Ammat­ti­kor­kea­kou­luja edus­ta­valla Arenella kirkas stra­te­gia sumui­seen maastoon

Suomen tule­vai­suutta ei tehdä eilisen reseptikirjalla. 

-Stra­te­gias­tamme käy selväksi, että vain ammat­ti­kor­kea­kou­luilla on tiet­tyjä avaimia yhteis­kun­tamme ongel­mien ratkai­se­mi­seksi. Stra­te­gian nimikin kuvas­taa tätä eli Huomi­sen käden­jälki, selit­tää Arenen halli­tuk­sen puheen­joh­taja Mervi Vidgrén

Ammat­ti­kor­kea­kou­lut halua­vat huomi­sen leivon­taan tarvit­ta­vat aines­osat. Ne ovat jo omalla toimin­nal­laan osoit­ta­neet kyvyk­kyy­tensä toimia tule­vai­suu­den odotus­ten mukaisesti. 

-Päät­tä­jien olisi nähtävä nyt kauas. Ratkai­sut tulisi tehdä näyt­tö­jen sekä työelä­män ja erilais­ten yksi­löi­den tarpei­den näkö­kul­masta, ei mennei­den raken­tei­den pohjalta, sanoo Vidgrén. 

Avain­sana ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen kehi­tyk­sessä on ollut työelä­män tarpei­den kuun­telu ja lähei­nen verkos­to­mai­nen yhteis­työn tapa. Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen jous­ta­vuus, tehok­kuus ja työelä­mä­lä­hei­syys ovat vastauk­sia tiuk­kaan kansan­ta­lou­den tilan­tee­seen, myller­tä­vään toimin­taym­pä­ris­töön, työvoi­ma­pu­laan ja käytän­nön­lä­hei­sen tutki­mus- ja kehit­tä­mis­työn tarpei­siin.  Ammat­ti­kor­kea­kou­lut ovat 30 vuoden toimin­tansa aikana kehit­tä­neet pika­no­peu­della toimi­mi­sen tavan, jolla yhteis­kunta saa sitä mitä tilaa.

Osaavan työvoi­man saami­nen kaik­kialle Suomeen on valtava haaste. Tällä hetkellä mais­te­ri­ta­soista osaa­mista kasvu­kes­kus­ten ulko­puo­lelle tuot­ta­vat juuri ammat­ti­kor­kea­kou­lut. Yliopis­tol­li­sen mais­te­rin tutkin­not suorit­ta­neet valuvat pääosin suurem­piin kaupun­kei­hin. Myös osaa­mis­tar­ve­sel­vi­tyk­set osoit­ta­vat työelä­män tarvit­se­van juuri ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen tutkin­to­jen tuot­ta­maa osaamista. 

Kysymys on ennen kaikkea yksi­löistä. Arene on huolis­saan ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tuk­sen suorit­ta­neista, joille vanhan­ai­kai­set raken­teet ja lain­sää­däntö tuot­ta­vat nyt ylipit­kiä opin­to­pol­kuja ja uran umpi­pe­riä. Yksi ydin­a­sia on ylemmän tutkin­non aseman vahvis­ta­mi­nen. Tutkin­non suorit­ta­neet tulevat usein perheistä, joista kummal­la­kaan vanhem­malla ei ole korkeakoulututkintoa. 

-Samoilla uudis­tuk­silla siis edis­tet­täi­siin yhteis­kun­nal­lista tasa-arvoa, osaavan työvoi­man saata­vuutta sekä koulu­tus­jär­jes­tel­män tehok­kuutta. Toivot­ta­vasti päät­tä­jät­kin ymmär­täi­si­vät eivätkä aiheut­taisi lain­sää­dän­nöllä lisää kata­stro­feja kaikille osapuo­lille kuten tehtiin varhais­kas­va­tuk­sen lain­sää­dän­nön kanssa, toteaa Vidgrén.

Arene hyväk­syi stra­te­gian kevät­ko­kouk­sensa yhtey­dessä tänään Helsingissä. 

Tutustu Arenen stra­te­gi­aan (JPG) >>