Palve­lu­muo­toi­lulla kohti asiak­kai­den näköistä kirjastoa

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun vuoden 2022 ylemmän ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­non parhaaksi opin­näy­te­työksi on valittu Henna Kiis­ki­sen Johta­mi­sen ja liike­toi­min­tao­saa­mi­sen koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ Asiak­kai­den näköi­nen kirjasto: Palve­lu­muo­toi­lulla kohti uudis­tu­vaa lähi­kir­jas­toa. Opin­näy­te­työ tehtiin Joen­suun seutu­kir­jas­ton toimeksiannosta.

Henna Kiis­ki­sen palve­lu­muo­toi­lun työka­luja moni­puo­li­sesti hyödyn­tävä opin­näy­te­työ kohdis­tui Joen­suun Ranta­ky­län kirjas­toon. Kirjas­toa ollaan uudis­ta­massa, ja Kiis­ki­nen tuotti laadu­kasta ja tutki­muk­seen perus­tu­vaa asia­kas­tie­toa kirjas­ton tila­uu­dis­tuk­sen tueksi. Hän koosti asia­kas­tie­toai­neis­tonsa eri käyt­tä­jä­ryh­miltä haas­tat­te­luin, kyse­lyin ja erilai­silla työpa­joilla. Erityi­sesti kiin­nos­ta­vaa on, että päivä­koti-ikäiset lapset saivat piirus­tuk­sin esittää, millai­nen olisi heidän unel­mien kirjas­tonsa. Myös muun muassa koului­käi­set nuoret pääsi­vät kerto­maan, mitä he kirjas­to­pal­ve­luilta odottavat.

  • Opin­näy­te­työssä pääsin yhdis­tä­mään omaa kirjas­toa­lan asian­tun­te­musta ja YAMK-koulu­tuk­sessa hankit­tuja oppeja. Palve­lu­muo­toi­lu­pro­ses­sin avulla saatiin nostet­tua kirjas­ton­käyt­tä­jät palve­lu­jen kehit­tä­mi­sen keski­öön, jonne he kuulu­vat­kin. Asiak­kai­den näköi­nen kirjasto on asiak­kai­den oma tila ja palve­lut räätä­löi­dään kirjas­ton pääkäyt­tä­jä­ryh­mille, Henna Kiis­ki­nen summaa. 

Ranta­ky­län kirjas­tolle luotiin kolme palve­lu­kon­sep­tia tila­rat­kai­sui­hin, asia­kas­kes­kei­siin palve­lui­hin ja kirjas­ton tapah­tu­miin. Tila­rat­kai­suissa toimi­vuus sekä ryhmä- että itse­näi­sen työs­ken­te­lyn mahdol­lis­ta­mi­nen nousi­vat keski­öön. Palve­luissa tärkeänä eri asikas­ryh­mät pitivät sitä, että kirjas­ton henki­lö­kunta on tuttua ja että kirjasto on läsnä ja lähellä. Asiak­kaat toivo­vat ja odot­ta­vat lähi­kir­jas­tolta yhtei­söä raken­ta­vaa ja rikas­ta­vaa toimintaa.

Joen­suun seutu­kir­jas­tolle laadit­tiin lisäksi ohjeis­tus palve­lu­muo­toi­lu­pro­ses­sin jatka­mi­selle Ranta­ky­län kirjas­ton tila­uu­dis­tuk­sen alkaessa, aikana ja päätyttyä.

  • Palve­lu­muo­toilu on työs­ken­te­ly­ta­pana kirjas­to­ke­hit­tä­mi­sen ytimessä: työ tehdään yhdessä asiak­kai­den kanssa ja heitä varten. Henna Kiis­ki­sen opin­näy­te­työ näytti konkreet­ti­sesti palve­lu­muo­toi­lu­työn kaaren laajassa kehit­tä­mis­ko­ko­nai­suu­dessa ja opetti työyh­tei­sölle paljon. Suun­nit­te­lun hedel­miä tullaan näke­mään uudis­te­tussa Ranta­ky­län kirjas­tossa, kertoo kirjas­to­pal­ve­lu­joh­taja Suvi Pirnes-Toiva­nen Joen­suun seutukirjastosta.

Kiis­ki­sen opin­näy­te­työn tulok­sia on mahdol­lista hyödyn­tää ja sovel­taa myös muiden kirjas­to­jen palve­lu­toi­min­to­jen kehit­tä­mi­seen ja parantamiseen.

Vuoden opin­näy­te­työn valin­nan teki Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun opinnäytetyöryhmä.

Henna Kiis­ki­nen: Asiak­kai­den näköi­nen kirjasto: Palve­lu­muo­toi­lulla kohti uudis­tu­vaa lähi­kir­jas­toa.

Neljä henkilöä seisoo rinnakkain kirjahyllyn edessä.
Vas. Karelia-amk:n vara­reh­tori Pekka Auvinen, palki­tun opin­näy­te­työn tekijä Henna Kiis­ki­nen, työn toimek­sian­ta­jan Joen­suun seutu­kir­jas­ton edus­taja aluein­for­maa­tikko Katri Pesonen ja Karelia-amk:n yliopet­taja Tarja Kupiainen.