Pöydän ääressä kaksi henkilöä täyttää post-it lappuja

Työpa­joista vauhtia kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den palve­lui­den kehittämiseen

Koulu­tus­pe­räi­sen maahan­muu­ton edis­tä­mi­nen on yksi Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun stra­te­gi­sista pain­opis­teistä. Lisäksi Karelia-amk on sitou­tu­nut valta­kun­nal­li­siin tavoit­tei­siin kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den määrän kolmin­ker­tais­ta­mi­seksi vuoteen 2030 mennessä. Tavoit­teena on, että 75 % kansain­vä­li­sistä opis­ke­li­joista työl­lis­tyy Suomeen opin­to­jen jälkeen (Valtio­neu­vos­ton koulu­tus­po­liit­ti­nen selon­teko 2021).

Syys­kuussa 2021 alkanut Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hanke (REACT ESR) on tämän tavoit­teen keskiössä. Hanke kehit­tää Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa kansain­vä­li­sen opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin toimen­pi­teitä, virtu­aa­li­sia koulu­tus­ko­ko­nai­suuk­sia sekä opis­ke­li­joi­den työl­lis­ty­mis­pol­kuja ja kotou­tu­mista alueelle. Kehi­tys­työn tueksi hanke­tiimi järjesti tammi-helmi­kuun 2022 aikana neljä Kare­lian sisäistä työpa­jaa eri teemoista eri henki­lös­tö­ryh­mille. Työpa­joi­hin kutsut­tiin monia­lai­sesti korkea­kou­lun asian­tun­ti­joita, sillä teema tulee kasva­vissa määrin läpi­leik­kaa­maan koko oppi­lai­tok­sen ja koske­maan jokai­sen työtä. Työpa­joissa kartoi­tet­tiin kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den kotou­tu­mi­sen ja työl­lis­ty­mi­sen edis­tä­mi­sen nyky­ti­lan­netta sekä tule­vai­suu­den tarpeita. Työpa­jo­jen tulok­set antavat suun­ta­vii­voja kehittämistyölle.

Aset­tau­tu­mi­sen ja kotou­tu­mi­sen tuki kansain­vä­li­sille opiskelijoille

Ensim­mäi­nen työpaja järjes­tet­tiin virtu­aa­li­sesti covid-rajoi­tus­ten vuoksi. Tästä huoli­matta työpa­jaan osal­lis­tui moni­nai­nen ja innokas asian­tun­ti­ja­joukko. Työpa­jassa keskus­tel­tiin pien­ryh­missä olemassa olevista verkos­toista ja yhteis­työ­kump­pa­neista sekä siitä, mitä aset­tau­tu­mi­seen ja kotou­tu­mi­seen liit­ty­viä palve­luita, ohjausta ja mate­ri­aa­lia Kare­liassa on käytössä tällä hetkellä. Nyky­ti­lan­teen kartoi­tuk­sen jälkeen kehi­tet­tiin ideoita ja ratkai­suja siihen, mitä täytyy tehdä eri tavalla kuin nyt, jotta kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat jäävät alueel­lemme valmis­tu­mi­sensa jälkeen ja työl­lis­ty­vät. Erilai­sia ideoita, konkreet­ti­sia toimen­pi­teitä ja ratkai­suja keksit­tiin yli kolmekymmentä.

Tärkeim­miksi koet­tiin seuraa­vat asiat: 

  • kieli­tie­toi­nen korkea­koulu (opetus, henki­lös­tön osaa­mi­nen sekä opis­ke­li­joi­den aito mahdol­li­suus opis­kella ja oppia suomen kieltä) 
  • koulu­tus­ten työelämäyhteydet 
  • opis­ke­li­joi­den kiin­nit­ty­mi­nen paikkakuntaan 
  • mento­rointi (esim. alum­ni­men­to­rointi ja vertaismentorointi) 

Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hank­keen tavoit­teet ja toimen­pi­teet vastaa­vat osal­taan kieli­tie­toi­suu­teen ja työelä­mäyh­teyk­siin kummiy­ri­tys­toi­min­nan avulla sekä yrityk­sille ja opis­ke­li­joille anne­tulla tuella. Kiin­nit­ty­mistä paik­ka­kun­taan edesaut­taa osal­taan hyvä alku opin­noille ja arjelle Joen­suussa. Tätä hanke edistää muun muassa selkeyt­tä­mällä ja yhden­mu­kais­ta­malla verk­ko­si­vuilla annet­ta­vaa tietoa opiskelijoille.

