Tehdas­fy­siikka-koulu­tus vastasi yritys­ten tarpeisiin

UpTech – Tule­vai­suu­den osaajia Itä-Suomeen -hank­keen taus­ta­sel­vi­tyk­sissä nousi esille yritys­ten tuotan­non kehit­tä­mi­sen tarpeet sekä tuotan­nol­li­sen toimin­taan liit­ty­vien perus­asioi­den ymmär­rys ja siihen liit­ty­vät peri­aat­teet.  Niinpä hanke päätti järjes­tää tehdas­fy­siikka-koulu­tuk­sen, jonka koulut­ta­jaksi vali­koi­tui Quality Know­hown Antti Piirainen.

Tehdas­fy­siikka-koulu­tuk­sena aikana opit­tiin tunte­maan tuotanto- ja palve­lu­pro­ses­sien toimin­taa sääte­le­viä laina­lai­suuk­sia ja tehdas­fy­siik­kaa. Koulu­tuk­sen aikana opit­tiin, kuinka asiak­kaa­seen ja omaan toimin­taan vaikut­ta­vat erilai­set ajat, kapa­si­teetti, läpi­meno ja keske­ne­räi­nen työ sekä resurs­sien käyt­tö­suhde riip­pu­vat toisis­taan. Koulu­tus piti sisäl­lään yhteensä kahdek­san koulu­tus­päi­vää kahden päivän pätkissä.

Koulu­tus antoi perus­tie­dot tehdas­fy­sii­kan käsit­teistä ja menetelmistä

Koulu­tuk­sessa tutus­tut­tiin tehdas­fy­sii­kan taus­taan ja tavoit­tei­siin sekä talou­del­li­siin mitta­rei­hin. Koulu­tuk­sessa pereh­dyt­tiin myös valmis­tuk­sen tietee­seen, joka kattaa tuot­teen suun­nit­te­lun, valmis­tus­pro­ses­sin ja laadun­val­von­nan. Opimme myös tunnis­ta­maan ohjaa­via ja kuvaa­via malleja, joita käyte­tään proses­sien kehit­tä­mi­sessä ja opti­moin­nissa. Koulu­tus antoi osal­lis­tu­jille perus­tie­dot tehdas­fy­sii­kan käsit­teistä ja mene­tel­mistä, jotka ovat erit­täin tärkeitä teol­li­suu­den kilpai­lu­ky­vyn parantamisessa.

Korkean kannat­ta­vuu­den osalta opimme kuinka taus­talla olevat tekijät myynnin ja mata­lien kustan­nus­ten takaa johta­vat usei­siin risti­rii­toi­hin. Risti­rii­doiksi esille nouse­vat mm. korkea ja alhai­nen käyt­tö­aste, korkea ja matala varas­to­taso sekä vaih­te­lun määrä. Yrityk­sen perus­ta­voit­teet ja näiden risti­rii­dat ovat näky­villä kuvassa 1.

Kaaviokuva jossa esitetty yrityksen tavoitteita ja ristiriitoja
Kuva 1. Yrityk­sen perus­ta­voit­teet ja näiden ristiriidat. 

Tarkas­te­limme tehdas­fy­siik­kaan liit­ty­viä asioita teke­mällä paljon laske­mia ja kuvaa­jia Excel-ohjel­mis­tolla ja samalla tutus­tuen ja pohtien, miten eri tekijät kuten jaksoaika ja läpi­meno vaikut­ta­vat loppu­tu­lok­siin. Käytimme laskel­missa tehdas­fy­sii­kan lakien mukai­sia laskelmia.

Pistekuvaaja, jossa esitetty kaksi kuvaajaa
Kuva 2. Läpi­me­noaika, jaksoaika ja keskeneräinentyö. 

Tarkas­te­limme kuvan 2 mukaista tilan­netta, jossa on esitet­tynä sekä läpi­meno TH (kpl/h), että jaksoaika CT (h) suhteessa keske­ne­räi­sen työn­mää­rään yhdellä tietyllä työvai­heella. THbest on paras mahdol­li­nen läpi­meno ja THpwc on käytän­nön huonoin läpi­meno. Tähdellä kuvassa on merkitty laskel­missa käyte­tyn toimin­nan tarkas­te­lu­het­ken tilanne.

CTbest on lyhin mahdol­li­nen jaksoaika ja CTpwc on käytän­nön huonoin jaksoaika. Kuvaa­jien mukai­sesti TH eli läpi­meno ei kasva kriit­ti­sen keske­ne­räi­sen työmää­rän jälkeen. Käytän­nön huonoim­man läpi­meno voisi hyvin kuvata realis­tista käytän­nön tilannetta.

Kuvaaja jossa kaksi pistekuvaaja erkanevat toisistaan
Kuva 3. Läpi­me­noaika, jaksoaika ja keske­ne­räi­nen työ. 

Tarkas­te­limme samaa tilan­netta myös kuvan 3 mukai­sesti, jossa on läpi­me­non THbest käyrän nousu alussa selit­tyy sillä, että systee­missä ei vielä ole kaikille teki­jöille työtä. Käyrän tasoit­tuessa kaikilla on työteh­tävä. Virtaus tasoit­tuu ajan myötä proses­sin pullon­kau­lan määrää­mään tahtiin. CT-kuvaa­jien mukaan jaksoaika venyy keske­ne­räis­ten töiden määrän mukaisesti.

Tarkas­te­luja varten tarvi­taan tiedoksi esim. vuotui­set keski­mää­räi­set varas­to­mää­rät, jaksoa­jat ja läpi­me­not ja sijoit­ta­malla omat arvot merkiksi (kuvaa­jissa tähti­merkki). Kuvaa­jasta voidaan tunnis­taa oman toimin­nan tilanne ja kehityspotentiaali.

Käyt­tö­as­teella ja vaih­te­lulla on suuri merki­tys jaksoai­kaan proses­seissa ja toimin­nassa. Kapa­si­tee­tin käyt­tö­as­teen nosta­mi­nen toimin­nassa, jossa on paljon vaih­te­lua aiheut­taa aika nopean ja dramaat­ti­sen jaksoa­jan piden­ty­mi­sen jo 70 … 80% käyt­tö­as­teen jälkeen. Kuvassa 3 nähdään käyt­tö­as­teen vaiku­tus jaksoai­kaan. Kuvassa 4 on kaksi eri käyrää, jotka kuvaa­vat töiden teke­mi­seen kuluvan jaksoa­jan suuruutta. CT1 tapauk­sessa on suuri vaih­telu ja CT2 tapauk­sessa on pieni vaih­telu. Tämä tarkoit­taa käytän­nössä, sitä että proses­seissa kapa­si­teet­tia ei kannata kuor­mit­taa yli 80% käyt­tö­as­teen aiheut­ta­matta jaksoai­ko­jen venymistä.

Kuvaaja jossa kaksi pistekäyrää erkanevat toisistaan
Kuva 4. Käyt­tö­aste ja jaksoaika.

Tuotan­non jono­tusai­kaan ja virtauk­seen vaikut­ta­vat tekijät

Tarkas­te­limme myös VUT-lakia, jossa on kolme kompo­nent­tia: vaih­telu, käyt­tö­aste ja teke­mi­seen kuluva aika. Näistä ensim­mäi­nen osa eli vaih­telu kompo­nentti kaavassa on neliöl­li­nen eli vaih­te­lulla on suuri merki­tys jaksoaikaan.

Kaava: ((C_a^2+C_e^2))/2

Toinen kompo­nentti on käyt­tö­aste, jolla on myös suuri merki­tys jaksoai­kaan. Jos ajatel­laan, että käyt­tö­aste on 95 % eli 0,95 saadaan lasku­toi­mi­tuk­sesta käyt­tö­as­teen kertoi­meksi 0,95/0,05 eli 19.

Kaava: (u/(1-u))

Kolmas kompo­nentti on itse työn teke­mi­seen kuluva tehol­li­nen aika, joka vie sen ajan minkä työ vie aikaa raakana työai­kana ilman häiriöitä, vaih­te­lua tai muita tekijöitä.

Kaava: (te)

Nämä tekijät kokoa­malla yhteen saadaan lasket­tua jono­tusaika CTq ja jaksoaika CT suori­tet­tua kaavoilla

Kaava: 〖CT〗_q=(〖(C_a〗^2+〖C_e〗^2))/2*(u/(1-u))*t_e
CT=〖CT〗_q+t_e

Tuotan­non virtauk­seen liit­ty­viä ilmiöitä demon­stroi­tiin pelai­le­malla arpa­no­pilla ja pikkuau­toilla tuotan­to­pe­liä. Pelaa­mi­sen aikana tote­simme, että CONWIP-systeemi on hyvä ja toimiva ratkaisu virtauk­sen yllä­pi­tä­mi­seksi. CONWIP-systee­missä se määrä uusia tuot­teita otetaan työnalle, mikä saadaan tuotan­nosta tuotet­tua ulos. Asiak­kaan teke­missä tilauk­sista voi kertyä jonoa, mutta jonoa ei pääs­tetä tuotan­toon sotke­maan tuotan­non virtausta.

Koulu­tuk­sen lopulla tarkas­te­limme myös pehmeäm­piä lakeja eli ihmisen toimin­taan vaikut­ta­via teki­jöitä. Ne olikin hyvä ottaa esille kovan lasken­nan lisäksi. Ihmisen toimin­taan vaikut­ta­via lakeja ovat itsek­kyy­den laki, yksi­löl­li­syy­den laki, asian ajami­sen laki, loppuun pala­mi­sen laki ja vastuun laki. Ihmiset ovat erilai­sia ja asioi­den eteen­päin viemi­seksi tarvi­taan eteen­päin vievä henkilö. Liika kuor­mi­tus aiheut­taa loppuun pala­mi­sen ja vastuu ilman määräys­val­taa on haitallista.

Koulu­tuk­sesta uutta näke­mystä proses­sien kehittämiseen

Tehdas­fy­siikka-koulu­tuk­seen osal­lis­tui laaja joukko henki­löitä paikal­li­sista teol­li­suus­yri­tyk­sistä. Koulu­tet­ta­vat olivat todella tyyty­väi­siä koulu­tuk­sen antiin. Osa koulu­tuk­seen osal­lis­tu­jista oli suorit­ta­nut aiemmin erilai­sia Lean-koulu­tuk­sia kuten Lean Six Sigma Green Belt ja Lean Six Sigma Black Belt -koulu­tuk­sia. Koulu­tuk­sen sisäl­lön todet­tiin jatka­van ja antavan lisää sisäl­töä Lean-koulu­tuk­siin. Koulu­tus oli todella mielen­kiin­toi­nen ja antoi lisää näke­myk­siä ja intui­tiota siitä, kuinka proses­sien toimin­taa pitäisi tarkas­tella ja kehit­tää huomioi­den tehdas­fy­siikka. Vaikka koulu­tuk­sen nimi oli tehdas­fy­siikka samat laina­lai­suu­det toimi­vat palve­lu­jen tuot­ta­mi­sessa ja miksei myös koulutustoiminnassakin.


Kirjoit­ta­jat:

Jarno Merta­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Atte Enwald, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Pickawood on Unsplash

Uptech-hankkeen rahoittajan logot: Euroopan sosiaalirahasto