Ihmisiä pitämässä toisiaan kädestä

Tasa-arvoi­nen ja yhden­ver­tai­nen Karelia

Tasa-arvo­lain tavoit­teena on edistää suku­puol­ten välistä tasa-arvoa ja estää suku­puo­len, suku­puoli-iden­ti­tee­tin tai suku­puo­len ilmai­sun perus­teella tapah­tuva syrjintä. Yhden­ver­tai­suus­lain tavoit­teena puoles­taan on edistää ihmis­ten yhden­ver­tai­suutta ja ehkäistä henki­lö­koh­tai­siin ominai­suuk­siin, kuten esimer­kiksi ikään, kansa­lai­suu­teen, tervey­den­ti­laan tai seksu­aa­li­seen suun­tau­tu­mi­seen perus­tu­vaa syrjintää.

Tasa-arvo­laki ja yhden­ver­tai­suus­laki edel­lyt­tä­vät, että työnan­ta­jalla ja oppi­lai­tok­sella on tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­telma. Suun­ni­tel­man tarkoi­tuk­sena on tehdä näky­väksi orga­ni­saa­tion toimen­pi­teet tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den edis­tä­mi­seksi. Suun­ni­tel­massa kuva­taan orga­ni­saa­tion nyky­ti­laa, esite­tään toimen­pi­teitä tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den paran­ta­mi­seksi ja arvioi­daan aiemmin suun­ni­tel­tu­jen toimen­pi­tei­den toteutumista.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lulle laadit­tiin uusi tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­telma vuosille 2022-2024 syksyllä 2021. Suun­ni­tel­man laati­mi­sesta vasta­si­vat HR-asian­tun­tija Hanna Utriai­nen ja OAJ:n pääluot­ta­mus­mies Atte Korte. Tässä artik­ke­lissa käydään läpi suun­ni­tel­man laati­mis­pro­ses­sia ja lopputulosta.

Suun­ni­tel­ma­työ käyn­nis­tyi pop up -torilla

Tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­tel­ma­työ käyn­nis­tet­tiin Pride-viikon pop up -torin myötä. Molem­milla kampuk­silla pide­tyillä pop up -toreilla oli mahdol­li­suus tutus­tua Setan seksu­aali- ja suku­puo­li­vä­hem­mis­töjä koske­viin mate­ri­aa­lei­hin ja keskus­tella Setan vapaa­eh­tois­työn­te­ki­jän kanssa. Lisäksi toreilla oli mahdol­li­suus vaikut­taa tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­tel­man toimenpiteisiin.

Pop up -torilla oli lasi­pur­kit, joihin oli merkitty edel­li­sen tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­tel­man toimin­ta­pe­ri­aat­teet. Osal­lis­tu­jilla oli mahdol­li­suus vaikut­taa lait­ta­malla herneitä niihin purk­kei­hin, joihin Kare­liassa tulisi vielä kiin­nit­tää lisää huomiota. Kolme toimin­ta­pe­ri­aa­tetta, joihin odote­taan lisää toimen­pi­teitä olivat:

  1. 78 hernettä: Hyväk­sy­vää, keskus­te­le­vaa, avointa ja salli­vaa ilma­pii­riä raken­ne­taan tietoi­sesti ja suunnitelmallisesti.
  2. 65 hernettä: Erilais­ten ihmis­ten kohtaa­mi­sen ja arvos­ta­mi­sen kult­tuu­ria tuetaan ja edistetään.
  3. 63 hernettä: Huoleh­di­taan siitä, että opetuk­sen sisältö tai opis­ke­luil­ma­piiri ei ole ketään kohtaan halven­tava tai syrjivä.

Keskus­te­lun ja herne­mit­ta­rin perus­teella pystyi totea­maan, että Kare­liassa tiedos­te­taan tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus, mutta tule­vai­suu­dessa tulee ne ottaa huomioon läpi­leik­kaa­vasti koko Kare­lian yhtei­sössä ja kaikissa toimin­nan osa-alueissa.