Muussa Kare­lian kehi­tys­työssä olisi syytä huomioida tarkem­min ja laajem­min kieli­tie­toi­nen korkea­koulu, opis­ke­li­joi­den kiin­nit­ty­mi­nen paik­ka­kun­taan sekä tutkinto-opis­ke­li­joi­den ja vaihto-opis­ke­li­joi­den alku­vai­heen palve­lui­den yhdenmukaistaminen.

Harjoit­te­lun aikai­nen tuki opis­ke­li­joille ja työnantajille

Kaikki Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­jat suorit­ta­vat työhar­joit­te­lun osana opin­to­jaan. Suomen­kie­li­selle opis­ke­li­jal­le­kin harjoit­te­lu­pai­kan saami­nen voi olla vaikeaa. Vieras­kie­li­selle verkos­to­jen puute ja kehit­tyvä suomen kieli monin­ker­tais­ta­vat harjoit­te­lu­pai­kan saami­seen liit­ty­vät haas­teet. Työhar­joit­te­lu­pai­kan saami­nen ja harjoit­te­lun onnis­tu­mi­nen olisi kuiten­kin ensi­si­jai­sen tärkeää, sillä harjoit­te­lussa saavu­te­tut työelä­mäyh­tey­det ja kokemus suoma­lai­sesta työelä­mästä antavat hyvän pohjan alueelle työl­lis­ty­mi­seksi. Myös alueen työnan­ta­jat ovat edel­leen verra­ten koke­mat­to­mia työl­lis­tä­mään kansain­vä­li­siä osaajia.

Näihin haas­tei­siin pureu­dut­tiin toisessa työpa­jassa. Teemoina olivat S2-tuki (suomi toisena kielenä) kansain­vä­li­sille opis­ke­li­joille harjoit­te­lun aikana sekä opis­ke­li­joi­den ja koulu­tuk­sen työelä­mäyh­tey­det. Työpa­jassa etsit­tiin kansain­vä­li­sen opis­ke­li­jan harjoit­te­lu­pro­ses­sin pullon­kau­loja ja ratkai­suja niihin.

Haas­teina nähtiin tämän­het­ki­sen yrity­syh­teis­työn sattu­man­va­rai­suus ja lyhyt­jän­tei­syys. Yrity­syh­teis­työ­hön kaivat­tai­siin enemmän aikaa ja syste­maat­ti­suutta, jotta koulu­tuk­set ja yrityk­set oppi­si­vat tunte­maan tois­tensa toimin­nan ja tarpeet entistä parem­min. Parhaim­mil­laan moni­puo­li­nen yrity­syh­teis­työ sisäl­tää harjoit­te­lu­jak­so­jen lisäksi muun muassa opin­to­jak­so­yh­teis­työtä, projek­ti­työtä ja opinnäytetöitä.

S2-tuen osalta todet­tiin, että mallin ja mate­ri­aa­lin raken­ta­mi­sessa on haas­teena opis­ke­li­joi­den vaih­te­leva kieli­tai­to­taso harjoit­te­luun lähdet­täessä. Osa opis­ke­li­joista suorit­taa harjoit­te­lunsa englan­nin­kie­li­sessä työpai­kassa. Myös työnan­ta­jat ja työyh­tei­söt ovat erilai­sia keske­nään ja niillä on erilai­set valmiu­det huomioida opis­ke­li­jan kehit­tyvä suomen kielen taito työpaikalla.

Ihmisiä seisomassa taulujen edessä joihin on koottu post it-lappuja
Työpa­joissa syntyi runsaasti uusia ideoita ja konkreet­ti­sia toimen­pi­teitä kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den palve­lu­jen ja kotou­tu­mi­sen kehittämiseen.

Työl­lis­ty­mistä edis­tä­vät palve­lut kansain­vä­li­sille opiskelijoille

Kolman­nessa työpa­jassa keski­tyt­tiin kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den työl­lis­ty­mistä edis­tä­vien palve­lui­den kehit­tä­mi­seen. Osal­lis­tu­jat pääsi­vät unel­moi­maan siitä, millai­sia uraoh­jaus- ja työl­lis­ty­mistä edis­tä­viä palve­luita Kare­liassa olisi vuonna 2030 niin opin­to­jen aikana kuin valmis­tu­mi­sen jälkeen. Tämän jälkeen osal­lis­tu­jat pohti­vat, mitä toimen­pi­teitä tarvi­taan, jotta unel­ma­ti­lan­tee­seen pääs­täi­siin. Asioille annet­tiin painoar­voja sen mukaan, miten tärkeinä niitä pidettiin. 

Tärkeim­miksi asioiksi koet­tiin seuraavat: 

  • opis­ke­li­jan kiin­nit­tä­mi­nen alueelle ja sosi­aa­li­set verkostot
  • kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den suomen kielen kehit­tä­mi­sen tuke­mi­nen laajan S2-tarjon­nan avulla 
  • opis­ke­li­jan moni­puo­li­nen neuvonta ja ohjaus aset­tau­tu­mi­sesta, arjen asioista, suoma­lai­sesta yhteis­kun­nasta ja Joensuusta
  • parem­mat työelä­mäyh­tey­det kansain­vä­li­sille opiskelijoille
  • kv-alum­ni­toi­min­nan kehittäminen 

Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hanke vastaa tarpei­siin kehit­tä­mällä kummiy­ri­tys­toi­min­taa, joka takaa tule­vai­suu­dessa parem­mat työelä­mäyh­tey­det kansain­vä­li­sille opis­ke­li­joille. Hank­keessa paran­ne­taan myös yritys­ten valmiuk­sia kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den työl­lis­tä­mi­seen. Osana hank­keen toimen­pi­teitä kehi­te­tään myös kv-alumnitoimintaa.

Jatkossa erityi­sesti aset­tau­tu­mi­seen ja opin­to­jen alku­vai­heen palve­lui­hin tulee kiin­nit­tää huomiota, jotta kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat kiin­nit­ty­vät alueelle jo varhai­sessa vaiheessa. Syksyllä 2022 kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den ohjauk­seen panos­te­taan kokei­le­malla monia­laista ohjaus- ja neuvon­ta­pal­ve­lua. Kokei­lussa huomioi­daan S2-opin­toi­hin ohjaus sekä aset­tau­tu­mi­sen ja kotou­tu­mi­sen näkökulma.

Kv-alum­ni­toi­min­nan kehit­tä­mi­nen  

Neljän­nessä työpa­jassa pohdit­tiin, miten Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun alum­ni­toi­minta tavoit­taisi parem­min kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat ja miten valmis­tu­neita opis­ke­li­joita osal­lis­te­taan alum­ni­työ­hön. Työpa­jassa tehtiin unel­ma­kartta Kare­lian kv-alum­ni­toi­min­nasta vuonna 2030 ja keskus­tel­tiin toimen­pi­teistä unel­ma­ti­lan­teen saavuttamiseksi. 

Unel­ma­kar­tassa tärkeim­miksi kehit­tä­mis­koh­teiksi määriteltiin: 

  • mento­ri­toi­minta
  • S2-opinnot myös valmistuneille
  • live-tapah­tu­mat alumneille 

Kv-alum­ni­toi­min­nan kehit­tä­mi­sessä keskeistä on toimin­nan palkit­se­vuus ja hyödyl­li­syys valmis­tu­neelle. Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hanke kehit­tää kv-alum­ni­toi­min­taa yhteis­työssä alum­ni­toi­min­nasta vastaa­van tiimin kanssa. Tärkeää on, että palve­lut alum­neille ovat yhden­mu­kai­sia riip­pu­matta siitä, mistä tutkin­nosta ja millä kielellä opis­ke­lija on valmistunut.

Lopuksi

Työpa­ja­työs­ken­tely on toimiva keino kehit­tä­mis­työssä. Lyhyessä ajassa saadaan kuulu­ville monien asian­tun­ti­joi­den ääni ja työstä tulee yhteistä. Työpa­jo­jen teemat nähdään tärkeänä osana Karelia-amk:n kansain­vä­lis­ty­mistä. Teemoi­hin liit­ty­viä asioita kehi­te­tään oppi­lai­tok­sessa monin eri tavoin. Kaikessa kehit­tä­mis­työssä tulisi huomioida, että palve­lut tavoit­ta­vat kaikki opis­ke­li­jat opis­ke­lu­kie­lestä riippumatta.

Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hanke jatkuu elokuu­hun 2023 saakka. Työpa­jat olivat hyödyl­li­siä kehit­tä­mis­toi­men­pi­tei­den tarken­ta­mi­sessa ja niiden anti ohjaa hank­keen kehit­tä­mis­toi­men­pi­teitä jatkossa. Hanke järjes­tää kevään 2022 aikana työpa­joja Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun kansain­vä­li­sille opis­ke­li­joille sekä alueen yrityk­sille ja kehit­tä­mis­yh­tiöille. Tule­vissa työpa­joissa hyödyn­ne­tään live­ku­vi­tusta keskus­te­lu­jen taltioi­mi­seksi sekä tulos­ten havainnollistamiseksi.


Kirjoit­ta­jat:

Taru Väisä­nen, projektiasiantuntija

Sini-Tuuli Saaristo, projektipäällikkö

Mia Sevo­nius-Male, maahan­muut­ta­ja­työn asiantuntija

Artik­ke­li­kuva: Startup Stock Photos palve­lusta Pexels