Suoraan ylhäältä kuvattu kuva pöydästä, jonka ääressä työskentelee yhdessä neljä henkilöä

Hallinto- ja tuki­pal­ve­lu­pro­ses­sien tehos­ta­mi­nen vaatii yhteispeliä

Kevään 2023 edus­kun­ta­vaa­lien jälkeen Suomeen on saatu uusi halli­tus, jonka Vahva ja välit­tävä Suomi -halli­tus­oh­jel­massa sekä koulu­tuk­sen että TKI-toimin­nan merki­tys tunnis­te­taan hyvin ja niihin myös kohdis­tuu suuria odotuk­sia. Halli­tus­oh­jelma kannus­taa korkea­kou­luja varmis­ta­maan, että opis­ke­li­jat valmis­tu­vat tavoi­tea­jassa ja että ulko­maa­lai­set opis­ke­li­jat oppivat suomen kieltä. Opetuk­sessa tulee huomioida myös digi­ta­li­saa­tioon, teko­ä­lyn hyödyn­tä­mi­seen ja data­ta­lou­teen liit­ty­vät osaa­mis­tar­peet. Julki­sen talou­den alijäämä vaatii kuiten­kin säästö- ja tehos­ta­mis­toi­men­pi­teitä, joista osa kohdis­tuu myös korkeakoulutukseen.

Halli­tus­oh­jel­man mukaan myös Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lulla on siis merkit­tävä rooli yhteis­kun­nassa tarvit­ta­vien muutos­ten edis­tä­jänä ja toteut­ta­jana. Rahoi­tuk­sen määrä ei kuiten­kaan näytä kasva­van, joten iso haaste on se, miten jatkossa käytämme resurs­simme niin, että pystymme täyt­tä­mään meihin kohdis­tu­vat uudet odotuk­set. Nykyi­sillä toimin­ta­ta­voilla tulee nykyi­sen­kal­tai­set tulok­set, joten monia asioita on pakko jatkossa tehdä toisin kuin nyt. Jotta mahdol­li­sim­man suuri osuus resurs­seista voidaan käyttää Kare­lian perus­teh­tä­viin (opetus, TKI-toiminta), on hallinto- ja tuki­pal­ve­lu­jen tehos­ta­mi­nen välttämätöntä.

Pullon­kau­lo­jen tunnis­ta­mi­sesta proses­sien kehittämiseen

Hallinto- ja tuki­pal­ve­lu­pro­ses­sien tehos­ta­mi­nen tarkoit­taa yleensä manu­aa­li­sen työn ja virhe­mah­dol­li­suuk­sien mini­moi­mista auto­ma­ti­soin­nin, tiedon tuot­ta­mis­ta­pa­muu­tos­ten, henki­lös­tön koulu­tuk­sen, turhien käsit­te­ly­vai­hei­den pois­ta­mi­sen ja vastuu­jaon muut­ta­mi­sen kautta. Esimer­kiksi nyky­ai­kai­set tiedon tuotan­non väli­neet tehos­ta­vat johta­mi­sessa tarvit­ta­van tiedon manu­aa­lista keräämistä.

Hallinto- ja tuki­pal­ve­luja tuote­taan Kare­liassa kaikilla toimia­loilla eri tiimeissä ja työyk­si­köissä. Proses­sien ja käytössä olevien työka­lu­jen seuranta ja arviointi, pullon­kau­lo­jen tunnis­ta­mi­nen ja toimin­nan tehok­kuu­den jatkuva kehit­tä­mi­nen on tärkeää. Usein arjen proses­sit kosket­ta­vat laajasti koko orga­ni­saa­tiota, jolloin koko­nai­suu­den kehit­tä­mi­seen tarvi­taan tiivistä usean tiimin ja/tai yksikön yhteistyötä.

Yhtei­nen toimin­nan kehit­tä­mi­nen vaatii kykyä tarkas­tella proses­seja ns. lintu­pers­pek­tii­vistä koko Kare­lian tasolla ja valmiutta tehdä muutok­sia työn­ja­koon ja tehtä­viin. Olemassa olevat, vakiin­tu­neet toimin­ta­ta­vat eivät saa olla esteenä toimin­nan kehit­tä­mi­selle. Korkea­kou­lun henki­lös­töllä, niin esihen­ki­löillä kuin työn­te­ki­jöillä, pitää olla erityi­sen hyvät valmiu­det luoda jatku­vaan paran­ta­mi­seen kannus­tava toimin­ta­kult­tuuri. On asen­noi­dut­tava muutok­siin mahdol­li­suu­tena, hyödyn­net­tävä inno­vaa­tioita, muutet­tava toimin­ta­ta­poja joko tekno­lo­gian avulla tai ilman, opit­tava uutta ja paran­net­tava tehokkuutta.

