Hymyileviä koululaisia

Kevä­te­väät toi yhteen harvaan asutun alueen koulu­lai­sia etänä

Sote Hyte Living Lab -hanke orga­ni­soi perus­o­pe­tuk­sen viides­luok­ka­lai­sille suun­na­tun etäoh­ja­tun Kevä­te­väät-tapah­tu­man tiis­taina 30.5.2023. Tapah­tu­maan kutsut­tiin osal­lis­tu­maan kouluja eri puolilta Pohjois-Karja­laa, pääkoh­teena reuna-alueet. Suun­nit­telu oli käyn­nis­ty­nyt kolmi­sen kuukautta aiemmin yhteis­ke­hit­tä­mi­sen tapaa­mi­silla neljän järjes­tö­kump­pa­nin kanssa. 

Tapah­tu­man sisäl­lön toteut­ti­vat Karelia-amk:n kanssa yhteis­työssä asian­tun­ti­jat Pohjois-Karja­lan Syöpäyh­dis­tys ry:stä, Pohjois-Karja­lan Martoilta, Pohjois-Karja­lan Liikunta ry:stä ja Pohjois-Karja­lan kansan­ter­vey­den keskuk­sesta. Tapah­tu­man suun­nit­te­lussa käytet­tiin inno­va­tii­vista hankin­ta­me­net­te­lyä, jossa järjes­tö­jen edus­ta­jat kutsut­tiin koolle ideoi­maan yhdessä tapah­tu­man sisäl­töä ja toteu­tus­ta­paa puhtaalta pöydältä. Tavoit­teena toimin­ta­ta­vassa oli löytää uusia ja inno­va­tii­vi­sia ratkai­suja reuna-alueita palve­le­van koulu­lais­ta­pah­tu­man toteu­tuk­seen ja sisäl­töi­hin. Tapah­tu­man teemat ja kohde­ryhmä oli osin määri­telty hank­keen toimesta ennak­koon, jolloin järjes­tö­jen tehtä­vänä oli tuottaa tapah­tu­man sisältö ja toteutustapa. 

Suun­nit­te­lun lähtö­koh­tana oli tuottaa päivä­ta­pah­tu­maan iloinen ja osal­lis­tu­jia akti­voiva ohjelma, johon koulut voivat osal­lis­tua väli­mat­koista huoli­matta. Kevä­te­väät-tapah­tu­maan osal­lis­tui kuusi koulua viidestä eri Pohjois-Karja­lan kunnasta ja yhteensä 95 oppilasta.

Kuusi naista seisoo rinnakkain, keskimmäisellä kädessään Keväteväät-tapahtuman mainosjuliste.
Kevä­te­väät-tapah­tu­maa toteut­ta­massa olivat vasem­malta Minna Lappa­lai­nen ja Outi Santa­niemi Living Lab -hank­keesta, Tiia Koppa­nen Martoilta, Roosa-Maria Turunen PoKa­Lilta, Hanna Määt­tä­nen Pohjois-Karja­lan kansan­ter­vey­den keskuk­selta ja Suvi Leppä­nen Living Lab -hank­keesta. Pohjois-Karja­lan Syöpäyh­dis­tys ry:n edus­taja puuttuu kuvasta.

Ohjelma suun­ni­tel­tiin omatoi­mi­sille viidesluokkalaisille

Tapah­tu­man kohde­ryh­mäksi valit­tiin viiden­nen luokan oppi­laat, jotka usein viet­tä­vät kesä­lo­malla jonkin verran aikaa itsek­seen­kin ja voivat tehdä valin­toja tervey­tensä eteen. Tapah­tu­man tavoit­teena oli tiedon lisää­mi­nen terveyttä edis­tä­vistä valin­noista erityi­sesti kesä­lo­ma­kau­den näkö­kul­masta, sekä oppi­lai­den koke­muk­sen vahvis­ta­mi­nen itsestä tervey­tensä edis­tä­jinä. Tapah­tu­man alus­ta­via teemoja olivat ruokai­lu­rytmi ja väli­pa­lat, aktii­vi­suus ja lepo sekä aurin­golta suojau­tu­mi­nen. Yhteis­kes­kus­te­lun myötä mukaan lisät­tiin vielä yksi teema, mielen hyvin­vointi. Järjes­tä­jien pyrki­myk­senä oli suun­ni­tella toteu­tus, jossa hyvin­voin­nin ja tervey­den teemoja lähes­ty­tään ilon kautta, toimin­nal­li­sesti ja yhtei­söl­li­syyttä hyödyntäen.

Digi­taa­li­suus mahdol­listi tapah­tu­man toteut­ta­mi­sen etänä ja läsnätoteutuksena

Kevä­te­väät-tapah­tu­man toteu­tuk­seen valit­tiin maksu­ton Action track –suun­nis­tus­so­vel­lus, jota voi käyttää älypu­he­li­men tai tablet­ti­tie­to­ko­neen avulla. Tapah­tu­man yhteis­suun­nit­te­luun osal­lis­tu­neet järjes­töt laati­vat rasti­teh­tä­vät tapah­tu­maan vali­koi­duista teemoista, jotka ovat kaikki tunnis­tet­tuja tervey­den ja hyvin­voin­nin kulma­ki­viä. Rasti­teh­tä­vät koot­tiin yhteen tiedos­toon, josta asian­tun­ti­joi­den laati­mat sisäl­löt olivat helposti siir­ret­tä­vissä suun­nis­tus­so­vel­luk­seen. Osal­lis­tu­vien luok­kien opet­ta­jille järjes­tet­tiin info­ti­lai­suus, jossa käytiin yhdessä läpi tapah­tu­ma­päi­vän ohjelma ja ohjeis­tet­tiin suun­nis­tus­so­vel­luk­sen käyt­töön. Opet­ta­jien tehtä­väksi jäi sijoit­taa rastit suun­nis­tus­so­vel­luk­sessa oman koulunsa lähiym­pä­ris­tön kartalle ja siirtää valmiiksi laadi­tut tehtä­vät niille.

Tapah­tuma aloi­tet­tiin aamu­päi­vällä kaik­kien osal­lis­tu­jien kanssa yhtei­sesti Team­sissa, jossa esitel­tiin päivän tavoite ja yhtei­nen aika­taulu. Luokat eri puolilta maakun­taa pääsi­vät myös esit­täy­ty­mään toisil­leen yhtei­sen aloi­tuk­sen aikana. Tämän jälkeen oppi­laat lata­si­vat suun­nis­tus­teh­tä­vän lait­tei­siinsa opet­ta­jalta saamansa QR-koodin avulla ja kier­si­vät rasteja omassa tahdis­saan pien­ryh­missä. Suun­nis­tuk­sen jälkeen kokoon­nut­tiin jälleen Team­siin, jossa oppi­lailla oli mahdol­li­suus esittää kysy­myk­siä tapah­tu­maa suun­ni­tel­leille järjes­tö­edus­ta­jille ja kertoa pääl­lim­mäi­set ajatuk­sensa päivän kulusta. Lisäksi oppi­lailta kerät­tiin palau­tetta päivän kulusta Kahoot-äänes­tyk­sen avulla, johon vastat­tiin pareina tai pien­ryh­missä. Tapah­tuma päätet­tiin vielä yhtei­seen body percus­sion –harjoi­tuk­seen, jota oppi­laat eri kouluilla tekivät yhdessä. Kesä­lo­ma­haas­teeksi oppi­laat saivat mukaansa Kesäe­väät-bingon, joka muis­tut­taa koko perhettä tapah­tu­man teemoista.

Pöydällä papereita ja kuvakortteja, joissa erilaisten välipalojen, ruokien ja juomien kuvia.
Mart­to­jen laatima rasti­teh­tävä, jolla koulu­lai­set saivat ateria­kort­tien avulla pohtia terveel­li­sen väli­pa­lan ainesosia.

Yhteis­suun­nit­telu tuotti onnis­tu­neen tapah­tu­ma­ko­ke­muk­sen järjes­tä­jille ja osallistujille

Tapah­tu­man jälkeen onnis­tu­mi­sia ja kehit­tä­mis­koh­teita kokoon­nut­tiin pohti­maan järjes­tö­jen edus­ta­jien kanssa. Tapah­tu­masta saatu­jen palaut­tei­den lisäksi arvioi­tiin yhteis­ke­hit­tä­mi­sen proses­sia. Kahoot-kyselyn perus­teella oppi­laista lähes 90 % arvioi ryhmä­työn suju­neen hyvin tai erit­täin hyvin. Yli puolet kyse­lyyn vastan­neista pareista tai pien­ryh­mistä (n=26) koki saaneensa rasteilta uutta tietoa. Tapah­tu­man keskiarvo kouluar­vo­sa­nalla mitat­tuna oli parien tai pien­ryh­mien mukaan 7,9.

Opet­ta­jilta kerätyn palaut­teen mukaan tapah­tuma vastasi hyvin odotuk­siin ja sovel­tui oppi­laille. Järjes­te­lyt ja yhteis­työ järjes­tä­jien kanssa oli opet­ta­jien mielestä ollut sujuvaa. Onnis­tu­mi­siksi nimet­tiin selkeät ohjeet opet­ta­jille, moni­puo­li­set eri alueita käsit­te­le­vät rasti­teh­tä­vät sekä lasten osal­lis­tu­mi­nen ja liik­ku­maan innos­ta­mi­nen. Jatkossa opet­ta­jat toivoi­vat, että tapah­tuma järjes­tet­täi­siin aiem­massa vaiheessa luku­vuotta ja suun­nis­tus­teh­tä­vät olisi­vat käytet­tä­vissä sovel­luk­sen kautta valmiina. Rasti­teh­tä­vien osalta toivot­tiin enemmän vaati­vuutta tai suurem­paa tehtä­vien luku­mää­rää, sillä osassa kouluista oppi­laat suorit­ti­vat rasteja tehok­kaam­min kuin ajateltiin.

Järjes­tö­jen edus­ta­jille tapah­tu­man toteu­tuk­sesta oli jäänyt posi­tii­vi­nen tuntuma. Yhteis­työ koet­tiin suju­vaksi ja selkeän rooli­tuk­sen ansiosta järjes­tö­toi­mi­joi­den osal­lis­tu­mi­nen oli vaiva­tonta. Toimi­jat olivat yhtä mieltä siitä, että vastaa­van­lai­sen tapah­tu­man toteut­ta­mi­nen vaatii koor­di­naat­to­rin, joka huoleh­tii käytän­nön järjes­te­lyistä, ohjauk­sesta sekä yhtey­den­pi­dosta koulu­jen toimi­joi­hin. Kevä­te­väät-tapah­tu­man yhtey­dessä koor­di­noi­jana toimi Living Lab –hank­keen työn­te­kijä, jolloin järjes­tö­toi­mi­jat saat­toi­vat keskit­tyä sisäl­lön suun­nit­te­luun. Etäta­pah­tu­man järjes­tä­mi­nen harvaan asutulle alueelle arvioi­tiin kannat­ta­vaksi resurs­sien sääs­ty­mi­sen vuoksi. Järjes­te­lyissä on keskeistä enna­koida toimin­taa mahdol­lis­ten tekno­lo­gis­ten tai mobii­li­ver­kon haas­tei­den varalta. Toimin­ta­ta­pana yhtei­sestä haas­teesta käyn­nis­ty­nyt yhteis­suun­nit­telu koet­tiin uudeksi ja se arvioi­tiin voita­van ottaa omaan käyt­töön jatkossakin.


Kirjoit­ta­jat:

Minna Lappa­lai­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Outi Santa­niemi, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: press­foto / Freepik