Millaista tukea Kare­liassa on tarjolla opin­toi­hin ja hyvinvointiin? 

Tässä artik­ke­lissa kuva­taan Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Vauhtia opin­toi­hin: Varhai­nen tuki ja ohjaus –hank­keen konkreet­tista käytän­nön toimin­taa.  Olemme koon­neet hank­keen osa-alueista Canva-taulun (kuva 1). Hank­keen toimen­pi­teet jakau­tu­vat neljään teemaan hank­keen pääta­voit­tei­den mukaan. Avaamme näitä teemoja ja niihin liit­ty­viä toimen­pi­teitä tässä artik­ke­lissa. Vauhtia opin­toi­hin -hanke on opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rahoit­tama ja sen toteu­tusaika on 1.1.2022-31.12.2023. Hanke toteu­te­taan yhteis­työssä Kare­lian opis­ke­li­ja­kunta POKAn kanssa. 

Julistemallinen kuva, jossa otsikko Vauhtia opintoihin -hanke. Neljä laatikkoa joiden otsikot ovat: Varhaisen tuen toimintamallin vahvistaminen, oppimisen tuen palvelujen vahvistaminen, opiskelijakunta POKAn hyvinvointityön jatkuvuus ja opiskelijoiden ryhmäytymisen tukeminen.
Kuva 1. Vauhtia opin­toi­hin -hank­keen teemat.

Vauhtia opin­toi­hin -hanke on suun­nattu erityi­sesti koro­nae­pi­de­mian vuoksi tarvit­ta­viin toimen­pi­tei­siin: korkea­kou­luo­pis­ke­li­joi­den oppi­mis­va­jeen tasoit­ta­mi­sen ja opin­to­jen etene­mi­sen sekä ohjauk­sen ja opis­ke­li­ja­hy­vin­voin­nin tuen vahvistamiseen. 

Hank­keen pääta­voit­teena on luoda korkea­kou­lun läpi­leik­kaava toimin­ta­malli oppi­mis­va­jei­den tunnis­ta­mi­seksi ja tasoit­ta­mi­seksi sekä tukea opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­tia niin yhtei­sön kuin yksi­lön­kin tasolla.   Vauhtia opin­toi­hin -hankkeessa:

  1. Päivi­te­tään varhai­sen tuen toimin­ta­mal­lia kehit­tä­mällä tehok­kaita toimen­pi­teitä oppi­mis­va­jeen tunnis­ta­mi­seksi ja tasoittamiseksi 
  2. Vahvis­te­taan erityi­sen tuen palveluita 
  3. Varmis­te­taan opis­ke­li­ja­kunta POKAn hyvin­voin­ti­työn jatku­vuus sekä tuetaan opis­ke­li­joi­den ryhmäy­ty­mistä ja kiin­nit­ty­mistä korkea­kou­lu­yh­tei­söön pande­mian jälkeen 

Hank­keen kautta olemme mukana valta­kun­nal­li­sessa KOHO-verkos­tossa, johon kuuluu yhteensä 32 korkea­kou­luo­pis­ke­li­joi­den hyvin­voin­nin ja ohjauk­sen kehit­tä­mi­seen liit­ty­vää hanketta. KOHO-verkos­tossa mm. jaetaan hyviä käytän­teitä, tunnis­te­taan toimin­ta­mal­lien avain­te­ki­jöitä ja peri­aat­teita sekä arvioi­daan yhdessä tehtyjä toimen­pi­teitä. KOHO-verkos­tossa kootaan syksyllä 2023 yhtei­nen tieto­pankki koro­na­pan­de­mian aikana synty­neistä hyvistä käytänteistä.

Varhai­sen tuen toimin­ta­mal­lin vahvis­ta­mi­nen 

Keväällä 2023 Kare­lian opis­ke­li­jaintra Pakki uudis­tui. Olimme mukana uudis­ta­massa ohjaus- ja hyvin­voin­ti­si­vus­ton sisäl­töä ja otsi­koin­tia opis­ke­li­ja­läh­töi­sem­mäksi. Olemme kuvan­neet tutkinto-opis­ke­li­joille ohjaus- ja hyvin­voin­ti­pal­ve­lu­jen koko­nai­suutta Ohjausta, tukea ja hyvin­voin­tia -kuviossa (kuva 2).  Opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­nin vuosi­kel­loa kuva­taan Hyvin­voin­tia ympäri vuoden -kuviossa (kuva 3). Nämä molem­mat kuviot linki­te­tään opis­ke­li­jaint­raan ohjaus- ja hyvin­voin­ti­si­vuos­tolle, ja niitä hyödyn­ne­tään myös opis­ke­li­jan ohjauk­sessa ja mark­ki­noin­nissa. Sivujen päivi­tyk­sen yhtey­dessä koko­simme sivuille lisäksi niitä opin­to­jen tuki­muo­toja, jotka tuki­si­vat opis­ke­li­jan valmistumista. 

Kare­liassa toimii paljon opet­ta­ja­tu­to­reita ja he ovat keskei­sessä roolissa tuke­massa opis­ke­li­jan opin­to­jen etene­mistä. Yhteis­työnä opinto-ohjaa­jien ja opin­to­ku­raat­to­rei­den kanssa on työs­tetty yhtei­nen Minus­tako opet­ta­ja­tuu­tor? -Moodle. Tämä Moodlen pereh­dy­tys­ma­te­ri­aali on tarkoi­tettu aloit­ta­van opet­ta­ja­tuu­to­rin tueksi. 

Piirakkakuvio joka koostuu kolmesta palasta: ohjausta, tukea ja hyvinvointia. Piirakan päällä istuu opiskelija
Kuva 2. Ohjausta, tukea ja hyvinvointia.
Kuva jossa neljä otsikkoa: jaksamista ja palautumista ylläpitävät toimet, oppimista ja ryhmäytymistä tukevat toimet, yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta rakentavat toimet sekä hyvinvointia vahvistavat toimet.
Kuva 3. Hyvin­voin­tia ympäri vuoden.

Syksyllä 2023 on luku­jär­jes­tyk­sessä kaikille aloit­ta­ville opis­ke­li­joille yhtei­nen Opis­ke­lu­tai­to­jen webi­naari. Tämä opin­to­jakso kuuluu osana Amma­til­li­sen kasvun opin­to­jak­soon ja konkreet­ti­set esimer­kit toimi­vat oppi­mi­sen työka­lu­pak­kina uusille opis­ke­li­joille. Syksyn koke­mus­ten pohjalta käytän­töön mieti­tään jatkuvuutta. 

Oppi­mi­sen tuen palve­lu­jen vahvis­ta­mi­nen 

Korkea­kou­luissa on tunnis­tettu opis­ke­li­joi­den kasvava tarve oppi­mi­sen tuelle ja erityis­ten opetus­jär­jes­te­ly­jen tarpeelle. Kare­liassa tuki­toi­mien suun­nit­telu perus­tuu saavu­tet­ta­vuu­den peri­aat­tei­siin – proak­tii­vi­selle otteelle ja erilai­sia oppi­joita huomioi­viin ratkai­sui­hin jo opin­to­jak­so­jen suun­nit­te­lusta alkaen. Keskeistä on tunnis­taa heti opin­to­jen alku­vai­heessa tuen tarve. Opis­ke­lija hakeu­tuu itse­näi­sesti tai ohjauk­sen kautta tuki­toi­miin, jotka autta­vat häntä opin­toi­hin sitou­tu­mi­sessa ja niissä etenemisessä. 

Hank­keessa on päästy pilo­toi­maan vertais­tu­ki­ryh­miä yksit­täi­sissä oppiai­neissa, kuten liike­ta­lou­den talous­ma­te­ma­tii­kassa. Opis­ke­li­jat saivat lisä­ope­tusta opin­to­jak­son aikana ja sillä pyrit­tiin oikea-aikai­seen tukeen. Syksyllä pilo­toi­daan teknii­kan mate­ma­tii­kan tuki­kurs­sia. Yleiset opin­to­pii­rit toteu­tu­vat sään­nöl­li­sesti kahdesti viikossa ja ne ovat jo juur­tu­neet osaksi Kare­lian pysyvää toimintaa. 

Vertais­tu­ki­ryh­miä on järjes­tetty myös opis­ke­li­joi­den toiveen mukana keskit­ty­mis- ja tark­kaa­vai­suus­haas­tei­siin liit­tyen ADHD/ADD-opis­ke­li­joille. Viime vuosina nuorten ja nuorten aikuis­ten diag­noo­sit ovat lisään­ty­neet, joka näkyy myös Kare­liassa. Opis­ke­li­joi­den palaut­teen perus­teella ryhmää jatke­taan syksyllä. 

Kielten opis­ke­luun liit­ty­viin oppi­mi­sen vaikeuk­siin ja oppi­mis­va­jee­seen on vastattu pilo­toi­malla tuet­tuja opin­to­jak­soja sekä ruotsin että englan­nin kielissä. Lisäksi hank­keessa kartoi­tet­tiin oppi­lai­tok­sen tuki­käy­tän­teitä kielten oppi­mi­sen tueksi. Tavoit­teena on näiden tieto­jen pohjalta raken­taa yhte­näi­nen tuettu kieli­malli Kareliaan. 

Hank­keessa oltiin mukana laati­massa yhte­näi­siä ohjeita oppi­mi­sen tueksi S2-opis­ke­li­joille, eli opis­ke­li­joille, joiden äidin­kieli ei ole suomi. Opet­ta­jille ja opis­ke­li­joille koot­tiin ThingLink-kuvaan kaikki tarjolla olevat pien­ryh­mät ja vink­kejä käytän­nön opetus- ja opis­ke­lu­ti­lan­tei­siin. Hank­keessa on pilo­toitu myös opin­näy­te­työn kirjoit­ta­mi­sen pajoja S2-opis­ke­li­joille keväällä 2023. Nämä kirjoit­ta­mi­sen pajat jatku­vat syksyllä 2023, koska kirjoit­ta­mi­sen tuelle on huomattu selkeä tarve opin­näy­te­työn ohjauksissa. 

Kare­lian henki­löstö sai lisä­kou­lu­tusta yhtei­sessä webi­naa­rissa nuorten aikuis­ten oppimis- ja keskit­ty­mis­vai­keuk­sista. Kuntou­tus­sää­tiön Johanna Nukarin luentoa kiitel­tiin palaut­teissa sen konkreet­ti­suu­desta ja opetuk­seen hyödyn­net­tä­vistä käytän­nön vinkeistä. Keväällä 2023 järjes­tet­tiin Kare­lian opet­ta­jille oppi­mi­sen tuen työpa­joja kuukausit­tain. Näissä ideana oli tarjota vertais­tu­kea ja yhdessä pohtia opetuk­sen haas­ta­via tilan­teita. Osal­lis­tu­jien määrä jäi kuiten­kin vähäi­seksi, vaikka teemasta on toivottu useassa yhtey­dessä keskustelua. 

Syksyllä 2023 tulossa on vielä webi­naa­ri­sarja osaa­mi­sen arvioin­nin kehit­tä­mi­sestä. Luen­noilla ja työpa­joissa kehi­te­tään opin­to­jak­soille erilai­sia mahdol­li­suuk­sia osaa­mi­sen näyt­tä­mi­seen. Tällöin erilai­set oppijat voivat osoit­taa osaa­mi­sen entistä moni­puo­li­sem­milla tavoilla. Lisäksi hank­keesta tarjo­taan lisä­tu­kea opin­näy­te­työ­pro­ses­sin kehit­tä­mi­seen keskit­tyen tiiviim­pää tukea opin­to­jen loppu­vai­heessa tarvit­se­vien opis­ke­li­joi­den ohjaukseen. 

Opis­ke­li­ja­kunta POKAn hyvin­voin­ti­työn jatku­vuus 

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­ja­kunta POKA on jo muuta­man vuoden ajan painot­ta­nut toimin­nas­saan opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­nin tuke­mista. POKAn vapaa-ajan toiminta tunne­taan nimellä Into-toiminta. Into-toiminta pitää sisäl­lään neljä erilaista koko­nai­suutta: Into-illat, IntoS­por­tit, Into­Fu­nit  ja IntoClu­bit. Into-toiminta pyri­tään pitä­mään mahdol­li­sim­man matalan kynnyk­sen toimin­tana ja kaikessa toimin­nassa on aina mukana joku vetäjä. 

Tuuto­roin­nissa on kehi­tetty verk­ko­tuu­to­roin­tia moni­muo­to­kou­lu­tuk­sissa ja tieto­jen­kä­sit­te­lyssä ylimää­räi­sellä etäyh­tei­söl­li­syyttä tuke­valla tuuto­ri­kou­lu­tuk­sella.   Kampus­kä­ve­lyillä on kartoi­tettu muutos­tar­peita kampus­ten kehit­tä­mi­seksi opis­ke­li­ja­hy­vin­voin­tia ja yhtei­söl­li­syyttä ajatel­len. Tarvit­ta­vat muutok­set tullaan toteut­ta­maan myöhem­min muulla rahoituksella. 

POKA on yhteis­työssä Kare­lian opin­to­ku­raat­to­rei­den kanssa luonut Kare­li­aan myös uuden häirin­tä­ti­lan­tei­den toimintamallin 

Opis­ke­li­joi­den ryhmäy­ty­mi­sen tuke­mi­nen 

Vauhtia opin­toi­hin -hank­keen alku­vai­heessa tuet­tiin vahvasti kampuk­sille palaa­mista. Ryhmäyt­tä­mi­sen ja tutus­tu­mi­sen merki­tystä opetuk­sen ohessa koros­tet­tiin ja varmis­tet­tiin, että tuutor­toi­minta jatkuu aktii­vi­sena. Kävimme työpa­rina opis­ke­li­ja­jär­jestö POKAn työn­te­ki­jän kanssa pitä­mässä ryhmäy­ty­mistä tukevia luok­ka­vie­rai­luja pyyn­nöstä eri ryhmissä. Toimin­taa järjes­tet­tiin erityi­sesti aloilla, joissa ei ole omia tuuto­reita. Yhtei­söl­li­syyttä lisää­mään luotiin oppi­lai­tok­sen peli­säännöt. Luku­vuo­den avajai­sissa kerät­tiin opis­ke­li­joilta näkö­kul­mia, joista laadit­tiin yhte­näi­nen ohjeis­tus oppilaitosyhteisölle. 

Kehit­tä­mi­nen jatkuu ja toimin­taa juur­ru­te­taan pysy­väksi toiminnaksi

Hank­keessa on menossa parhail­laan monia konkreet­ti­sia toimin­toja opis­ke­li­joi­den opin­to­jen etene­mi­sen tuke­mi­seksi sekä yhtei­söl­li­syy­den vahvis­ta­mi­seksi. On ollut ilo huomata, miten posi­tii­vi­sesti uuden kehit­tä­mi­seen on suhtau­duttu. Yhteis­työssä on voimaa!

Syksyllä 2023 paino­tus on osaa­mi­sen arvioin­nin kehit­tä­mi­sessä, teknii­kan mate­ma­tii­kan tuki­kurs­sissa, opin­näy­te­työn ohjauk­sen tuen kehit­tä­mi­sessä sekä kaik­kien jo kehi­tet­ty­jen teemo­jen juur­rut­ta­mi­sessa pysy­väksi toiminnaksi. 


Kirjoit­ta­jat:

Minna Turunen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Leena Hiltu­nen, opin­to­ku­raat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu