Ilmoitustaulu jossa postit-lappu johon piiretty hehkulamppu

Opet­ta­jan työelä­mä­jakso PKO:lla toi uusia ideoita opetuk­sen kehittämiseen

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa pyri­tään siihen, että opet­ta­jat, pysyäk­seen ajan tasalla työelä­män muutok­sista, käyvät riit­tä­vän sään­nöl­li­sesti tutus­tu­massa työelä­mään. Lisäksi tavoit­teena on, että opet­ta­jat pitävät myös muutoin yllä työelä­mä­suh­teita esimer­kiksi opin­to­jak­so­jen yritys­toi­mek­sian­to­jen kautta.

Yksi suun­ni­tel­mal­li­nen työelä­mäyh­teyk­sien yllä­pi­tä­mi­sen muoto on opet­ta­jien työelä­mä­jakso (myöhem­min tässä artik­ke­lissa TET-jakso). Jakson pituus on kaksi työviik­koa ja se pyri­tään pitä­mään yhtä­jak­soi­sesti. Itse olin viime vuonna ensim­mäistä kertaa ural­lani tällai­sella työelä­mä­jak­solla ja voin todeta, että jakso oli sekä erit­täin terve­tul­lut että tarpeellinen.

TET:iin PKO:lle

TET-jaksoni kohteeksi vali­koi­tui Pohjois-Karja­lan Osuus­kauppa PKO. PKO ei ollut ensi­si­jai­nen valin­tani, sillä olen ollut PKO:n luot­ta­mus­hal­lin­nossa viimei­sen 10 vuoden ajan ja tunnen ­– tai näin kuvit­te­lin – yrityk­sen toimin­taa melko hyvin. Johtuen COVID19-pande­miasta, ja pikku­hil­jaa muiden vaih­toeh­to­jen sulkeu­tuessa pois, PKO vali­koi­tui lopulta TET-jaksoni suorit­ta­mis­pai­kaksi. Alun perin oli tarkoi­tus, että suorit­tai­sin TET-jakson kahdessa osassa loppusyk­syllä 2020 ja alku­ke­väällä 2021. COVID19-pande­mian takia kevään 2021 TET-jakso kuiten­kin siir­ret­tiin ensin alkusyk­syyn 2021 ja sitten lopulta lähelle vuoden­vaih­detta 2021-2022. Johtuen liike­sa­lai­suuk­sista, en voi tässä julki­sessa rapor­tissa esittää tark­koja yksi­tyis­koh­tia, mutta Kare­lian sekä PKO:n asian­osai­set tahot ovat saaneet laajem­man ei-julki­sen rapor­tin käyttönsä.

Ensim­mäi­sen TET-jakso­vii­kon suori­tin vähit­täis­kau­pan puolella eri S-marke­teissa, Sokos-tava­ra­ta­lossa sekä Joen­suun Prisma-tava­ra­ta­lossa. Toisen viikon suori­tin PKO:n halli­tuk­sen opin­to­mat­kalla, joka suun­tau­tui Helsin­kiin ja kohdis­tui S-ryhmän ketju­toi­min­to­jen ja hallin­non toimin­taan tutus­tu­mi­seen sekä ryhmän liike­toi­min­to­jen bench­mark­kauk­seen. Tällai­nen bench­mar­king-toiminta on S-ryhmässä ylei­sesti käytössä oleva johdon ja johto­ryh­mien toimin­nan muoto, jossa S-ryhmä ja eri alueo­suus­kau­pat oppivat toisil­taan sekä ottavat käyt­töön ryhmän muissa alueo­suus­kau­poissa tai SOK:lla olevia parhaita käytän­töjä. Tästä saadaan ryhmän sisällä huomat­ta­via kustan­nus­sääs­töjä, koska muiden ei tarvitse tehdä samoja virheitä kuin ns. pionee­rio­suus­kaup­po­jen ja oppi­mis­vai­ku­tus on huomat­tava, kun parhaat käytän­teet voidaan monis­taa muissa yksiköissä.

TET-jakso ylitti odotukset

Kare­lian tarjoama opet­ta­jan TET-jakso PKO:lla ylitti odotuk­seni. Luulin tunte­vani yrityk­sen toimin­nasta jo paljon, mikä ei kuiten­kaan pitänyt paik­kansa ns. ruohon­juu­ri­ta­son toimin­tei­den osalta. Opin erityi­sesti ymmär­tä­mään vähit­täis­kau­pan pääl­lik­kö­ta­son työn­te­ki­jöi­den arkea sekä sitä, kuinka fyysi­sesti ja henki­sesti vaati­vaa työ on. Pääl­li­köt ovat vahvasti mukana päivit­täi­sessä toimin­nassa niin sano­tusti kädet savessa ja johta­vat yksi­köi­tään omalla esimer­kil­lään. Tämän lisäksi pääl­li­köi­den työssä koros­tuu tulos­vas­tuu ja oman yksikön koko­nai­suu­den johta­mi­nen. PKO:n pääl­li­köt ovat ehdot­to­masti parasta A-luokkaa omassa toimes­saan ja johta­vat alai­si­aan edestä omalla esimerkillään.

