Pöydän ääressä kolme osittain näkyvää henkilöä. Kaksi istuu pöydän samalla puolen selkä katsojaa päin, yksi pöydän toisella puolen. Pöydällä papereita.

Haas­tat­te­luista ennak­ko­teh­tä­viin – uudis­tuva johta­mi­sen ja liike­toi­min­tao­saa­mi­sen opiskelijavalinta

Kare­lian Johta­mi­sen ja liike­toi­min­tao­saa­mi­sen (YAMK) koulu­tuk­sen opis­ke­li­ja­va­linta perus­tui alku­jaan yksi­lö­haas­tat­te­lui­hin. Tällöin kaikki hakijat kutsut­tiin kampuk­selle haas­tat­te­luun ja heille esitet­tiin joukko kysy­myk­siä, joihin annetut vastauk­set opet­ta­jat pisteyt­ti­vät. Valin­ta­ta­van vahvuuk­sista ja heik­kouk­sista käytiin sään­nöl­listä keskus­te­lua opet­ta­jien keskuu­dessa. Vahvuu­tena nähtiin se, että haas­tat­te­lussa voidaan hyvin arvioida esimer­kiksi moti­vaa­tiota. Jo hakijan tule­mista paikan päälle voitiin pitää vahvana näyt­tönä opis­ke­lu­ha­luk­kuu­desta. Heik­kou­tena puoles­taan nähtiin se, että haas­tat­te­lussa hakijan kirjal­li­sen ilmai­sun taito ei tullut lain­kaan esille. 

Opis­ke­li­ja­va­lin­taan liit­ty­vistä varo­vai­sista keskus­te­luista alkanut kehit­tä­mi­nen otti reilun harp­pauk­sen eteen­päin, kun koro­na­pan­de­mia pakotti uudis­ta­maan valin­taa keväällä 2020. Siitä saakka opis­ke­li­ja­va­lin­taa on kehi­tetty pienin askelin. Tässä artik­ke­lissa tarkas­tel­laan sitä, millaista kehi­tys­työtä johta­mi­sen ja liike­toi­min­tao­saa­mi­sen (YAMK) koulu­tuk­sessa on tehty opis­ke­li­ja­va­lin­nan uudis­ta­mi­seksi. Lisäksi artik­ke­lissa arvioi­daan uudis­ta­mis­työn vaikutuksia. 

Kirjal­li­nen ennak­ko­teh­tävä osoit­taa moti­vaa­tiota 

Pelk­kään haas­tat­te­luun perus­tu­vassa valin­ta­ta­vassa ei voitu testata hakijan kirjal­lista osaa­mista. Tätä pidet­tiin ongel­mal­li­sena, koska koulu­tuk­sessa tarvi­taan paljon myös kirjoit­ta­mis­tai­toja. Pelk­kään haas­tat­te­luun perus­tuva valinta suosi niitä, jotka olivat taita­via suul­li­sessa ilmai­sussa. Asian paran­ta­mi­seksi opis­ke­li­ja­va­lin­taa muutet­tiin siten, että kirjal­li­sesta ennak­ko­teh­tä­västä voi saada 50 pistettä ja haas­tat­te­lusta 50 pistettä. 

Ennak­ko­teh­tä­vään siir­ret­tiin osa niistä asioista, joita aiemmin kysyt­tiin haas­tat­te­lussa. Kirjal­li­sessa tehtä­vässä hakijan pitää kirjoit­taa siitä, mitä hän odottaa opin­noilta, ja miten opin­toja voisi hyödyn­tää työelä­mässä. Lisäksi hakijan pitää varsin laajasti arvioida sitä, mistä aiheesta hän voisi tehdä tulevan opin­näy­te­työnsä. Näiden kysy­myk­sien avulla voidaan arvioida hakijan moti­vaa­tiota ja kirjal­li­sen ilmai­sun taitoa. Jo pelkkä ennak­ko­teh­tä­vän vaati­mi­nen karsii haki­joista pois niin sanotut kokei­lu­mie­lessä hakevat. Varsi­nai­sessa ennak­ko­teh­tä­vässä haki­joilla on mahdol­li­suus paneu­tua kysy­myk­siin ajan kanssa ja pyrkiä tuomaan moti­vaa­tionsa esille. 

