Yksi­näi­syys – yhtei­nen haas­teemme Pohjois-Karjalassa

Erityi­sesti nuorten kokeman yksi­näi­syy­den lisään­ty­mi­nen on tunnis­tettu Pohjois-Karja­lassa ilmiöksi, jonka vähen­tä­mi­seksi halu­taan tarttua toimeen moni­toi­mi­jai­sena yhteis­työnä. Siun sote ja Pohjois-Karja­lan Sosi­aa­li­tur­vayh­dis­tys perus­ti­vat keväällä 2021 yhteis­työssä maakun­nan muiden toimi­joi­den kanssa yksi­näi­syys­työ­ryh­män. Työryh­mässä on ollut alusta asti mukana myös Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu, koska ilmiön esille nosta­mi­nen ja käsit­te­le­mi­nen osana sosi­aali- ja tervey­sa­lan opin­toja nähtiin tärkeäksi. Kulu­neen luku­vuo­den aikana Karelia-amk:n opis­ke­li­jat ovat jalkau­tu­neet konkreet­ti­sin inter­ven­tioin vähen­tä­mään nuorten yksinäisyyttä.

Yksi­näi­syys­työ­ryhmä pyrkii teke­mään yksi­näi­syy­den näkyväksi

Yksi­näi­syys­työ­ryh­män tavoit­teena on nostaa yksi­näi­syys puheeksi maakun­nan nuorten ja heidän ympä­ril­länsä olevien aikuis­ten keskuu­dessa. Lisäksi tavoit­teena on vähen­tää maakun­nan asuk­kai­den yksi­näi­syyttä ja siihen kohdis­tu­vaa häpeää, ymmär­rystä yksi­näi­syy­destä, tuottaa vertais- ja koke­mus­tie­toa sekä vahvis­taa teemaan liit­ty­vää osaamista.

Yksi­näi­syys­työ­ryh­män tekemän yksi­näi­syys­ky­se­lyn (2021) perus­teella nuoret kokevat yksi­näi­syyttä eniten koulussa ja nuoret toivoi­vat, että aikui­set ymmär­täi­si­vät parem­min nuorten kokemaa yksi­näi­syyttä. Tuoreim­paan lukio­lais­ba­ro­met­riin (2022) vastan­neista 31 % kokee vaikeuk­sia solmia lähei­siä ystä­vyys­suh­teita ja 28 % kokee kontak­tien luomi­sen opis­ke­lu­to­ve­rei­hin todella vaikeana. Myös koulu­ter­veys­ky­se­lyn tulok­set vies­ti­vät yksi­näi­syy­den koke­muk­sen lisään­ty­mi­sestä lasten ja nuorten keskuudessa.

On siis tärkeää, että yksi­näi­syys­tee­maa käsi­tel­lään eri tavoin kouluissa, esim. teema­päi­vissä oppi­lai­den ja koulun aikuis­ten kanssa tai vanhem­pai­nil­loissa vanhem­pien kanssa. Nuorten koke­muk­seen nojaten yksi­näi­syys­työ­ryhmä on mm. koos­ta­nut mate­ri­aa­lia yksi­näi­syys­tee­man puheeksi otta­mi­seen nuorten kanssa, toteut­ta­nut yksi­näi­syys­vi­deon sosi­aa­li­seen mediaan sekä antanut vanhem­pai­nil­ta­haas­teen kouluille.  Työryhmä toteutti myös mate­ri­aa­lin teeman käsit­te­le­mi­seksi koulu­jen vanhempainilloissa.

Jalkau­tu­malla yksi­näi­syyttä lieventämään

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Hyvin­voin­nin, tervey­den ja toimin­ta­ky­vyn edis­tä­mi­sen harjoit­telu (HTT-harjoit­telu) -opinnot ovat tarjon­neet hyvän mahdol­li­suu­den opis­ke­li­joille pereh­tyä yksi­näi­syys -teemaan hyvin­voin­nin näkö­kul­masta ja viedä aihetta eri tavoin keskus­te­luun kouluissa ja toisen asteen oppi­lai­tok­sissa. Myös aikuis­väes­tön koronan jälkei­set yksi­näi­syy­den koke­muk­set on pyritty huomioimaan.

Yksi­näi­syys­työ­ryh­män tekemän yksi­näi­syys­ky­se­lyn (2021) myötä kaik­kien opin­to­jak­son toimek­sian­to­jen teemoiksi suosi­tel­tiin jotakin aihee­seen liit­ty­vää. Yksi­näi­syys­työ­ryh­män kautta teemaa mark­ki­noi­tiin Pohjois-Karja­lan maakun­nan kouluille ja oppi­lai­tok­sille. Syksyn 2022 ja kevään 2023 toimek­sian­ta­jiksi ilmoit­tau­tui useita kouluja ja yhtei­söjä eri puolilta Pohjois-Karjalaa.

Toimek­sian­ta­jilla oli vapaus toivoa omaan yhtei­söönsä sopivia lähes­ty­mis­ta­poja yksi­näi­syys -teemaan. Toimek­sian­toja oli luku­kau­den aikana toteut­ta­massa kahdek­san moniam­ma­til­lista opis­ke­li­ja­ryh­mää, joissa oli syksyllä yhteensä 177 ja keväällä 230 Karelia-amk:n sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­jaa. Opis­ke­li­joita ohjasi molem­milla luku­kausilla kahdek­san amk-opet­ta­jaa. Toiminta suun­ni­tel­tiin, toteu­tet­tiin ja arvioi­tiin hyödyn­täen tervey­den edis­tä­mi­sen Precede-Proceed -mallia. Yhteensä syksyllä 2022 yksi­näi­syys­si­säl­töi­sillä toimin­ta­päi­villä tavoi­tet­tiin noin 1190 nuorta tai aikuista. Kevään toteu­tuk­sessa yksi­näi­syys­tee­moissa oli osal­lis­tu­jia 341 eri ikäistä henki­löä. Korkea­kou­lun oppi­las­huol­lon toimin­taan tehty­jen yksi­näi­syys- ja palau­tu­mis­tee­mais­ten tallen­tei­den käyt­tä­jä­mää­riä ei vielä tiedetä.

Pohjois-Karjalan kartta
Kuva 1. HTT-harjoit­te­lun kautta yksi­näi­syys­tee­malla tavoi­te­tut luku­vuonna 2022-2023

HTT-harjoit­te­lun jälkipohdintoja

Yhteis­kun­tamme ja eri insti­tuu­tioi­den monet raken­teet ohjaa­vat vali­tet­ta­vasti toimi­maan kiireessä; yksi­näi­syyttä ja kuor­mit­tu­nei­suutta lisää­västi. THL:n koulu­ter­veys­ky­se­lyn (2021) mukaan lukio­lai­set kokivat koulu-uupu­musta vuonna 2021 noin 7 prosent­tia enemmän kuin vuonna 2020. Lukio­lai­set kokivat myös koulu-uupu­muk­sesta aiheu­tu­vaa väsy­mystä selvästi enemmän kuin vuonna 2020 ja 2019.

Eri ikäis­ten osal­lis­tu­jien palau­tu­mi­sen haas­teet ja sen myötä lisään­ty­nyt yksi­näi­syys nouse­vat esille HTT-harjoit­te­luun osal­lis­tu­nei­den opis­ke­li­joi­den koos­ta­missa harjoit­te­lu­ra­por­teissa. Osoit­tau­tui, ettei­vät lukion ykkös­luok­ka­lai­set esimer­kiksi tunte­neet kuuden viikon koulun­käyn­nin jälkeen toisi­aan edes nimeltä. ARMI-hank­keen osal­lis­tu­jat taas tote­si­vat, että yksi­näi­syy­den ehkäi­se­mi­seen tarvi­taan myös kohdat­tu­jen henki­löi­den lähi­pii­rin huomioin­tia ja arjessa ”mitä kuuluu?” -kysy­myk­sen kysy­mistä ja hetkeen pysähtymistä.

Vaikka koulussa tervey­den edis­tä­mi­sestä puhu­taan­kin, nuoret kokevat, että tervey­s­asioista ei puhuta koulussa riit­tä­västi. Nuoret kokevat koulussa tervey­s­asioista puhu­mi­sen kasvot­to­mana ja toivo­vat­kin enemmän koke­mus­pe­räistä tietoa ja matalan kynnyk­sen keskus­te­lua pulma­ti­lan­tei­siin. (Pohjois- Karja­lan maakun­ta­liitto 2022.) HTT-harjoit­te­luissa kohda­tuista perus­kou­lu­lai­sista moni kiit­teli tuki­pal­ve­luista saamas­taan uudesta tiedosta ja ryhmäy­ty­mistä tuke­vista toimista. Näyt­täisi siltä, että tiedon­tarve on perus­kou­lui­käi­sillä osin tyydyt­ty­mä­tön tai kohtaa­ma­ton eli tietoa olisi tarjolla, mutta sen esitys­muoto ei motivoi tutus­tu­maan. Pääasial­li­sin HTT-harjoit­te­lun inter­ven­tioi­den vaiku­tus kohde­ryh­miin on ollut tietoi­suu­den ja tiedon lisään­ty­mi­nen käsi­tel­lyistä aiheista.

Maakun­nan koulu­jen arki näyt­täy­tyi erit­täin kiivas­tah­ti­sena ja toimek­sian­ta­jien nimeä­mien yhteys­hen­ki­löi­den tavoit­ta­mi­sessa oli haas­teita aiempaa enemmän. Näyt­täisi siltä, että oppi­lai­den lisäksi koulu­jen henki­lö­kunta on kuor­mit­tu­nutta, työtaakka iso ja budje­tit tiuk­koja. Tämä näkyi myös toimin­ta­päi­viä toteut­ta­neille amk-opis­ke­li­joille ajoit­tai­sina vies­tin­tä­haas­teina ja riit­tä­vän ennak­ko­tie­don puut­tu­mi­sena. Tästä huoli­matta Kare­lian opis­ke­li­jat saivat moni­puo­li­sia oppimis- ja ohjaus­ko­ke­muk­sia inter­ven­tion suun­nit­te­lusta ja tervey­den edis­tä­mi­sen toteu­tuk­sesta ja arvioin­nista. Harjoit­te­lu­ra­por­teissa kiitel­tiin realis­ti­sen kuvan saamista tervey­den edis­tä­mi­sen toteut­ta­mi­sen haas­teista ja onnistumisista.

Pohjois-Karja­lan yksi­näi­syys­työn tulevaisuus

Pohjois-Karja­lan hyvin­voin­tia­lu­een aloi­tet­tua toimin­tansa vuoden 2023 alussa myös yksi­näi­syys­työ­ryhmä etsii paik­kaansa.  Hyvin­voin­tia­lu­eelle ollaan kokoa­massa moni­toi­mi­jai­sia hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sen alueel­li­sia kump­pa­nuus­ryh­miä, joiden lisäksi toimii myös erityi­siä teema­ryh­miä. Tule­vai­suus näyttää, jatkaako yksi­näi­syys­työ­ryhmä toimin­taansa omana teema­ryh­mä­nään, vai integroi­daanko ilmiön käsit­tely osaksi laaja-alai­sem­pia alueel­li­sia kump­pa­nuus­ryh­miä. Joka tapauk­sessa on tärkeää, että yksi­näi­syys on tunnis­tettu hyvin­voin­tia­lu­eella laajaksi kaikkia ikäryh­miä koske­vaksi ilmiöksi, jonka vähen­tä­mi­seksi halu­taan hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sen toimen­pi­teillä vaikuttaa.

HTT-harjoit­te­lun opin­to­jakso on tällä hetkellä Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun moniam­ma­til­li­sissa sosi­aali- ja tervey­sa­lan opetus­suun­ni­tel­missa. Toimek­sian­ta­jia kaiva­taan edel­leen joka lukukaudelle.

Harjoit­te­lu­ra­port­tien analy­soin­nista, opin­to­jak­so­pa­laut­teista ja opis­ke­li­joi­den suul­li­sista palaut­teista on nostettu opin­to­jak­son ja yhteis­työn kehit­tä­mi­sen aiheita, joiden perus­teella opin­to­jak­soa ja työelä­mäyh­teis­työtä kehi­te­tään edel­leen. Yksi­näi­syys­tee­maan liit­tyen kehi­tys­kohde on toimin­ta­päi­vien sisäl­lön ohjaa­mi­nen entistä toimin­nal­li­sem­paan ja osal­lis­tu­jia akti­voi­vam­paan suun­taan. Samoin riit­tä­vän tarkan pohja­tie­don saami­nen kohde­ryh­mästä ja sen havai­tuista haas­teita auttaisi kohden­ta­maan toimin­ta­päi­vien sisäl­lön tarpeita vastaa­viksi. Näin saatai­siin entistä enemmän vaikut­ta­vuutta ja tulok­sel­li­suutta. Inter­ven­tioi­den osal­lis­tu­jat ovat toivo­neet lisää toteu­te­tun tapai­sia tuokioita, joissa heidät kohda­taan suoraan toimin­nal­lis­ten harjoit­tei­den avulla.

Yksi­näi­syys­työ­ryh­män toteut­ta­man kyselyn (2021) kaltaista seuran­taa tarvit­tai­siin, jotta tarve ja toiminta jatkos­sa­kin kohtai­si­vat. Tule­vai­suu­dessa tulisi panos­taa haavoit­tu­vassa asemassa olevien henki­löi­den kohtaa­mi­seen; päih­de­kun­tou­tu­jien, maahan­muut­ta­jien ja erityistä tukea tarvit­se­vien kohtaa­mi­seen. Lapset ja nuoret säily­ne­vät silti tärkeim­pänä kohde­ryh­mänä, heissä on Pohjois-Karja­lan tulevaisuus.

Kiitok­set

Kiitok­set yksi­näi­syys­työ­ryh­mälle, mukana olleille opis­ke­li­joille, toimek­sian­ta­jina toimi­neille ja harjoit­te­lu­ra­port­teja analy­soi­neille opis­ke­li­joille; Heidi Lauk­ka­selle, Kati Reis­kolle ja Tiina Tikkanen-Nissiselle.


Lähteet:

Lukio­lais­ba­ro­metri 2022. Suomen lukio­lais­ten liitto. https://lukio.fi/lukiolaisbarometri-2022-julkaistu/. Viitattu 4.4.2023.

Pohjois-Karja­lan maakun­ta­liitto 2022. Tiedot­teet. Nuorten näkö­kul­maa hyvin­voin­ti­pal­ve­lui­den kehit­tä­mi­seen.  https://pohjoiskarjala.fi/2022/05/nuorten-nakokulmaa-hyvinvointipalveluidenkehittamiseen/  Viitattu 4.4.2023.

THL koulu­ter­veys­ky­sely 2021. Koulu­ter­veys­ky­se­lyn tulok­set. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset#alueittain Päivi­tetty 24.2.2023, viitattu 4.4.2023.

Yksi­näi­syys­työ­ryh­män kysely 2021. 


Kirjoit­ta­jat:

Anne Pyyk­kö­nen, kehit­tä­mis­pääl­likkö, Pohjois-Karja­lan Sosi­aa­li­tur­vayh­dis­tys ry

Anu Pukki, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu