Omenapuun taimia istutettuna niityllä, taustalla metsää ja vuoristoa.

Join-bioerko – koulu­tusta, kehit­tä­jä­ver­kos­toja ja kansain­vä­listä yhteis­työtä biotaloudessa 

Itä-Suomen kansain­vä­li­sen biota­lous­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen työelä­mä­läh­töi­sen jatku­van oppi­mi­sen keinoin (Join-bioerko) -hanke toteu­tet­tiin elokuun 2020 ja joulu­kuun 2022 väli­senä aikana. Hank­keen pääta­voit­teena oli kehit­tää biota­lous­a­laan liit­ty­vää jatku­van oppi­mi­sen koulu­tus­tar­jon­taa sekä viedä eteen­päin koulu­tuk­sen työelä­mä­läh­töi­syyttä. Biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen kehit­tä­mi­nen ja toteut­ta­mi­nen olivat tärkeässä roolissa hank­keen toimen­pi­teissä. Näiden ohella hank­keessa panos­tet­tiin kansain­vä­li­sen yhteis­työn lisää­mi­seen koulu­tus­vien­ti­läh­töi­sesti sekä biota­lou­den toimi­ja­ver­kos­ton luomi­seen koulu­tuk­sen, tutki­muk­sen ja kehit­tä­mi­sen välille. Hanketta toteu­tet­tiin itäsuo­ma­lais­ten korkea­kou­lu­jen yhteis­työnä. Tätä kautta yhdis­tet­tiin Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun, Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Itä-Suomen yliopis­ton laaja-alainen osaa­mi­nen biota­lou­den alalla. Hanketta rahoi­tet­tiin Euroo­pan sosi­aa­li­ra­has­ton (ESR) kautta.

Biota­lous­ala tarvit­see osaajia

Biota­lous on yksi keskei­nen ala kestä­vän yhteis­kun­nan raken­ta­mi­sessa. Biota­lou­den tuot­teet ja palve­lut tarjoa­vat ratkai­suja siir­ryt­täessä fossii­li­ta­lou­desta kohti hiili­neut­raa­lia bio- ja kier­to­ta­loutta. Biota­lou­den tavoit­teena on uusiu­tu­vien luon­non­va­ro­jen käyt­tä­mi­nen kestä­västi ener­gian, tuot­tei­den ja palve­lui­den tuot­ta­mi­seen. Kestä­vyy­dellä tarkoi­te­taan sitä, että uusiu­tu­vien luon­non­va­ro­jen käyttö ei aiheuta ekosys­tee­mien köyh­ty­mistä, ja se samalla edistää talous­ke­hi­tystä ja luo uusia työpaik­koja. Kestä­vyy­den osalta on tärkeää panos­taa siihen, että biota­lou­dessa nouda­te­taan kier­to­ta­lou­den peri­aat­teita esimer­kiksi ravin­tei­den kier­rät­tä­mi­sen näkökulmasta.

Biota­lous­ala on kansain­vä­li­nen kasvuala, jossa koros­tuu monia­lai­suus ja jonka osaajia tarvi­taan eri sekto­reilta. Biota­lous­osaaja tarvit­see ennen kaikkea monia­laista näke­mystä. Esimer­kiksi tekni­sen ja luon­non­tie­teel­li­sen osaa­mi­sen ohella tarvi­taan ymmär­rystä ihmisen ja talou­den väli­sistä suhteista sekä yhteis­kun­nal­li­sista vaiku­tuk­sista ja muutok­sesta. Myös tule­vai­suu­den enna­koin­tio­saa­mi­nen ja elini­käi­nen oppi­mi­nen koros­tu­vat, koska biota­lous­ala on edel­leen murrok­sessa ja kehi­tystä tapah­tuu jatku­vasti. Edellä maini­tut teemat ovatkin olleet keskiössä Biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sessa ja hank­keessa toteu­te­tuissa muissa jatku­van oppi­mi­sen koulu­tuk­sissa ja toimen­pi­teissä sekä toimi­ja­ver­kos­ton luonnissa.

