Puupöydällä tietokone, vesilasi, puhelin, muistilehtiö

Uusi jatku­van oppi­mi­sen ja työl­li­syy­den palve­lu­kes­kus edistää työi­käis­ten osaamista

Aloitin huhti­kuussa Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa työt jatku­van oppi­mi­sen pääl­li­kön tehtä­vissä. Työn aloi­tet­tuani pääsin mukaan valmis­te­le­maan jatku­van oppi­mi­sen ja työl­li­syy­den palve­lu­kes­kuk­sen, JOTPA:n, ensim­mäi­sen rahoi­tus­haun hake­muk­sia. JOTPA on uusi viran­omai­nen ja olen koonnut tähän artik­ke­liin tietoa sen tavoit­teista ja toiminnasta.

Jatku­van oppi­mi­sen uudis­tus vastaa työelä­män muut­tu­viin tarpeisiin

Valta­kun­nal­li­nen jatku­van oppi­mi­sen uudis­tus käyn­nis­tyi vuonna 2019. Uudis­tuk­sen tavoit­teena on osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja uudis­ta­mi­nen elämän ja työuran eri vaiheissa sekä vastata muut­tu­van työelä­män osaa­mis­tar­pei­siin. Uudis­tuk­sessa keski­ty­tään erityi­sesti työi­käis­ten osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen edistämiseen. 

Jatku­van oppi­mi­sen uudis­tuk­sen visiona ja tavoit­teina ovat:

  • jokai­nen kehit­tää osaa­mis­taan työuran aikana,
  • jokai­sella on mahdol­li­suus uudis­taa osaa­mis­taan enna­koi­vasti, jotta työssä kehit­ty­mi­nen, työl­lis­ty­mi­nen uusiin tehtä­viin ja uralla etene­mi­nen olisi mahdollista,
  • osal­lis­tu­mi­sen tasa-arvo lisääntyy,
  • kaikilla on työl­lis­ty­mi­sen ja merki­tyk­sel­li­sen elämän edel­lyt­tä­mät tiedot, taidot ja osaaminen, 
  • osaa­mis­taso nousee,
  • työl­li­syy­saste nousee,
  • korkea­kou­lu­tut­kin­non suorit­ta­nei­den 25–64-vuotiaiden määrä ja osuus kasvaa ja perus­as­teen jälkeistä tutkin­toa vailla olevien 25–64-vuotiaiden määrä ja osuus vähenee,
  • osaa­mi­nen uudis­taa työelä­mää ja työelämä osaamista, 
  • osaava työvoima tukee kestä­vää kasvua, inno­vaa­tioita, kilpai­lu­ky­kyä ja sitä kautta hyvinvointia,
  • työnan­ta­jilla on osaavaa työvoimaa, 
  • työyh­tei­söt tukevat uuden oppimista.

Jatku­van oppi­mi­sen ja työl­li­syy­den palve­lu­kes­kus perus­tet­tiin loppu­vuonna 2021 osana jatku­van oppi­mi­sen uudistusta.

Mikä on JOTPA?

Jatku­van oppi­mi­sen ja työl­li­syy­den palve­lu­kes­kus (JOTPA) edistää työi­käis­ten osaa­mi­sen kehit­tä­mistä ja osaavan työvoi­man saata­vuutta. Palve­lu­kes­kuk­sen toimin­taa ohjaa­vat yhdessä opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö sekä työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riö, mutta se toimii itse­näi­senä viran­omai­sena. Toiminta JOTPA:ssa on käyn­nis­ty­nyt vuoden 2021 lopulla ja yhteensä palve­lu­kes­kuk­sessa tulee työs­ken­te­le­mään noin 15 henkilöä.

Jatku­van oppi­mi­sen ja työl­li­syy­den palve­lu­kes­kuk­sen tehtä­viä ovat:

  • osaamis- ja työvoi­ma­tar­peen enna­koin­ti­tie­don analy­sointi ja tulkinta,
  • erityi­sesti työssä oleville ja työvoi­man ulko­puo­lella oleville suun­na­tun ja muuta julki­sesti tuettua koulu­tus­tar­jon­taa täyden­tä­vän koulu­tuk­sen ja muiden osaa­mis­pal­ve­lui­den rahoittaminen,
  • tieto-, neuvonta- ja ohjaus­pal­ve­lui­den kehit­tä­mi­nen ja koordinointi,
  • alueel­lis­ten ja muiden yhteis­työ­ver­kos­to­jen tuki ja vaikut­ta­vuu­den edistäminen,
  • jatku­van oppi­mi­sen digi­taa­li­sen palve­lu­ko­ko­nai­suu­den kehit­tä­mi­seen osallistuminen. 