Asioi­den yksin­ker­tais­ta­mi­nen pitkällä tähtäi­mellä tarkoit­taa niiden moni­mut­kais­ta­mista lyhyellä tähtäi­mellä. Muutok­sen teke­mi­nen vie aina enemmän ener­giaa ja työpa­nosta kuin nyky­ti­lan­teen jatka­mi­nen. Onneksi kuiten­kin vain väliaikaisesti.

Case: Stipen­dien ja apura­ho­jen maksu­pro­ses­sin tehostaminen

Hyvä esimerkki hallinto- ja tuki­pal­ve­lu­jen tiimien yhdessä toteut­ta­masta kehit­tä­mis­pro­jek­tista liittyy erilais­ten stipen­dien ja apura­ho­jen maksuun ja niiden ilmoit­ta­mi­seen vero­hal­lin­nolle. Kehit­tä­mis­työssä olivat mukana hallin­non tiimeistä tieto­tuo­tanto, opis­ke­li­ja­pal­ve­lut, kansain­vä­li­set palve­lut, henki­lös­tö­pal­ve­lut ja laskentapalvelut. 

Karelia on myön­tä­nyt opis­ke­li­joille ja työn­te­ki­jöille vuosit­tain keski­mää­rin 500 kpl erilai­sia stipen­dejä, apura­hoja ja avus­tuk­sia. Stipen­dejä ja apura­hoja myön­ne­tään valmis­tu­ville opis­ke­li­joille, EU:n ulko­puo­lelta Kare­li­aan opis­ke­le­maan tule­ville opis­ke­li­joille sekä opis­ke­li­joi­den ja henki­lö­kun­nan kansain­vä­lis­ten vaih­to­jen kustan­nus­ten katta­mi­seen. Lisäksi stipen­dejä voidaan myöntää tapaus­koh­tai­sesti esimer­kiksi hyvästä opis­ke­lu­me­nes­tyk­sestä tai opis­ke­lun ohessa saavu­te­tuista urheilu- ja kult­tuu­ri­saa­vu­tuk­sista. Jatkossa myön­net­tä­vien stipen­dien määrä tulee vähin­tään kaksin­ker­tais­tu­maan, koska Kare­lian tavoit­teena on kasvat­taa EU:n ulko­puo­lis­ten opis­ke­li­joi­den määrää, ja entistä suurempi osa valmis­tu­vista opis­ke­li­joista tulee saamaan valmistumisstipendin.

Tähän saakka tiedot stipen­dien maksa­mista varten on kerätty manu­aa­li­sesti eri tieto­jär­jes­tel­mistä ja jokai­nen maksu on tehty erik­seen pankki- tai osto­las­kuoh­jel­mis­tolla. Erityi­sen työl­lis­tä­vää proses­sissa on ollut yksi­tel­len manu­aa­li­sesti netti­si­vu­jen kautta tehtävä stipen­dien ja apura­ho­jen ilmoit­ta­mi­nen vero­hal­lin­nolle. Maksu­jen ja ilmoi­tus­ten luku­mää­rän merkit­tävä kasvu pakot­taa tehos­ta­maan ja auto­ma­ti­soi­maan kaikkia maksuun liit­ty­viä prosessivaiheita.

Tavoit­teena manu­aa­li­sen työn vähentäminen

Vaih­toeh­toi­sia toteu­tus­mal­leja selvit­täessä kävi ilmi, että Kare­lialla käytössä olevalla palkan­mak­su­jär­jes­tel­mällä Perso­nec F:llä on mahdol­lista sekä maksaa stipen­dit että ilmoit­taa ne sähköi­sesti siir­toa­jona vero­hal­lin­nolle. Kehit­tä­mis­pro­jek­tin tavoit­teena oli erityi­sesti manu­aa­li­sen työmää­rän vähen­tä­mi­nen, joten maksu­tie­to­jen tallen­ta­mi­nen manu­aa­li­sesti Perso­neciin ei ollut haluttu loppu­tu­los. Ohjel­ma­toi­mit­taja Visma tarjo­si­kin vaih­toeh­doksi tiedon­siir­toa Perso­neciin csv-tiedos­tona. Tämän jälkeen hallinto- ja tuki­pal­ve­lu­jen tiimit alkoi­vat kartoit­taa, miten ja mistä saadaan Perso­necin vaati­mat tiedot kerät­tyä csv-tiedos­toksi mahdol­li­sim­man automaattisesti.

Valmis­tu­vien opis­ke­li­joi­den stipen­dien maksa­mi­seen tarvit­ta­vat tiedot ovat Peppi-opin­to­tie­to­jär­jes­tel­mässä pank­ki­ti­li­tie­toa lukuun otta­matta. Aikai­sem­min stipen­diin oikeu­tet­tu­jen opis­ke­li­joi­den tiedot kerät­tiin opis­ke­li­ja­pal­ve­luissa manu­aa­li­sesti Pepistä Exce­liin, joka lähe­tet­tiin sähkö­pos­tilla lasken­ta­pal­ve­luille maksu­jen suorit­ta­mista varten. Pank­ki­ti­li­tie­dot puoles­taan kerä­tään opis­ke­li­joilta eril­li­sen Webro­pol-kyselyn avulla. Uudessa proses­sissa tieto­tuo­tan­non tekemä auto­ma­tiikka kerää tiedot suoraan Pepin tieto­kan­nasta Exce­liin ja yhdis­tää siihen myös opis­ke­li­jan pank­ki­ti­li­tie­dot. Kaikki nämä tiedot luetaan sisään Perso­nec F-järjes­tel­mään, josta maksu tapah­tuu kerran kuukau­dessa. Myös tiedot makse­tuista stipen­deistä siir­ty­vät vuosit­tai­sen siir­toa­jon kautta verohallinnolle.

Kuvio jossa vasemmalla kahdeksasta laatikosta koostuva prosessin etenemisen kuvaus, oikealla uusi, viidestä vaiheesta koostuva kuvaus,
Kuva 1. Valmis­tu­miss­ti­pen­dien prosessi ennen muutosta ja sen jälkeen.

Vastaa­valla tavalla auto­ma­ti­soi­daan jatkossa myös useim­mat muut Kare­lian myön­tä­mien stipen­dien ja apura­ho­jen maksu­pro­ses­sit. Sisäistä valvon­taa varten proses­seissa on mukana vara­reh­to­rin tai rehto­rin hyväk­syntä ja tarvit­taessa koulu­tus­pääl­li­kön, vara­reh­to­rin tai rehto­rin toimenhaltijapäätös.

Mitä kehit­tä­mis­työstä opittiin?

Yli orga­ni­saa­tio­ra­jo­jen tapah­tu­vien muutos­ten teke­mi­nen vaatii erityi­sen paljon yhteis­työtä, koko­nais­ku­van yhteistä luomista, tavoit­tei­den kirkas­ta­mista ja erityi­sesti johdon sitou­tu­mista. Onnis­tu­mi­nen vaatii muutos­val­miutta ja kaik­kien osapuo­lien aktii­vista osal­lis­tu­mista kehit­tä­mis­työ­hön. Myön­tei­nen asenne ratkai­see: tarvi­taan kokei­lu­kult­tuu­ria ja jous­ta­vuutta, eli uskal­lusta kokeilla ja tehdä muutok­sia tarvit­taessa. Avai­na­se­massa on tietysti henki­löstö ja heidän kykynsä nähdä koko­nais­kuva myös oman tiimin ulko­puo­lella, sekä halu ottaa vastuuta koko orga­ni­saa­tion toimin­nan tehos­ta­mi­sesta. Kehit­tä­mi­sen yhtey­dessä olemassa olevaan työn­ja­koon toden­nä­köi­sesti tulee muutok­sia, ja ne pitää pystyä hyväksymään.

Tavoit­teet pitää asettaa riit­tä­vän korkealle. Orga­ni­saa­tio­ra­jat ylit­tä­vissä kehit­tä­mis­toi­men­pi­teissä proses­sia harvoin johtaa henkilö, joka tuntee kaikki orga­ni­saa­tion proses­sit, joten alku­vai­heessa ei toden­nä­köi­sesti edes tunnis­teta kaikkia mahdol­li­suuk­sia, joita esimer­kiksi ohjel­mis­to­ro­bo­tiikka tarjoaa eri proses­sin vaihei­siin. Kannat­taa siis aina kartoit­taa kehit­tä­mis­tar­peita ja -mahdol­li­suuk­sia kaik­kien mukana olevien tiimien jäse­niltä ja selvit­tää teknii­kan asian­tun­ti­joilta, onko mahdot­to­malta kuulos­tava sitten­kin mahdol­lista. Tässä stipen­dien ja apura­ho­jen maksu­pro­ses­sin auto­ma­ti­soin­nissa pääs­tään paljon parem­paan loppu­tu­lok­seen kuin alun perin edes ajatel­tiin. Toivot­ta­vasti vielä jossain vaiheessa saadaan opis­ke­li­jan pank­ki­ti­li­tie­dolle oma kenttä Peppiin.

Nyky­pro­ses­sien eri vaiheet on tärkeä käydä yksi­tyis­koh­tai­sesti läpi ja tutkia, onko kukin toimen­pide jäänne mennei­syy­destä vai aidosti vielä tarpeel­li­nen. Tarpeel­li­set säily­te­tään ja turhat poistetaan. 

Kehit­tä­mis­työ vaatii koko­nai­suu­des­saan realis­tista toimin­nan ja talou­den tilan­ne­ku­vaa, jotta ymmär­re­tään, millai­set kehit­tä­mis­toi­men­pro­jek­tit ovat toteu­tet­ta­vissa talou­den ja henki­lös­tö­re­surs­sien näkökulmasta.

Auto­maa­tio tuo helpo­tusta työmää­rän lisääntyessä

Kehit­tä­mis­työn seurauk­sena muutok­sia tulee maksu­pro­ses­sin lähes kaik­kiin eri vaihei­siin, erityi­sesti tiedon­ke­ruuseen ja tieto­jen siir­tä­mi­seen ja tallen­ta­mi­seen. Manu­aa­li­nen stipen­dei­hin oikeut­ta­vien opis­ke­li­joi­den tunnis­ta­mi­nen, maksu­tie­to­jen tiedon­ke­ruu ja stipen­dien yksi­tel­len maksa­mi­nen poistuu. Vero­hal­lin­nolle ilmoit­ta­mi­nen auto­ma­ti­soi­tuu. Hallin­nol­li­sesta proses­sista stipen­di­toi­mi­kun­nan käsit­tely jää koko­naan pois, koska Kare­lian halli­tus on määri­tel­lyt stipen­dien myön­tä­mi­sen perus­teet, ja auto­maa­tiolla pysty­tään tunnis­ta­maan stipen­dei­hin oikeu­te­tut opis­ke­li­jat. Yksit­täis­ten lasku­jen hyväk­sy­mi­siä ja sisäistä sähkö­pos­ti­vies­tit­te­lyjä tieto­jen kerää­mi­seksi ei enää tarvita.

Uusia työvai­heita ovat vara­reh­to­rille vastuu­tettu auto­maa­tion muodos­ta­man maksu­luet­te­lon hyväk­sy­mi­nen ja henki­lös­tö­pal­ve­lu­jen tekemä maksu­tie­dos­ton sisään­luku Perso­nec-järjes­tel­mään. Henki­lös­tö­pal­ve­lut joutu­vat myös yllä­pi­tä­mään nykyistä laajem­min lasken­ta­tun­nuk­sia Personec-järjestelmässä.

Auto­maa­tion lisää­mi­sen ansiosta nykyi­sillä henki­lö­re­surs­seilla pysty­tään teke­mään lisään­tyvä työmäärä. Auto­maa­tio myös vähen­tää inhi­mil­lis­ten virhei­den määrää ja sitä kautta virheen­kor­jaus­ten tarvetta. Tiuk­ke­neva talous ei mahdol­lista hallin­non henki­lös­tö­mää­rän kasvat­ta­mista, joten auto­maa­tion lisää­mi­nen tässä tilan­teessa onkin ainoa mahdol­li­suus selvitä lisään­ty­västä työmäärästä.


Kirjoit­ta­jat:

Pia Hiltu­nen, hallinto- ja talous­joh­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Anneli Liuk­ko­nen, lasken­ta­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: cookie_studio on Freepik