Kaksi opiskelijaa työpöydän ääressä

Uudet yhte­näi­set harjoit­te­luoh­jeis­tuk­set helpot­ta­vat opis­ke­li­jaa ja työnantajaa

TOOKE-hank­keessa työs­timme opis­ke­li­joille ja työnan­ta­jille harjoit­te­lun proses­si­kaa­viot helpot­ta­maan heidän ja harjoit­te­luoh­jaa­jien arkea. Lisäksi tuotimme videoita ja animaa­tioita tuke­maan yhtei­sen kuvan muodos­ta­mista harjoitteluprosessista.

Työs­ken­te­limme TOOKE-hank­keen (Työelä­män ohjaus­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen – Työor­ga­ni­saa­tioi­den harjoit­te­lu­noh­jaa­jien pereh­dy­ty­sym­pä­ristö) työryh­mässä 1.9.2020-31.12.2022 opet­taja-asian­tun­ti­joina. Olemme molem­mat toimi­neet pitkään liike­ta­lou­den koulu­tuk­sen harjoitteluohjaajina.

Kare­lian tutkin­to­sääntö määrit­tää harjoit­te­lun tavoit­teet ja merki­tyk­sen osana opis­ke­li­jan amma­til­lista kehit­ty­mistä ja sen pohjalta lähdimme työs­tä­mään yhte­näistä harjoit­te­lu­pro­ses­sin kuvausta.

TOOKE-hank­keen tarkoi­tuk­sena oli selkeyt­tää ja yhden­mu­kais­taa Kare­lian harjoit­te­luoh­jeis­tuk­sia ja proses­seja. Tavoit­teena oli ohjeis­taa harjoit­te­luun mene­ville opis­ke­li­joille harjoit­te­lu­käy­tän­teitä ennen harjoit­te­lua, harjoit­te­lun aikana ja harjoit­te­lun jälkeen. 

Lisäksi hank­keessa tuotet­tiin työnan­ta­jille selkeät ja käytän­nöl­li­set ohjeet harjoit­te­lusta. Hyödyn­simme Kare­lian liike­ta­lou­den koulu­tuk­sessa jo pitkään vakiin­tu­neita käytän­teitä, jotka löytyi­vät kirjal­li­sessa muodossa opis­ke­li­ja­por­taali Pakista. Lisäksi liike­ta­lou­den harjoit­te­luoh­jaa­jien pitkää käytän­nön koke­musta hyödyn­net­tiin proses­sin ja ohjeis­tuk­sen laadinnassa.

Työryh­mässä mukana olivat projek­ti­pääl­likkö Marja-Liisa Ruot­sa­lai­nen, moni­muo­to­pe­da­go­gii­kan suun­nit­te­lija Antti Kaup­pila sekä lehto­rit Mikko Lahti, Pekka Sivonen ja Ulla Kärnä. Työryh­män työs­ken­tely oli moni­vai­heista ja sään­nöl­listä. Työteh­tä­vät oli jaettu kompetenssipohjaisesti.

Kirja­vista käytän­nöistä yhte­näi­siin ohjeistuksiin

Prosessi oli moni­vai­hei­nen. Aluksi teimme tutki­muk­sen harjoit­te­lussa olleille opis­ke­li­joille ja kysyimme heidän koke­muk­sis­taan harjoit­te­lusta. Hank­keen alku­puo­lella laadittu opin­näy­te­työ toimi myös suuntaa anta­vana lähteenä. Tutki­muk­sen tulok­set osoit­ti­vat käytän­tö­jen kirja­vuu­den eri koulu­tuk­sissa. Lisäksi se vahvisti, että yhte­näi­selle harjoit­te­luoh­jeis­tuk­selle on tarve. Laadimme yhdessä harjoit­te­lu­pro­ses­si­ku­vauk­set ja useita käsi­kir­joi­tuk­sia, joiden pohjalta moni­muo­to­pe­da­go­gii­kan suun­nit­te­lija ja yhteis­työ­kump­pa­nit sekä opis­ke­li­jat työs­ti­vät animaa­tiot ja videot.

Proses­si­ku­vauk­sien hyödyt eri sidosryhmille

Mitä hyötyä TOOKE-hank­keessa tehdyistä proses­si­ku­vauk­sista ja ohjeis­tuk­sista sitten on harjoit­te­lua ohjaa­valle opet­ta­jalle? Se raamit­taa ja visua­li­soi harjoit­te­lu­pro­ses­sia. Lisäksi se auttaa hahmot­ta­maan omaa roolia, samoin opis­ke­li­jan ja työnan­ta­jan edus­ta­jan rooleja. Se muis­tut­taa kontak­ti­pis­teistä opis­ke­li­jan ja työpai­kan harjoit­te­luoh­jaa­jan kanssa. Miten ohjeis­tus helpot­taa harjoit­te­luun lähte­vää tai harjoit­te­lussa olevaa opis­ke­li­jaa? Ohjeis­tus raamit­taa ja visua­li­soi opis­ke­li­jan harjoit­te­lu­pro­ses­sia. Se auttaa hahmot­ta­maan opis­ke­li­jan omaa roolia ja vastuuta ennen harjoit­te­lua, harjoit­te­lun aikana ja harjoit­te­lun jälkeen. Lisäksi se muis­tut­taa opis­ke­li­jaa palaut­teen anta­mi­sen ja vastaa­not­ta­mi­sen merki­tyk­sestä ja palau­te­kes­kus­te­luista. Samoin se muis­tut­taa harjoit­te­luun kuulu­vista rapor­teista ja niiden palaut­ta­mi­sesta ohjaajalle. 

Linkki: Opis­ke­li­jan harjoit­te­lu­pro­ses­sin ohjeistus

Mikä merki­tys ohjeis­tuk­sella on puoles­taan työnan­ta­jille? Ohjeis­tus voi mark­ki­noida Kare­lian opis­ke­li­joita työnan­ta­jille ja tuoda harjoit­te­lun parem­min näkyviin​. Se ohjeis­taa ja visua­li­soi Kare­lian opis­ke­li­joi­den harjoitteluprosessia​. Samalla se havain­nol­lis­taa työnan­ta­jan roolin harjoit­te­lussa sekä sen, mitä odotuk­sia ja vastuita työnan­ta­jalla on harjoit­te­lun aikana. Ohjeis­tus koros­taa vuoro­vai­ku­tuk­sen ja palaut­teen anta­mi­sen merki­tystä harjoittelijalle.

Linkki: Työnan­ta­jan harjoit­te­lu­pro­ses­sin ohjeistus

Edellä mainit­tu­jen link­kien lisäksi havain­ne­ku­vat tulevat löyty­mään Kare­lian verk­ko­si­vuilta, opis­ke­li­ja­por­taali Pakista ja Karelia-Intrasta.


Kirjoit­ta­jat:

Ulla Kärnä, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Pekka Sivonen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Mark­ki­noin­ti­toi­misto Tovari.