Erikois­tu­mis­kou­lu­tusta ja muuta jatku­van oppi­mi­sen koulutustarjontaa

Itäsuo­ma­lai­nen malli Biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­selle kehi­tet­tiin jo Join-bioerko -hanketta edel­tä­neen IS-bioerko -hank­keen avulla. Join-bioerko -hank­keessa erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen opin­to­suun­ni­telma uudis­tet­tiin ja koulu­tuk­sen mallia lähdet­tiin kehit­tä­mään edel­leen muun muassa siten, että opin­toja oli mahdol­lista räätä­löidä aiempaa parem­min. Lisäksi mahdol­lis­tet­tiin myös pienem­pien opin­to­ko­ko­nai­suuk­sien suorit­ta­mi­nen koko laajan erikois­tu­mis­kou­lu­tus­tut­kin­non sijaan. Muutok­sien tavoit­teena oli palvella ennen kaikkea enemmän työelä­mää ja sitä, että opis­ke­li­jat voivat kohden­taa opin­to­jaan parem­min omaa tarvet­taan vastaa­viksi. Koska työelä­män hekti­syys ei aina mahdol­lista laajo­jen opin­to­ko­ko­nai­suuk­sien suorit­ta­mista työn ohella, pienem­mät jatku­van oppi­mi­sen koko­nai­suu­det tarjoa­vat tehok­kaam­man ja vaih­toeh­toi­sen väylän oman osaa­mi­sen kehittämiseen.

Kuvio jossa esitetty biotalouden erikoistumiskoulutuksen opintosuunnitelma: Biotalous yhteiskunnassa 8op, Biotalouden prosessit 12-22 op ja Osaamista tukevat opinnot 0-10 op.
Biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen opin­to­suun­ni­telma raken­tui pakol­li­sista ja vapaasti valit­ta­vista opinnoista.

Hank­keen aikana Biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tus toteu­tet­tiin kaksi kertaa. Opinnot aloitti kaik­ki­aan 29 opis­ke­li­jaa, joista 14 suoritti koulu­tuk­sen koko­nai­suu­des­saan hank­keen loppuun mennessä. Kolman­nen toteu­tuk­sen opin­toaika jatkuu vielä vuoden 2023 loppuun saakka, joten lisää valmis­tu­neita on odotet­ta­vissa kuluvan vuoden aikana. Muuta­mien opis­ke­li­joi­den osalta opinnot jäivät kesken, pääsään­töi­sesti sen vuoksi, että he työl­lis­tyi­vät opin­to­jensa aikana tai heidän työteh­tä­vänsä muut­tui­vat olen­nai­sesti, eikä aikaa opin­to­jen suorit­ta­mi­seen enää jäänyt. 

Jatku­van oppi­mi­sen näkö­kul­masta pienem­piä opin­to­ko­ko­nai­suuk­sia kehi­tet­tiin korkea­kou­lu­jen avoi­miin väyliin ja sen ohella järjes­tet­tiin koulu­tuswe­bi­naa­ri­sar­joja ja työpa­joja. Pienem­mistä opin­to­ko­ko­nai­suuk­sista saadun palaut­teen perus­teella pysty­tään tule­vai­suu­dessa järjes­tä­mään tarkoi­tuk­sen­mu­kaista ja työelä­mä­läh­töistä biota­lou­den alan koulu­tusta. Hank­keessa valmis­tel­tiin myös yrityk­sille suun­nat­tuja tilaus­kou­lu­tuk­sia, joita voidaan räätä­löidä tilaa­jan tarpeen mukai­sesti esimer­kiksi Biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen sisäl­tö­jen pohjalta.

Edel­lis­ten lisäksi hank­keen aikana järjes­tet­tiin tavoit­tei­den mukai­sesti mento­roin­ti­kou­lu­tus biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­joille ja heidän työelä­mä­men­to­reil­leen. Mento­roin­ti­kou­lu­tus sisälsi pereh­ty­mistä hank­keessa käytet­tä­vään mento­roin­ti­mal­liin sekä ideoita ja koke­muk­sia mento­roin­tiin liittyen.

