Luentosali jossa ihmisiä kuuntelemassa esitystä. Esiintyjä salin etuosassa.

Eväitä tule­vai­suu­den ohjauk­seen OPO-päiviltä Hämeenlinnasta

Viisi Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Wärt­silä-kampuk­sen opoa suun­tasi 2.-4.2.2023 OPO-päiville Hämeen­lin­naan. Usein arjessa opinto-ohjauk­sessa vastaan tule­vista asioista ei ehdi opokol­le­goi­den kanssa syvem­min keskus­te­le­maan, joten koimme jo pelkäs­tään yhtei­set auto­mat­kat Hämeen­lin­naan ja takai­sin kovin antoi­siksi arjen jaka­mi­sen, sydän­ten keven­tä­mi­sen ja yhtei­sen naurun vuoksi. OPO-päivien antina usein saa uusia näkö­kul­mia niin omaan ajat­te­luun kuin opetuk­seen, verkos­toja ja virkis­tystä – niin nytkin! 

Tekoäly oppi­mi­sen apuvä­li­neenä?

Aalto-yliopis­ton työelä­mä­pro­fes­sori Lauri Järvi­lehto suun­tasi ajatuk­siamme tule­vai­suu­teen kysy­mällä, olisiko mahdol­lista raken­taa yhteis­kun­taa, jossa muutok­set eivät olisi niin uhkaa­via?  Järvi­lehto nosti yhtenä teki­jänä esille teko­ä­lyn haas­teet. Chat GPT:llä on kyky tuottaa ihmis­mäi­siä vastauk­sia moni­mut­kai­siin kysy­myk­siin ja vihjei­siin, ja se perus­tuu valta­vaan määrään teks­tiai­neis­toa. Tämä täysin vapaasti käytet­tä­vissä oleva ohjel­misto mahdol­lis­taa opis­ke­li­joille tekstin tuot­ta­mi­sen moni­mut­kai­sis­ta­kin aiheista hetkessä ilman asiaan pereh­ty­mistä, eikä plagioin­nin jälji­tys ole helppoa. Lauri Järvi­lehto nosti puheen­vuo­ros­saan esille sen, että voitai­siinko tämä uhka­kuva nähdä kuiten­kin mahdollisuutena? 

Yhtenä esimerk­kinä puheen­vuo­rossa nousi esille, että ChatGPT:tä voisi käyttää oppi­mi­sen väli­neenä esimer­kiksi siten, että opis­ke­li­joita pyydet­täi­siin etsi­mään tietoa teko­ä­lyn avulla ja arvioi­maan sen luotet­ta­vuutta verra­ten lähde­ai­neis­ton tietoon. Lopulta ChatGPT:n vastauk­set liitet­täi­siin rapor­tin liit­teeksi. ChatGPT:n etuna on, että sen avulla opin­to­jak­soilla voitai­siin myös refe­roida laajoja aineis­toja, mihin ei normaa­listi muuten olisi aikaa. Ohjel­mis­toa voi myös käyttää henki­lö­koh­tai­sen tuen anta­mi­seen ns. virtu­aa­lio­pet­ta­jana. Tämän luennon innoit­ta­mana tulikin raken­net­tua ensim­mäi­set oppi­mis­teh­tä­vät, missä opis­ke­li­jat on ohjattu käyt­tä­mään ChatGPT:tä oppisen apuvälineenä! 

Vink­kejä viestitulvaan

Krii­si­vies­tin­nän koulut­taja, tieto­kir­jai­lija ja yrit­täjä Katriina Korte­suo esitti kysy­myk­siä: ”Miten välttää valin­ta­hal­vaus? Hukum­meko vies­ti­tul­vaan?” Korte­suo esitti, kuinka paljon joudumme joka päivä teke­mään päätök­siä, koska meillä on liian paljon vaih­toeh­toja. Tällöin sopivan valin­nan teke­mi­sen sijaan voikin tulla valin­ta­hal­vaus ja mikään vaih­toehto ei tunnu sopi­valta. Yksi­löl­lis­ten opin­to­pol­ku­jen sijaan voisi­kin olla hyödyl­li­sem­pää raken­taa struk­tu­roi­tuja opin­to­mah­dol­li­suuk­sia, joista valit­se­malla opis­ke­lija löytäisi helpom­min itsel­leen lähinnä sopi­vim­man vaih­toeh­don ja valmis­tuisi ajal­laan.   
 
