Digi­vi­sion 2030 -hank­keen alku­ky­sely Kareliassa

Digi­vi­sio 2030 -hank­kee­seen osal­lis­tuu 38 korkea­kou­lua. Hank­kee­seen osal­lis­tu­vat lähes kaikki suoma­lai­set yliopis­tot ja ammat­ti­kor­kea­kou­lut pois lukien Polii­siam­mat­ti­kor­kea­koulu ja Maan­puo­lus­tus­kor­kea­koulu. Digi­vi­sio 2030 -hank­keessa tavoit­teena on raken­taa yhteistä oppi­mi­sen tule­vai­suut­taa ja kehit­tää digi­pe­da­go­giik­kaa parem­min oppi­joita moti­voi­vam­maksi ja palve­le­vaksi. Kare­liassa toteu­tet­tiin henki­lös­tölle suun­nattu kysely, jossa kartoi­tet­tiin henki­lös­tön käsi­tyk­siä ja koke­muk­sia Digi­vi­sio 2030 -hank­keesta ja siinä tapah­tu­vista toiminnoista.

Digi­vi­sion alku­ky­sely toteu­tet­tiin Kare­lian henki­lös­tölle Webro­pol -kyse­lynä tammi-helmi­kuussa 2023. Kyse­lyyn vastasi 105 henki­löä (33 % Kare­lian henki­lös­töstä). Vastaa­jista suurin osa työs­ken­teli koulu­tuk­sessa (54 %). Loput vastaa­jista jakau­tui­vat hallinto- ja tuki­pal­ve­lui­hin 23 %, TKI-palve­lui­hin 18 % ja Kare­lian johtoon tai keski­joh­toon 5 %. Tärkeää oli, että kaikista henki­lös­tö­ryh­mistä oli vastaa­jia ja asiasta kiin­nos­tu­neita. Vastaa­jista 59 % oli Tikka­rin­teen toimi­pis­teen, 40 % Wärt­si­län toimi­pis­teen ja 1 % muun toimi­pis­teen henkilöstöä.

Kyselyn vastaa­jista 31 % koki vähäi­seksi tai jossain määrin vähäi­seksi verkko- ja digi­pe­da­go­gii­kan osaa­mis­ta­sonsa tällä hetkellä. Vastaa­vasti 60 % koki osaa­mis­ta­sonsa jossain määrin suureksi, suureksi tai erit­täin suureksi. Vastaa­jista 9 %:n työteh­tä­viin ei kuulu­nut verkko- tai digi­pe­da­go­giikka lain­kaan. Kysyt­täessä, kuinka paljon henkilö kaipaa verkko- tai digi­pe­da­go­gi­sen osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen vahvis­ta­mista, vastasi 47 % kaipaa­vansa osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen vahvis­ta­mista jossain määrin. Vastaa­jista 10 % ei kaivan­nut lain­kaan tai vain vähän osaa­mi­sen kehit­tä­mistä. Melko paljon, paljon tai erit­täin paljon osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen vahvis­ta­mista kaipasi 35 % vastaajista.

Digi­vi­sio 2030 -hanke ei ole vielä kaikille tuttu

Vastaa­jista 55 % (n=57) ei tunte­nut Digi­vi­sio 2030 -hanketta, tai oli kyllä kuullut hank­keesta, mutta selkeää kuvaa sen sisäl­löstä ei ollut. Vastaa­jista 45 % (n=47) oli osal­lis­tu­nut hank­keen tapah­tu­miin ja tiesi ylei­sellä tasolla, mitä hanke sisäl­tää tai tunsi hank­keen ja sen tavoit­teet pääpiir­tei­sesti. Vastaa­jista 90 % (n=95) ei ollut osal­lis­tu­nut lain­kaan tai oli osal­lis­tu­nut jossain määrin Digi­vi­sio 2030-hank­keen koulu­tuk­siin (työpa­joi­hin, webi­naa­rei­hin, digi­pe­da­go­gii­kan studioi­hin).  Vastaa­vasti 9 % (n=10) oli osal­lis­tu­nut koulu­tuk­siin melko paljon tai paljon. Ainoas­taan yksi vastaaja oli osal­lis­tu­nut koulu­tuk­siin erit­täin paljon.

Vastaa­jista 46 % (n=47) näki Digi­vi­sion 2030 tuovan mahdol­li­suuk­sia yhteis­teis­työn tiivis­tä­mi­seen muiden korkea­kou­lu­jen kanssa joko vähän tai jossain määrin. Vastaa­vasti 53 % (n=55) näkee melko paljon, paljon tai erit­täin paljon mahdol­li­suuk­sia yhteis­työn tiivis­tä­mi­seen. Vastaa­jista 39 % (n=40) arvioi ylei­sesti Digi­vi­sion muka­naan tuoman valin­nan­va­pau­den hyödyt­tä­vän oppi­joita vain vähän tai jossain määrin. Vastaa­vasti 61 % (n=62) arvioi valin­nan vapau­den hyödyt­tä­vän oppi­joita melko paljon, paljon tai erit­täin paljon.

Digi­vi­sion riskeistä kysyt­täessä ensim­mäi­senä riskinä oli kyse­lyssä esitetty se, että Digi­vi­sio 2030 tuot­ta­mien palve­lui­den opis­ke­li­joille tarjot­tava arvo ei konkre­ti­soidu korkea­kou­lussa riit­tä­vän selkeästi. Vastaa­jista 37 % (n=37) arvioi tämän riskin erit­täin vähäi­seksi, vähäi­seksi tai jossain määrin vähäi­seksi, kun 63 % (n=64) arvioi riskin jossain määrin suureksi, suureksi tai erit­täin suureksi. Toisen riskin mukaan korkea­koulu ei pysy kehit­tä­mi­sessä mukana, jolloin Digi­vi­sio 2030 muka­naan tuomien muutos­ten toteu­tus jää vail­li­nai­seksi. Vastaa­jista 47 % (n=48) arvioin tämän riskin erit­täin vähäi­seksi, vähäi­seksi tai jossain määrin vähäi­seksi. 43 % vastaa­jista (n=45) arvioi riskin jossain määrin suureksi tai suureksi ja 10 % (n=10) erit­täin suureksi.

Vastaa­jista 59 % (n=60) näki, että lähi­vuo­sien Digi­vi­sio 2030 kehitys tuo jossain määrin muutok­sia Kare­lian toimin­taan ylei­sesti. Vastaa­jista 17 % (n=17) koki että Digi­vi­sio ei juuri­kaan muuta Kare­lian toimin­taa. Vastaa­vasti 24 % (n=25) koki, että Kare­lian toimin­taan tulee muutok­sia melko paljon tai paljon. Vastaa­jista 20 % (n=20) ei kokenut lain­kaan huolta hank­keen muka­naan tuomista muutok­sista. Vastaa­jista 67 % (n=69) koki huolta vain vähän tai jossain määrin. Vastaa­vasti 13 % (n=13) koki melko paljon, paljon tai erit­täin paljon huolta hank­keen muka­naan tuomista muutoksista.

Yhteen­veto kyselyn vastauksista

Kyselyn perus­teella voidaan todeta, että Kare­lian henki­löstö tietää Digi­vi­sio 2030 -hank­keesta, mutta lisää infor­maa­tiota ja syväl­li­sem­pää tietoa tarvi­taan. Tässä suhteessa lähtö­ti­lan­netta voidaan pitää hyvänä. Osit­tain näin hyvä tietoi­suus hank­keesta voi johtua siitä, että Karelia on mukana hank­keen non-formaa­lin oppi­mi­sen pilotti 1.0:ssa.

Henki­lös­tön osal­lis­tu­mien Digi­vi­sion koulu­tuk­siin on ollut vielä vähäistä. Hank­keen tulee­kin tehos­taa tiedot­ta­mista Digi­vi­sion koulu­tuk­sista sekä sisäl­lön­tuo­tan­toon liit­ty­vistä asioista. Henki­lös­töä kannus­te­taan osal­lis­tu­maan Digi­vi­sion koulu­tuk­siin, koska niissä on ajan­koh­tai­sia teemoja digi­taa­li­suu­teen liit­tyen, ja ne ovat hyvä mahdol­li­suus digio­saa­mi­sen kehittämiseen.

Valta­kun­nal­li­sen yhteis­työn tiivis­tä­mi­nen nähtiin tuovan mahdol­li­suuk­sia Kare­lialle. Myös oppijan valin­nan­mah­dol­li­suuk­sien lisään­ty­mi­nen koet­tiin oppijaa hyödyn­tä­väksi asiaksi. Kyse­lyssä esitet­tyjä riskejä tunnis­tet­tiin olevan. Digi­vi­sio 2030 koet­tiin tuovan muutok­sia Kare­li­aan lähi­vuo­sina. Kyse­lyyn sisäl­tyi myös avoimia kysy­myk­siä, joita tullaan käsit­te­le­mään seuraa­vassa artikkelissa.


Kirjoit­taja:

Anna-Riitta Mikko­nen, koulu­tus­pääl­likkö, muutos­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Free Stock photos by Vecteezy