Verkos­ton luomista ja koulutusmatkoja

Hank­keen aikana yhteis­työ, verkos­toi­tu­mi­nen, verkos­to­jen raken­ta­mi­nen ja niiden kehit­tä­mi­nen yritys­ten sekä muiden orga­ni­saa­tioi­den kanssa oli vahvaa ja koko biota­lou­den alan läpi­leik­kaa­vaa. Koulu­tuk­sien lisäksi järjes­tet­tiin useita matalan kynnyk­sen verkos­toi­tu­mis­ti­lai­suuk­sia ja koulu­tus­mat­koja sekä vahvis­tet­tiin ja luotiin lujem­paa biota­lous­a­lan verkos­toa Itä-Suomeen.

Verkos­toi­tu­mis­ti­lai­suu­det järjes­tet­tiin pääasial­li­sesti virtu­aa­li­sina aamu­kah­veina, joissa käsi­tel­tiin moni­puo­li­sesti ajan­koh­tai­sia biota­lous­ai­heita. Aamu­kah­veja järjes­tet­tiin hank­keen aikana yhteensä 11 kpl ja niiden aiheina olivat mm. ener­gia­mur­ros biota­lou­dessa, teks­tii­lien kier­rä­tys, biota­lous ja ruoka. Aamu­kah­veilla oli tyypil­li­sesti mukana yksi tai kaksi käsi­tel­tä­vän aiheen asian­tun­ti­jaa sekä hank­keen omat asian­tun­ti­jat. Tiiviit ja ajan­koh­tai­set tieto­pa­ke­tit saivat hyvän vastaan­o­ton, ja niihin osal­lis­tui laaja joukko biota­lou­den alan eri toimi­joita, kuten yrit­tä­jiä, kehit­tä­mis­yh­tiöi­den edus­ta­jia ja biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­joita. Tapah­tu­mat herät­ti­vät muka­vasti keskus­te­lua ja antoi­vat hyviä verkos­toi­tu­mis- ja kehit­tä­mis­mah­dol­li­suuk­sia sekä ideoita niin osal­lis­tu­jille kuin hanke­työn­te­ki­jöil­le­kin. Lisäksi tilai­suu­det toimi­vat hyvänä alus­tana myös biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sesta tiedot­ta­mi­selle sekä hank­keen eri toimen­pi­tei­den ja opin­to­jak­so­jen markkinoinnille.

Aamu­kah­vien lisäksi merkit­tä­vässä roolissa olivat hank­keen aikana järjes­te­tyt koulu­tus­mat­kat, jotka käsit­te­li­vät pääasial­li­sesti ajan­koh­tai­sia biota­lou­den alan tren­dejä, kuten biohii­len sekä biokaa­sun tuotan­toa. Koulu­tus­mat­ko­jen tarkoi­tuk­sena oli tutus­tua Suomessa kehit­teillä oleviin ja nyky­ai­kai­siin biohii­len ja biokaa­sun tuotanto- ja jalos­tus­me­ne­tel­miin sekä moni­puo­li­sesti muihin kier­to­ta­lou­den osa-aluei­siin, kuten teks­tii­lien ja muovien hyödyn­tä­mi­seen kestä­västi. Tutus­tu­mis­koh­teet olivat tarkoin valit­tuja ja ne muodos­ti­vat laajan koko­nai­suu­den jo kauem­min toimin­nassa olleista kohteista aina vasta­val­mis­tu­nei­siin kohtei­siin. Koulu­tus­mat­koilla saatiin­kin hyvin läpi­leik­kaava käsitys muun muassa biohii­len tuotan­non sekä tekno­lo­gian nyky­ti­lasta ja kehi­tyk­sestä. Matkat avasi­vat myös hyvin biohii­leen ja biokaa­suun liit­ty­vää erilaista biota­lou­den yrittäjyyttä.

Vihreä tankkausasema, takana seinä jossa teksti Biokaasun tankkausasema.
Vuoren­maan maati­lan Demeca Oy:n toimit­tama biokaa­sun tank­kaus­a­sema. Kuva: Kim Blomqvist

Sekä biokaasu- että biohii­lia­lo­jen yrit­tä­jyy­den elin­kaa­rissa oli havait­ta­vissa saman­laista kehit­ty­mistä missä vuosien tutki­mus ja yrit­tä­mi­nen on alkanut tuottaa vihdoin­kin tulosta ja vaka­vasti otet­ta­vaa kestä­vää biota­lou­den liike­toi­min­taa. Covid-19 pande­mia aiheutti haas­teita matko­jen toteut­ta­mi­sessa, mutta tietoa voitiin silti jakaa tehok­kaasti kohde­ryh­mille mm. lähet­tä­mällä matka­ra­port­teja suoraan aiemmin kontak­toi­duille yrityk­sille sekä levit­tä­mällä matkoista kirjoi­tet­tuja blogi­teks­tejä hank­keen verk­ko­si­vuilla sekä sosi­aa­li­sen median eri kanavissa.

