Keltaisia krookuksia

Saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­telma ohjaa saavu­tet­ta­vuu­den edis­tä­mistä Kareliassa

Kun puhu­taan saavu­tet­ta­vuu­desta, useim­mat meistä ajat­te­le­vat ensim­mäi­senä fyysistä saavu­tet­ta­vuutta eli sitä, että esimer­kiksi pyörä­tuo­lilla pitää päästä esteet­tö­mästi liik­ku­maan. Monelle voi tulla mieleen myös digi­taa­li­nen saavu­tet­ta­vuus, koska siitä on EU-direk­tii­vin myötä ollut viime vuosina valta­vasti keskus­te­lua eri asiayh­teyk­sissä. Saavu­tet­ta­vuu­dessa on kuiten­kin kyse paljon laajem­masta kokonaisuudesta.

Syksyllä 2022 Kare­liassa alkoi saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­tel­man laadin­taan liit­tyvä prosessi. Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön vaati­muk­sesta kaik­kien Suomen korkea­kou­lu­jen oli laadit­tava oppi­lai­tok­sel­leen saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­telma vuonna 2022. Suun­ni­tel­mien laadin­nan pohjana on vuonna 2021 julkaistu opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön selvi­tys: Kohti saavu­tet­ta­vam­paa korkea­kou­lu­tusta ja korkea­kou­lua (Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö 2021). Julkai­sussa on esitetty tavoit­teita ja linjauk­sia saavu­tet­ta­vuu­den edis­tä­mi­seksi kaik­kien korkea­kou­lussa toimi­vien, mutta erityi­sesti alie­dus­tet­tui­hin ja vähem­mis­tö­ryh­miin kuulu­vien osalta. Saavu­tet­ta­vuu­den tarkas­te­lun taus­ta­te­ki­jöinä on käytetty perhe­taus­taa, korkea­kou­lu­tuk­sen alueel­lista saavu­tet­ta­vuutta, suku­puo­len mukaan eriy­ty­mistä, maahan­muut­to­taus­tai­suutta, toimin­ta­ra­joit­tei­suutta tai vammai­suutta, kuulu­mista kielel­li­seen tai kult­tuu­ri­seen vähem­mis­töön, erilaista oppi­juutta sekä kuulu­mista seksu­aa­li­seen tai sukupuolivähemmistöön.

Saavu­tet­ta­vuus-työryhmä, jonka tehtä­väk­sianto oli laatia Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lulle saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­telma vuosille 2022-2024 Kare­lian yhtei­söä proses­siin osal­lis­taen, perus­tet­tiin loka­kuussa 2022. Työryh­män jäse­ninä toimi­vat vara­reh­tori Pekka Auvinen, opin­to­ku­raat­tori Leena Hiltu­nen ja maahan­muut­ta­ja­työn asian­tun­tija Mia Sevo­nius-Male. Työryh­män työs­ken­tely käyn­nis­tyi riva­kasti tutus­tu­malla muiden oppi­lai­tos­ten saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­tel­miin ja kartoit­ta­malla Kare­lian teeman liit­ty­vät stra­te­giat ja toimen­pi­deoh­jel­mat. Selkey­den vuoksi, suun­ni­tel­man jäsen­nyk­senä päätet­tiin käyttää valta­kun­nal­li­sessa OHO-hank­keessa kehi­tet­tyä saavu­tet­ta­vuus­kri­tee­ris­töä (Estee­töntä opis­ke­lua korkea­kou­luissa –verkosto 2019) ja hyvin nopeasti päädyt­tiin malliin, joka tukee arjen tasolla saavu­tet­ta­vuu­den edis­tä­mistä Kareliassa.

Henki­löstö ja opis­ke­li­jat mukana suun­ni­tel­man laadinnassa

Aika­taulu suun­ni­tel­man teke­mi­seen oli haas­tava, sillä suun­ni­tel­man oli valmis­tut­tava jo vuoden loppuun mennessä. Aika­tau­lun tuomista rajoit­teista huoli­matta työryh­män tahto­ti­lana oli osal­lis­taa Kare­lian henki­lös­töä ja opis­ke­li­joita mahdol­li­sim­man laajasti proses­sissa. Saavut­ta­vuu­den eri osa-alueet jaet­tiin työryh­män jäsen­ten kesken teemoi­hin liit­ty­vien vastuu­hen­ki­löi­den ja/tai tiimien konsul­toin­tia varten. Keskus­te­lui­den kautta tunnis­tet­tiin eri osa-aluei­siin liit­ty­vät prio­ri­soi­ta­vat kehit­tä­mis­koh­teet ja varmis­tet­tiin, että ne nivou­tui­vat Kare­lian arkeen. Koko­nais­val­tai­sena tavoit­teena oli valita kehit­tä­mis­koh­teiksi konkreet­ti­sia toimen­pi­teitä, jotka on mahdol­lista toteut­taa ohjel­ma­kau­den puit­teissa ja nimetä osa-alueille vastuu­hen­ki­löt, jotka vievät toimen­pi­teitä eteen­päin osana omaa työtänsä.

Saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­tel­maa laatiessa kävi nopeasti ilmi, että Kare­liassa on laajasti huomioitu ja toteu­tettu saavu­tet­ta­vuutta sekä toimin­nassa että orga­ni­saa­tio­ta­solla. Koska suurim­malle osalle kare­lia­lai­sista saavu­tet­ta­vuu­den kaikki kahdek­san osa-aluetta eivät kuiten­kaan ole tuttuja, suun­ni­tel­man pääta­voite on näistä tiedottaminen.

Kuvio jossa Saavutettavuus-pallon ymprillä kahdeksan tekstiälaatikkoa joissa lukee: Arvot, asenteet ja kulttuuri; johtaminen; fyysinen ympäristö; digitaalinen saavutettavuus; opetus ja oppiminen; tuki ja ohjaus; viestintä; opiskelijavalinnat
Saavu­tet­ta­vuu­den osa-alueet.

Saavu­tet­ta­vuu­den kaikki osa-alueet esiin

Saavi­tet­ta­vuus­suun­ni­tel­man myötä tavoit­te­lemme saavu­tet­ta­vuu­den käsit­teen tunnet­ta­vuu­den lisää­mistä, hyvien käytän­tei­den näky­väksi teke­mistä sekä saavu­tet­ta­vuu­den huomioin­tia entistä enemmän suun­nit­te­lu­vai­heessa ja pienissä arki­päi­väi­sis­sä­kin ratkai­suissa, jotka varmis­ta­vat Kare­liassa opin­to­jen suju­mi­sen kaikille opiskelijoillemme.

Ohjel­ma­kau­den aikana jokai­nen osa-alue pääsee siis vuoro­tel­len valo­kei­laan. Silloin osa-alueesta ja siihen liit­ty­vistä hyvistä malleista ja toimen­pi­teistä tiedo­te­taan kampuk­silla, sisäi­sessä vies­tin­nässä ja tehdään siihen liit­ty­viä nostoja esimer­kiksi artik­ke­lei­den muodossa. Ensim­mäi­seksi, kevään 2023 aikana huomiota kiin­ni­te­tään opetuk­sen ja oppi­mi­sen saavu­tet­ta­vuu­teen esimer­kiksi järjes­tä­mällä teemaan liit­tyvä työpaja saavu­tet­ta­vasta pedagogiikasta.

Valmis Kare­lian saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­telma 2022-2024 / Acces­si­bi­lity Plan on julkaistu Kare­lian koti­si­vuilla. Tämä on meidän kaik­kien suun­ni­telma, sinun­kin. Käy siis luke­massa se ajatuk­sella ja mieti miten voit edistää saavu­tet­ta­vuutta omassa työarjessasi.


Lähteet:

Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. 2021. Kohti saavu­tet­ta­vam­paa korkea­kou­lu­tusta ja korkea­kou­lua. Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön julkai­suja 2021:35. Lue julkaisu tästä.

Estee­töntä opis­ke­lua korkea­kou­luissa -verkosto. 2019. Saavu­tet­ta­vuus­kri­tee­ristö. Väline korkea­kou­lun saavu­tet­ta­vuu­den arvioin­tiin. Estee­tön opis­kelu korkea-asteen oppi­lai­tok­sissa -hank­keen loppu­ra­portti. Lue julkaisu tästä.


Kirjoit­ta­jat:

Leena Hiltu­nen, opin­to­ku­raat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Mia Sevo­nius-Male, maahan­muut­ta­ja­työn asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva:  Ylanite Koppens / Pexels