Teko­ä­lyn avulla kohti tule­vai­suu­den osaamistarpeita

Työelä­män vaati­mus nopeasta uudis­tu­mi­sesta haastaa koulu­tusor­ga­ni­saa­tioita uudis­tu­maan. Tekoäly on yksi väline, jonka avulla saadaan tietoa yritys­ten osaa­mis­tar­peista ja sen mukaan pysty­tään kehit­tä­mään työelä­män tarpei­siin vastaa­vaa koulu­tusta. Sovel­lus­mah­dol­li­suu­det nojaa­vat meihin käyttäjiin.

Koulu­tuk­sen järjes­tä­jinä työs­ken­te­lemme tule­vai­suu­teen liit­ty­vien kysy­mys­ten parissa. Miten ympä­ris­tös­sämme tapah­tu­vat muutok­set heijas­tu­vat tule­vai­suu­den osaa­mis­tar­pei­sin? Millai­sia osaajia yrityk­set tarvit­se­vat tule­vai­suu­dessa? Suomessa on pula koulu­te­tusta työvoi­masta. Nuorten ikäluokka piene­nee radi­kaa­listi vuoden 2030 jälkeen ja tavoit­teeksi on asetettu, että 50 % nuorista osal­lis­tuu korkea­kou­luo­pe­tuk­seen. Jatku­van oppi­mi­sen opis­ke­li­ja­mää­rät puoles­taan pitäisi saada nouse­maan 60 % tasolle. Haas­teena on edel­leen, että alie­dus­te­tut ryhmät eivät koulut­taudu poten­ti­aa­li­aan vastaa­vasti. Suomi tarvit­see lisää kansain­vä­li­siä osaajia paik­kaa­maan osaa­mis­va­jetta. (Jääs­ke­läi­nen 2022.)

Ympä­röivä yhteis­kunta moni­nais­tuu ja luo vaateita saavu­tet­ta­vuu­den ja inklusii­vi­suu­den näkö­kul­masta. Kaikki nämä seikat haas­ta­vat koulu­tusor­ga­ni­saa­tioita uudis­tu­maan. Tutkin­to­kou­lu­tus ei yksis­tään ole riit­tä­vää vaan katsetta pitää suun­nata uuden­lai­seen osaa­mi­seen. Euroop­pa­lai­sella ja kansal­li­sella tasolla ratkai­suksi on esitetty pienten osaa­mis­ko­ko­nai­suuk­sien kehit­tä­mistä. Tällai­set osaa­mis­ko­ko­nai­suu­det toisi­vat nopeasti henki­lölle mahdol­li­suu­den hankkia tarvit­ta­vaa osaa­mista, mikro­me­riit­tiä, pitkän tutkin­to­kou­lu­tuk­sen sijaan. Koulu­tusor­ga­ni­saa­tioilla on iso rooli tällais­ten osaa­mis­ko­ko­nai­suuk­sien kokoa­mi­sessa. Tämä haastaa meitä avar­ta­maan katsan­to­kan­taamme tutkin­noista laaja-alai­seen osaa­mi­seen. Samalla toimin­ta­kent­tämme ja tieto­mää­rät laaje­ne­vat. Tätä pulmaa ratkai­se­maan tarvit­semme tekoälyä.

Osaa­mis­tar­pei­den tunnis­ta­mi­nen teko­ä­lyn avulla

Vauhtia uralle –hank­keessa kehi­tämme teko­ä­lyä, joka ennakoi eri ammat­tia­lo­jen osaa­mis­tar­peita ja yhdis­tää niitä koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den tarjon­taan. Tekoäly on työkalu, jonka avulla voimme laajen­taa ajatuk­siamme siitä, millaista uutta osaa­mista työelä­mässä nyt ja tule­vai­suu­dessa tarvi­taan. Osaa­mis­tar­pei­den selvit­tä­mi­nen auttaa niin yrityk­siä kuin jatku­van oppi­mi­sen opis­ke­li­joita löytä­mään jous­ta­via koulu­tus­pol­kuja näihin osaa­mis­tar­pei­siin. Tekoäly tuo nähtä­ville millai­sia koulu­tuk­sia hank­keessa mukana olevilla oppi­lai­tok­silla, Rive­rialla, Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lulla ja Itä-Suomen yliopis­tolla, on jo tarjolla. Toisaalta oppi­lai­tok­sille tekoäly voi tuoda näky­väksi millai­sesta osaa­mi­sesta on tarvetta ja antaa mahdol­li­suu­den suun­ni­tella asiak­kaille koulu­tusta vastaa­maan näihin tarpeisiin.

