Amk-kirjas­to­jen kesä­päi­villä Kare­liassa keskus­tel­tiin tekoälystä

Kevät­tal­vella 2023 Xamkin (Kaak­kois-Suomen ammat­ti­kor­kea­koulu) kirjas­tosta alkoi kuulua puheita, että he haluai­si­vat tulla kesä­kuussa vierai­lulle Kare­li­aan ja Joen­suu­hun. Tästä lähti ajatus, että kutsut­tai­siin myös naapuri-ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen eli Savo­nian ja Kajaa­nin amk:n kirjas­toista ihmisiä Joen­suu­hun, ja pidet­täi­siin ihan kunnol­li­set kesä­päi­vät Kare­liassa. Tapaa­mi­sen runko hahmot­tui kevään aikana ja läpi­leik­kaa­vaksi aiheeksi nostet­tiin erit­täin ajan­koh­tai­nen tekoäly. Ajan­koh­daksi vali­koi­tui kesä­kuun puoli­väli ja tapaa­mis­pai­kaksi Kare­lian Tikka­rin­teen kampus.

Tors­taina 15.6. kolmi­sen­kym­mentä amk-kirjas­to­laista Kare­liasta, Savo­niasta, Kajaa­nin amk:sta ja Xamkista kokoon­tui Tikka­rin­teelle, ja mistäpä muual­ta­kaan olisimme aloit­ta­neet päivän kuin kirjas­tosta. Kovin­kaan moni ei kirjas­tos­samme ollut aiemmin käynyt ja tilat herät­ti­vät paljon kiin­nos­tusta ja keskustelua.

Varsi­nai­nen ohjelma alkoi Kare­lian opetus­tek­no­lo­gia-asian­tun­tija Risto Salmi­sen alus­tuk­sella siitä, mikä on teko­ä­lyn rooli ja mahdol­li­suu­det kirjas­to­työssä. Hän mainitsi heti puheen­vuo­ronsa alussa, että teko­ä­lyyn perus­tu­vat sovel­luk­set ja palve­lut kehit­ty­vät kovaa vauhtia. Mistä viikko sitten on esitel­möi­nyt, voikin olla jopa vanhen­tu­nutta tietoa tällä hetkellä. Varsi­nai­sessa esityk­sessä keski­tyt­tiin lähinnä ChatGPT:n tarjoa­miin ja ehdot­ta­miin ideoi­hin, kuten esimer­kiksi teko­ä­lyn käyt­töön sisäl­lön­tuo­tan­nossa, apuna kirjas­ton auto­maa­tiossa, tiedon­hauissa jne. Mitään varsi­naista uutta ja mullis­ta­vaa ajatusta esityk­sessä ei ehkä kirjas­to­lai­sille ollut, mutta aihe toimi hyvänä pohjus­tuk­sena ja johda­tuk­sena ilta­päi­vän ryhmätyöskentelylle.

Ilta­päi­vällä jakau­duimme viiteen ryhmään, joihin oli ilmoit­tau­duttu ennak­koon. Ryhmät olivat: Julkai­sut, artik­ke­lit ja opin­näy­te­työt, Kokoel­mat, Luet­te­lointi, kuvailu ja meta­tie­dot, Tiedon­han­kin­nan opetus sekä Vies­tintä, mark­ki­nointi ja asia­kas­pal­velu. Jokai­nen ryhmä visioi ja mietti teko­ä­lyn käyttöä omasta näkö­kul­mas­taan. Ideat kirjat­tiin Jamboard-alus­talle, jossa ryhmät jaot­te­li­vat ajatuk­sensa nyky­het­ken, tule­vai­suu­den, uhkien ja mahdol­li­suuk­sien mukaan.

Julkai­se­mi­nen ja tutki­muk­sen vaikut­ta­vuu­den arviointi muutoksessa?

Kun Julkai­sut, artik­ke­lit ja opin­näy­te­työt -ryhmässä visioi­tiin teko­ä­lyn mahdol­li­suuk­sia, eniten keskus­te­lua synnytti tutki­muk­sen vaikut­ta­vuu­den arviointi ja siihen liit­tyvä julkaisutiedonkeruu.

Julkai­su­tie­don­ke­ruu on edel­leen­kin melko pitkälle käsi­työnä tehtä­vää tieto­jen keräys- ja tallen­nus­työtä. Teko­ä­lyn usko­taan tule­vai­suu­dessa autta­van tässä. Julkai­su­tie­to­jen teko­ä­ly­poh­jai­nen syöttö Justus-tallen­nus­pal­ve­luun olisi tarpeel­li­nen. Teko­ä­lyn tulisi samalla osata hyödyn­tää Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön jatku­vasti päivit­ty­vän tiedon­ke­ruun käsi­kir­jan ohjeistuksia.

Ryhmässä toisaalta uskot­tiin, että tutki­musta arvioi­daan tule­vai­suu­dessa myös uuden­lai­silla mitta­reilla ja julkai­su­tie­to­jen perus­teella tapah­tu­van arvioin­nin merki­tys vähenee. Tällai­seen kehi­tyk­seen viittaa uusi CoARA-yhteis­työ.  CoARA on euroop­pa­lai­nen yhteen­liit­tymä tutki­muk­sen arvioin­nin uudis­ta­mi­seksi. Tavoit­teena on edistää tutki­muk­sen arvioin­nissa moni­puo­li­sia ja laadul­li­sia arvioin­ti­me­ne­tel­miä. Noin 30 suoma­laista korkea­kou­lua, mukaan lukien Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu, on jo liit­ty­nyt Coara-sopi­muk­seen. On toden­nä­köistä, että CoARA-arvioin­tiin kehi­te­tään tule­vai­suu­dessa teko­ä­ly­so­vel­luk­sia, jotka osaavat koota yhteen tutki­joi­den erilai­sia meritoitumisia.

Ryhmässä oltiin vakuut­tu­neita, että kun teko­ä­lyn käyttö tutki­muk­sen vaikut­ta­vuu­den arvioin­nissa kasvaa, se tulee muut­ta­maan ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen julkai­se­mista ja julkai­su­toi­min­taa. Mutta millä tavalla, sitä ei vielä osattu visioida.

Teko­ä­lyn mahdol­li­suu­det kirjas­ton kokoel­mien kehittämisessä

Kokoel­ma­ryh­mässä teko­ä­ly­työ­ka­lut olivat jokseen­kin tuttuja kaikille, mutta kovin syväl­li­sesti kukaan ei ollut niitä tois­tai­seksi käyt­tä­nyt. Eri palve­lui­hin integroi­dut teko­ä­lyt sen sijaan olivat aktii­vi­käy­tössä kaikilla, kuten esimer­kiksi annif-työka­luun pohjau­tuva FintoAI, joka osaa ehdot­taa asia­sa­noja sille annetun tekstin perus­teella. Tule­vai­suus­vi­sioissa haaveil­tiin teko­ä­lystä, joka integroi­tuisi sekä kirjas­to­jär­jes­tel­mään että muihin kirjas­to­työssä käytet­tä­viin työka­lui­hin ja osaisi huomata esimer­kiksi sen, jos kokoel­missa on puut­teita tai toisaalta vinou­mia johon­kin suun­taan. E-aineis­to­jen kohdalla tekoäly taas voisi poistaa/korjata kaikki toimi­mat­to­mat linkit, koska siihen ei ihmis­työ­voima kerta kaik­ki­aan riitä nykyi­sillä e-aineis­to­jen volyymeillä.

Myös sellai­sesta teko­ä­ly­työ­ka­lusta, joka osaisi analy­soida laina­ti­las­toja, kokoel­mien käyttöä ja pitää silmällä uutuuk­sia ja räätä­löidä niiden pohjalta jo valmiiksi analy­soi­tuja poisto- tai hankin­ta­lis­toja, haaveil­tiin. Toisaalta tällai­sissa palve­luissa uhaksi nousee myös yksi­tyi­syy­den­suoja ja henki­lö­tie­to­jen leviä­mi­sen mahdol­li­suus. Kustan­nuk­set puhut­ti­vat myös. Kirjas­toilla ei yleensä ole valta­via budjet­teja, ja kirjas­toille räätä­löi­dyt teko­ä­ly­so­vel­luk­set maksai­si­vat paljon. Myös ChatGPT kysee­na­lais­tet­tiin ja mietit­tiin, onko se tule­vai­suu­des­sa­kin ykkös­vä­line teko­ä­ly­työ­ka­luissa vai jääkö se vain hetken huumaksi, kuten esimer­kiksi Alta­vista aikanaan.

Uhkana nähtiin myös se, miten asiak­kaat suhtau­tu­vat teko­ä­lyyn. Jos opis­ke­li­jat kokevat saavansa teko­ä­lyltä vastauk­set kaik­keen, mihin kirjas­to­jen aineis­toja ja palve­luita enää tarvi­taan? Toki kirjas­to­työn­te­ki­jät sen tietä­vät, mutta tämä täytyy tuoda erit­täin vahvasti esille myös ääneen. Tekoäly (tai ChatGPT) ei ole oiko­polku onneen, vaan oikeas­taan vain hyvin kehit­ty­nyt ennus­tava teks­tin­syöttö. Mahdol­li­suuk­sia nähtiin kuiten­kin enemmän kuin uhkia. Tekoäly olisi mukava valjas­taa erityi­sesti sellai­siin hommiin, jotka ihmi­seltä kestäi­si­vät pitkään tai olisi­vat mahdot­to­mia suorittaa.

Tekoäly apurina aineis­ton kuvailussa

Luet­te­loin­ti­ryh­mässä oli edus­taja jokai­sesta päiville tulleesta kirjas­tosta. Pari­tun­ti­nen jutte­lumme versoi sinne tänne kuin voikuk­ka­pelto, pysyen kuiten­kin enim­mäk­seen aiotulla alueella.

Yksi­tuu­mai­sia olimme siitä, millä tavoin tekoäly tällä hetkellä näkyy selvim­min kuvai­lu­työssä, ja mikä voisi olla seuraava luon­teva askel teko­ä­lyn hyödyn­tä­mi­sessä. Näky­vim­min tekoäly vaikut­taa asia­sa­no­jen valin­nassa ja ”löytä­mi­sessä”. YSO (yleinen suoma­lai­nen onto­lo­gia) sisäl­tää Finto AI palve­lun, jota käyte­tään asia­sa­noit­ta­maan teksti verk­ko­lo­mak­keen tai raja­pin­nan kautta. Näin saadaan YSO-asia­sa­nas­tosta auto­maat­ti­sesti tekstin aihe­pii­riä kuvaa­via termieh­do­tuk­sia. Finto AI perus­tuu auto­maat­ti­sen asia­sa­noi­tuk­sen työka­luun Anni­fiin, jonka avulla tällä hetkellä esimer­kiksi opis­ke­li­jat löytä­vät Theseuk­seen tallen­ta­mil­leen opin­näy­te­töil­leen ”oikeat” asia­sa­nat ”oikeassa” muodossa.

Lähi­tu­le­vai­suu­dessa Finto AI on toden­nä­köi­sesti helpoh­kosti valjas­tet­ta­vissa myös luoki­tuk­sen löytä­mi­seen, esimer­kiksi löytä­mään hylly­luo­kan, johon sijoit­taa kirja. Se nopeut­taisi kuvai­li­jan työtä, ja tekisi hylly­luo­ki­tus­laa­dun tasai­sem­maksi eri kirjas­to­jen välillä, kun tietty teos löytyisi varmem­min samasta hylly­luo­kasta eri kirjastoissa.

Vielä vähän pitem­mälle tule­vai­suu­teen katsot­taessa uuden­lai­sessa kirjas­to­jär­jes­tel­mässä teko­ä­lylle suun­ni­tel­laan isompaa roolia tietuei­den yhdis­tä­jänä, kun kent­tiin syöte­tään teok­sesta infoa kone­luet­ta­vassa, yhteis­mi­tal­li­sessa muodossa. Mielen­kiin­toi­nen ajatus heitet­tiin, että voisiko tekoäly kuvailla ja luet­te­loida elekt­ro­ni­sen teoksen koko­nai­suu­des­saan, kun kaikki tarvit­ta­vat elemen­tit ovat teko­ä­lyn nähtä­villä. Tällöin kuvai­li­jalle jäisi enää tietu­een tarkistus.

Kirjas­ton rooli teko­ä­lyn käytön ohjaa­mi­sessa mietitytti

Tiedon­han­kin­nan opetuk­sen ryhmässä keskus­te­limme aluksi nyky­het­kestä, ja tote­simme, että erilai­sia testai­luja ja kokei­luja on kukin tehnyt tahol­laan. Tämän­het­kistä tilan­netta pidet­tiin hieman epäsel­vänä, sillä kirjas­toissa yrite­tään vielä tois­tai­seksi hahmot­taa, mikä meidän roolimme on teko­ä­lyn käyt­tä­mi­seen ohjaa­mi­sessa. Vallit­se­vaa epävar­maa tilan­netta pidet­tiin pienenä uhkana ja ryhmä tote­si­kin, että orga­ni­saa­tioi­den tasolla koko­nai­suu­den hallinta vaatii kaikilta henki­lös­tön jäse­niltä yhteistä ymmär­rystä ja linjauksia.

Teko­ä­lyn käyt­tä­mi­sen ylei­senä uhkana ryhmä piti sitä, että luke­mi­sen ja ymmär­tä­mi­sen taidot heik­ke­ne­vät ja että esimer­kiksi opin­näyt­teissä käytet­tä­vien lähtei­den taso laskee. Vaarana myös on, että maksul­lis­ten palve­lu­jen yleis­ty­mi­nen asettaa ihmisiä eriar­voi­seen asemaan. Keskus­te­limme siitä, että työn teke­mi­sen luonne voi muuttua, mikäli tekoäly integroi­tuu palve­lui­hin. Tekoäly voi vapaut­taa aikaa rutii­ni­teh­tä­vien hoita­mi­sesta johon­kin muuhun.

Ryhmä näki teko­ä­lyn käytössä kaiken kaik­ki­aan enemmän mahdol­li­suuk­sia kuin uhkia. Kävimme keskus­te­lua siitä, että pienissä kirjas­toissa voimia kannat­taisi yhdis­tää ja esimer­kiksi laatia ohjeita yhdessä. Myös koke­muk­sia on hyvä jakaa vertais­ten kesken. Tote­simme, että toden­nä­köi­sesti 10 tai 30 vuoden päästä ei enää puhuta teko­ä­lystä, vaan se on integroi­tu­nut palve­lui­hin täysin huomaa­mat­to­maksi. Keskus­te­luissa nousi esille toive siitä, että tekoäly mahdol­lis­taisi jous­ta­vam­man ristii­no­pis­ke­lun, ja että sitä voisi hyödyn­tää moni­puo­li­sesti erilais­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien tarjoa­mi­seen. Lisäksi tekoäly voi helpot­taa esimer­kiksi oppi­mis­vai­keuk­sista kärsi­vien oppi­joi­den opis­ke­lua (erilai­set apuvä­li­neet ja –ohjel­mat). Pidimme etuna myös sitä, että toden­nä­köi­sesti tule­vai­suu­dessa tekoäly mahdol­lis­taa luon­nol­li­sen kielen käyt­tä­mi­sen hakulausekkeissa.

Teko­ä­lyä kirjas­ton asia­kas­pal­ve­luun ja viestintään

Vies­tintä, mark­ki­nointi ja asia­kas­pal­velu -ryhmässä oli mukana sekä henki­löitä, jotka olivat kokeil­leet teko­ä­ly­pe­rus­tai­sia ohjel­mia tai palve­luja, että myös heitä, jotka eivät olleet niihin vielä tutus­tu­neet. Tunteet teko­ä­lyn käyt­töön liit­tyen olivat risti­rii­tai­sia: toisaalta on tunne siitä, että pitää tietää miten näitä voisi käyttää apuvä­li­neinä, ja toisaalta huoli siitä, miten luotet­ta­vaa tietoa tai vies­tin­tää teko­ä­lyn avulla saa aikaan.

Asia­kas­pal­ve­lussa chat­ti­botti on jo ollut­kin käytössä parissa kirjas­tossa; niiden nähtiin olevan järke­viä etenkin tois­tu­viin kysy­myk­siin vastaa­mi­sessa tai ohjaa­massa tiet­tyyn palve­luun tai sivus­toon. Toki täytyy muistaa, että tähän­kin täytyy tekoäly opettaa, ja se vaatii suun­nit­te­lua ja asiak­kai­den tarpei­den miet­ti­mistä. Vies­tin­tään ja mark­ki­noin­tiin liit­tyen esimerk­kinä oli se, miten ChatGPT pyydet­täessä luo vaik­kapa tiedo­te­poh­jan, jota voi käyttää sähkö­pos­ti­tie­do­tuk­sessa. Tällöin vies­tin­tää teke­vien tehtä­väksi voikin jäädä pelkäs­tään muuttaa tai tarkis­taa pohjan teks­ti­si­säl­löt. Ilman editoin­tia ei aina­kaan tois­tai­seksi kannata teko­ä­lyllä tuotet­tuja teks­tejä julkaista täysin sellaisenaan.

Eri värisiä neliöoita joissa tekstiä
Kuva 1. Ryhmät jaot­te­li­vat ajatuk­sensa Jamboard-alus­talle nyky­het­ken, tule­vai­suu­den, uhkien ja mahdol­li­suuk­sien mukaan. Kuva­kaap­paus Jamboard-alustan yhdestä sivusta. Kuva: Noora Kontturi.

Onko järkee vai ei? Näke­myk­siä teko­ä­lystä neljän amk-kirjas­ton keskusteluissa

Kesä­päi­ville osal­lis­tu­jat suhtau­tui­vat teko­ä­lyyn pääsään­töi­sesti varo­vai­sen myön­tei­sesti. Tekoäly tuntuu yhtä suurelta asialta tällä hetkellä kuin inter­ne­tin tulo aika­naan, mutta aika näyttää, millai­seksi sen rooli jää. Ehdot­to­masti eniten asiassa nähtiin posi­tii­vi­sia puolia ja teko­ä­lyn toivo­taan esimer­kiksi hoita­van jatkossa suuri­töi­siä työteh­tä­viä joko koko­naan tai ainakin osit­tain. Teko­ä­lystä voi olla myös hyötyä mekaa­ni­sen työn teke­mi­sessä, jolloin työn­te­ki­jälle jäisi vain valmiin tai lähes valmiin työn tarkas­tus ja viimeistely.

Kriit­ti­siä­kin komment­teja esitet­tiin. Tekoäly on suuri koko­nai­suus, joka uudis­tuu ja kehit­tyy valta­villa harp­pauk­silla. Kirjas­toille se on jälleen yksi haltuun otet­tava ja opetel­tava asia, joka pitää huomioida päivit­täi­sessä työn­teossa, käytössä olevissa työvä­li­neissä, rutii­neissa ja myös tiedon­han­kin­nan opetuk­sessa. Sekin jännit­tää, pysym­mekö opis­ke­li­joi­den edellä tai edes kyydissä näissä asioissa, vai ovatko opis­ke­li­jat otta­neet teko­ä­lyn käyt­töönsä omilla tavoil­laan ennen kuin sen käytöstä on ehditty kunnolla edes linjata.

Tutus­tu­mista toisiimme ja Itä-Suomen yliopis­ton kirjastoon

Ryhmä­töi­den ja niiden purun jälkeen päivän viral­li­nen osuus alkoi olla pake­tissa. Iltaa jatkoimme epävi­ral­li­sissa merkeissä yhtei­sellä ruokai­lulla Local Bistrossa ja koska sää suosi, nautimme myös aurin­gosta paikal­li­silla teras­seilla. Mukava oli seurus­tella kolle­goi­den kanssa vapaa­muo­toi­sesti ihan livenä. Monen nimi oli tuttu sähkö­pos­teista, luke­mat­to­mista Teams-kokouk­sista, Zoom-tapah­tu­mista ja vaikka mistä, mutta aika harva varsin­kaan nuorem­man polven työn­te­ki­jöistä oli tavan­nut aiemmin toisi­aan henki­lö­koh­tai­sesti. Rento rupat­telu hyvän ruoan naut­ti­mi­sen lomassa olikin oikein piris­tä­vää päivän inten­sii­vis­ten teko­ä­ly­kes­kus­te­lui­den jälkeen.

Perjan­taille tutus­tuimme vielä Itä-Suomen yliopis­ton Joen­suun kampuk­sen kirjas­toon. Kirjas­tolla meitä opas­ti­vat kirjas­ton­joh­taja Ari Muhonen ja palve­lu­pääl­likkö Riitta Porkka. Pääsimme kurkis­ta­maan mm. vasti­kään remon­toi­tui­hin henki­lö­kun­nan tiloi­hin, joihin ei tieten­kään normaali kirjas­ton­käyt­täjä pääse.  Myös yliopis­ton kirjasto oli monelle entuu­des­taan tunte­ma­ton ja erityi­sesti kirjas­ton painet­tu­jen kokoel­mien suuri määrä herätti paljon keskus­te­lua ja kysy­myk­siä. Oli myös kiin­nos­ta­vaa kuulla yliopis­ton näkö­kul­masta monista sellai­sista asioista, jotka kosket­ta­vat myös ammat­ti­kor­kea­kou­lu­kir­jas­toja, kuten julkai­sut, kirjas­to­jär­jes­telmä ja sen toimi­vuus sekä digi­vi­sio ja sen muka­naan tuomat haasteet.

Ihmisiä kirjastotilassa
Kuva 2. Vierailu UEF:n kirjas­tossa. Kuva: Leena Väyrynen.

Kasvok­kain tapaa­mi­sia tarvi­taan jatkossakin

Kesä­päi­vät päät­tyi­vät yliopis­tolle ja lähes yhdessä tuumin todet­tiin, että verkos­toi­tu­mi­sen ja epävi­ral­lis­ten kuulu­mis­ten ja tiedon­vaih­don kannalta tämän­kal­tais­ten tapaa­mis­ten järjes­tä­mi­nen on jatkos­sa­kin erit­täin suosi­tel­ta­vaa. Oli mukava huomata, että muissa amk-kirjas­toissa paini­taan ihan saman­lais­ten asioi­den kanssa kuin Kare­liassa ja toisaalta jokai­nen ammat­ti­kor­kea­koulu ja kirjasto on kuiten­kin myös ihan oman­lai­sensa yksikkö, jossa on erilai­sia toimintatapoja.

Saimme hyvää palau­tetta päivien ohjel­masta; siitä ettei päiviin ollut laitettu liikaa erilai­sia tapah­tu­mia ja luen­toja, joten oli enemmän aikaa keskus­te­lulle ryhmissä ja kolle­goi­hin tutus­tu­mi­seen. Päivien jälkeen onkin jatkossa paljon helpom­paa ottaa tarvit­taessa yhteyttä toisen kirjas­ton kolle­gaan ja kysyä että hei, miten­käs tämä asia teillä olikaan, kun on keskus­teltu ensin sekä viral­li­sissa että epävi­ral­li­sissa merkeissä. Yhteis­työn merki­tys yli maakun­ta­ra­jo­jen koros­tuu varmasti myös jatkossa.

Noin kolmekymmentä henkilöä istuu tai seisoo portaikossa ryhmäkuvassa
Kuva 3. Kesä­päi­vien osal­lis­tu­jat yhteis­ku­vassa Tikka­rin­teellä. Kuva: Teemu Vartiainen

Kirjoit­ta­jat:

Noora Kont­turi, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Ari Koskela, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Pekka Malvela, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Jaana Rummu­kai­nen, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Leena Väyry­nen, tieto­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Ksenia Senkova, kuviasuomesta.fi