Henkilön kädessä mustaa raetta, vieressä hiilikasa.
Puhdis­ta­mo­liet­teestä valmis­tet­tua liete­hiiltä HSY:n koelai­tok­sella. Kuva: Kim Blomqvist.

Hank­keessa luvatun verkos­to­toi­min­nan suun­ni­tel­man osalta päädyt­tiin hyödyn­tä­mään jo olemassa olevia vahvoja biota­lou­den alan osaa­mis­ver­kos­toja, kuten Pohjois-Karja­lan alueella toimi­vaa Green­Hu­bia ja Pohjois-Savon alueella toimi­vaa Pohjois-Savon bio- ja kier­to­ta­lou­den ekosys­tee­miä. Hank­keen aikana kehi­tet­tiin niin kutsuttu vuosi­kello, joka palve­lee hank­keessa todet­tuja hyviä käytän­teitä, luo ja vahvis­taa yhteis­työtä sekä tuo verkos­toille jatku­vuutta biota­lou­den alalla. Vuosi­kello kokoaa yhteen biota­lou­den tapah­tu­mia sekä koulu­tuk­sia, ja sen avulla orga­ni­saa­tiot pysty­vät vaivat­to­masti jäsen­tä­mään ja aika­tau­lut­ta­maan biota­lou­den alan eri tapah­tu­mia ja koulu­tuk­sia kalen­te­ri­vuo­den kierron mukai­sesti. Tavoit­teena on, että kukin Join-bioerko -hank­keen toteu­tuk­sessa mukana ollut orga­ni­saa­tio ottaa jatkossa vastuul­leen vuosi­kel­loon suun­ni­tel­tuja toimenpiteitä.

Kansain­vä­listä koulu­tusyh­teis­työtä kehittämässä

Hank­keessa toteu­tet­tiin myös vahvasti toimen­pi­teitä, joiden avulla lisät­tiin koulu­tuk­sen ja yrity­syh­teis­työn kansain­vä­li­syyttä. Tässä teemassa toteu­tet­tiin ennen kaikkea erilai­sia biota­lou­teen liit­ty­viä koulu­tus­vien­ti­ko­kei­luja sekä tehtiin yhteis­työ­tun­nus­te­luita puolin ja toisin eri maiden korkea­kou­lu­jen kesken. Koulu­tusyh­teis­työn pääkoh­teiksi vali­koi­tui­vat lopulta Chile ja sen neljä yliopis­toa (Univer­si­dad Cató­lica del Maule, Univer­si­dad Austral de Chile, Univer­si­dad de Talca, Univer­si­dad de Concepción) sekä Uruguay ja sen teknil­li­nen yliopisto (Tech­no­lo­gical Univer­sity of Uruguay (UTEC)), mutta yhteyk­siä pidet­tiin yllä myös Tansa­nian suun­taan, jonne aiemman IS-bioerko-hank­keen osalta oli tehty koulutusmatka.

Yhteis­työn vahvis­ta­mi­seksi hank­keen aikana toteu­tet­tiin koulu­tus­vien­ti­mat­kat sekä Uruguay­hin että Chileen. Tavoit­teena oli raken­taa yhteis­työtä, pereh­tyä paikal­li­siin biota­lous­a­lan toimi­joi­hin ja heidän osaa­mi­seensa sekä tutus­tua maiden biota­lous­a­lan toimin­ta­ta­poi­hin. Matko­jen toteut­ta­mi­nen jäi hank­keen viimei­sen vuoden ajalle vuonna 2019 iske­neen covid-19-pande­mian vuoksi, mutta se ei lopulta onneksi haitan­nut yhteis­työn kehit­ty­mistä. Uruguayn matka järjes­tet­tiin keväällä 2022 ja Chilen matka puoles­taan loppusyk­systä 2022. Molem­mille matkoille osal­lis­tui hanke­hen­ki­löitä jokai­sesta hank­keessa mukana olleesta itäsuo­ma­lai­sesta korkea­kou­lusta ja paikan päällä tutus­tuimme yhteis­työ­kor­kea­kou­lu­jen lisäksi myös laajasti maiden erilai­siin biota­lous­toi­min­toi­hin. Uruguayssa matka­reitti kulki mm. euka­lyp­tus- ja mäntyplan­taa­sien, valmis­tu­massa olevan sellu­teh­taan, veden­puh­dis­tus­lai­tok­sen sekä olii­vi­tuo­te­teh­taan kautta. Chilessä puoles­taan vastassa oli biojät­teitä proteii­niksi jalos­ta­via kärpä­sen toukkia, viinin­vil­je­ly­tek­no­lo­gi­aan tutus­tu­mista ja luon­non­ti­lai­sia alku­pe­räis­met­siä. Yhtei­siä hankei­deoita ja koulu­tus­a­ja­tuk­sia syntyi roppa­kau­palla ja osa niistä saatiin toteu­tet­tua­kin jo Join-bioerko-hank­keen aikana.

Metsämaisemaa, taustalla joki ja vuoristoa.
Valdi­vian lähia­luei­den luon­non­met­sää ja joki­mai­se­maa Chilestä. Kuva: Sini Rantanen. 

Hyvä esimerkki koulu­tus­vien­ti­mat­kan aikana kehkey­ty­neistä ja hank­keen aikana toteu­te­tuista ideoista ovat uruguay­lais­ten kanssa yhdessä järjes­te­tyt kansain­vä­li­set webi­naa­rit, jotka toteu­tet­tiin syksyllä 2022. Webi­naa­rit käsit­te­li­vät puura­ken­ta­mista sekä biota­loutta ylei­sesti, ja niihin osal­lis­tui sekä opis­ke­li­joita että korkea­kou­lu­jen edus­ta­jia molem­milta puolilta maapal­loa. Webi­naa­reja ja yhtei­siä koulu­tuk­sia järjes­tet­tiin myös yhteis­työssä chile­läis­ten yhteis­työ­kor­kea­kou­lu­jen kanssa. Opin­to­jak­soja järjes­tet­tiin yhteensä kaksi kappa­letta ja molem­mat niistä toteu­tet­tiin verk­ko­vä­lit­tei­sesti, maail­man­ti­lan­teesta johtuen. Oman haas­teensa verk­ko­kou­lu­tuk­siin toi iso aikaero Etelä-Ameri­kan ja Suomen välillä ja muun muassa sen vuoksi toiveet yhteis­ten fyysis­ten opin­to­jak­so­jen järjes­tä­mi­sestä tule­vai­suu­dessa herä­si­vät. Opin­to­jak­soille hyväk­syt­tiin myös järjes­tä­jä­kor­kea­kou­lu­jen vaihto-opis­ke­li­joita, minkä vuoksi tunnelma oli monin verroin kansain­vä­li­nen. Sekä webi­naa­reissa että koulu­tuk­sissa kuul­tiin aina sekä suoma­lais­ten että uruguay­lais­ten tai chile­läis­ten esityk­siä, mikä avarsi puolin jos toisin kuun­te­li­joi­den ajatusmaailmaa. 

Hanke­suun­ni­tel­man mukai­sesti tehtiin lisäksi Join-bioer­kon koulu­tus­vien­nin toimin­ta­suun­ni­telma, jonka avulla hank­keessa kerty­neitä koke­muk­sia voidaan hyödyn­tää yhteis­työn syven­tä­mi­sessä myös hanke­toi­min­nan päätyttyä.