Teko­ä­ly­poh­jai­sia väli­neitä osaa­mis­tar­pei­den tunnis­ta­mi­seksi on vielä sangen vähän, vaik­ka­kin niiden käyttö on kehit­ty­mässä. Teko­ä­lyn hyöty on, että se pystyy proses­soi­maan valta­vasti tietoa. Jos asian selvit­tä­mi­nen vaatii suuren tieto­mää­rän kahlaa­mista ja analy­soin­tia, kannat­taa laittaa tekoäly töihin. Tekoäly kerää, kokoaa ja tiivis­tää sille opetet­tua tietoa, mutta yksin sen tiedon varaan ei voi yrityk­siä kuin oppi­joi­ta­kaan jättää. Tarvi­taan­kin ihmisiä ja ohjausta tulkit­se­maan teko­ä­lyn tuot­ta­mia tulok­sia ja käymään jatko­kes­kus­te­lua datan kanssa.

Teko­ä­lyn kanssa toimi­mi­nen vaatii pohdin­taa ja kriit­ti­syyttä, ettei teko­ä­lyn tuot­ta­maa dataa oteta täysin annet­tuna. On siis hyvä tietää, miten algo­ritmi teko­ä­lyn toimin­nan takana toimii, mitä tietoa se proses­soi ja mitä se on suun­ni­teltu tuot­ta­maan. Mitä tekoäly todella kertoo meille tule­vai­suu­den osaa­mi­sesta? Tällä tavoin voimme huomata, että mitä teko­ä­lyn tuot­ta­man tiedon ulko­puo­lelle voi jäädä tai millai­sia asioita se toisintaa.

Teko­ä­ly­so­vel­lus­ten kanssa pohdi­taan paljon eetti­siä kysy­myk­siä. Eettis­ten peri­aat­tei­den tulee ohjata teke­mistä jo siinä vaiheessa, kun järjes­tel­mää luodaan. Jokai­sen teko­ä­lyn kanssa toimi­van pitää tiedos­taa, mitä eetti­set peri­aat­teet oikeasti tarkoit­ta­vat käytän­nössä. Millä tavoin hahmo­tamme palve­luissa ja digi­taa­li­sissa ympä­ris­töissä olevan tiedon ja kuka tiedon on tuot­ta­nut? Toisaalta teko­ä­lyä ja tekno­lo­giaa kehit­tä­vien pitää miettiä, ketä heidän palve­lunsa koskee ja miten käyt­tä­jien oikeu­det palve­lussa toteu­tu­vat sekä mitä seurauk­sia mahdol­li­sesti koituu. Kenen intres­sejä tekoäly palvelee?

Futuristinen kirjasto

Koulu­tusor­ga­ni­saa­tiot monio­saa­juu­den tukijoina

Teko­ä­lyn sovel­lus­mah­dol­li­suu­det nojaa­vat meihin käyt­tä­jiin. Siksi on hyvä pohtia, miten haluamme teko­ä­lyä hyödyn­tää. Pylk­kä­nen (2022) kuvaa kolum­nis­saan, että työn­ha­ki­joi­den ja työpaik­ko­jen kohtaa­mi­seksi työn­vä­li­tys tarvit­see digiä ja teko­ä­lyä. Pelkäs­tään ihmis­voi­min näiden yhdis­tä­mi­nen ei ole riit­tä­vää. Yritys­ten mahdol­li­suu­det enna­koida osaa­mis­tar­pei­taan ovat usein rajal­li­set. Pienissä yrityk­sissä ei vält­tä­mättä ole resurs­sia käsi­tellä ja arvioida saata­villa olevaa enna­koin­ti­tie­toa. Tiedolla johta­mi­sen työvä­li­neitä on viime vuosina kehi­tetty, mutta yhteis­työtä mene­tel­mien kehit­tä­mi­sessä ja hyödyn­tä­mi­sessä on tois­tai­seksi tehty vähän. Vauhtia uralle –hank­keessa kehi­tetty tekoäly voi olla yksi työkalu, joka jatkossa tuo nähtä­ville erilai­sia syöt­teitä tarve­läh­töis­ten koulu­tus­ten suunnitteluun.

