Kare­lian opis­ke­li­ja­pal­ve­lui­den palve­lut opiskelijoille

Opis­ke­li­ja­pal­ve­lut ovat tärkeä osa ammat­ti­kor­kea­kou­lun päivit­täistä toimin­taa. Kare­liassa opis­ke­li­ja­pal­ve­lui­den moniin tehtä­viin lukeu­tu­vat esimer­kiksi suori­tus­ten sisäl­lyt­tä­mi­nen ja korvaa­mi­nen, erilais­ten todis­tus­ten laati­mi­nen, valmis­tu­mis­ha­ke­muk­sien käsit­tely, tieto­jen yllä­pito ja ennen kaikkea opis­ke­li­joi­den kysy­myk­siin vastaa­mi­nen. Kun opis­ke­li­joita on paljon, työn­sar­kaa riittää. Opis­ke­li­ja­pal­ve­lut tarjoa­vat opis­ke­li­joille monia sähköi­siä palve­luita, jotta asioi­den hoita­mi­nen olisi mahdol­li­sim­man jouhe­vaa. Seuraa­vaksi esit­te­len niistä muuta­man pääkohdan.

Opis­ke­li­jaintra Pakki

Kare­lian opis­ke­li­jaintra Pakki (vaatii kirjau­tu­mi­sen Kare­lian käyt­tä­jä­tun­nuk­silla) on ensim­mäi­nen paikka, josta opis­ke­li­jan on hyvä etsiä tietoa kysy­myk­siinsä. Sieltä löytyy esimer­kiksi linkit ammat­ti­kor­kea­kou­lun käyt­tä­miin palve­lui­hin, kuten Mood­leen ja Peppiin. Pakista löytyy myös esimer­kiksi tietoa siitä, miten opis­kelu Kare­liassa toimii, kuinka opin­to­jaan voi suun­ni­tella ja yleisiä ohjeita opin­näy­te­työ­hön ja valmis­tu­mi­seen. Pakissa myös kerro­taan, mitä eri palve­luja opis­ke­li­jalle on tarjolla, ja mitä etuuk­sia ja oikeuk­sia opis­ke­li­jalla on. Karelia myös tarjoaa opis­ke­li­joille kansain­vä­lis­ty­mis­mah­dol­li­suuk­sia, joista saa tietoa Pakista. Pakissa on myös tietoa urapal­ve­luista, jotka autta­vat opis­ke­li­jaa alkuun työelä­mässä. Pakkiin kannat­taa käydä tutus­tu­massa, jotta saa hyvän yleis­ku­van siitä, mitä Karelia tarjoaa opiskelijoilleen.

Opis­ke­lija- ja opin­to­re­kis­teri Peppi

Seuraava tärkeä sivusto opis­ke­li­jalle on opis­ke­lija- ja opin­to­re­kis­teri Peppi. Pepistä opis­ke­li­jat näkevät omat opin­tonsa, kuten mitä on suorit­ta­nut tai mitä pitäisi vielä suorit­taa. Opin­to­jak­soille myös ilmoit­tau­du­taan Pepin kautta, kuten myös seuraa­valle luku­vuo­delle. On myös tärkeää, että opis­ke­li­jat itse päivit­tä­vät yhteys­tie­tonsa Peppiin, sillä muut­tu­neet tiedot eivät siirry sinne auto­maat­ti­sesti. On siis hyvä käydä aika ajoin tarkis­ta­massa, että Pepissä olevat tiedot ovat oikein. Kaikkia tietoja opis­ke­li­jat eivät voi kuiten­kaan päivit­tää itse, vaan esimer­kiksi koti­kun­nan muut­tu­mi­sesta on ilmoi­tet­tava opiskelijapalveluihin.

Atomista sähköi­set todistukset

Pepin kautta opis­ke­li­jat pääse­vät Atomi-palve­luun. Sen kautta opis­ke­li­jat voivat ladata itsel­leen opis­ke­lu­to­dis­tuk­sen ja opin­to­suo­ri­tusot­teen, joka on sähköi­sesti alle­kir­joi­tettu. Opis­ke­lu­to­dis­tuk­sen ja otteen saa ladata niin monta kertaa kuin haluaa. Pepissä on myös VALO-valmis­tu­mis­pal­velu. VALOssa opis­ke­li­jat voivat aloit­taa valmis­tu­mis­pro­ses­sin, ja siellä myös seura­taan sen etene­mistä. Kare­lialla on nykyi­sin käytössä sähköi­nen tutkin­to­to­dis­tus, joka lada­taan Atomi-palve­lusta. Se on ladat­ta­vissa 14 vuoro­kautta valmis­tu­mis­päivä mukaan lukien. Opis­ke­li­jat saavat ennen valmis­tu­mis­päi­väänsä sähkö­pos­tilla ohjeet sen lataa­mi­seksi. Sähköi­nen tutkin­to­to­dis­tus on viral­li­nen asia­kirja, joka korvaa aiemmin käytössä olleen pape­ri­sen tutkin­to­to­dis­tuk­sen. Sähköi­sen alle­kir­joi­tuk­sen aitou­den voi varmen­taa mm. Digi- ja vies­tin­tä­vi­ras­ton sivuilla olevalla tarkistuspalvelulla.

Opis­ke­li­ja­pal­ve­lut palve­le­vat opis­ke­li­joita myös henki­lö­koh­tai­sesti. Opis­ke­li­ja­pal­ve­luille voi laittaa sähkö­pos­tia, ja meille voi soittaa tai laittaa Pakin chatissä viestiä maanan­taista tiis­tai­hin ja tors­taista perjan­tai­hin klo 11-14. Asia­kas­pal­velu henki­lö­koh­tai­seen asioin­tiin on avoinna tiis­taina ja tors­taina klo 11-14.

Digi­ta­li­saa­tio on muut­ta­nut opis­ke­li­ja­pal­ve­lu­jen työtä

Itse olen nähnyt töissä olles­sani vain tämän digi­ta­li­saa­tion ajan, jolloin melkein kaikki palve­lut ovat saata­villa verkossa. Digi­ta­li­saa­tiolla on ollut suuri vaiku­tus opis­ke­li­ja­pal­ve­lui­den arkeen. Kare­lian opis­ke­li­ja­pal­ve­luissa pidem­män aikaa työs­ken­nel­leen opin­toa­siain­suun­nit­te­lija Erja Have­ri­lan mukaan ennen ruuhka-aikaan saattoi tulla sähkö­pos­tiin 100-150 viestiä päivässä, joissa pyydet­tiin opis­ke­lu­to­dis­tusta tai opin­to­suo­ri­tuso­tetta. Atomin myötä pyynnöt ovat vähen­ty­neet huomat­ta­vasti, mikä on vapaut­ta­nut työai­kaa muulle.

Myös asia­kas­pal­ve­lua­jat ovat supis­tu­neet, eikä opis­ke­li­joi­den tarvitse käydä paikan päällä niin useasti. Tämä on myös aiheut­ta­nut sen, että täällä opis­ke­li­ja­pal­ve­luissa emme enää kohtaa opis­ke­li­joita yhtä usein kuin ennen. Tämän takia saatamme jäädä opis­ke­li­joille etäi­siksi kuten myös opis­ke­li­jat meille.

Sähköi­sen tutkin­to­to­dis­tuk­sen käyt­töön­otto on myös tuonut muka­naan muutok­sia, opis­ke­li­ja­pal­ve­lu­jen pääl­likkö Pirjo Uusoksa huomaut­taa. Valmis­tu­mis­ha­ke­muk­set tarkis­te­taan ja hyväk­sy­tään sähköi­sesti ja itse todis­tus­kin laadi­taan Pepissä. Rehtori myös alle­kir­joit­taa todis­tuk­set sähköi­sesti Pepissä käyt­täen Digi- ja vies­tin­tä­vi­ras­ton myön­tä­mää varmen­netta, mikä tarkoit­taa sitä, että todis­tuk­sia ei enää tarvitse tulos­taa koulu­tus­pääl­li­köi­den tarkis­tet­ta­viksi ja alle­kir­joi­tet­ta­viksi. Tämän lisäksi todis­tus­ten postit­ta­mi­nen on vähen­ty­nyt, mikä on johta­nut sääs­töi­hin niin posti­mak­suissa kuin monistuskuluissa.


Kirjoit­taja:

Nenna Hirvo­nen, opin­to­neu­voja, Karelia-ammattikorkeakoulu