CGI yhdisti voimat Karelia-amk:n kanssa saat­taak­seen työn­te­ki­jöi­densä kesken jääneet opinnot päätökseen

Noin puolet ICT-alan yliopisto-opis­ke­li­joista ei valmistu mais­te­riksi 15 vuoden kuluessa opin­to­jen aloit­ta­mi­sesta paljas­taa opetus­hal­lin­non tilas­to­pal­velu. Luvut ovat saman­kal­tai­sia ammat­ti­kor­kea­kou­luissa, joissa vain puolet suorit­taa ICT-alan tutkin­non 12 vuodessa. Ilmiö on tuttu myös IT-palve­lu­yh­tiö CGI:ssä, joka päätti auttaa opin­tonsa kesken jättä­neitä työn­te­ki­jöitä viimeis­te­le­mään tutkintonsa.

CGI käyn­nisti yhteis­työssä Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kanssa ohjel­man, jossa loppu­tut­kin­toa vaille jääneelle työn­te­ki­jälle räätä­löi­dään henki­lö­koh­tai­nen opin­to­suun­ni­telma opin­to­jen loppuun saattamiseksi.

”IT-alalla on yleistä, että työelämä imaisee mukaansa jo ennen oppi­lai­tok­sesta valmis­tu­mista. Olen huoman­nut, että monia kesken jääneet opinnot jäävät kuiten­kin harmit­ta­maan. Siksi ehdotin työnan­ta­jal­leni työn ohessa suori­tet­ta­vaa koulu­tus­oh­jel­maa, jonka aikana opinnot olisi mahdol­li­suus saattaa loppuun. CGI:n johdossa ideas­tani innos­tut­tiin heti”, kertoo koulu­tus­oh­jel­malle alku­ki­pi­nän antanut CGI:n pääluot­ta­mus­mies Jari Neva­lai­nen.

CGI lähti selvit­tä­mään, millaista kiin­nos­tusta yhtiön työn­te­ki­jöillä olisi uuden­lai­seen opinto-ohjel­maan. Taus­talla vaikutti se, että yhtiö haluaa osana yhteis­kun­ta­vas­tuun ohjel­maansa myötä­vai­kut­taa tekno­lo­gia-alan osaa­mi­sen ja osaa­jien kasvuun.

”Ohjel­man suosio yllätti meidät. Saimme heti kymme­niä hake­muk­sia kaik­kialta Suomesta, ja ensim­mäi­nen koulu­tus­oh­jelma täyttyi nopeasti. Ensim­mäi­sillä opinnot ovat jo pyöräh­tä­neet käyn­tiin”, iloit­see CGI:n henki­lös­tö­joh­taja Saara Lind­fors.

Jokai­selle ohjel­maan vali­tulle työn­te­ki­jälle luodaan oma henki­lö­koh­tai­nen opin­to­suun­ni­telma, jossa huomioi­daan jo suori­te­tut opinnot. Ohjel­maan voivat osal­lis­tua myös yliopisto-opin­toja suorit­ta­neet, jotka voivat sen kautta saada ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­non. Opetus on CGI:n työn­te­ki­jöille maksu­tonta, ja se toteu­te­taan pääosin etänä, koska yhtiöllä on paikal­li­sia toimi­pis­teitä 18 eri paik­ka­kun­nalla ja henki­lös­töä ympäri Suomen.

”Tutkin­nosta hyöty­vät kaikki osapuo­let, sillä työn­te­ki­jämme vahvis­ta­vat osaa­mis­taan ja saavat myös valmis­tu­mi­ses­taan pienen kannus­te­palk­kion. Työnan­ta­jana me puoles­taan olemme jatkossa entis­tä­kin vahvempi toimija esimer­kiksi julki­sissa kilpai­luissa, joissa projek­tei­hin osal­lis­tu­vilta usein vaadi­taan viral­li­nen loppu­tut­kinto. Ammat­ti­kor­kea­koulu saa puoles­taan rahoi­tusta valmis­tu­nei­den mukaan, mikä kannus­taa heitä huoleh­ti­maan opis­ke­li­joi­den tutkin­non loppuun suorit­ta­mi­sesta”, Lind­fors kertoo.

Yksi ohjel­man ensim­mäis­ten joukossa hake­neita ja opin­tonsa käyn­nis­tä­neitä on Tommi Gynther, joka on työs­ken­nel­lyt CGI:llä jo useita vuosia asiantuntijatehtävissä.

”Tari­nani on melko tyypil­li­nen. Työ ja elämä veivät mennes­sään ennen kuin ehdin saattaa opinnot päätök­seen. En usko, että olisin saanut opin­to­jen viimeis­te­lyä enää liik­keelle, ellei CGI olisi tarjon­nut tätä mahdol­li­suutta. Tämä on hieno autta­van käden ojennus työnan­ta­jalta. Lisäksi on ollut kiva huomata, kuinka ajan­koh­taista opetus on suhteessa työelä­mään. Aiheet ovat rele­vant­teja – samoista teemoista keskus­tel­laan ja tehdään projek­teja asiak­kai­den kanssa”, kiit­te­lee Gynther.

Myös Kare­lialle yhteis­työ tässä muodossa on ensim­mäi­nen laatuaan.

”Korkea­kou­luissa etsimme jatku­vasti uusia mahdol­li­suuk­sia, kuinka voisimme kannus­taa ihmisiä suorit­ta­maan kesken jääneet opin­tonsa loppuun. Toivomme, että CGI:n esimerkki innos­taisi myös muita yrityk­siä vastaa­vien ohjel­mien perus­ta­mi­seen. Työn­te­ki­jälle valmis­tu­mi­nen on tehty helpoksi ja kannus­ta­vaksi”, kertoo opinto-ohjauk­sen lehtori Joni Ranta Kareliasta.

Lähde: www.cgi.fi