Henki­lös­tölle ja opis­ke­li­joille tehtiin kyselyt

Osana suun­ni­tel­man päivi­tystä pyysimme Kare­lian henki­lös­töä vastaa­maan tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­ky­se­lyyn koskien Kare­lian työyh­tei­söä. Kyse­lyyn vastasi 71 työn­te­ki­jää. Henki­lös­tön kyse­lyssä nousi esille esimer­kiksi kansain­vä­lis­tyvä työyh­teisö, joka tulisi ottaa parem­min huomioon toimin­nassa ja viestinnässä.

Opis­ke­li­ja­kunta Poka suun­tasi Kare­lian opis­ke­li­joille oman tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­ky­se­lyn. Kyse­lyyn vastasi 232 opis­ke­li­jaa. Opis­ke­li­jat toivoi­vat esimer­kiksi, että tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den teemoja sisäl­ly­tet­täi­siin osaksi opin­toja. Opis­ke­li­joi­den vastaus­ten perus­teella suun­ni­tel­massa on tuotu esille Kare­lian toimin­ta­pe­ri­aat­teet koskien opis­ke­li­joita. Opis­ke­li­joita koske­vat toimin­ta­pe­ri­aat­teet kävivät kommen­toi­ta­vana opin­to­ku­raat­to­reilla ja heidän oli mahdol­lista vaikut­taa niihin.

Molem­pien kyse­ly­jen perus­teella on nähtä­vissä, että Kare­lian yhtei­sön toiminta on pääasiassa tasa-arvoista ja yhden­ver­taista, ja että tasa-arvoa ja yhden­ver­tai­suutta tulisi edel­leen raken­taa syste­maat­ti­sesti. Suun­ni­tel­man toimin­ta­pe­ri­aat­teet ovat luotu tältä pohjalta.

Pitkä­jän­teistä työtä tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den edistämiseksi

Ammat­ti­kor­kea­kou­lun ensim­mäi­nen tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­telma laadit­tiin vuonna 2009 kolmeksi vuodeksi. Nyt laadittu suun­ni­telma on jo viides ammat­ti­kor­kea­kou­luun laadittu suun­ni­telma. Eri suun­ni­tel­mien perus­teella on tehty lukui­sia tasa-arvoa ja yhden­ver­tai­suutta paran­ta­via toimen­pi­teitä. Osa näistä toimen­pi­teistä on ollut peri­aat­teel­li­sem­pia linjauk­sia, jotka ovat vakiin­tu­neet osaksi joka­päi­väistä toimin­taa. Osa toimen­pi­teistä taas on ollut yksit­täi­siä paran­nuk­sia esiin nous­sei­hin kehityskohteisiin.

Yksi keskei­nen peri­aat­teel­li­nen ja vakiin­tu­nut linjaus on Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun julis­tau­tu­mi­nen syrjin­nästä vapaaksi alueeksi vuonna 2011. Tätä peri­aat­teel­lista linjausta on tuettu monilla käytän­nön toimilla kuten aktii­vi­sen välit­tä­mi­sen mallin raken­ta­mi­sella. Lisäksi ammat­ti­kor­kea­kou­lulle on hyväk­sytty eetti­set peri­aat­teet, jotka ohjaa­vat kaikkea toimintaa.

Yksit­täi­sistä paran­nuk­sista voidaan mainita esimer­kiksi hiljen­ty­mi­seen tarkoi­tet­tu­jen huonei­den raken­ta­mi­nen kampuk­sille ja työ- ja perhe-elämän yhteen­so­vit­ta­mista helpot­ta­vat jous­ta­vat työai­ka­jär­jes­te­lyt. Opis­ke­li­joi­den yhden­ver­tai­suutta on paran­nettu esimer­kiksi kehit­tä­mällä erilai­sia tukipalveluja.

Uudet toimin­ta­pe­ri­aat­teet selkeyt­tä­vät kokonaisuutta

Uudessa Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­tel­massa on neljä toimen­pi­de­ko­ko­nai­suutta tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den edis­tä­mi­seksi. Nämä koko­nai­suu­det pyrit­tiin suun­nit­te­le­maan mahdol­li­sim­man neut­raa­leiksi, koska tasa-arvo ja yhden­ver­tai­suus kuulu­vat kaikille. Tämän vuoksi esimer­kiksi mitään tiet­tyjä henki­lö­koh­tai­sia ominai­suuk­sia ei ole erik­seen nostettu suun­ni­tel­man keski­öön. Kare­lian neljä toimen­pi­de­ko­ko­nai­suutta ovat:

  1. Tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den edis­tä­mi­nen Kare­liassa on meidän kaik­kien yhtei­nen asia
  2. Olemme Kare­liassa ikä- ja perheys­tä­väl­li­nen yhteisö, jossa huomioi­daan moni­nai­set perhemuodot
  3. Meillä Kare­liassa rekry­tointi, palk­kaus ja urake­hi­tys on läpi­nä­ky­vää ja vastuullista
  4. Meillä Kare­liassa kohte­lemme opis­ke­li­joita oikeu­den­mu­kai­sesti ja huomioimme opis­ke­lu­ym­pä­ris­tössä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden

Jokai­nen koko­nai­suus sisäl­tää myös lukui­sia konkreet­ti­sia toimen­pi­teitä. Ensim­mäi­sessä koko­nai­suu­dessa on käsi­telty esimer­kiksi lähi­joh­ta­mista, toisessa koko­nai­suu­dessa esimer­kiksi ikään­ty­nei­den työky­vyn tuke­mista, kolman­nessa koko­nai­suu­dessa esimer­kiksi palk­kauk­sen läpi­nä­ky­vyyttä ja neljän­nessä koko­nai­suu­dessa esimer­kiksi opis­ke­li­joi­den tukipalveluja.

Kaik­kien suun­ni­tel­massa mainit­tu­jen toimen­pi­de­ko­ko­nai­suuk­sien toteu­tu­mista seura­taan sään­nöl­li­sesti esimer­kiksi henki­lös­tön työtyy­ty­väi­syys­ky­se­lyn (HEPALA) ja opis­ke­li­joi­den luku­vuo­si­pa­laut­teen (OPALA) kautta. Kyse­lyi­den tulok­sia käsi­tel­lään johto­ryh­mässä ja yhteis­toi­minta- ja työsuojelutoimikunnassa.

Lopuksi

Suun­ni­tel­man laati­mi­nen yhteis­työssä oli molem­mille mielen­kiin­toi­nen ja opet­ta­vai­nen kokemus. Yhteis­työ oli sujuvaa ja asioi­den pohti­mi­nen yhdessä avasi monen­lai­sia uusia näkö­kul­mia asioi­hin. Aluksi suun­nit­telu oli vaikeaa ja tuntui, että ainoa konkreet­ti­nen asia oli Pride-viikolla purk­kei­hin kasau­tu­neet herneet. Lopulta haas­teista kuiten­kin selvit­tiin ja liik­keelle lähte­mi­sen jälkeen suun­nit­te­lu­työ eteni joutuisasti.

Toivomme, että suun­ni­telma toimii tarkoi­tuk­sensa mukai­sesti tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den edis­tä­mi­sen työka­luna Kare­liassa. Jokai­sen työn­te­ki­jän olisi hyvä tuntea tasa-arvoon ja yhden­ver­tai­suu­teen liit­ty­vät keskei­set peri­aat­teet. Lopulta tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suu­den toteu­tu­mi­nen on kuiten­kin kiinni siitä, miten Kare­lian yhtei­söön kuulu­vat omalla toimin­nal­laan näitä toteuttavat. 

Kare­lian tasa-arvo ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­telma 2022-2024 (Karelia-intra)


Kirjoit­ta­jat:

Hanna Utriai­nen, HR-asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Atte Korte, OAJ:n pääluot­ta­mus­mies, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuva: Andrea Piacqua­dio palve­lusta Pexels