, joka on suorit­ta­nut vain yhden opin­to­jak­son hyvällä arvo­sa­nalla, voi jäädä huomioin­nin ulko­puo­lelle. Toisaalta työhar­joit­te­lussa oleville opis­ke­li­joille tuli punai­sia mitta­reita, vaikka opinnot eteni­vät harjoit­te­lun myötä hyvin. Määräl­li­sesti liian suppea vihrei­den pallu­koi­den tarkas­telu voi jättää löytä­mättä ne opis­ke­li­jat, joilla on vaikeuk­sia, ja lisätä opin­nois­saan etene­vät opis­ke­li­jat (turhaan) tarkasteluun.

Huomio 5: Kaikki ei näy työka­lun kerää­män tiedon kautta

Tieto­jen­kä­sit­te­lyn opis­ke­li­joista osa opis­ke­lee ICT-polkuun kuulu­via opin­toja. Toisen orga­ni­saa­tion oppi­mi­sym­pä­ris­töt eivät näy analy­tiik­ka­työ­ka­lun tulok­sissa eikä opin­to­jak­so­jen toteu­tuk­sen aikai­nen seuran­ta­tieto ole saata­villa. Tämä koskee myös esim. Campuson­line-opin­toja. Ulko­puo­li­sista opin­to­suo­ri­tuk­sista tieto tulee arvioi­tuina opin­to­suo­ri­tuk­sina Peppiin.  Myös opin­to­jak­soilla tapah­tu­vaa toimin­taa on Moodlen ja Pepin ulko­puo­lella. Digi­taa­lis­ten jalan­jäl­kien seuranta (Gröhn, Neva­lai­nen 2022) on myös meneil­lään myös Älykäs ohjaus ja oppi­mi­sa­na­ly­tiikka opis­ke­li­jan opin­to­jen edis­ty­mi­sen tukena -hank­keessa, ja tarken­taa opis­ke­li­jan edis­ty­mistä opin­to­jak­son aikana – ei vasta arvioin­nin jälkeen.

Huomio 6: Opin­to­jak­so­jen suori­tus­mer­kin­nät voivat tulla viiveellä

Tutkin­to­sään­nön mukaan opin­to­jak­so­jen päät­tyessä opin­to­suo­ri­tuk­set on arvioi­tava 28 päivän sisällä, pois lukien opet­ta­jien vapaa­jak­sot. Kare­lian ulko­puo­lis­ten suori­tus­ten ilmes­ty­mi­nen Peppiin kestää pidem­pään, joskus parikin kuukautta.

Lopuksi

Oppi­mi­sa­na­ly­tii­kassa on paljon mahdol­li­suuk­sia ja mitä luotet­ta­vam­paa tieto on, sen parem­min sen pohjalta voi kehit­tää toimin­taa ja suun­nata ohjausta oikeaan tarpee­seen. Päädyn tarkas­te­lus­sani samaan päätel­mään Gröhnin ja Rannan (2022) kanssa: edel­leen tarvi­taan ihmisen tarkas­te­lua, huomioita sekä taustaa tieto­jen tulkit­se­mi­seksi. Ei anneta data-analy­tii­kalle isännän roolia – aina­kaan vielä.


Kirjoit­taja:

Sanna Kukkas­niemi, lehtori, Älykäs ohjaus ja oppi­mi­sa­na­ly­tiikka opis­ke­li­jan opin­to­jen edis­ty­mi­sen tukena -hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Gröhn, A. & Ranta, J. Syrjäyt­tääkö ohjaava analy­tiikka ohjaa­jan tule­vai­suu­dessa. Pulssi-portaali. 15.6.2022. https://www.karelia.fi/2022/06/syrjayttaako-ohjaava-analytiikka-ohjaajan-tulevaisuudessa/

Gröhn, A. & Neva­lai­nen, S. Älyk­kään ohjauk­sen digi­taa­li­silla jalan­jäl­jillä – osa 1. Pulssi-portaali. 2.9.2022. https://www.karelia.fi/2022/09/alykkaan-ohjauksen-digitaalisilla-jalanjaljilla-osa-1/

Laak­ko­nen, P., Hiltu­nen, L., Ranta, J. 2022. Vartu 2.0 – Holis­ti­nen kint­tu­polku – Opis­ke­lu­hy­vin­voin­ti­mal­lin manu­aali. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun julkai­suja B, Oppi­ma­te­ri­aa­leja ja kokoomateoksia:80 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-356-4