Korte­suo antoi lisäksi vink­kejä koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den vies­ti­tul­van ratkai­se­mi­seksi – olen­nai­sinta olisi keskit­tää vies­tintä vain yhteen, yhdessä sovit­tuun vies­tin­tä­ka­na­vaan. Vies­tin­nän visu­aa­li­suus on ratkai­se­vassa asemassa viestin perille menon varmis­ta­mi­sessa – asiaot­si­kot liha­voi­daan, tärkeät asiat sano­taan ensim­mäi­sessä lauseessa ja sisältö tiivis­tää napak­kaan muotoon. Vies­tin­tää kannat­taa auto­ma­ti­soida ja monis­taa niin paljon kuin mahdol­lista, jotta aikaa jää riit­tä­västi myös tärkei­siin vies­tei­hin. Useam­man lyhyen viestin lähet­tä­mi­nen on tehok­kaam­paa kuin yhden pitkän viestin lähetys. 

Ohjaus ja sivis­tys tule­vai­suu­den rakentajina

Hämeen ammat­ti­kor­kea­kou­lun tutki­jay­li­opet­taja Jaakko Helan­der sai meidät pohti­maan, missä määrin jokai­nen meistä ohjaa­jista voi itse tehdä tule­vai­suutta ja toi esille, kuinka opinto-ohjaus on enna­koi­vaa tule­vai­suus­työtä. Opinto-ohjauk­sella on sadan vuoden suora vaiku­tus, sillä tänä vuonna opinto-ohjaa­jaksi valmis­tu­vat 25 – 30 -vuoti­aat ovat työelä­mässä vielä vuonna 2063 ja tämän opinto-ohjaa­jan oppi­laat / opis­ke­li­jat ovat työelä­mässä vielä vuonna 2123. 

Profes­sori Arto O. Salonen sai meidät pohti­maan sivis­tyk­sen merki­tystä kysy­mällä: ”Olisiko sivis­tys sitä, että jätämme hyvän elämän olosuh­teet seuraa­ville suku­pol­ville, vähän parem­pana?” Salonen muis­tutti omasta vaiku­tus­mah­dol­li­suu­des­tamme tule­vai­suu­temme raken­ta­mi­seen – me ihmiset olemme ratkai­se­vassa roolissa teke­mässä ratkai­suja tule­vai­suu­den suhteen, ei tekoäly, joka on pelkkä työkalu. Olisi tärkeää tunnis­taa kaik­kien vahvuu­det ja ratkaista ongel­mia näiden vahvuuk­sien kautta. Oleel­lista olisi luoda olosuh­teet, jossa jokai­nen voisi kokea itsensä arvok­kaaksi ja merki­tyk­sel­li­seksi sellai­sena kuin on. Toiset meistä tarvit­se­vat elämässä enemmän kannat­te­lua kuin toiset ja tämä tulisi ottaa kaikessa toimin­nassa huomioon. Ohjaus on keino, jolla voimme auttaa opis­ke­li­joi­tamme tunnis­ta­maan vahvuuk­si­aan ja löytä­mään oman paik­kansa tässä maail­massa ja suun­taa­maan sitä kohti.  Tätä olisi tarpeel­lista tuoda esille myös niissä verkos­toissa, joissa toimimme ja joissa vaiku­tamme ja avata enemmän keskus­te­lua elämän ilosta ja merkityksellisyydestä. 


Kirjoit­ta­jat:  

Johanna Luos­ta­ri­nen, Ville Merta­nen, Jukka Tulonen, Sanna Turunen ja Soile Vinni 

Kirjoit­ta­jat toimi­vat opinto-ohjaa­jina Karelia-ammattikorkeakoulussa