Koulu­tusor­ga­ni­saa­tiot ovat tärkeitä teki­jöitä tulkit­se­maan teko­ä­lyn tuot­ta­maa dataa ja analy­soi­maan datan merki­tystä osaa­jien koulut­ta­mi­sessa. Inkeri Ruuska nostaa esiin artik­ke­lis­saan “Tule­vai­suu­den työelä­mässä tarvi­taan luovaa monio­saa­mista” (2022), että tule­vai­suu­den työelä­mässä kaiva­taan yhä enemmän uuden­laista oppiai­ne­ra­jat ylit­tä­vää osaa­mista. Koulu­tusor­ga­ni­saa­tioissa meidän tulee osata katsoa koulu­tusta laajem­min. Osaa­mista voi kehit­tää pienissä paloissa ja parhaim­mil­laan eri koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den koulu­tus­ten yhdis­tel­minä. Tarvit­semme tietoa ja kykyä löytää nämä mahdol­li­suu­det. Formaa­lin koulu­tuk­sen mahdol­li­suu­det ovat jo nyt parem­min löydet­tä­vissä, mutta osaa­mista tuote­taan myös non-formaa­leissa sekä infor­maa­leissa oppi­mi­sym­pä­ris­töissä. Tähän tekoäly ja tule­vai­suu­dessa korkea­kou­lu­jen yhtei­nen Digi­vi­sio 2030 voi tuoda parem­mat mahdol­li­suu­det hahmot­taa, raken­taa ja valita itselle mielek­käitä polkuja osaa­mi­sen kehittämiseen.

Vauhtia uralle -hank­keen tulok­sena saadaan parem­pia koulu­tus­pal­ve­luja opis­ke­li­joille ja yrityk­sille. Hanketta rahoit­ta­vat Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto ja Etelä-Savon ELY-keskus ja sitä toteut­ta­vat yhteis­työssä Riveria, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu ja Itä-Suomen yliopisto. Tutustu osoit­teessa: https://vauhtiauralle.wordpress.com/


Kirjoit­ta­jat:

Terhi Kelta­nen, opin­toa­siain­pääl­likkö, opinto- ja uraoh­jaaja, Itä-Suomen yliopisto

Nadja Marjo­maa, projek­ti­asian­tun­tija, opinto- ja uraoh­jaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Jääs­ke­läi­nen, A. 2022. Miksi korkea­kou­lu­jen jatku­vaa oppi­mista? Miksi kansal­li­nen stra­te­gia?. Esitys 26.8.2022 Työse­mi­naari: Kohti kansal­lista korkea­kou­lu­jen jatku­van oppi­mi­sen stra­te­giaa. https://okm.fi/documents/1410845/132472951/Atte+J%C3%A4%C3%A4skel%C3%A4inen+ap.pdf/8c9b7ec6-eab7-b13b-ce1d-57ae10c63019/Atte+J%C3%A4%C3%A4skel%C3%A4inen+ap.pdf?t=1662393513631 11.11.2022

Pylk­kä­nen, E. 2022. Meillä ei ole varaa olla ratkai­se­matta kohtaanto-ongel­maa. Työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riön kolumni 25.10.2022. https://tem.fi/-/meilla-ei-ole-varaa-olla-ratkaisematta-kohtaanto-ongelmaa 9.11.2022.

Ruuska, I. 2022. Tule­vai­suu­den työssä tarvi­taan luovaa monio­saa­jutta. Työn tuuli. Kyvyk­kyy­den johta­mien orga­ni­saa­tion menes­tys­te­ki­jäksi. 1/2022, 7-12. Henki­lös­tö­joh­don ryhmä – HENRY ry. https://www.henry.fi/media/ajankohtaista/tyon-tuuli/tyontuuli_012022_a4_20220530-.pdf 11.11.2022