Toimin­nan kehittäminen

Toimin­nan kehittäminen

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kehit­tä­mis­tar­peet voidaan jakaa koko ammat­ti­kor­kea­kou­lua koske­viin, yksik­kö­koh­tai­siin sekä yksit­täi­seen työn­te­ki­jään tai henki­lös­tö­ryh­mään liit­ty­viin tarpei­siin. Koko ammat­ti­kor­kea­kou­lua koske­van pitkä­jän­tei­sen kehit­tä­mi­sen pohjana ovat opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön kanssa solmi­tut tavoi­te­so­pi­muk­set, stra­te­gi­set valin­nat, valitut kehit­tä­mis­koh­teet ja niiden toteu­tu­mi­sen sään­nöl­li­nen seuranta ja arviointi sekä vuosit­tain toteu­tet­tava johdon katsel­mus ja sisäi­nen auditointi.

Koko ammat­ti­kor­kea­kou­lun kannalta keskei­set kehit­tä­mis­toi­met ja niihin liit­ty­vät vastuut kirja­taan vuosit­tain laadit­ta­vaan sisäi­seen Kare­lia/­TASO-sopi­muk­seen. Keskeis­ten kehit­tä­mis­koh­tei­den lisäksi Kare­lia/­TASO-sopi­muk­seen on kirjattu koko ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja koulu­tus­vas­tuu­koh­tai­set tulos­ta­voit­teet. Keskeis­ten kehit­tä­mis­koh­tei­den vastuu­ta­hot huoleh­ti­vat toimen­pi­tei­den suun­nit­te­lusta ja toteut­ta­mi­sesta sekä varmis­te­taan niiden toteut­ta­mi­seen tarvit­ta­vat resurs­sit. Toteu­tu­mista seura­taan jatku­vasti ja toteu­tu­neet toimen­pi­teet doku­men­toi­daan. Kehit­tä­mis­toi­men­pi­tei­den toteu­tu­mista seura­taan kolman­nes­vuo­sit­tain osavuo­si­kat­saus­ten yhtey­dessä johto­ryh­mässä ja koko vuoden osalta johdon katselmuksessa.

Kare­lian kehit­tä­mis­ryh­millä on keskei­nen rooli ydin­toi­min­toi­hin liit­ty­vien kehit­tä­mis­toi­mien toteut­ta­mi­sesta. Kehit­tä­mis­ryh­mät laati­vat vuosit­tain toimin­ta­suun­ni­tel­mat, jotka käsi­tel­lään johto­ryh­mässä. Monet stra­te­gi­sista kehit­tä­mis­hank­keista jatku­vat usean vuoden ajan. Keskeis­ten kehit­tä­mis­toi­mien toteu­tu­mista arvioi­daan johto­ryh­mässä ja vuosit­tain toteu­tet­ta­van johdon katsel­muk­sen yhteydessä.

Kare­lia/­TASO-sopimus luo perus­tan ammat­ti­kor­kea­kou­lun eri yksik­kö­jen kehit­tä­mis­toi­mille. Tämän lisäksi yksi­köi­den henki­lös­tö­ko­kouk­sissa käsi­tel­lään sään­nöl­li­sesti seurat­ta­via tunnus­lu­kuja ja saatua palau­tetta ja ryhdy­tään tarvit­taessa kehittämistoimiin.

Yksi­lö­ta­solla toimin­taa ja osaa­mista arvioi­daan sekä sovi­taan kehit­tä­mis­ta­voit­teista vuosit­tain toteu­tet­ta­vissa kehi­tys­kes­kus­te­luissa. Kehi­tys­kes­kus­te­lut käydään saman­ai­kai­sesti koko orga­ni­saa­tiossa yhte­näi­sen ohjeis­tuk­sen mukai­sesti. Yksi­lö­kes­kus­te­lu­jen jälkeen keskus­te­lu­jen yhteen­ve­toa käsi­tel­lään esimie­hen johdolla ryhmä-/yksik­kö­ta­solla.