Lisä­tie­toa video­haas­tat­te­lun avulla 

Kirjal­li­sen ennak­ko­teh­tä­vän arvioin­nin jälkeen kaikki ennak­ko­teh­tä­vän hyväk­sy­tysti suorit­ta­neet ohjeis­te­taan laati­maan itse­haas­tat­telu videolle. Videolla hakijan pitää arvioida omia opis­ke­lu­val­miuk­si­aan ja omia odotuk­sia opin­noilta. Perin­tei­sessä haas­tat­te­lussa kysy­myk­set tulevat haki­joille yllät­täen eikä valmis­tau­tu­mi­sai­kaa ole. Haas­tat­te­lussa vastauk­siin saattaa myös vaikut­taa hakijan jännit­tä­mi­nen. Video­haas­tat­te­luun haki­joilla on hyvin aikaa valmis­tau­tua ja vastauk­sia voi miettiä rauhassa. Video­haas­tat­te­luissa saadut vastauk­set täyden­tä­vät hyvin kirjal­lista ennak­ko­teh­tä­vää, ja videoi­den kautta saadaan tietoa hakijan moti­vaa­tiosta ja opiskeluvalmiuksista. 

Yhden työpa­rin suorit­ta­malla arvioin­nilla tasa­puo­li­suutta proses­siin 

Aiemmin haas­tat­te­lui­hin perus­tu­vassa opis­ke­li­ja­va­lin­nassa haas­tat­te­luja suoritti useampi opet­ta­ja­pari. Uudis­te­tussa valin­nassa arvioin­nin suorit­taa yksi opet­ta­ja­pari. Tämä on mahdol­lista, koska niin ennak­ko­teh­tä­vien kuin nauhoi­tet­tu­jen itse­haas­tat­te­lui­den arvioin­nin voi kumpi­kin työpa­rin jäsen suorit­taa oman aika­tau­lun mukaan, mutta kuiten­kin annetun aika­ra­jan sisällä. Tämän voidaan ajatella lisää­vään arvioin­nin tasa­puo­li­suutta ja johdon­mu­kai­suutta. Molem­mat opet­ta­jat suorit­ta­vat arvioin­nin ensin erik­seen yhdessä laadit­tu­jen kritee­rien pohjalta. Kritee­rit kerra­taan aina ennen arvioin­tiin ryhty­mistä. Tämän jälkeen opis­ke­li­jalle laske­taan kusta­kin tehtä­västä keskiarvo opet­ta­jien anta­mien pistei­den perus­teella. Jos opet­ta­jien antamat piste­mää­rät eroavat merkit­tä­västi toisis­taan, käydään kysei­nen tapaus vielä yhtei­sesti läpi ennen lopul­lista pisteytystä. 

Kaikessa arvioin­nissa lähde­tään haki­joi­den tasa­ver­tai­sesta kohte­lusta. Vaikka arvioi­jien arvioin­nit poik­ke­ai­si­vat hieman toisis­taan, tämä ei haittaa, jos poik­keama on kate­go­rista, mikä on mahdol­lista silloin kun sama työpari vastaa arviointikokonaisuudesta. 

Jatkuva kehi­tys­työ on tarpeen 

Uusi valin­ta­tapa otet­tiin käyt­töön keväällä 2020, ja kahdessa vuodessa yksi­tyis­koh­tia on hiottu paljon. Saadun palaut­teen ja koke­muk­sen perus­teella huomiota on kiin­ni­tetty erityi­sesti ohjeis­tuk­seen ja aika­tau­lu­jen selkey­teen. Ennen yhteis­ha­kua on tarkoi­tus käydä kriit­ti­sesti läpi myös ennak­ko­teh­tä­vän ja video­haas­tat­te­lun kysy­myk­set sekä arvioin­ti­pe­rus­teet. Näin johta­mi­sen ja liike­toi­min­tao­saa­mi­sen ylemmän AMK-tutkin­non koulu­tuk­sen opis­ke­li­ja­va­lin­taa saadaan kehi­tet­tyä entistä tarkoi­tuk­sen­mu­kai­sem­maksi jatku­van paran­ta­mi­sen peri­aat­teen mukaisesti. 


Kirjoit­ta­jat 

Atte Korte, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Kim Wrange, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu 


Artik­ke­li­kuva: Kuvaaja Van Tay Media palve­lusta Unsplash