Matematiikan syksyn 2025 lähtötasotestin tulosten tarkastelua

Olemme toteuttaneen Karelia-ammattikorkeakoulun tekniikan alojen sekä metsätalouden koulutuksissa matematiikan lähtötasotestin aloittaville ryhmille vuodesta 2022 alkaen. Tässä artikkelissa tarkastelemme tekniikan koriin kuuluvien koulutusten tuloksia.

Lähtötasotesti uudistettiin syksylle 2024. Syksyn 2024 kokemusten perusteella kysymyksiä päivitettiin syksylle 2025. Testin lähtökohtana on perusasteen yläluokkien matematiikan oppimissisältö. Testi jaettiin kahteen osaan, joista A-osassa testattiin peruslaskutaitoja ja algebran osaamista. Vastaavasti B-osiossa keskityttiin soveltaviin tehtäviin painottaen geometrian osaamista. Tässä artikkelissa käsittelemme vain A-osion tuloksia, sillä B-osio vaatii vielä kehittämistä.

Kaikkien ryhmien tulosten tarkastelua

Tilastollisessa testauksessa käytimme niin sanottuja parametrisia testejä, joiden lähtöoletuksena on, että otokset ovat normaalijakautuneesta perusjoukosta. Anderson-Darling-normaalisuustestin nojalla voidaan olettaa, että kaikki ryhmät ovat peräisin normaalijakautuneesta perusjoukosta (Kangas & Smolander 2022).

Aloitimme tarkastelun tutkimalla kaikkien osallistuneiden pisteiden jakaumaa. Lähtötasotestin A-osion maksimipistemäärä oli 31 pistettä. Kaikkien testiin osallistuneiden opiskelijoiden pistekeskiarvoksi tuli 18 pistettä ja 95 %:n luottamusraja oli 17,2–18,8. (Kuva 1)

Pylväskuvaaja, josta nähdään että pisteiden keskiarvo oli 18 pistettä, ylin pistemäärä 30 pistettä, ja alin 2 pistettä.
Kuva 1. A-osion pistejakauma

Tulosten tarkastelua koulutusaloittain

Kuvaaja nosta nähdään että eri koulutusten pistejakaumet eroavat jonkin verran toisistaan.
Kuva 2. Eri koulutusalojen pistejakaumat

Varianssianalyysin perusteella koulutusalojen pistekeskiarvojen välillä löytyi tilastollisesti erittäin merkitseviä eroja (p-arvo < 0,001). Parivertailun perusteella havaittiin, että ainoastaan energia- ja ympäristötekniikan ryhmä poikkesi tilastollisesti melkein merkitsevästi talotekniikan ryhmän tuloksista (Kuva 3, alin vertailu). Kuvassa 3 on esitetty ryhmien pistekeskiarvot ja 95 prosentin luottamusrajat.

Talotekniikan ryhmän poikkeamisen muista ryhmistä voi nähdä myös kuvasta 4, jossa on esitetty pistekeskiarvo ja 95 prosentin luottamusrajat.

Kuva 3. Varianssianalyysin parivertailu
Kuva 4. Keskiarvot ja luottamusrajat

Kokosimme ryhmien keskeisimmät tunnusluvut alla olevaan taulukkoon.

 ITNS25IKNS25MMNS25IENS25IRNS25
Keskiarvo15,518,118,120,018,1
Keskihajonta5,65,15,66,25,5
Mediaani15,018,318,82018,0
Otoskoko3248624133
Vaihteluväli6,5-266-278-318–318-28
Taulukko 1. Syksyn 2025 tulokset ryhmittäin

Koulutustaustan vaikutus tuloksiin

Testin taustakysymyksissä selvitettiin vastaajien koulutustaustaa: lukion pitkä matematiikka (1), lukion lyhyt matematiikka (2), ammattikoulun matematiikka (3).

Kuviosta nähdään että lukion pitkän matematiikan suorittaneet saivat keskimäärin paremmat pisteet kuin lukion lyhyen tai ammattikoulun matematiikan suorittaneet.
Kuva 5. Koulutusalan vaikutus tuloksiin (1=Lukion pitkä, 2=lukion lyhyt ja 3=ammattikoulu)

Varianssianalyysin perusteella koulutustaustalla on tilastollisesti erittäin merkitsevä vaikutus pistekeskiarvoon (p-arvo < 0,001). Parivertailun perusteella havaittiin, että kaikki ryhmien välillä on tilastollisesti melkein merkitsevä ero (kuva 6).

Kuva 6. Ryhmien keskiarvot ja luottamusrajat

Matematiikan tukitoimille on tarvetta

Syksyllä 2025 matematiikan tukipajatoimintaa ei toteutettu tekniikan koulutuksissa. Energia- ja ympäristötekniikan koulutuksessa kuitenkin järjestettiin plus-harjoituksia kymmenen kertaa syksyn 2025 aikana. Näihin plus-harjoituksiin osallistuminen oli vapaaehtoista, osa osallistui lähes viikoittain, osa silloin tällöin ja osa ei kertaakaan. Plus-harjoitukset näyttäisivät toimivan pajaohjausta paremmin, sillä plus-harjoituksissa tukitoimet pystyy kohdistamaan kyseisiin viikon aiheisiin. Plus-harjoituksissa on myös sama opettaja kuin varsinaisella kurssilla, joten opettaja tietää jo etukäteen, mitkä ovat kyseisen aiheen suurimmat haasteet. Jatkossa opiskelijoita tulisi ohjata plus-harjoitusten pariin, jos menestys lähtötasotestissä ei ole riittävää. Plus-harjoituksissa käyneet toivoivat vastaavia harjoituksia myös muihin aineisiin.

Kiitos kaikille kollegoille, jotka mahdollistitte tunneillanne lähtötasotestin suorittamisen!


Kirjoittajat:

Jani Kangas, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lisbeth Smolander, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Kangas, J., Smolander, L. 2022. Tekniikan opiskelijoiden matemaattisen osaamisen kehittyminen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Pulssi 8.5.2022 https://www.karelia.fi/2023/05/tekniikan-opiskelijoiden-matemaattisen-osaamisen-kehittyminen-ensimmaisen-opiskeluvuoden-aikana/

Kangas, J., Smolander, L. 2024. Matematiikan syksyn 2024 lähtötasotestin tulosten tarkastelua. Pulssi 18.12.2024 https://www.karelia.fi/2024/12/matematiikan-syksyn-2024-lahtotasotestin-tulosten-tarkastelua/