Talous- ja tulos­joh­ta­mi­nen parem­min huomioon opinnoissa

TET-jaksoni perus­teella pohdin, mitä voisimme Kare­lian opetuk­sessa kehit­tää ja mitä oppi­si­säl­töjä työn­te­kijä tarvit­see. Revenue Mana­ge­men­tin sekä talous- ja tulos­joh­ta­mi­sen tärkeys nousi esille eri pääl­li­köi­den kanssa käydyissä keskus­te­luissa. Itsensä johta­mi­nen ja unikoulu nousi myös vahvasti esiin; pääl­li­kön on osat­tava johtaa itseään, jotta ei tule burn-out:ia. Kare­lian Sleep Well-hanke ja sen opit ovat tässä hyvä työkalu. Alue­pääl­likkö, jota varjos­tin useana päivänä, oli ollut mukana Kare­lian Sleep Well-hank­keessa ja antoi tähän liit­tyen erityi­sen kannus­ta­vaa palau­tetta Kare­lian TKI:toiminnan ja työelä­män yhteistyöstä.

Yhtenä tärkeänä havain­tona on myös se, että koskaan ei ole liian oppinut. Pääl­li­kön­kin kannat­taa opis­kella lisää ja etene­mi­nen on omasta halusta kiinni. ”Esimerk­ki­put­kena” kaupan alalla voisi olla: ylioppilas/merkonomi => trade­nomi => trade­nomi (YAMK). Näin on aina enemmän koulut­tau­tu­nut kuin omat alaiset ja saa lisää työka­luja omaan työka­lu­pak­kiin, joita voi hyödyn­tää toimin­nan kehit­tä­mi­seen. Koulut­tau­tu­mi­nen voi myös mahdol­lis­taa työkier­ron ja uralla etenemisen.

Yhtenä suora­nai­sena palaut­teena, jonka sain, oli että Kare­lian Johta­mi­nen ja liike­toi­min­tao­saa­mi­nen YAMK-tutkin­toon kannat­taa tule­vai­suu­dessa sisäl­lyt­tää talous­joh­ta­mi­sen kurssi. Pääl­li­köi­den lasken­ta­toi­men osaa­mista ja talou­del­lista ajat­te­lua tarvi­taan ehdot­to­masti lisää. On syytä kerrata ainakin lukion lyhyen mate­ma­tii­kan talous­ma­te­ma­tii­kan perus­teet; pitää mm. osata laskea ALV:it molem­piin suun­tiin, korko- ja prosent­ti­las­kut sekä ymmär­tää kustan­nus­las­ken­nan herk­kyy­sa­na­lyy­siä ja inves­toin­ti­kal­kyy­leita. Eli esimer­kiksi sitä, miten kysyn­tä­ti­lan­tei­siin reagoi­mi­nen voi vaikut­taa kustan­nus­te­hok­kuu­teen ja miten omalla pääl­lik­kö­toi­min­nalla on aidosti suuri merki­tys koko konser­nin tulokseen.

Toinen TET-jakson viikko vahvisti myös näke­mystä siitä, että Kare­lian liike­ta­lou­den YAMK-koulu­tus sisäl­tää jo nyt hyvin työelä­män pääl­likkö- ja johto­teh­tä­vissä vaadit­ta­via osaa­mi­sa­lueita. Olemme tehneet opetus­suun­ni­tel­man uudis­tus­työtä, ja valin­tamme siitä, että pyrimme koulut­ta­maan työelä­män osaa­mi­sen kannalta niin pysyviä taitoja kuin ajassa liik­ku­via ja nopeasti vaih­tu­via­kin asioita, on ollut oikean­lai­nen. Tämä havainto oli rohkai­seva. Se, missä meidän tulee kuiten­kin vielä paran­taa toimin­taamme, on työelä­män edus­ta­jien entistä vahvempi sito­mi­nen osaksi koulu­tus­toi­min­taamme. Meidän tulee aktii­vi­sesti verkos­toi­tua ja myös hyödyn­tää verkos­to­jamme esimer­kiksi vierai­le­vina luennoitsijoina.

Työelä­mä­jak­solle lähte­mi­nen kannattaa

Kaiken kaik­ki­aan TET-jakso oli onnis­tu­nut ja toi uusia ideoita opetuk­seen sekä uusia näkö­kul­mia omaan opet­ta­jan työka­lu­pak­kiin. On todella hyvä, että Karelia-amk työnan­ta­jana tarjoaa tällai­sen mahdol­li­suu­den. Olen kiitol­li­nen siitä, että Kare­lian HR-yksikkö ja henki­lös­tö­pääl­likkö Jaana Tolkki alun perin ”bongasi” alle­kir­joit­ta­neen tilan­teen, eli että en ollut yli 20-vuoti­sen Kare­lian urani aikana vielä ollut kertaa­kaan TET-jaksolla.

Lopuksi suosit­te­len myös kaikille kolle­goille vahvasti, että tart­tu­vat tähän mahdol­li­suu­teen. TET-jaksoilla todel­la­kin kannat­taa käydä ja mitä sään­nöl­li­sem­min sen parempi. Tässä pitää itsekin katsoa peiliin ja jatkossa olla tässä asiassa aktii­vi­sempi ja suunnitelmallisempi.


Kirjoit­taja:

Kim Wrange, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu