Luokkahuone kuvattuna opiskelijoiden takaa. Opiskelijat istuvat tuolaille, edessä opettaja.

Opis­ke­li­jalle asete­tut määrä­ajat opintosuorituksissa

Opetus on luon­teel­taan tosia­sial­lista hallin­to­toi­min­taa, jossa opet­taja antaa opis­ke­li­joille opetusta ja ohjausta sekä arvioi opis­ke­li­joi­den opin­to­suo­ri­tuk­sia (ks. esim. HE 72/2002 vp, 49). Opin­to­suo­ri­tuk­sella voidaan tarkoit­taa kaikkia tietyllä opin­to­jak­solla opis­ke­li­jalta vaadit­ta­via suori­tuk­sia. Näitä ovat esimer­kiksi tentit, esseet, oppi­mis­teh­tä­vät, harjoit­te­lu­ra­por­tit ja opin­näy­te­työt. (Ks. esim. Miet­ti­nen, Tarmo – Muuk­ko­nen, Matti – Myrsky, Matti – Pohjo­lai­nen, Teuvo: Uusi yliopis­to­lain­sää­däntö 2009, 240.)

Opet­ta­jan anta­massa opetuk­sessa ei tehdä kirjal­li­sia hallin­to­pää­tök­siä, mutta opetuk­sessa tulee kuiten­kin noudat­taa hallin­to­lain (434/2003) 2 luvussa säädet­tyjä hyvän hallin­non perus­teita. Lisäksi opetuk­sessa tulee noudat­taa muuta siihen liit­ty­vää lain­sää­dän­töä kuten ammat­ti­kor­kea­kou­lu­la­kia (932/2014) ja lakia viran­omai­sen toimin­nan julki­suu­desta (621/1999). Ammat­ti­kor­kea­kou­luissa tärkeässä asemassa on myös tutkin­to­sääntö, jossa voidaan antaa opetuk­seen liit­ty­viä täsmen­tä­viä määräyksiä.

Opis­ke­li­jan arviointi perus­tuu opis­ke­li­jan palaut­ta­miin opin­to­suo­ri­tuk­siin. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun tutkin­to­sään­nön kohdan 4.5 mukaan opet­ta­jan tulee suorit­taa arviointi viimeis­tään neljän viikon kuluessa opin­to­suo­ri­tuk­sen palaut­ta­mi­sesta. Opet­ta­jien vapaa­jak­sot katkai­se­vat määrä­ajan kulu­mi­sen eli käytän­nössä jatka­vat määrä­ai­kaa vapaa­jak­son pituu­den verran.

Opet­ta­jaa velvoit­ta­vien määrä­ai­ko­jen lisäksi ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on myös opis­ke­li­joita koske­via määrä­ai­koja. Tässä artik­ke­lissa tarkas­tel­laan lyhyesti opis­ke­li­jan opin­to­suo­ri­tuk­siin liit­ty­viä määrä­ai­koja. Tarkas­te­lun ulko­puo­lelle on rajattu opin­näy­te­työ, koska siihen liittyy varsin paljon erityis­piir­teitä. Sinänsä samat säännöt sovel­tu­vat kuiten­kin myös opinnäytetyöhön.

Määrä­ai­ko­jen asettaminen

Asian vireille saat­ta­mi­seen liit­tyvä määrä­aika voi perus­tua lakiin tai viran­omai­sen päätök­seen (ks. esim. Mäenpää, Olli: Hallinto-oikeus 2018, 363). Lain­sää­dän­nössä ei ole yleensä asetettu määrä­ai­koja siihen, milloin asian­osai­sen tulisi laittaa asiansa vireille. Myös­kään ammat­ti­kor­kea­kou­luja koske­vassa lain­sää­dän­nössä tällai­sia määrä­ai­koja ei opin­to­suo­ri­tuk­sien osalta ole. Laki mahdol­lis­taisi tilan­teen, jossa opis­ke­lija voisi palaut­taa opin­to­suo­ri­tuk­sia arvioi­ta­vaksi rajoi­tuk­sitta milloin tahansa. Tämän vuoksi asiasta onkin tärkeää määrätä ammat­ti­kor­kea­kou­lun tutkintosäännössä.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun tutkin­to­sään­nön kohdan 4.5 mukaan opis­ke­li­jan tulee palaut­taa kaikki opin­to­suo­ri­tuk­set viimeis­tään opin­to­jak­son päät­tyessä, ellei opet­ta­jan kanssa ole erik­seen toisin sovittu. Tutkin­to­sään­nön määräys tuo opetus­toi­min­taan sopi­vassa määrin joustoa. Määräys asettaa selkeän taka­ra­jan suori­tuk­sien palaut­ta­mi­selle, mutta jättää myös opet­ta­jalle harkin­ta­val­taa. Opet­ta­jalla on esimer­kiksi mahdol­li­suus määrätä oppi­mis­teh­tä­vän palau­tuk­selle määrä­aika vasta opin­to­jak­son päät­ty­mi­sen jälkeen.

Velvol­li­suus noudat­taa määräaikaa

Suomessa asian vireille tuloon liit­ty­viin määrä­ai­koi­hin on oikeus­käy­tän­nössä suhtau­duttu varsin tiukasti. Esimer­kiksi korkeim­man hallinto-oikeu­den ratkai­sussa KHO 10.3.2016 T 780 sähkö­pos­tilla lähe­tetty vali­tus­kir­jelmä oli kirjau­tu­nut sähkö­pos­ti­pal­ve­li­melle klo 16.15.05 eli viisi sekun­tia myöhässä. Vali­tusta ei tutkittu määrä­ajan ylit­ty­mi­sen vuoksi. Saman­lai­nen suhtau­tu­mi­nen on ollut myös viran­omai­sen itse aset­ta­miin vireille tuloon liit­ty­viin määrä­ai­koi­hin. Korkein hallinto-oikeus on ratkai­sus­saan KHO 2009:100 toden­nut, että viran­omai­sen itse aset­ta­mia määrä­ai­koja on nouda­tet­tava. Aset­ta­malla määrä­ai­koja viran­omai­nen pyrkii turvaa­maan kaik­kien asian­osais­ten yhden­ver­tai­sen kohte­lun. Ammat­ti­kor­kea­kou­lussa sitovia asian vireille panoon liit­ty­viä laki­sää­tei­siä määrä­ai­koja ovat esimer­kiksi koulu­tuk­seen hake­mi­seen liit­ty­vät määrä­ajat ja oikai­su­vaa­ti­muk­sen teke­mi­seen liit­ty­vät määrä­ajat. Sitovia ammat­ti­kor­kea­kou­lun itse aset­ta­mia määrä­ai­koja voi liittyä esimer­kiksi stipen­dien hakemiseen.

Ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pin­noissa määrä­ajat perus­tu­vat koulun omaan sisäi­seen sään­töön ja mahdol­li­seen opet­ta­jan päätök­seen. Näitä määrä­ai­koja ei vält­tä­mättä voida pitää asian vireille tuloon liit­ty­vinä määrä­ai­koina, koska opin­noissa ei ole kyse hallin­to­pää­tök­seen johta­vasta asian käsit­te­lystä. Opin­noissa asia tulee yleensä vireille siinä vaiheessa, kun opis­ke­lija ilmoit­tau­tuu opin­to­jak­solle, harjoit­te­luun tai tent­tiin. Tämän perus­teella sito­vina määrä­ai­koina on mahdol­lista pitää ilmoit­tau­tu­mi­seen liit­ty­viä määräaikoja.

Ilmoit­tau­tu­mi­sen jälkeen opis­ke­lija aloit­taa opin­to­suo­ri­tuk­sen suorit­ta­mi­sen opetus­suun­ni­tel­man mukai­sesti. Näiden suori­tuk­sien aikana opis­ke­lija antaa hallin­to­lain 31 §:ssä tarkoi­tet­tua selvi­tystä, jota tarvi­taan asian ratkai­se­mi­seksi. Opis­ke­li­jan toimit­ta­mana selvi­tyk­senä voidaan pitää tentissä annet­tua vastausta tai palau­tet­tua oppi­mis­teh­tä­vää. Hallin­to­lain 33 §:n mukaan selvi­tyk­sen toimit­ta­mi­selle tulee asettaa riit­tävä määrä­aika, jota on mahdol­lista piden­tää. Asia voidaan ratkaista, vaikka asian­osai­nen ei noudat­taisi asetet­tua määrä­ai­kaa eli jättäisi selvi­tyk­sen toimit­ta­matta. Tent­ti­ti­lai­suu­dessa määrä­aika päättyy tent­ti­ti­lai­suu­den lopussa. Oppi­mis­teh­tä­vien osalta määrä­aika päättyy tutkin­to­sään­nön mukai­sesti opin­to­jak­son päät­tyessä tai muuna opet­ta­jan kanssa sovit­tuna aikana.

Lopuksi

Määrä­ai­ko­jen tarkka noudat­ta­mi­nen on niin opet­ta­jan kuin opis­ke­li­jan­kin velvol­li­suus. Opetus­toi­min­nassa määrä­ajat turvaa­vat opis­ke­li­joi­den yhden­ver­taista kohte­lua. Määrä­ajan ansiosta opetta pystyy arvioi­maan kaik­kien opin­to­jak­solle osal­lis­tu­nei­den suori­tuk­set samalla kerralla. Tämä osal­taan turvaa arvioin­ti­pe­rus­tei­den sovel­ta­mista tasa­puo­li­sesti ja johdon­mu­kai­sesti kaik­kiin opin­to­jak­son suorituksiin.

Opis­ke­li­jan opin­to­jen etene­mi­nen ei kuiten­kaan katkea määrä­ai­koi­hin. Esimer­kiksi Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun tutkin­to­sään­nössä määrä­ajat on sidottu opin­to­jak­son toteu­tuk­seen. Mikäli opis­ke­lija saa ei saa opin­to­jak­soa suori­tet­tua määrä­ai­ko­jen laimin­lyön­nin vuoksi, on hänellä mahdol­li­suus osal­lis­tua opin­to­jak­son seuraa­vaan toteutukseen.


Kirjoit­taja:

Atte Korte, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Sam Balye / Unsplash