Biota­lous­kou­lu­tusta ja verkos­toi­tu­mista jatkossakin

Biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­sen mallia ja sisäl­töjä tullaan hyödyn­tä­mään jatkossa niin biota­lou­den alan koulu­tus- ja kehit­tä­mis­työssä kuin vielä vuoden 2023 ajan meneil­lään olevassa biota­lou­den erikois­tu­mis­kou­lu­tuk­ses­sa­kin. Hank­keessa suun­ni­tel­lut jatku­van oppi­mi­sen opin­to­jak­sot ovat tule­vai­suu­dessa tarjolla mukana ollei­den korkea­kou­lu­jen avoi­messa opetus­tar­jon­nassa ja koulu­tuk­sista on lisäksi koottu yhteen­veto Biota­lous­kou­lu­tus Itä-Suomi -sivus­tolle, jota yllä­pi­de­tään ja päivi­te­tään hank­keen päät­ty­mi­sen jälkeenkin.

Verkos­toi­tu­mi­seen ja yrity­syh­teis­työ­hön liit­tyen hank­keessa nousi esiin useita kehit­tä­mi­si­deoita, joista osaa on sovel­let­tu­kin jo mm. biota­lou­den ekosys­tee­mien kehit­tä­mi­sen yhtey­dessä. Hanke­ai­kana hyväksi todetut biota­lous­tee­mai­set aamu­kah­vit jatka­vat eloaan siten, että jokai­nen mukana ollut korkea­koulu pyrkii jatkos­sa­kin järjes­tä­mään vähin­tään yhden aamu­kah­vi­ti­lai­suu­den vuodessa. Lisäksi on pohdittu mahdol­li­suutta järjes­tää ns. biota­lous­päi­vät, joiden ideana olisi esitellä itäsuo­ma­laista biota­lou­teen liit­ty­vää liike­toi­min­taa, tutki­musta ja koulu­tus­tar­jon­taa kaikille siitä kiin­nos­tu­neille. Ajatuk­sena olisi, että biota­lous­päi­vät olisi­vat vuosit­tai­nen tapah­tuma, jonka järjes­tä­mis­vas­tuu olisi kier­tävä Savonia AMK:n, Karelia AMK:n ja UEF:n kesken.

Yhteis­työ Uruguay­hin ja Chileen biota­lous­kou­lu­tuk­sen teemoissa jatkuu puoles­taan uusien hank­kei­den tiimoilta. Chile­läis­ten kanssa yhteis­työtä on tavoit­teena syven­tää siten, että henki­lö­kun­nan ja opis­ke­li­joi­den liik­ku­vuutta vahvis­te­taan ja biota­lou­teen liit­ty­vää koulu­tus­vien­tiä konkre­ti­soi­daan. Tähän liit­tyen chile­läis­ten yhteis­työ­kor­kea­kou­lu­jen henki­lö­kun­taa onkin tulossa tutus­tu­maan Pohjois-Karja­lan ja -Savon biota­lous­toi­min­taan maalis­kuussa 2023. Uruguay­lais­ten kanssa on puolessa käyn­nissä yhtei­sen hanke­suun­ni­tel­man valmistelu.

Kaiken kaik­ki­aan Join-bioerko -hanke loi paljon tärkeitä biota­lou­den alan verkos­toja niin itäsuo­ma­lais­ten korkea­kou­lu­jen kuin kansain­vä­lis­ten­kin korkea­kou­lu­jen sekä alan yritys­ten ja teki­jöi­den välille. Erityi­sesti Karelia-amk:n, Savonia-amk:n ja Itä-Suomen yliopis­ton yhteis­työ oli rohkai­seva esimerkki siitä, että yhteis­työ ja verkos­to­jen muodos­ta­mi­nen oman alan toimi­joi­den kanssa on mahdol­lista ja se kannat­taa. Hank­keessa opit­tiin paljon korkea­kou­lu­jen väli­sestä yhteis­työstä ja sen toteut­ta­mi­sen mahdol­li­suuk­sista ja haas­teista. Saatu­jen koke­mus­ten perus­teella voidaan todeta, että korkea­kou­lu­jen yhteis­toi­min­nassa kannat­taa erityi­sesti panos­taa eri toimin­to­jen, kuten esimer­kiksi opis­ke­li­ja­hal­lin­to­asioi­den, suju­vuu­teen jo yhteis­työ­ku­vioita suunniteltaessa.


Kirjoit­ta­jat:

Sini Ranta­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Anniina Kontio­korpi, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kim Blom­qvist, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kaija Sara­mäki, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu