Englan­nin kielen yhdis­tä­mi­nen myynti- ja neuvot­te­lu­tai­to­jen opiskeluun

Tässä artik­ke­lissa kerro­taan CLIL4ALL-hank­keen kehi­tys­työstä sekä havain­nol­lis­te­taan, miten myynnin kansain­vä­li­ne­no­pin­to­jakso suun­ni­tel­tiin, toteu­tet­tiin ja arvioi­tiin käyt­tä­mällä CLIL-mene­tel­mää eli sisäl­lön ja kielen opetuk­sen integroi­tua oppi­mista. Opetus­ryh­mään kuului­vat kaksi Kare­lian B2B-myynnin ja kansain­vä­li­sen kilpai­lu­tuk­sen sisäl­lön­opet­ta­jaa, lehto­rit Varpu­ma­ria Jeska­nen ja Hamid El Ouatki, sekä englan­nin kielen ja vies­tin­nän lehtori Heidi Vartiainen.

CLIL4ALL-hanke 2023-2025: Kielen ja sisäl­lön opetuk­sen kehittämisyhteistyö

Kare­lian kolmessa englan­nin­kie­li­sessä koulu­tus­oh­jel­massa, Industrial Mana­ge­ment (IM), Inter­na­tio­nal Busi­ness (IB) ja Infor­ma­tion Commu­nica­tion Tech­no­logy (ICT), pilo­toi­daan tänä talvena sisäl­lön ja kielen integroi­tua oppi­mista (CLIL = Content and Language Inte­gra­ted Lear­ning). Kaikki nämä kolme kansain­vä­listä pilot­tio­pin­to­jak­soa ovat osa CLIL4ALL-ohjel­maa, jonka tavoit­teena on edistää CLIL-lähes­ty­mis­ta­van tunte­musta korkea­kou­lu­pe­da­go­gii­kan ja -oppi­mi­sen konteks­tissa sekä luoda yhtei­siä mene­tel­miä kielen ja sisäl­lön yhtei­so­pe­tuk­sen toteut­ta­mi­seksi eri opetusryhmissä.

CLIL4ALLhank­keessa on mukana viisi euroop­pa­laista yhteis­työ­kor­kea­kou­luamme: HAN UAS Alan­ko­maista, TH Wildau Saksasta, UCO Espan­jasta ja UJM Rans­kasta. Konsor­tion verk­ko­si­vuilla voi seurata hank­keen edis­ty­mistä ja tutus­tua erilai­siin CLIL-toteu­tuk­siin hank­keen blogissa. Kare­lian tiimi vetää hank­keen pilo­toin­tio­suutta (2023-2025) erilai­sissa yhteis­to­teu­tuk­sissa, joiden tuotok­sena syntyy mm. Opet­ta­jan käsi­kirja (CLIL Prac­tical Teac­hing Guide). Käsi­kirja tulee sisäl­tä­mään käytän­nön esimerk­kejä ja malleja kielen ja sisäl­lön yhteis­to­teu­tuk­siin. Hank­keessa pilo­toi­daan myös tiimio­pet­ta­juutta ja raken­ne­taan yhteis­työn malleja kielen ja sisäl­lön opetukseen.

Yhteis­to­teu­tuk­sen suunnittelu

Esimerk­kinä CLIL-yhteis­työstä käytän­nössä kuvaamme tässä artik­ke­lissa Tech­nical Sales and Bidding -opin­to­jak­son suun­nit­te­lua ja toteu­tusta. Tämä myynnin opin­to­jakso järjes­tet­tiin syys-loka­kuussa 2023. Suun­nit­te­lu­pro­sessi aloi­tet­tiin elokuussa, kun opet­ta­ja­tiimi keskus­teli CLIL-element­tien sisäl­lyt­tä­mi­sestä toteu­tuk­seen, joka keskit­tyy myynnin, tarjous­ten teke­mi­sen ja neuvot­te­lu­tai­to­jen keskeis­ten sisäl­tö­aluei­den oppi­mi­seen. Kun opin­to­jak­son yhteis­ten oppi­mis­ta­voit­tei­den ja raken­teen suun­nit­telu oli valmis, tiimi jatkoi tehtä­vän­an­to­jen, oppi­tun­tien suun­nit­te­lun ja arvioin­ti­kri­tee­rien parissa. Lopuksi suun­ni­tel­tiin myyn­ti­neu­vot­te­lu­jen simu­lointi sekä opis­ke­li­ja­pa­lau­te­ky­sely (kuva 1).

Kolmeen osaan jaettu prosessi: 1. Suunnittelu (Pilotointi-suunnitelman rakentaminen,
Opintojakson ja CLIL tehtävien yhteissuunnittelu, 
Tiimiopetta-juusmallin suunnittelu). 2. Toteutus (Opiskelijaohjeis-tukset ja tehtävänannot,
Yhteinen CLIL-arviointimatriisi tehtäviin,
CLIL-luennot,
Myyntineuvottelu-simulointi). 3. Arviointi (Best Practice -luento,
Opiskelijapalaut-teen keruu,
Oppimistulosten arviointi kielen ja sisällön näkökulmista).
Kuva 1. Sisäl­lön ja kielen yhtei­so­pe­tuk­sen suunnitteluprosessi

Suun­nit­te­lun lähtö­koh­tana hyödyn­simme CLIL-mallia, jossa yhdis­tyy ajatus 4 C:stä (Content, Cogni­tion, Commu­nica­tion, Culture) sekä 10 CLIL-para­met­ria opetuk­sen suun­nit­te­luun (kuva 2).

Kuva 2. The CLIL Wheel (https://clilmatters.com/clil-wheel-10-parameters-posters/)

Miten CLIL-malli yhtei­so­pe­tuk­sessa voi tukea myynti- ja neuvot­te­lu­tai­to­jen opiskelua?

Tekni­nen myynti ja neuvot­te­le­mi­nen vaati­vat erityistä ammat­ti­sa­nas­toa ja argu­men­toin­ti­tai­toa. Integroi­malla tekni­sen myynnin ja neuvot­te­lun opetuk­sen sisäl­töjä kiel­te­no­pis­ke­luun pilot­tio­pin­to­jak­solla opis­ke­li­joille tarjot­tiin lähes­ty­mis­tapa, jonka avulla he pystyi­vät harjoit­te­le­maan neuvot­te­lu­tai­toja englan­niksi tilan­teissa, jotka simu­loi­vat todel­li­sia myyntineuvotteluja. 

CLIL-mene­tel­män ja tehtä­vän­an­non avulla opis­ke­li­jat harjoit­te­li­vat vies­tin­tä­tai­to­jaan ja sovel­si­vat teoria­tie­toa käytän­nön simu­laa­tiossa. Yhteis­työn avulla opis­ke­li­jat pystyi­vät kehit­tä­mään vies­tintä- ja suos­tut­te­lu­tai­to­jaan pyrkies­sään yhtei­sym­mär­ryk­seen, joka vastasi asiak­kaan tarpeita. Tämä edel­lytti enna­koi­vaa lähes­ty­mis­ta­paa, joka haastoi opis­ke­li­joita etsi­mään yhteistä säveltä mahdol­li­sista erimie­li­syyk­sistä huolimatta.

Opet­ta­jien yhteis­työ sekä CLIL Wheel -mallin hyödyn­tä­mi­nen suun­nit­te­lussa mahdol­lis­ti­vat opis­ke­li­joille moni­puo­li­set harjoit­teet tunneilla niin kielen kuin myyn­ti­tai­to­jen näkö­kul­masta.  Ne tukivat suoriu­tu­mista myös yhtei­sessä loppu­neu­vot­te­lussa, johon tiimit valmis­tau­tui­vat harjoit­tei­den avulla. 

Esimerkki CLIL-luen­nosta ja työpajatoteutuksesta

CLIL-lähes­ty­mis­ta­paa hyödyn­net­tiin mm. luen­nolla, jonka tavoit­teena oli antaa opis­ke­li­joille keskei­siä englan­nin­kie­li­siä ilmai­suja ja neuvot­te­lustra­te­gioita, joiden avulla he voivat toimia vakuut­ta­vasti neuvot­te­lu­ti­lan­teessa. Näitä taitoja harjoi­tel­tiin aktii­vi­sesti työpa­jassa, joka koostui sekä luen­nosta että myyn­ti­neu­vot­te­luja simu­loi­vasta tehtä­västä, jossa opis­ke­li­jat pystyi­vät sovel­ta­maan opis­kel­tuja tietoja pienryhmätyöskentelyssä.

Oppi­tunti toteu­tet­tiin yhteis­työssä myynnin opet­ta­jan ja englan­nin­opet­ta­jan kesken. Luen­nolla paino­tet­tiin neuvot­te­lu­jen raken­netta sekä parhaita käytän­töjä luoda win-win -tilan­teita, teho­kasta sanal­lista ja sana­tonta vies­tin­tää sekä vakuut­ta­vien argu­ment­tien ilmai­suja sisäl­tä­vää työka­lu­pak­kia (kuva 3).

Kolme opiskelijaa istuu vastakkain pöydän ympärillä
Kuva 3. Englan­nin kielen ilmai­su­jen ja argu­men­toin­ti­tai­to­jen harjoit­te­lua myyntineuvottelutilanteessa

Simu­laa­tio­työ­pa­jan aikana neuvot­te­luja spar­ra­si­vat yhteis­työssä sisäl­lön- ja kiel­ten­opet­taja. Sisäl­lön­opet­taja tuki opis­ke­li­joita keskei­sien myyn­nil­lis­ten stra­te­gioi­den hyödyn­tä­mi­sessä, kun taas kiel­ten­opet­taja tarjosi tukea sopi­vaan sanas­toon ja ilmai­sui­hin liit­tyen. Sisäl­lön- ja kielen­opet­ta­jan yhteis­työ oli kannus­ta­vaa. Voidaan todeta, että myön­tei­nen suhtau­tu­mi­nen yhteis­työ­hön on olen­nai­sen tärkeää tuot­ta­van oppi­tun­nin ja kannus­ta­van luok­kail­ma­pii­rin luomi­seksi. Tämä näkyi myöhem­min myös opis­ke­li­joi­den palaut­teessa. Jälki­kä­teen yhtei­sessä keskus­te­lussa harjoi­tus koet­tiin myön­tei­seksi. Opis­ke­li­jat tote­si­vat, että oli hyödyl­listä harjoi­tella neuvot­telu- ja argu­men­toin­ti­tai­toja ennen opin­to­jak­son myyn­ti­neu­vot­te­lusi­mu­laa­tiota, johon myös arviointi perustui. 

Myyn­ti­neu­vot­te­lui­den toteu­tus ja palaut­teen anto

Kurssin lopuksi järjes­tet­tiin myyn­ti­neu­vot­te­lusi­mu­laa­tio, jossa opet­ta­jat olivat asiak­kaan roolissa ja opis­ke­li­ja­ryh­mät tulivat vuorol­laan neuvot­te­luun myyjän roolissa. Opis­ke­li­joi­den tuli 15-20 minuu­tin neuvot­te­lun aikana esitellä vakuut­ta­vasti suun­nit­te­le­mansa ratkaisu asiak­kaan tarpee­seen ja raken­taa win-win tilanne, jotta neuvot­te­lut pääsi­si­vät etene­mään jatkos­sa­kin positiivisesti.

Opis­ke­li­joi­den suori­tusta arvioi­tiin kieli- ja vies­tin­tä­tai­to­jen ja myynti- ja neuvot­te­lu­tek­nii­koi­den näkö­kul­masta. Lisäksi arvioi­tiin kykyä luoda myön­tei­nen ilma­piiri ja saavut­taa suotui­sia tulok­sia neuvot­te­lussa. Loppuar­viointi suori­tet­tiin neuvot­te­lu­jen jälkeen käyt­tä­mällä arvioin­ti­mat­rii­sia, joka oli suun­ni­teltu etukä­teen CLIL-näkö­kulma huomioiden.

Myyn­ti­neu­vot­te­lusi­mu­laa­tioi­den jälkeen opet­ta­ja­tiimi järjesti opis­ke­li­joille palau­te­tun­nin, jossa käytiin läpi myyn­ti­neu­vot­te­lui­den parhaat käytän­nöt ryhmien esimerk­kejä hyödyn­täen. Yhtei­sesti käytiin läpi niin oikei­den myyn­tia­sia­kir­jo­jen hyvät käytän­teet kuin myyn­nil­li­sen vies­tin­nän kulma­ki­vet­kin. Opis­ke­li­joille kuvat­tiin myös heitä vastassa olleen asiak­kaan (opet­ta­jat) koke­muk­sia ja kuinka tiimien toiminta neuvot­te­lu­ti­lan­teissa heijas­tui asiak­kaan reagoin­tiin. Palaut­tee­seen sisäl­tyi myös rohkai­se­via huomioita opis­ke­li­joi­den rooleista, tiimi­työstä sekä panos­tuk­sesta, sekä sanat­to­man vies­tin­nän elemen­teistä, kuten katse­kon­tak­tista ja kehon­kie­lestä, sekä myyn­ti­tek­nii­koi­den soveltamisesta.

Myön­tei­nen kokemus sekä opis­ke­li­joille että opettajille

Palau­te­kes­kus­te­lun päät­teeksi CLIL-mene­tel­mää opetuk­sessa ja oppi­mi­sessa arvioi­tiin myös opis­ke­li­ja­ky­se­lyllä. Opis­ke­li­joita pyydet­tiin arvioi­maan kieli­tai­tonsa kehit­ty­mistä aihee­seen liit­tyen ja arvioi­maan taito­jaan opin­to­jak­son keskeis­ten tavoit­tei­den osalta. Tulok­sista kävi ilmi, että yli 80 % opis­ke­li­joista koki kehit­tä­neensä englan­nin kielen taito­aan, kasvat­ta­neensa sana­va­ras­to­aan ja oppi­neensa amma­til­lista myyn­ti­ter­mi­no­lo­giaa. Haas­teita ilmeni kuiten­kin opis­ke­li­joi­den keski­näi­sessä vuoro­vai­ku­tuk­sessa. Erityi­senä esimerk­kinä mainit­tiin ajatus­ten selkeä ilmaisu sekä erilais­ten kult­tuu­ri­taus­to­jen vaikut­ta­mi­nen vies­tin­tään ja ymmär­tä­mi­seen. Jotkut opis­ke­li­jat tote­si­vat, että kieli­muu­rit hait­ta­si­vat sujuvaa vuoro­vai­ku­tusta ryhmissä. Tämä olikin odotet­ta­vissa, sillä opis­ke­li­jat edus­ti­vat eri kieli- ja kult­tuu­ri­taus­toja. Ryhmässä puhut­tiin yhteensä kahdek­saa eri äidinkieltä.

Opet­ta­jien näkö­kul­masta ryhmä­ope­tus­ko­ke­mus oli ehdot­to­masti myön­tei­nen. On palkit­se­vaa tehdä yhteis­työtä kolle­goi­den kanssa, jotka ovat avoimia uusille ideoille ja innok­kaita kokei­le­maan inno­va­tii­vi­sia lähes­ty­mis­ta­poja niin kielen ja vies­tin­nän kuin sisäl­lö­no­pis­ke­lun tuke­mi­seksi. Lisä­tu­kea yhteis­työlle toi myös Moodle-alustan yhtei­nen opetusym­pä­ristö. Yhtei­nen ja jaettu opetusym­pä­ristö varmisti sen, että kaikki opet­ta­jat pysyi­vät reaa­liai­kai­sesti ajan tasalla kurssin etene­mi­sestä. Tämä tuki kaik­kien osal­lis­tu­jien aktii­vista ja oikea-aikaista osallistumista.

CLIL-toteu­tuk­sen onnis­tu­mi­sessa keskeistä on myös yhtei­nen suun­nit­telu etukä­teen opet­ta­jien kesken sekä arvioin­nin yhden­mu­kai­suus. Tämä näkyi myöhem­min onnis­tu­neena toteu­tuk­sena myös opis­ke­li­joi­den palautteista.

CLIL-konsor­tiomme blogista pääset luke­maan myös muista pilo­teista, jotka toteu­te­taan hank­keen aikana Kare­liassa sekä part­ne­rei­demme koulu­tuk­sissa. Tulemme myös esit­te­le­mään niistä joita­kin täällä Puls­sissa. CLIL Prac­tical Teac­hing Guide tullaan julkai­se­maan hank­keessa myöhem­min, jossa tulemme esit­te­le­mään tarkem­min työka­lu­pak­kia CLIL-opetukseen.


Kirjoit­ta­jat:

Varpu­ma­ria Jeska­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Heidi Vartiai­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: mego-studio / Freepik