JOTPA:n rahoi­tus­haut työi­käis­ten koulutukseen

Yksi jatku­van oppi­mi­sen ja työl­li­syy­den palve­lu­kes­kuk­sen pääteh­tä­vistä on rahoit­taa työi­käi­sille suun­nat­tuja koulu­tuk­sia. Rahoi­tus­muo­toja ovat valtio­na­vus­tuk­set sekä hankin­nat (esim. suuret kilpai­lu­tuk­set, pienet ja piste­mäi­set hankin­nat sekä kokei­lut). Vuonna 2022 JOTPA rahoit­taa koulu­tuk­seen, osaa­mis­pal­ve­lui­hin, kohde­ryh­mien tavoit­ta­mi­seen, koulu­tuk­sen aikai­siin tuki­toi­miin, enna­koin­tiin ja osaa­mis­kar­toi­tuk­siin sekä kehit­tä­mi­seen ja kokei­lui­hin yhteensä 42,8 M€. Lisäksi elpymis- ja palau­tu­mis­suun­ni­tel­man rahoi­tusta on käytet­tä­vissä 18,55 M€.

JOTPA:n valtio­na­vus­tuk­sia voivat hakea korkea­kou­lut, amma­til­li­sen koulu­tuk­sen järjes­tä­jät ja vapaan sivis­tys­työn toimi­jat. Hankin­toi­hin ja kilpai­lu­tuk­siin voivat osal­lis­tua mm. ammat­ti­kor­kea­kou­lut ja yliopis­tot sekä mitkä tahansa yksi­tyi­soi­keu­del­li­set yhtei­söt, mukaan lukien kuntien ja kuntayh­ty­mien omis­ta­mat tytäryhtiöt.

Palve­lu­kes­kuk­sen ensim­mäi­nen rahoi­tus­haku toteu­tet­tiin keväällä 2022. 

Kevään 2022 valtio­na­vus­tus­ten pain­opis­teet olivat:

  1. koro­na­pan­de­mian lyhyt- ja pitkä­ai­kais­vai­ku­tus­ten hoito (erityi­sesti majoi­tus-, ravit­se­mis- ja matkai­luala sekä kult­tuuri- ja tapahtuma-ala),
  2. täyden­tä­vät ja päte­vöit­tä­vät opinnot sosi­aali- ja tervey­den­huol­lossa sekä varhaiskasvatuksessa,
  3. digi­ta­li­saa­tion ja vihreän siir­ty­män edistäminen.

Kevään 2022 rahoi­tus­ha­kuun Kare­liasta jätet­tiin kolme hake­musta yhteis­työ­kor­kea­kou­lu­jen kanssa. Kesä­kuun lopussa saimme tiedon, että hake­muk­sis­tamme yksi sai myön­tei­sen rahoi­tuk­sen ja syksyllä pääsemme käyn­nis­tä­mään Tiedolla johta­mi­sen osaa­ja­kou­lu­tuk­sella tuot­ta­vuutta työelä­mään (TIEJOT) -hanketta yhdessä Lapin ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Kaak­kois-Suomen ammat­ti­kor­kea­kou­lun kanssa.

Seuraava JOTPA:n avus­tus­haku on nyt syksyllä. Syksyn osalta rahoi­tuk­sen kohden­tu­mi­sen pain­opis­teet vielä tarken­tu­vat, mutta alus­ta­vat haku­tee­mat ovat seuraavat:

  • kone- ja metal­liala (osaavan työvoi­man saatavuushaasteet),
  • ylitar­jonta-alat (muun muassa toimisto-, talous-, käsityö- ja graa­fi­set alat),
  • Ukrai­nan tilan­teen vaiku­tuk­set (Suomen sisä­mark­ki­nat ja Ukrai­nasta saapu­vat pakolaiset).

Syksyn avus­tus­haun osalta olemme jo enna­koi­den lähte­neet työs­tä­mään Kare­lian hanke­ai­hioita. Syksyn rahoi­tus­haut avau­tu­vat syys-loka­kuun aikana.

JOTPA rahoit­taa koulu­tuk­sia, joilla edis­te­tään osaavan työvoi­man saata­vuutta sekä kehi­te­tään alueen elin­kei­noja. JOTPA voi rahoit­taa esimer­kiksi koulu­tuk­sia, jotka tukevat työn­te­ki­jän ja työnan­ta­jan kykyä vastata työelä­män muut­tu­viin tai uusiin osaa­mis­tar­pei­siin. Rahoi­tus­ha­ku­jen teemat perus­tu­vat tuoree­seen enna­koin­ti­tie­toon sekä osaa­mis­kat­vei­siin. JOTPA rahoit­taa koulu­tusta, joka täyden­tää muuta julki­sin varoin tuettua koulu­tusta. Rahoi­tuk­sen kautta haetaan inno­va­tii­vi­sia ja nykyistä palve­lu­jär­jes­tel­mää uudis­ta­via koko­nai­suuk­sia. Pääsään­töi­sesti palve­lu­kes­kuk­sen rahoit­ta­mat koulu­tuk­set ovat lyhyitä ja kohden­ne­taan työssä oleville. Erityi­senä tavoit­teena on akti­voida jatku­van oppi­mi­sen palve­luja vähän käyt­tä­viä ryhmiä ja saada osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen luon­te­vaksi osaksi jokai­sen työuraa ja elämää. Palve­lu­kes­kus ei rahoita koulu­tus- ja osaa­mis­pal­ve­luita työt­tö­mille. Koulu­tuk­set tulee pystyä mahdol­li­sim­man suurilta osin suorit­ta­maan työn ohessa, jolloin digi­taa­li­set toteu­tuk­set ja etäosal­lis­tu­mi­nen ovat hyvin­kin sovel­tu­via.  Palve­lu­kes­kus rahoit­taa myös koulu­tuk­seen hakeu­tu­mista ja osal­lis­tu­mista tukevaa toimin­taa, jota ovat esimer­kiksi opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin kehit­tä­mi­nen ja hakeva toiminta.

Karelia mukana jatku­van oppi­mi­sen kehittämisessä

JOTPA ja Pohjois-Karja­lan ELY-keskus ovat yhteis­työssä koon­neet maakun­tamme toimi­joita yhteen jatku­van oppi­mi­sen teemassa. Alueel­li­sen yhteis­työn kautta on mm. kerätty tietoa toimi­joilta osaa­mis­kat­veista rahoi­tus­ha­ku­jen pohja­tie­doksi. JOTPA toivoo alueel­li­silta toimi­joilta myös enna­koin­ti­tie­toa osaa­mis­tar­peista sekä palve­lu­jen pullon­kau­loista. Tule­vai­suu­dessa JOTPA:n tavoit­teena on tuottaa yhtei­nen valta­kun­nal­li­nen alusta osaa­mis­tar­pei­den enna­koin­ti­tie­dolle. Palve­lu­kes­kus haluaa myös nostaa esille näke­myk­siä toimi­vista käytän­nöistä ja jakaa valta­kun­nal­li­sesti hyviä käytänteitä. 

JOTPA:n yhtenä tavoit­teena on selkeyt­tää tieto-, neuvonta- ja ohjaus­pal­ve­lu­jen (TNO) rooli­tuk­sia. Alueel­li­nen työs­ken­tely TNO-palve­lu­jen rooli­tuk­sien selkeyt­tä­mi­seksi käyn­nis­tyy Pohjois-Karja­lassa syksyllä 2022. JOTPA orga­ni­soi tänä syksynä myös valta­kun­nal­lista Osaa­mi­nen näky­viin -viikkoa, jota viete­tään 5.9.-11.9.2022. Karelia on mukana yhtenä teema­vii­kon toimi­joista.  Jatku­van oppi­mi­sen merki­tys ja tarve on kasva­nut ja kasvaa edel­leen nopeasti muut­tu­vassa maail­massa. Karelia on aktii­vi­nen sekä inno­va­tii­vi­nen toimija ja kump­pani jatku­van oppi­mi­sen ja työl­li­syy­den palve­lu­kes­kuk­sen suun­taan. Karelia toimii myös aktii­vi­sesti erilai­sissa jatku­van oppi­mi­sen verkos­toissa alueel­li­sesti ja valtakunnallisesti.


Kirjoit­taja:

Pälvi Malinen, jatku­van oppi­mi­sen pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lähteet ja lisätietoa:

ELY-keskus. Jatkuva oppi­mi­nen. https://www.ely-keskus.fi/jatkuva-oppiminen

Jatku­van oppi­mi­sen ja työl­li­syy­den palve­lu­kes­kus. https://jotpa.fi/

Laki Jatku­van oppi­mi­sen ja työl­li­syy­den palve­lu­kes­kuk­sesta. 682/2021. https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210682

Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. Jatkuva oppi­mi­nen. https://okm.fi/jatkuva-oppiminen

Valtio­va­rain­mi­nis­te­riö. Suomen kestä­vän kasvun ohjelma – vauhtia uudis­tuk­siin ja inves­toin­tei­hin. https://vm.fi/kestava-kasvu

Artik­ke­li­kuva Bram Naus / Unsplash